واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فيلمي براي خلق هيجان و اکشن
فيلم خارجي "موبايل" ساخته ديويد ر. اليس بر مسيري قابل پيشبيني از حوادث حرکت ميکند و مشخص بودن پايان اهميت اصلي را در چگونگي خلق هيجان و اکشن در بخش مياني قرار ميدهد. به گزارش خبرنگار مهر، سازندگان "موبايل" با محور قرار دادن موقعيتي خاص که به واسطه تخيل پردازي دراماتيک شده، مسيري پر از اکشن و هيجان را براي همراه کردن مخاطب خود در پرداخت و اجرا مد نظر قرار دادهاند.فيلم با اين پيش فرض و تعريف اوليه که مطابق الگوهاي رايج فيلمهاي اکشن حرکت ميکند، تور اوليه خود را پهن ميکند و پس از آن بر مسيري ماجراجويانه از اتفاقات در پي آمده پيش ميرود. نکته مهم اينکه فيلمنامه کار بر اساس يک داستان از لري کوئن شکل گرفته و با توجه به مستعد بودن موقعيت محوري به يک فيلمنامه سينمايي بدل شده است.موقعيت محوري که فيلم "موبايل" بر اساس جذابيت آن بنا شده، گروگان گرفتن يک زن (جسيکا) به جاي همسرش در يک مخفيگاه است که به طور اتفاقي يک موبايل خراب را پيدا ميکند. اين موقعيت اوليه که تنها چيدماني براي ارتباط تصادفي بعدي است خيلي سريع با ارائه اطلاعاتي درباره جسيکا و علت گروگان گرفتن او به جاي همسرش چيده ميشود تا ادامه ماجرا با تکيه بر تصادف و تخيل پردازي شکل بگيرد. پيدا شدن يک موبايل خراب در مخفيگاه به خودي خود از نکات سوال برانگيز است که ميتواند زير پوشش جذابيتهاي لحظهاي موقعيت بعدي کمرنگ شود. وقتي اين موبايل خراب که به طور تصادفي در اين مکان قرار گرفته به گونهاي اتفاقي تعمير هم ميشود، همچنان بعد غير منطقي ماجرا در حال شدت گرفتن است. در اين ميان همانطور که اشاره شد با توجه به جذابيتهايي که قرار است از اين ارتباط گرفتن ايجاد شود، علامت سوالهاي ابتدايي به نوعي در حاشيه قرار ميگيرند و بخش محوري فيلم با اين چيدمان آغاز ميشود. در اين بخش از ميان همه انتخابهايي که براي تماس تلفني تصادفي جسيکا وجود داشته، قرعه به جواني به نام برايان ميافتد که کنشمند بودن او همراستا با هدف اوليه فيلم قرار ميگيرد. اکشن و هيجان پردازي در مقطع مياني از وجوهي است که به واسطه روندي قابل پيش بيني در رابطه بين جسيکا و برايان مورد توجه ويژه قرار گرفته است. به اين ترتيب که طبق الگوي آشنا موقعيتهاي اين چنيني که در فيلمهاي متعدد هم پرداخته شده، ابتدا برايان ادعاي جسيکا را نميپذيرد و بعد با نشانههايي به صحت حرفهاي او پي برده و در نهايت با تکيه بر شخصيت پردازي خاص که جواني و کنجکاوي در آن حرف اول را ميزند، ماجرا را براي نجات جسيکا پي ميگيرد. در واقع شايد اگر هر کاراکتر ديگر که امکان قرار گرفتن در اين موقعيت را داشت، انتخاب ميشد به فراخور همين وجوه شخصيت پردازانه قصه خط سيري متفاوت و خاص پيدا مي کرد. به گفته ديگر همين انتخاب اوليه است که تعاريف و انگيزه اوليه سازندگان را در رويکرد به اين موقعيت مشخص ميکند. فيلم در اين مقطع که پيگيريهاي برايان را براي نجات جسيکا به تصوير ميکشد، به گونه اي از پيش تعيين شده برخي موارد را لحاظ کرده که مراجعه به پليس يکي از آنهاست. در اين وجه در فيلم "موبايل" تلاش شده با انتخاب يک مأمور پليس که شخصيت پردازي خاص دارد به گونهاي مسيري تکراري از روابط، تازه شود که توانسته تا حدي موفق ظاهر شود.بعلاوه در اين مقطع خطوط فرعي به واسطه همين ارتباطات تلفني تصادفي طراحي شده که ميتواند خط پيگيريهاي برايان را با شاخههاي مرتبط تقويت يا تضعيف کرده و در عين حال چندان از روند اصلي ماجرا دور نشود. اين ماجراهاي گذري به فراخور ويژگي سيال همين قلاب اوليه داستاني، امکاني براي انتخاب کاراکتر و ماجراهاي مرتبط با تم اصلي فيلم فراهم آورده که گريزي هم از آن نيست. در واقع اين وجه همان نکتهاي است که با انتخاب کاراکتر يک جوان به عنوان کسي که جسيکا موفق به ارتباط برقرار کردن با او ميشود، طرح شده و با اين پرداخت با توجه به انگيزههاي شکل گيري و ساخت فيلم که به آنها اشاره شد موکد ميشود. فيلم "موبايل" از آن دسته فيلمهايي است که بر مسيري قابل پيش بيني از حوادث حرکت ميکنند. در واقع مشخص بودن پايان و سرانجام به نوعي اهميت کلي فيلم را در چگونگي ترسيم اين خط سير و مهمتر از آن چگونگي خلق هيجان و اکشن در بخش مياني قرار ميدهد. به اين ترتيب ميتوان پرداخت سطحي و ساده جزئيات فيلم و فاصله گرفتن از عمق را برآمده از همين وجه و هدف کلي محسوب کرد. فيلم سينمايي "موبايل" پنجشنبه 23 خرداد ساعت 22 در قالب برنامه سينما يک از شبکه اول سيما پخش شد. اين فيلم محصول مشترک آمريکا و آلمان را ديويد ر. اليس سال 2004 به مدت 94 دقيقه با نقشآفريني جيسن استيتم، کيم بيسينگر، ويل بينبرنيک، جسيکا بيل و کريس اوانز ساخت.فيلمنامه را کريس مورگان بر اساس داستان لري کوئن نوشت و جان آتمن موسيقي متن آن را ساخت. داستان "موبايل" در لس آنجلس ميگذرد. گروهي به رهبري ايتان، جسيکا مارتين معلم علوم را ميربايند. ايتان در واقع کريگ شوهر جسيکا را ميخواهد. جسيکا در مخفيگاه گنگسترها تلفني شکسته پيدا ميکند و... فروش جهاني اين فيلم 25 ميليون دلاري حدود 57 ميليون دلار بود.منبع : ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]