واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اكشن، دلهره و كمي هم پيامهاي سياسي فيليپ نويس، فيلمساز استراليايي تبار سينما، فيلمهاي موفق زيادي در داخل استراليا و آمريكا كارگرداني كرده است.
او كه در دهه 80فيلمهايي مثل «مرگ آرام» را با بازي نيكول كيدمن در سرزمين مادرياش ساخت، در هاليوود فيلمهايي مثل «خطرآني و عيان» و «بازيهاي ميهن پرستانه» را ساخته است. «سالت» جديدترين فيلم وي يك اكشن دلهرهآور سياسي است كه توليد آن با بحث و جنجال زيادي همراه بود. او در يك گفتوگوي تازه درباره تكوين اين فيلم و مسائل مربوط به آن صحبت ميكند. پيشبيني ميشود اين فيلم يكي از كارهاي مطرح سينماي جهان طي ماههاي آينده باشد. • شكلگيري اين فيلم كمي عجيب است. منظورم اين است كه قبل از شروع فيلم، ناگهان كاراكتر اصلي آنكه يك مرد بود به يك كاراكتر زن تغيير كرد. پروسه بازيگريابي آن هم خيلي طولاني و بحث انگيز شد. شما از كجاي كار درگير اين پروژه شديد و ارتباط شما با اين تغيير و تحولات چيست؟اولينبار كه با من درباره پروژه «سالت» صحبت شد سال 2006 بود و من از همان زمان درگير آن شدم. بحث زيادي با تهيهكنندگان فيلم در شركت سوني داشتم اما بعد از آن بحثها، تري جرج كار روي فيلمنامه را شروع كرد. من در ارتباط با او نبودم و نميدانستم دارد چه كار ميكند. يك سال گذشت و دوباره ديداري با مديران سوني داشتم. بازهم درباره اين پروژه بحث و گفتوگو كرديم. در حقيقت، ماه مه سال قبل بود كه بحث توليد فيلم جدي شد. فهميدم كه بعد از تريجرج، شركت سوني از كرت ويمر دعوت كرده تا مقداري كار روي فيلمنامه انجام دهد. ما با تام كروز صحبت كرده بوديم تا نقش اصلي فيلم را بازي كند. (نقشي كه بعدا به آنجلينا جولي رسيد) اسم كاراكتر اصلي فيلم ادوين سالت بود. چند جلسه فيلمنامه خواني داشتيم و بازيگران زيادي در اين جلسات شركت كردند. يكي از آنها ساموئل ال جكسن بود كه در نسخه سينمايي يكي از نقشهاي مهم را بازي ميكند. هدف از فيلمنامه خواني اين بود كه متوجه حال و هواي بازيگران مختلف در هنگام خواندن نقشها بشويم.فيليپ نويس، فيلمساز استراليايي تبار سينما، فيلمهاي موفق زيادي در داخل استراليا و آمريكا كارگرداني كرده است. • در اين زمان تام كروز هم در جريان كار بود؟بله. پس از خواندن فيلمنامه به صورت گروهي، تهيهكنندگان فيلم تصميم قاطع خود براي ساخت آن را گرفتند. ولي نكتهاي كه در اين بين مطرح شد اين بود كه آنها نميتوانستند تام را در اين پروژه داشته باشند؛ علت اصلي تعهدات كاري زياد او براي بازي در فيلمهاي ديگر بود. بحث توليد «سالت» آنقدر طول كشيد كه وي زمان و فرصت آزاد خود براي حضور در آن را از دست داد. در شرايطي كه مشخص شده بود تام نميتواند با پروژه همكاري كند، تهيهكنندگان فيلم به فكر يك جايگزين افتادند.
البته احساس شخصي خودم از صحبتهايي كه با تام داشتم اين است كه او كمي ميترسيد شخصيت سالت چيزي شبيه كاراكتر اتان هانت مجموعه فيلم «ماموريت غيرممكن» درآيد. هانت هم مثل سالت يك مامور ضدجاسوسي سرسخت بود كه تواناييهاي ويژهاي در خودش داشت. همه ما تلاش كرديم تا قصه را به شكلي درآوريم كه تفاوتهاي دو كاراكتر اتان هانت و ادوين سالت زياد شود. اما خب، نميشد تمام چيزها را دور ريخت و يك چيز جديد خلق كرد. حرف تام اين بود كه نميخواهد دوباره به كاراكتري برگردد كه قبل از اين نقش مشابه آن را روي پرده سينما بازي كرده است. • به اين ترتيب، سرنوشت كار به كجا رسيد؟وقتي اين موضوع به صورت رسمي از سوي تام كروز به تهيهكنندگان گفته شد، پروژه براي چند هفته به بايگاني سپرده شد؛ بايد يك اقدام اساسي درباره آن صورت ميگرفت بعيد به نظر ميرسيد پس از كنارهگيري تام، بازيگر مرد مشهور و مطرحي حاضر به قبول بازي در اين فيلم شود. از همان زماني كه بحث احتمال عدم حضور تام در فيلم مطرح شد، امي پاسكال يكي از تهيهكنندگان فيلمنامه آنجلينا جولي را چندبار مطرح كرد. درصحبتهاي مقدماتي كه با آنجلينا جولي داشتم، متوجه شدم كه او دوست دارد در اين فيلم بازي كند. به اين ترتيب، همه چيز مهيا بود و همه براي توليد و خلق يك مجموعه فيلم ضدجاسوسي كه كاراكتر اصلي آن يك خانم باشد، آماده و مشتاق بودند، فيلمنامه كامل را براي جولي فرستاديم و پس از آن در ماه سپتامبر سال گذشته، من و كرت ويمر و يكي از تهيهكنندگان فيلم راهي جنوب فرانسه شديم تا با او ملاقات كنيم؛ او ساكن اين محل بود و در كنار برادپيت و فرزندانش زندگي ميكرد.
• آيا جلب رضايت او براي بازي در فيلم كار سختي بود؟حدود 5روز آنجا بوديم. بحث زيادي با او كرديم و برايش توضيح داديم كه ميخواهيم چه جور فيلمي بسازيم. مهمترين نكته، توضيح اين مطلب بود كه چگونه يك كاراكتر مرد در يك داستان ضدجاسوسي تبديل به يك كاراكتر زن شده و اين تغيير، چگونه صورت گرفته است. براساس بحثهايي كه با جولي كرديم، قرار شد فيلمنامه دوباره نويسي شود. اين كار را برايان هلگند انجام داد. او نه تنها برخي چيزها را در خود فيلمنامه عوض كرد، بلكه دست به تغيير تعدادي از ديالوگها هم زد. تلاش ما اين بود كه ديدگاههاي جولي هم در فيلمنامه لحاظ شود. او وقتي فيلمنامه را خواند، گفت آماده امضاي قرارداد است.• پايه و اساس فيلمنامهاي كه فيلمبرداري كرديد، همان فيلمنامهاي بود كه قرار بود تام كروز بازي كند؟اين فيلمنامه در طول چند سالي كه دست به دست ميگشت، تغييراتي پيدا كرد و گسترش يافت. اما در تمام اين سالها، ايده و طرح اصلي آن دست نخورده ماند. خط اصلي قصه هميشه درباره يك مامور مخفي ضد جاسوسي بود كه متهم به همكاري با روسها ميشود. او در طول قصه بايد ضمن دفاع از خويش، بيگناهياش را ثابت كند. اما لحن فيلم طي اين سالها تحول پيدا كرد. در عين حال، همانطور كه خودتان ميدانيد لحن و حال و هواي اكشنهاي دلهرهآور سينمايي طي سالهاي اخير تغييراتي كردهاند. زماني مجموعه فيلمهاي جيمز باندي الگوي توليد اينگونه فيلمها بودند، ولي از زماني كه مجموعه فيلم «بورن» آمده، اين وضعيت تغيير كرده است كاراكترهاي فيلمهاي جيمز باندي به نوعي كارتون گونه بودند، ولي در حال حاضر قصههاي جيمز باندي هم خيلي جدي شدهاند و از نظر احساس و دراماتيك اصلا قابل مقايسه با فيلمهاي قبلي اين مجموعه فيلم نيستند. «سالت» تلفيقي از تمام فيلمهايي است كه تا به حال ساختهام. ميتوان گفت از نقطه نظر اخلاقي چيزهايي از «آمريكاييآرام» را در خود دارد و وقتي بحث هيجان و دلهره ميشود، عناصري از «خطرآني و عيان» را ميتوان در آن پيدا كرد. همچنين عناصري از ديگر فيلمهايم- حتي كارهاي مستندم- هم در اين فيلم حضوردارد و با كمي دقت ميتوان آنها را پيدا كرد. اما مهمترين نكتهاي كه تماشاگران فيلم ميتوانند از «سالت» كشف و پيدا كنند استعداد خارقالعاده بازيگري آنجلينا جولي است.• يعني شما هم در فيلم خود به جنبههاي رئاليستي قصه و ماجرا، وفادار ماندهايد؟
بله. «سالت» هم از همان سنت فيلمهاي جاسوسي ماجراجويانه و اكشن پيروي ميكند و تلاش دارد آن را در فضايي واقعگرا به نمايش بگذارد. سعيام اين بود كه قصهاي امروزي ارائه كنم و تماشاگران بتوانند ارتباط خوبي با كاراكترهاي آن برقرار كنند. ميخواستم از نظر عاطفي درگير روابط بين اين كاراكترها شوند و به اين ترتيب، درگيريشان با قصه تشديد شود در كنار آن تعليق و دلهره هم نقش مهمي در قصه و ماجرا دارد. در عين حال فراموش نكنيد كه «سالت» يك فيلم تابستاني است و مثل هر فيلم ديگري كه در اين فصل شلوغ و پر سروصدا اكران عمومي ميشود، بايد جنبه سرگرمكننده و جذاب خود را حفظ كند. • وقتي فيلمي با مشخصات «سالت» ميسازيد، عناصر كاري و شخصي خودتان را نيز وارد آن ميكنيد؟خب، نميشود چنين كاري نكرد. «سالت» تلفيقي از تمام فيلمهايي است كه تا به حال ساختهام. ميتوان گفت از نقطه نظر اخلاقي چيزهايي از «آمريكاييآرام» را در خود دارد و وقتي بحث هيجان و دلهره ميشود، عناصري از «خطرآني و عيان» را ميتوان در آن پيدا كرد. همچنين عناصري از ديگر فيلمهايم- حتي كارهاي مستندم- هم در اين فيلم حضوردارد و با كمي دقت ميتوان آنها را پيدا كرد. اما مهمترين نكتهاي كه تماشاگران فيلم ميتوانند از «سالت» كشف و پيدا كنند استعداد خارقالعاده بازيگري آنجلينا جولي است. وقتي ميگويم خارقالعاده قصد اغراق يا تعريف بيمورد را ندارم.
او يك بازيگر درخشان نقشهاي دراماتيك است كه در همان حال، ميتواند در يك فيلم اكشن مثل «آقا و خانم اسميت» هم بازي خيلي خوبي داشته باشد يا براي مثال نگاهي به «تامب رايدر» او بيندازيد، تا متوجه شويد چه ميگويم. او در اين فيلمهاي اكشن هيچ چيزي از بازيگران مرد كم ندارد و مثل آنها ايفاي نقش ميكند. خيلي جالب است كه او به صورت همزمان هم در فيلمهاي درام بازي ميكند و هم در فيلمهاي اكشن و هر دوي آنها را به يك اندازه خوب بازي ميكند. مطمئن هستم تماشاگران «سالت» وقتي بازي او را روي پرده سينما ببينند حتما تعجب كرده و شگفتزده خواهند شد. اين همان حس و حالتي است كه خود من هنگام ساخت و كارگرداني فيلم داشتم. • ولي اين اولينبار نبود كه با او كار ميكرديد؟خير. اولينباري كه با او در يك فيلم كار كردم، فكر كنم 25ساله بود و يك جورهايي يك بازيگر تازهوارد بود. «كلكسيونر استخوان» من به نوعي اولين فيلم سينمايياش بود كه نقش مقابل دنزل واشنگتن را بازي كرد. بازي او خيلي خوب بود و اصلا شبيه يك تازه وارد به نظر نميرسيد. حالا 10سال پس از آن زمان، او يكي از بهترين بازيگران نسل حاضر است. او فيلمهاي خوبي را براي بازي انتخاب كرده است. تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]