تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806377822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي مهر/گلستانيها برشته شدند/ نان برشته همچنان در تنور!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي مهر/گلستانيها برشته شدند/ نان برشته همچنان در تنور!
گلستانيها برشته شدند/ نان برشته همچنان در تنور!
گرگان - خبرگزاري مهر: نان با نرخ جديد در راستاي اجراي مرحله اي ديگر از هدفمندي يارانه ها از امروز در پيشخوان نانواييهاي گلستان قرار گرفت، اين تغيير نرخ درحاليست كه هنوز گلستانيها مزه نان با كيفيت را آنگونه كه از اجراي اين طرح انتظار مي رود، نچشيده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، روند افزايش قيمت نان در راستاي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها از ديماه سال 89 آغاز شد و از آن تاريخ تاكنون نرخ نان در گلستان رشد چند برابري داشته، بطوري كه اين رشد در نان بربري و لواش بين 3.5 تا چهار برابر بوده است.

رشد چند برابري نرخ نان در گلستان درحالي است كه اين افزايش قيمت متناسب با افزايش كيفيت نبوده و همچنان برخي نانواييها اقدام به عرضه نان كم كيفيت مي كنند.

بررسي قيمتهاي آرد و نان در 18 ماه گذشته در گلستان نشان مي دهد نرخ هر قرص نان بربري كه قبل از هدفمندي يارانه ها در استان هزار ريال بود در مرحله سوم تغيير نرخ قيمتها به3500 ريال افزايش يافته است، همچنين هر قرص نان لواش نيز از 400 ريال به 1500 ريال رسيده است.

وزن چونه نان بربري قبل از هدفمندي يارانه ها در گلستان، 435 گرم، وزن لواش 190 گرم بود كه در مرحله اول افزايش نرخ آرد و نان اين ميزان به ترتيب به 475 گرم و 200 گرم رسيد و در مرحله سوم كه اجراي آن از 21 خردادماه 91 آغاز شد به ترتيب به 470 گرم و 200 گرم رسيده است كه نسبت به مرحله اول وزن نان بربري پنج گرم سبكتر و وزن نان لواش نيز ثابت مانده است.

افزايش قيمت خريد تضميني گندم

در مرحله اول قانون هدفمندي يارانه ها،هر كيلوگرم گندم به قيمت 250 تومان تحويل كارخانجات آرد شد و هر كيلوگرم آرد نيز به قيمت 300 تومان به خبازان تحويل داده شد و بر آن اساس، قيمت هر قرص نان بربري 200 تومان، لواش 75 تومان و سنگگ نيز 300 تومان شده بود.

همچنين در مرحله دوم از شش ارديبهشت ماه 90 كه اصلاح قيمت گندم و آرد مطرح شد، قيمت خريد تضميني گندم از كشاورزان 360 تومان تعيين شد و قيمت آرد نيز متناسب با قيمت گندم تعيين شد و در مرحله سوم قيمت خريد تضميني گندم به 420 تومان افزايش يافت.

علاوه بر اين، در مرحله دوم تصميم بر اين گرفته شد كه مبلغ يارانه هاي نان حدود 25 درصد معادل هزار تومان در ماه افزايش داده شد و تغييرات باعث شد كه قيمت نان نيز تغيير يابد و حدود 12.5 تا 13 درصد در قيمت نان تغيير حاصل شد.

بر اساس نرخ مصوب مرحله دوم، قيمت نان بربري از 200 تومان به 225 تومان و هر قرص نان لواش نيز از 75 تومان به 85 تومان افزايش يافت.

در مرحله سوم تغيير نرخ آرد و نان در گلستان كه از روز يكشنبه اعمال آن آغاز شد، برابر مصوبه كارگروه امور گندم و نان استان بدينوسيله نرخ انواع آرد و نان در استان گلستان به شرح ذيل تعيين و براي اجرا از تاريخ 21 خرداد 91 ابلاغ مي شود.

قيمت آرد ستاره 18 درصد غني شده بعد از باسكول پنج هزار و 800 ريال، قيمت آرد 12 درصد غني شده بعد از باسكول پنج هزار و 600 ريال تعيين شد.

قيمت سبوس بعد از باسكول دو هزار و 500 ر يال و سبوس زير چونه بعد از باسكول دو هزارو 500 ريال اعلام شد. همچنين قيمت هر قرص نان بربري (قلاچ) با وزنه چونه 470 گرمي مبلغ سه هزار و 500 ريال، قيمت هر قرص نان لواش با وزن چونه 200 گرمي مبلغ 1500 ريال و قيمت هر قرص نان سنگك با وزن چونه 650 گرمي مبلغ شش هزار و 500 ريال اعلام شده است.

فوايد هدفمندي يارانه ها در بخش نان

بر اساس ارزيابي كارشناسان، اصلاح قيمت آرد و ابتكار عمل ايجاد شده براي نانوايي‌ها، فضاي مناسبي براي بهبود كيفيت و حركت به سمت توليد نان‌هاي متنوع و با ارزش غذايي بالا‌تر را ايجاد كرده است و كيفيت نان را در اين منطقه نسبت به قبل تا حدي افزايش داده است.

تا پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، به دليل ارزان بودن نرخ نان و نامرغوب بودن كيفيت آن در برخي خبازيها، موجب مي شد تا بخشي از نان توليدي در گلستان صرف مصارف غيرانساني از جمله خوراك دام تبديل شود.

قبل از اجراي هدفمندي يارانه ها، نان نمكي هاي استان در روغن بود و برخي از اين افراد، جمع آوري و فروش نان خشك را به عنوان شغل با ثبات براي خود و فرزندانشان انتخاب كرده بودند.

بر اساس اعلام كارشناسان هر دو قرض نان حدود 900 گرم وزن دارد و پيش از هدفمندي يارانه ها، تهيه نان به عنوان خوراك دام با قيمت هر قرص 100 تومان، حدود كيلويي 200 تومان براي دامداران هزينه داشت.

هر گلستاني روزانه يك قرص نان مصرف مي كند كه با احتساب نرخ جديد، روزانه 3500 ريال صرف نان بربري و 1500 ريال صرف نان لواش مي شود كه در ماه كمتر از يك چهارم مبلغ يارانه ها صرف خريد نان مي شود.

گلستان بيش از دو هزار و 35 واحد نانوايي داردكه 10 درصد اين واحدها آزادپز هستند، همچنين 935 واحد خبازي استان روستايي است كه 46 درصد تعداد نانواييهاي استان را شامل مي شوند و770 واحد خبازي شهري غير از نانوايي هاي آزادپز وجود دارد.

...............................

عليرضا نوري كجوريان

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|21|ا|خرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن