تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819702961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هدايت آقايي: كروبي و خاتمي همزمان كانديدا نخواهند شد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: هدايت آقايي: كروبي و خاتمي همزمان كانديدا نخواهند شد اگر آقاي خاتمي نيايد، آقاي عارف است، آقايان محمدهاشمي و محمدعلي نجفي هم از كارگزاران حضور دارند، كانديداهاي ديگري مثل آقاي حسن روحاني هم مطرح هستند. فارس: عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اين كه اجماع اصلاح‌طلبان را دور از ذهن مي‌بينم؛ چون اصلاحات طيف بسيار وسيعي از تفكرات نزديك به جناح راست تا تفكرات هم مرز با اپوزيسيون خارج از كشور را در بر مي‌گيرد، گفت: كروبي و خاتمي آنقدر درايت دارند كه همزمان كانديدا نشوند. گفتگو با هدايت آقايي عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در دفتر كارش در طبقه پانزدهم يكي از برج‌هاي تجاري تهران انجام شد كه در اين دفتر، كارهاي تخصصي در زمينه اكتشافات و زمين‌شناسي انجام مي‌شود. او از جمله فعالان سياسي است كه سئوالات جدي خبرنگار را با نظر واقعي‌ خود پاسخ مي‌دهد؛ يعني تا در گفتگو و بحث سياسي به آن‌ها كد داده نشود با پاسخ‌هاي كلي از بحث عبور مي‌كنند. آقايي كه در حال حاضر، عضو شوراي مركزي كارگزاران است از سابقه فعاليت‌هايش در قبل و بعد از انقلاب گفت و مصاحبه با نظرات كوتاه او درباره برخي شخصيت‌ها و جريان‌ها جامه پايان به تن كرد؛ آنجا كه او، مهدي كروبي را شيخي ناميد كه به دنبال اصلاح همه دنياست غير از حزب خودش! همين‌جا بود كه وقتي نظرش را درباره "پول" پرسيدم گفت: «ابزاري كه در جيب ما نيست». ماحصل گفتگوي مشروح هدايت آقايي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در پي مي‌آيد: جناب آقايي! مختصري از سوابق سياسي و كاري خودتان در قبل و بعد از انقلاب براي مخاطبان بگوئيد. متولد 1338 هستم كه سال 55 وارد دانشگاه صنعتي شريف شدم و رشته مهندسي مواد را ادامه دادم. سال 56 به دليل فعاليت دانشجويي عليه رژيم پهلوي دستگير شدم. در زمان دفاع مقدس هم مسئول پشتيباني جنگ در دانشگاه‌ها بودم. دور سوم مجلس هم از شهرستان فسا وارد مجلس شوراي اسلامي شدم. بعد هم در سمت‌هاي مختلفي مثل مدير شركت دولتي، معاون وزير كشور و معاونت وزارت صنايع ايفاي نقش كرده‌ام. در حال حاضر هم در بخش خصوصي مشغول فعاليت هستم و يك شركت تخصصي در زمينه اكتشافات و زمين‌شناسي را اداره مي‌كنم. در زمان جنگ، خط مقدم هم رفتيد يا در پشت جبهه‌ها فعال بوديد؟ بله در خط مقدم هم حضور داشتم و در عمليات مسلم‌بن عقيل مجروح شدم. برادرم در همين علميات شهيد شد. آقاي كروبي 24 آذرماه بر اساس اولتيماتومي كه قبلاً داده بود كانديداهاي اصلاح‌طلب تا بيستم آذرماه كانديداتوري خودشان را اعلام كنند، اعلام كرد، چون كانديداهاي اصلاح‌طلب كانديداتوريشان را اعلام نكرده‌اند با فرض حضور خاتمي، موسوي، عبدالله نوري و حتي هاشمي به نفع هيچكس كنار نمي‌رود. با اين تشتتي كه در جريان اصلاحات به وجود آمده و در كنار كانديداتوري قطعي آقاي كروبي، احتمال كانديدا شدن آقاي خاتمي هم زياد است. فكر مي‌كنيد جبهه اصلاحات با اين تشتت چه خواهد كرد؟ چه آقاي كروبي به نفع كسي كنار مي‌رفت چه نمي‌رفت، اجماع اصلاح‌طلب‌ها يك امر دور از ذهن بود و هست. آقاي كروبي چند ويژگي مثبت دارد؛ اول اين‌كه ايشان به بحث توسعه سياسي، فعاليت حزبي و كار تشكيلاتي كه شعار اصلاح‌طلبان است پايبند هستند. ‌ويژگي دوم آقاي كروبي اين است از اول وارد ميدان شده و مردم و رسانه‌ها را سردرگم در وادي اما و اگرها نكرده. كساني كه آمدنشان را موكول به اما و اگر و موضوع تكليف مي‌كنند در واقع از اما و اگرها به عنوان يك سرپوش استفاده مي‌كنند؛ زيرا دلشان مي‌خواهد بيايند اما مي‌خواهند از بابت آرايشان مطمئن شوند، اما آقاي كروبي بدون ترس از اينكه راي مي‌آورد يا نه، وارد ميدان شده. منظور خاص شما از كساني كه آمدنشان را منوط به اما و اگرها كرده و مردم و رسانه‌ها را سردرگم اين وادي مي‌كنند، آقاي خاتمي كه نيست؟ به غير از آقاي خاتمي، افراد ديگري هم هستند كه آمدنشان مبتلا به اما و اگرها است. اين عموميت دارد كه اكثر افرادي كه آمدنشان را به آينده موكول مي‌كنند از مسائلي مثل تاييد صلاحيت و كسب راي مطمئن نيستند. داشتم از نقاط مثبت آقاي كروبي مي‌گفتم؛ در كنار اين نقاط قوت، نقطه ضعف جريان همراه با آقاي كروبي حاكم شدن نوعي دگماتيسم در حركت همراهان ايشان است مثلاً پيش‌نويس تهيه شده در مجمع روحانيون كه توسط ‌آقاي مرعشي تنظيم شده بود بر اثر همين دگماتيسم همراهان آقاي كروبي دچار اختلاف نظر بر روي تاريخ 20 آذر شد. آقاي مرعشي معتقد است منظور اين بوده كه گروه‌ها تا 20 آذر كانديداهايشان را معرفي كنند و اين معرفي به معناي پذيرفته شدن نهايي كانديداها نيست اما دوستان حزب اعتماد ملي مي‌گويند منظور اين است كه تا 20 آذر معرفي شوند و قطعي باشند. البته نبايد فراموش كنيم كه در عالم سياست هيچ چيز ثابت نيست و مي‌تواند تغيير كند. پس شما معتقديد كه اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم رياست جمهوري به وحدت و اجماع نمي‌رسند؟ نه؟ اعتقادم اين است كه دو جناح موجود در كشور دو تفكر شفاف و منسجم نيستند كه استراتژي‌هاي شفافي داشته باشند. آنچه كه دو جناح كشور را مي‌تواند در مقابل هم قرار دهد برآيندهاي فكري آنها نيست بلكه برآيندهاي قدرتي آنان است بنابراين در حالت طبيعي، حداقل چهار كانديدا براي انتخابات دهم خواهيم داشت كه دو نفر آنها اصلاح‌طلب و دو نفر هم اصولگرا خواهند بود. اجماع اصلاح‌طلبان را دور از ذهن مي‌بينم چون كه اصلاحات طيف بسيار وسيعي از تفكرات نزديك به جناح راست تا تفكرات هم مرز با اپوزيسيون خارج از كشور را در بر مي‌گيرد. اجماع اصولگراها هم به اين خاطر دور از ذهن است كه در اين جناح از تفكرات اصلاح‌طلبي گرفته تا تفكرات انجمن حجتيه‌اي وجود دارد. جناب آقايي! آيا كارگزاران براي خودش با گروه‌هايي مثل نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها مرزي قائل هست يا نه؟ براي روشن شدن پاسخ اين سئوال بايد به تاريخ و سابقه كارگزاران مراجعه كرد. آنچه باعث شد گروه‌هايي مثل نهضت آزادي و ملي‌ مذهبي‌ها در زمان امام خميني(ره) مورد غضب قرار بگيرند صرفاً مواضع اعتقادي و فكري آنها نبوده بلكه بيشتر مواضع سياسي آنان بوده؛ زيرا وقتي به مواضع فكري برمي‌گرديم خيلي از كساني كه امروز در راس امور حاكميت هستند در زمان حيات امام (ره) انديشه‌هاي مرحوم بازرگان و گروه‌هاي ملي مذهبي را قبول داشتند و با آنها همكار و رفيق بوده‌اند. به نظر من ريشه اختلافات ملي مذهبي‌ها و نهضت آزادي با انقلابيون ديگر، تفكرات مبنايي نبوده بلكه مواضع سياسي بوده. دعواي امروز هم بر سر مرزبندي فكري نيست بلكه بر سر مرزبندي‌هاي سياسي است. كارگزاران هم مثل خيلي از گروه‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب در زمينه تفكرات مبنايي تقابل چنداني با نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها ندارد. اما در عالم سياست، موضوع متفاوت است. كارگزاران به لحاظ سياسي قطعاً با نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها اختلاف داشته و دارد. معتقدم در حال حاضر وقتي نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها اعلام مي‌كنند كه فعاليت در چارچوب قانون اساسي و ساختار نظام را قبول دارند دليلي براي طرد آنها و محروم كردن آنان از مجوز فعاليت وجود ندارد. ملي مذهبي‌ها هم مي‌توانند در قالب يك حزب رسمي مجوز داشته باشند و فعاليت كنند. اما سازمان مجاهدين انقلاب به عنوان محور گروه‌هاي اصلاح‌طلب، چند سال پيش با طرح مرزبندي خودي و غير خودي، نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها را «غيرخودي» ناميد و بر اساس اين مرزبندي، غيرخودي، يعني نامحرم و كسي كه نظام را قبول ندارد و نظام هم او را قبول ندارد. اين مرزبندي مال چند سال پيش بود و فكر نمي‌كنم سازمان مجاهدين در شرايط حاضر چنين نظري درباره نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها داشته باشد. در مواضع گذشته سازمان مجاهدين، اشتباهاتي هم ديده مي‌شود. مثلاً مواضعي كه درباره طالبان و جنگ اول آمريكا و عراق گرفتند از اين اشتباهات بود كه بعداً از آن‌ها عدول كردند. پس شما نظرتان اين است كه سازمان مجاهدين در طراحي و ارائه «مرزبندي خودي و غير خودي» مرتكب اشتباه شده و نبايد اين مرزبندي را طرح مي‌كرد؟ بله به نظر من اين اقدام سازمان مجاهدين انقلاب صددرصد اشتباه بوده. البته اين اشتباهات در عالم سياست طبيعي است. بين حرف‌هاي شما در خصوص نهضت آزادي و ملي‌مذهبي‌ها يك تضاد وجود دارد كه نتيجه‌گيري شما را با اشكال آميخته كرده. از آنجا كه ما در يك جامعه اسلامي زندگي مي‌كنيم و معتقديم كه «سياست ما عين ديانت‌ ما و ديانت‌ ما عين سياست ماست» بنابراين مواضع سياسي ما برگرفته از اعتقادات ديني و تفكرات بنيادين ما بايد باشد. ما سكولار نيستيم كه بگوئيم تفكرات ديني ما مجزاي از تفكرات سياسي ماست. بنابراين اگر خبط و ايرادي در مواضع سياسي نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها وجود داشته كه مورد غضب شده‌اند به وجود خبط و اشكال در اعتقادات بنيادين آنها برمي‌گردد. پشتوانه مواضع سياسي يك مسلمان بايد انديشه و اعتقادات ديني او باشد. اگر جز اين باشد ما وارد وادي سكولاريسم شده‌ايم. پس اگر اشكالي در مواضع و انديشه سياسي نهضت آزادي ها و ملي مذهبيون وجود داشته به اعتقادات بنيادين آنها برمي‌گردد. ببينيد؛ صددرصد اين طور كه شما مي‌گوييد نيست. نبايد فكر كنيم كه در يك به يك سلول‌هاي بدنه فعاليت سياسي، اعتقادات ديني وجود دارد. فردي را در نظر بگيريد كه نماز شبش ترك نمي‌شود و بسيار آدم متديني است اما در عين حال همين انسان متدين، همسرش را كتك مي‌زند. در اين حالت ما نمي‌توانيم بگوييم انديشه‌هاي ديني اين فرد باعث شده زنش را كتك بزند. به عبارت ديگر، در سلول‌هاي عمل كتك زدن همسر، اعتقاد ديني وجود ندارد. از طرفي نمي‌توانيم بگوئيم كه آن فرد در عبادت كردنش دروغ مي‌گويد زيرا بعضي اوقات آدم‌ها در شرايطي قرار مي‌گيرند كه تحت تاثير شرايط محيطي دست به يك عمل مي‌زنند. اعتقادات و باورها جزء كليات است و در جزئيات و تاكتيك‌ها اشتباه صورت مي‌گيرد. معتقدم نهضت آزادي هم مثل گروه‌هاي سياسي ديگر، نظام را قبول دارد هرچند همين نهضت آزادي مثل ساير گروه‌ها مرتكب اشتباهاتي هم شده است. گاهي اوقات انسان‌ها در تطبيق افكارشان با كاري كه انجام مي‌دهند مركتب اشتباه مي‌شوند. كساني كه قتل‌هاي زنجيره‌اي را مرتكب شدند افرادي معتقد و با ايمان بودند اما در تطبيق ايمان و عمل دچار اشتباه شدند. از نظر فلسفي اين حرف‌ شما مردود است، زيرا اگر باورهاي ما صحيح و اصيل باشد تطبيق‌هاي ما هم درست خواهد بود. فلسفه ارسال پيامبران و وجود امامان براي همين منظور است كه "عمل ما مطابق ايمان ما باشد". فردي كه نماز شب مي‌خواند و همسرش را كتك مي‌زند دچار دوگانگي رفتار و اختلال شخصيت است؛ چرا كه «تدين اصيل» هيچگاه ما را به قتل و دزدي و كتك زدن همسر رهنمون نمي‌شود. قتل و ظلم به همسر از مصاديق ظلمت است و كساني وارد وادي ظلمت مي‌شوند كه وليّ آنها طاغوت باشد و كساني كه وليّ آنها خداوند است قطعا وارد وادي نور مي‌شوند. شما گفتيد كه نهضت آزادي بخاطر مواضع سياسي‌اش مورد غضب امام(ره) قرار گرفت. از طرفي بر اساس اعلام خود آقاي ابراهيم يزدي، مواضع امروز نهضت آزادي هيچ تغييري با 30 سال پيش نكرده و در ماهيت اين نهضت هيچ تغييري حاصل نشده. صحبت شما كاملاً درست است اما مخصوص زماني است كه انسان كاملاً خودساخته باشد. نقطه‌اي كه شما از آن گفتيد نقطه كمال است و تعداد افرادي كه در ايران به اين نقطه رسيده‌اند بسيار معدود و انگشت شمارند. در رفتار همه گروه‌هاي سياسي كشور ما شاهد اين هستيم كه در خيلي موارد اين گروه‌ها برخلاف عقايدشان عمل مي‌كنند. ما در شرايط ايده‌آل به سر نمي‌بريم. فلسفه تشكيل جمهوري اسلامي اين بود كه به حرف شما برسد و انسان‌ها را به نقطه كمال برساند. نهضت آزادي هم در نقطه كمال نيست. موضعي كه نهضت آزادي در زمان جنگ در مورد دفاع مقدس گرفت موجب دلخوري رزمنده‌ها شد، اما نمي‌توانيم بگوئيم در پشت اين موضع نهضت آزادي، انديشه ضد ملي وجود داشته و اين نهضت موافق تجاوز به كشور بوده. جناب آقايي! عده‌اي مي‌گويند كارگزاران دوطرفه بازي مي‌كند؛ چرا كه طيفي از كارگزاران دم از حمايت خاتمي مي‌زنند و طيفي ديگر هم از آقاي كروبي جانبداري مي‌كنند. حتي اخباري به گوش مي‌رسد كه آقاي كرباسچي به عنوان گزينه معاول اول آقاي كروبي به فرض پيروزي در انتخابات در نظر گرفته شده. به نظر شما وجود اين وضعيت و اختلاف نظر در حزب كارگزاران چه دليلي دارد؟ وجود نظرات متنوع در سياست امري طبيعي است اما آنچه مهم است موضع رسمي احزاب و گروه‌هاست. اختلاف نظر در حزب كارگزاران هم به مواضع شخصي افراد برمي‌گردد، اما زماني كه حزب بخواهد نظر رسمي‌اش را اعلام كند قطعا يك خروجي خواهد داشت. در حزب كارگزاران علاوه بر وجود دو طيف حمايت از آقاي خاتمي و آقاي كروبي طيف ديگري هم هست كه از افراد ديگر مثل آقاي محمد هاشمي، آقاي نجفي و .. حمايت مي‌كنند. قرار نيست هم يك جور فكر كنند. حرف‌هاي پشت پرده و اينكه آقاي كرباسچي قرار است معاون اول آقاي كروبي باشد هيچ مبنايي ندارد. برخي مي‌گويند حزب كارگزاران و حزب مشاركت به هم رسيده‌اند چرا كه در مواضع سياسي، اقتصادي و اجتماعي به وادي تفاهم و اشتراك وارد شده‌اند. اين در حالي است كه مشاركتي‌ها شديدترين تخريب‌ها و حملات را عليه محوري‌ترين شخصيت كارگزاران يعني آقاي هاشمي رفسنجاني داشته‌اند و حتي در برهه‌اي اعلام كردند كه راي دادن به آقاي هاشمي راي به يك ديكتاتور توسعه گرا است. فكر مي‌كنيد چه اتفاقي افتاده كه تخريب كنندگان آقاي هاشمي به حلقه ياران ايشان پيوسته‌اند؟ آيا مشاركت و كارگزاران به هم رسيده‌اند و يكي شده‌اند؟ حرف شما درست است و مواضع كارگزاران و مشاركت بسيار به هم نزديك شده. اما اين به معناي ادغام اين دو حزب در همديگر نيست. از طرفي، بايد توجه كنيم كه اين مشاركت است كه به كارگزاران نزديك‌تر شده نه كارگزاران به مشاركت! يعني شما هم مثل آقاي هاشمي كه گفت «اصلاح‌طلب‌ها از گذشته خودشان پشيمان شده‌اند و به حرف‌هاي من رسيده‌اند»، بر اين باوريد كه مشاركتي‌ها تغيير كرده و مواضعشان را متحول كرده‌اند؟ تغيير و تحول در عالم سياست امري طبيعي است مشاركت به درستي مواضع كارگزاران در زمينه توسعه همه جانبه پي‌برده است . يكي ديگر از دلايل نزديكي مشاركت به كارگزاران، وجود رقيب مشترك است. پس بخشي از نزديكي مشاركتي‌ها به كارگزاران به برخورد سر با سنگ واقعيت و بخشي هم به داشتن رقيب مشترك برمي‌گردد. بر اساس تعبير خودتان، شما مي‌گوييد «سرمشاركتي‌ها به سنگ واقعيت خورده» كه به سمت كارگزاران آمده‌اند؟ بله، دقيقا مشاركتي‌ها در خيلي از مواضعشان واقع‌نگر شده‌اند نسبت به گذشته. احتمال كانديداتوري همزمان آقايان خاتمي و كروبي را چقدر مي بينيد؟ احتمال كانديداتوري همزمان آقايان كروبي و خاتمي را تقريبا بعيد مي‌دانم. اگر آقاي خاتمي و كروبي به طور همزمان كانديدا شوند در اصل جبهه اصلاحات و مرزبندي‌هاي آن تغييرات جدي صورت مي‌گيرد. به نظر مي‌رسد در صورت كانديدا شدن همزمان آقاي خاتمي و كروبي به منزله گسست جدي در جريان اصلاحات است. بله كاملاً همين طور است و اگر اين دو بزرگوار با هم كانديدا شوند جبهه اصلاحات دو شقه مي‌شود. اما به نظر من آقايان كروبي و خاتمي آنقدر درايت دارند كه همزمان كانديدا نشوند. با توجه به صحبت خود شما كه گفتيد دو نفر از جريان اصلاحات كانديدا مي‌شوند و با توجه به اينكه آقاي كروبي اعلام كرد انصراف نمي‌دهد فكر مي‌كنيد كانديداي ديگر اصلاحات چه كسي باشد؟ اگر آقاي خاتمي نيايد، آقاي عارف است، آقايان محمدهاشمي و محمدعلي نجفي هم از كارگزاران حضور دارند، كانديداهاي ديگري مثل آقاي حسن روحاني هم مطرح هستند. به صورت تيتروار سه مورد از نقاط ضعف و نقاط قوت آقاي احمدي‌نژاد و كابينه نهم را نام ببريد؟ نقاط مثبت دولت آقاي احمدي‌نژاد كم نيست و حتي برخي از اين نقاط مثبت در نوع خودش منحصر به فرد است. انگيزه بالا، شجاعت دركارها و تصميمات و حمايت از نيروهاي وفادار به دولت از بارزترين نقاط مثبت دولت آقاي احمدي‌نژاد است. شجاعتي كه دولت نهم در كارها و تصميمات دارد در دولت‌هاي قبلي تا حدودي كم بود. در مقابل، عدم يك سازمان مشخص براي كارها از نقاط ضعف دولت نهم است. بيشتر كارها در دولت نهم توسط تصميم يك فرد انجام مي‌شود و از كار تيمي خبري نيست و اين فرد محوري براي كشور پهناوري مثل ايران بسيار خطرناك است. نقطه ضعف دوم دولت نهم اين است كه ضعف‌ها و نقاط منفي خودشان را يا نمي‌بينند يا نمي‌خواهند ببينند. دولت نهم اشكالات دروني خودش را به جاي آنكه اصلاح كند يا به دشمن فرضي داخلي و يا به دشمن خارجي ربط مي‌دهد. نقطه ضعف نظر ديگر دولت آقاي احمدي‌نژاد ‌كم توجهي به نهادهاي مدني مخصوصاً دستگاه قانونگذاري بوده است. قبل از اين كه دفتر مصاحبه به پايان بيايد و حكايت همچنان باقي باشد لطفاً بعد از كلماتي كه مي‌گويم نظرتان را بگوييد: كارگزاران؟ حزب متعادل و عاقل. *پول؟ ابزاري كه در جيب ما نيست. *احمدي‌نژاد؟ آدمي كه در آسمان راه مي‌رود. *كروبي؟ شيخي كه به دنبال اصلاح همه دنيا است غير از حزب خودش. *هاشمي رفسنجاني؟ شخصيت قدرتمندي كه همه قدرت‌ها عليه او هستند . *جنبش دانشجويي؟ مظلوم‌ترين جنبش در ايران. *انتخابات دهم رياست جمهوري؟ غيرقابل پيش‌بيني‌ترين انتخابات كره زمين.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن