تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816511625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رسانه در رفع فقر فرهنگ اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: نقش رسانه در رفع فقر فرهنگ اقتصادي
به گزارش جهان، مرتضي بكي حسكوئي در گفت‌وگو با فارس، در خصوص نقش رسانه ملي در حمايت از توليد ملي اظهار داشت: يكي از مباحثي كه صدا و سيما در راستاي رونق توليد ملي بايد بدان بپردازد، مسئله كارآفريني و فرهنگ كار است.

* صدا و سيما مشوّق كارآفريني يا مروّج فرصت‌طلبي

وي با تاكيد بر ضريب نفوذ بالاي برنامه‌هاي صدا و سيما، بيان داشت: ترويج فرهنگ كارآفريني، كار و توليد در برنامه‌هاي سيما و تشويق افراد به كار و فعاليت اقتصادي از اهميت بالايي در ارتقاي سطح توليد ملي برخوردار است و اين رويكرد با تشويق افراد به فرصت‌طلبي‌ها كه بعضاً به دليل نوسانات بازار ايجاد مي‌شود، كاملاً متفاوت است.

اين كارشناس اقتصادي در ادامه تصريح كرد: در رويكرد اول روحيه كار و كارآفريني تشويق مي‌شود و در رويكرد دوم افراد همواره به دنبال منابع و درآمدهايي بيش از ميزان تلاش‌شان هستند مانند جوايزي كه در برخي مسابقات سيما در نظر گرفته مي‌شود كه فرهنگ استفاده از فرصت‌ها و درآمدهاي بادآورده را در افراد نهادينه مي‌كند. چنين برنامه‌هاي كه فرد چندين برابر تلاش نكرده‌اش را بدست مي‌آورد يك آفت است.

بكي عنوان كرد: در تمام برنامه‌هاي سيما بايد فرهنگ كار‌آفريني و توليد مورد توجه قرار گيرد به عنوان مثال كارآفرين بودن كاراكتر اصلي فيلم كه چند نفر را مشغول به كار كرده است مطمئنا به صورت پيدا و پنهان تاثير مي‌گذارد و اين روحيه را در افراد بوجود مي‌آورد كه علاوه بر شاغل شدن خودشان براي افراد ديگر نيز كار تعريف كرده و درآمدزايي داشته باشند.

وي در ادامه بيان داشت: البته صدا و سيما مي تواند در برنامه‌هاي آموزشي به طور مستقيم به آموزش مهارت‌هاي كارآفريني بپردازد زيرا مشكل كنوني كشور فارغ‌التحصيلاني است كه قدرت كارآفريني و توانايي ايجاد فضاي توليدي ندارند بلكه منتظر هستند در كسب و كارهاي ايجاد شده توسط ديگران استخدام شوند و معمولا بيان مي‌كنند كه بازار كار وجود ندارد.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه مهارت‌هاي آموزش داده شده متناسب با مهارت‌هاي كارآفريني نيست،‌ بيان داشت: مهارت‌هايي كه افراد علاوه بر مهارت‌هاي دانشگاهي نياز دارند تا بتوانند با استفاده از آن كارآفريني كرده و خلاقيت داشته باشند، مي‌تواند از طريق برنامه‌هاي تلويزيوني آموزش داده شده و افراد را براي استفاده از دانش‌شان آماده كند.

*كارآفريني فراتر از دانش كاربردي

بكي تصريح كرد: روحيه ريسك‌پذيري و مخاطره كردن، آشنايي با فرآيندها و تحمل مشكلات كار مهارت هايي هستند كه افراد بايد آموزش ديده و آن را پرورش دهند و با آموزش‌هاي كاربردي متفاوت است. در واقع كارآفريني فراتر از دانش كاربردي است كه مي‌تواند در قالب برنامه‌هاي سلسله‌اي، كوتاه‌مدت،‌ ميزگردي و يا نشست آموزش داده شود.

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه دومين مسئله‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد آموزش روش‌ها، شيوه‌ها و آشنايي افراد با فرآيندها است، گفت: اينها در قالب انواع برنامه‌هاي آموزشي مي‌تواند شكل ‌گيرد. به عنوان مثال هنگامي كه در يك برنامه خط توليد يك خودروسازي و فرآيند ساخت آن به نمايش گذاشته مي‌شود فردي كه تحصيلات دانشگاهي دارد اما شناختي از اين فضا ندارد در اين برنامه‌ها با اين شيوه و فرآيندها آشنا شده و آمادگي بيشتري براي ورود به اين فضا پيدا مي‌كند.

بكي تصريح كرد: هر كسب و كاري نياز به درك درست از آن فعاليت دارد و اصطلاحا بايد مطالعات بازار انجام شود به عبارتي مدل كسب و كار بايد طراحي شود و تمام ابعاد به خوبي ديده شود تا آن فعاليت موفق شود تدوين مدل كسب و كار و مطالعات بازار در دانشگاه آموزش داده نمي‌شود، شايد دانشجويان مديريت و يا اقتصاد آشنايي كمي داشته باشند در حالي كه بايد تمام دانشجويان فني و حتي پزشكي بايد بتوانند يك مدل كسب و كار را تعريف، پيش‌بيني كرده و به خوبي چشم‌انداز آن را ببينند.

وي با اشاره به اينكه رسانه مي‌تواند آموزش‌هاي ابتدايي را بدهد ادامه داد: مفهوم مدل‌هاي كسب و كار در رسانه مي‌تواند عنوان و ابعاد شروع يك كسب و كار، منظور از بازار و وضعيت رقبا بيان شود و افراد پس از آموزش اوليه مي‌توانند بر حسب علاقه‌شان آن را به صورت حرفه‌اي دنبال كرده و آموزش ببيند.

*توليد كننده، دانش اقتصادي فعاليتش را بياموزد

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه علاوه بر افرادي كه در بازار فعال هستند افرادي كه مي‌خواهند وارد بازار شوند نيز بايد اين مهارت‌ها را بياموزند، تصريح كرد: بسياري از افراد هستند كه فعاليت اقتصادي انجام مي‌دهند اما دانش اقتصادي فعاليت‌شان را نمي‌دانند و حتي مفهوم سودآوري، ريسك‌پذيري و تامين مالي كه مفاهيم اساسي هستند را نمي‌شناسند.

اين كارشناس اقتصادي با تاكيد بر بحث ارتباط بين مخترعين و سرمايه‌گذاران گفت: براي توليد كالاهايي كه نوآوري شده اما تجاري نشده است نياز به منابعي براي ورود به بازار دارد و مطمئنا نياز به ايجاد يك پل ارتباطي بين سرمايه‌گذار و مخترع است. در حالي كه واحدهاي ارتباط صنعت و دانشگاه اين كار را به صورت محدود انجام مي‌دهند اين فضا بايد گسترده‌تر شود در واقع فراتر از صنعت و دانشگاه بايد عموم افراد اين مسئله را درك كنند.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه معرفي مراكز رشد به سرمايه‌گذار نيز موثر است در ادامه افزود: صنايع بايد بدانند و ياد بگيرند كه دانشگاه‌ها هستند كه مي‌توانند مسائل‌شان را پاسخ بدهند و دانشگاه بايد در پي پاسخ به سؤال آنان باشد اما فرهنگ‌سازي اين مبحث برعهده رسانه است در واقع زمينه بايد به وجود آيد.

*شركت‌هايي با سرمايه خطرپذير حلقه مفقوده تجاري سازي اختراعات

بكي معتقد است: در ايران نيز بايد مانند تمام كشورهاي دنيا شركت‌هايي شكل بگيرند كه ريسك‌پذير بوده و براي تجاري‌سازي و سودآوري ايده‌ها سرمايه‌گذاري كنند كه اصطلاحاً شركت‌هايي با سرمايه خطرپذير هستند در واقع اين شركت‌ها‌ تلاقي سرمايه‌ها و ايده‌ها هستند كه محصول تجاري شده و وارد بازار مي‌شود و پس از تجاري سازي سهام شركت سرمايه‌گذار در بازار عرضه و افراد ديگري سهامدار شركت مي‌شوند و لذا شركت در زمينه‌هاي جديد سرمايه‌گذاري مي‌كند.

اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه ريسك تحقيقات بالا است اظهار داشت: ممكن است طيف وسيعي از افراد باشند كه ريسك‌پذير هستند اما با اين فضا آشنا نبوده و درك درستي نداشته باشند. به عنوان مثال شركتي را مي شناسم كه شركتي كه در حوزه ساخت و ساز ساختمان فعال بوده است پس از آشنايي با اين مباحث بر روي يك تحقيق دانشگاهي سرمايه‌گذاري كرده و آن را به مرحله تجاري سازي رساند.

وي با تاكيد بر اينكه اين مفاهيم در رسانه مي‌تواند رواج يابد، بيان داشت: مفاهيمي از قبيل سرمايه‌گذاري در تحقيقات، سرمايه‌ خطرپذير و اينكه افراد چگونه مي‌توانند اين فضا را ايجاد كنند تا اختراعات تجاري شوند زمينه‌هايي است كه رسانه مي‌تواند ايجاد كند و هنگامي كه ادبيات در جامعه شكل بگيرد علاقمندان خود اين مفاهيم را به صورت حرفه‌اي دنبال خواهند كرد.

*ارمغان فرهنگ بورس، توسعه منابع مالي است

بكي تصريح كرد: البته بعد دوم در شركت‌هاي با سرمايه خطر‌پذير، خريد سهام شركت در بازار بورس، نيز حائز اهميت است و فرهنگ‌ سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه از طريق رسانه اتفاق مي‌افتد افراد از طريق رسانه است كه مي‌توانند با ابزارها و شيوه‌هاي نوين تامين مالي آشنا شوند.

بكي با تاكيد بر اينكه رسانه بايد رسالتش را در اين حوزه انجام دهد، تصريح كرد: ارمغان اين آشنايي، تعميق و توسعه مالي در اقتصاد است و به دنبال اين توسعه توليد نيز رشد پيدا مي‌كند در واقع يكي از زمينه‌هاي ضروري براي ارتقاء توليد ملي مبحث تامين مالي است.

وي ادامه داد: عدم آشنايي افراد با بازار بورس مانع از سرمايه‌گذاري صحيح مي‌شود و اين در حالي است كه يك‌سري ابزار و صندوق مالي سرمايه‌گذاري مشترك وجود دارد كه افراد ناآشنا با بازار سرمايه كه از دانش كافي برخوردار نيستند مي‌توانند از طريق اين صندوق‌ها وارد بازار سرمايه شوند و معرفي اين صندوق‌ها و ابزارها به افراد مي‌تواند از طريق رسانه اتفاق بيافتد.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به ابزارهاي صكوك، گفت: يك‌سري ابزارهاي مالي وجود دارد كه مردم بايد با اين ابزارها آشنا شده و بدانند كه بايد يك سبدي از دارايي‌ها داشته باشند و سكه و دلار را تنها محل سرمايه‌گذاري ندانند در حالي كه مي‌توانند در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري 20 تا 22 درصد سود كنند و يا از طريق خبرگان بازار سرمايه ‌وارد بازار بورس شوند.

*ترويج صكوك از طريق رسانه كاستي هاي سيستم بانكي را جبران مي‌كند

وي معتقد است: در شرايط كنوني كه بار تامين مالي بر دوش سيستم بانكي است و سيستم بانكي نمي‌تواند منابع لازم براي توليد را تامين كند رسانه مي‌تواند با معرفي بازار سرمايه و صكوك زمينه توسعه تامين مالي را فراهم كند.

بكي در ادامه تصريح كرد: مديرعامل يك شركتي كه 30 سال در حوزه نفت و گاز فعال است و يك پروژه 160 ميليون يوروي را در دست كار دارد مفهوم صكوك چنان برايش غريب بود كه تصورش سكه و اسكناس است، رسانه ملي مي‌تواند آشنايي با اين ابزارها را بوجود آورده و به دنبال آن مردم را به خريد آن راغب كند البته خوشبختانه سازمان بورس براي توسعه اين مفاهيم تلاش‌هايي كرده است كه نقطه شروع خوبي است.

وي در پاسخ به اين سوال كه مطرح كردن اين مسائل معمولا نيازمند برنامه‌هاي تخصصي است كه بيننده خاص دارد و خيلي قابليت طرح در فيلم و سريال را ندارد چگونه مي‌تواند براي عموم افراد جامعه جذابيت ايجاد كرد، گفت: اين‌گونه مفاهيم در كشورهاي غربي از طريق داستان و رمان معمولا به بچه‌ها آموزش داده مي‌شود، در مهدكودك‌ها فضاي كسب و كار را شبيه‌سازي مي‌كنند در واقع بچه‌ها از ابتدا مي‌آموزند كه چگونه فعاليت اقتصادي كنند.

اين كارشناس اقتصادي عنوان كرد: مفاهيم مطرح شده اقتصادي مي‌تواند مانند مفاهيم بافت‌هاي فرسوده و افزايش بهره‌وري انرژي در ساختمان‌ها كه كمتر مورد توجه بودند اما به دليل پرداختن به اين مفاهيم در انيميشن‌ها مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند، مطرح شوند.

*انيميشن‌ها راهي براي بيان مفاهيم اقتصادي

وي با اعتقاد به اينكه اگر بتوان يك مفهوم در قالب يك انيميشن كه جذابيت لازم را داشته باشد بيان شود هدف يادگيري محقق مي‌شود، عنوان كرد: در حال حاضر يكي از جذابيت‌هاي قبل از پخش فيلم و سريال و يا اخبار كه بيننده زيادي دارند، انيميشن‌ها هستند و انيميشن‌ها فضاي خوبي براي جذب بيننده و آشنايي با اين مفاهيم ايجاد مي‌كنند و در اين برنامه‌ها مي‌توان بسياري از مفاهيم را به صورت ساده شروع كرد و در انيميشن‌هاي بعدي گسترش داده و اصطلاحات تخصصي را به كار برد.

بكي تصريح كرد: يكي از افراد با ذوق نويسندگي براي آموزش مديران يك شركت بزرگ مجموعه‌اي را تهيه كرده بود كه مبنا و پايه‌اش مفاهيم علمي بود و اين مفاهيم در قالب داستان و نمايشنامه بيان شده و با صداي هنرپيشه‌هاي معروف كشور توليد مي‌شد. در واقع فايل‌هاي صوتي تهيه مي‌شد كه يك نمايشنامه بود اما مفهوم مهندسي ارزش، تعالي سازماني و برنامه‌ريزي يا مدل كسب و كار در آن در آن آموزش داده مي‌شد.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به ضريب نفوذ و تاثيرهاي متفاوت پوستر، تبليغات تلويزيوني، نمايش و فايل صوتي عنوان كرد: هنرمندان، نويسندگان و توليدكنندگان برنامه‌ها بايد اين مفاهيم را براساس دانش افراد فني دريافت و درك كرده و در قالب برنامه‌هاي هنري و محصولات فرهنگي عرضه كنند. البته ارائه اين مفاهيم در قالب‌هايي كه بيشترين كارايي آموزشي را داشته باشند هنر هنرمندان و متخصصين است.

*رسانه‌ها فقر فرهنگ اقتصادي جامعه را رفع كنند

وي تصريح كرد: شايد اين برنامه‌ها به دليل اينكه يك بعدش آموزش عمومي است براي بخش خصوصي جذابيت لازم را نداشته باشد و لذا با توجه به اينكه جامعه واقعا فقر فرهنگ اقتصادي دارد و خيلي از مفاهيمي كه در دانشگاه مطرح مي‌شود دور از ذهن افراد عادي است اين وظيفه رسانه ملي است كه منابع‌اش را به اين سمت سوق بدهد تا افراد از طريق همين برنامه‌هاي كوتاه‌مدت انيميشن‌ مفاهيم پايه‌اي را ياد بگيرند و اينها در صورتي است كه در ساير كشورها افراد عادي نيز با اين مفاهيم آشنا بوده و از آن استفاده مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: يكي از اساتيد تاريخ دانشگاه فرانسه در خصوص مباحث بازار سرمايه كه در دانشگاه تدريس مي‌شود بحث و گفت‌وگو مي‌كرد كه بسيار جذاب بود در حالي كه مفاهيم اقتصادي در ايران عمومي نشده است و وظيفه آن بر دوش رسانه است البته بايد در نظر داشت كه تمام محورهاي مطرح شده بايد به صورت مجموعه ديده شوند و نمي‌توان تك‌بعدي نگاه كرده و به آن پرداخته شود.

جمعه|ا|26|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن