واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وظيفه يک فرد مسلمان
اشاره :نوشتار حاضر، مقالهايست كه در فراخون طرح "چرا سكوت اي مسلمان" از سوي كاربران سايت تبيان ارسال شده است. اين طرح در پي پاسخ به اهانت به ساحت پيامبر مهر و رحمت حضرت ختمي مرتبت، محمد مصطفي – كه درود خدا برو و خاندان پاكش باد – در فروردين ماه سال 1387 از سوي سايت تبيان برگزار گرديد. بسم اللّه الرحمن الرحيمانّ اللّه يوما يخسر فيه المبطلونحضرت زين العابدين:براي خداوند روزي وجود دارد که کساني که عمر خود را به بيهودگي و مسخره ديگران سپري ميکنند جز خسران و زيان چيزي عائد آنها نميشود. (مناقب ابن شهرآشوب ج 4 صفحه 158)يکي از فروعات دين مبين اسلام مسئله مهم تولي و تبري ميباشد که نسبت به ديگر فروعات مورد عنايت کمتري واقع شده است و عدم توجه به آن،انسانها را حتي آنهايي که دم از خدا و پيغمبر ميزنند را به سوي محافظهکاري و مسامحهگري کشانده است. تولي و تبري بر خلاف نظر خيليها از جمله باورها و مسائل اعتقادي نميباشد بلکه امري کاملاً عملي و از جنس عمل ميباشد که از جمله واجبات يک فرد مسلمان است و بهقدري اهميت دارد که خدا خود در قرآن در سوره بقره آيه 89 و 159 و آلعمران آيه 61 و صاد آيه 78 با لعنت خود از بعضي کسان تبري جستهاست و حتي پيغمبر ما که مظهر رحمت الهي بر روي زمين است در قضيه مباهله با مسيحيان نجران جهت اثبات حق حاضر ميشود با آنها به معالنه (لعن يکديگر) بپردازد.در حديثي که از امام حسن عسگري نقل شده است نيز اين مطلب کاملا مشخص است که مفاد آن بهطور خلاصه اينچنين است که خدا صداي لعن مومني در گوشه خانه خود که از دشمنان او بيزاري ميجويد را تا عرش بالا ميبرد تا همه فرشتگان بشنوند. هر شخص با رفتار و منش و گفتار خود يک مبلغ واقعي اسلام باشد و باعث سربلندي امت پيغمبر.مسئله تولي و تبري در زيارت معتبر و مستند عاشورا کاملا مشخص و عيني است. اين زيارت شايد يکي از بارزترين مصداقهاي تولي و تبري در آثار بهجامانده از ائمه شيعه باشد. بله، اگر ما باور داشته باشيم که آنها جز حق نگفتند و اگر گفتند از تمام عواقب آن چه در آن زمان و چه در صدها سال بعد آگاهي کامل داشتند ديگر به خود اجازه نميدهيم که با اين مسئله (تولي و تبري) اينقدر با سستي و کاهلي برخورد کنيم و بهخاطر منافعي هر چند گذرا از متاع دنيا با ترک اين وظيفه الهي، خشم خداوند را براي خود بخريم.حال اينکه بايد از چه کساني تبري و به چه کساني تولي جست. قبل از هر چيز بايد بدانيم که مسئله تبري از تولي بسيار مهمتر است زيرا هر انسان آزاده و منصفي هر چند مسلمان نباشد يا حتي اهل توحيد نباشد با نگاه به تاريخ پر افتخار اسلام و شخصيتهاي بزرگ آن که در راس آنها چهارده معصوم قرار دارند و مقايسه با ديگر شخصيتها در طول حيات بشري، خود ميفهمد که به چه کسي تولي جويد، چون کيست که از عدالت، بخشش، رحمت، شجاعت و ...؛ بدش بيايد. اما تبري، اول بايد بدانيم در فرمايشات امامان ما کاملا روشن است که چه کساني مستحق تبري جستن هستند و از جمله آنها، کسانياند که پيغمبر را با زبان يا عمل مورد آزار قرار دهند و اينها لعنت شدگانند و عذاب آخرت در انتظار آنهاست و ما با تبري و دوري جستن از ايشان و تقرب به حضرت حق خود را به سعادت ابدي نزديک ميکنيم و رضايت خدا و اولياء خدا را براي خود ميخريم. تبري يعني اظهار نفرت و بيزاري از اين افراد و چون همانطور که گفتيم اين مسئله، وظيفهاي عملي است پس ميتواند به اشکال مختلفي انجام شود: 1- از راه زبان با شعارها، انجام راهپيمايي، خطابهها و سخنرانيها و ايجاد تجمعات و دعوت ديگران به اين امر. 2- از راه قلم با آگاهي رساندن و کنار زدن پرده از زشتي و پليدي اين عمل حتي براي ديگر اديان و نشان دادن ضعف و زبوني دشمني که جز از راه اهانت و مسخره کردن قادر به گفتمان نيست و آخرين و پستترين سلاحش هميناست زيرا در برابر منطق اسلام عاجز است و در نهايت جاري کردن سيل مقالات در حيطه علمي و سياسي و اجتماعي در ابعاد وسيع. 3- از طريق ابزارهاي فرهنگي و تبليغاتي بهصورت وب سايتها و وبلاگها يا حتي بروشورهاي تبليغاتي و شبکههاي تلويزيوني و مطبوعات با محکومکردن اين عمل موجبات بهت و حيرت دشمنان اسلام را فراهم آورند تا آنان بدانند با هر گامي که در خط قرمز يک دين به جلو برميدارند مجبور به دهها گام عقب نشيني ميشوند. 4- و از آن طرف نشر فضايل و تاريخ و زندگي نامه رسول اللّه و نشر گسترده عقايد ناب محمدي در مذهب شيعه بهطوريکه هر شخص با رفتار و منش و گفتار خود يک مبلغ واقعي اسلام باشد و باعث سربلندي امت پيغمبر؛ زيرا که از ماست که بر ماست. براي خداوند روزي وجود دارد که کساني که عمر خود را به بيهودگي و مسخره ديگران سپري ميکنند جز خسران و زيان چيزي عائد آنها نميشود. 5- و از طريق تحريم کالاها و اجناس آن شرکت يا کشور بهطوريکه هر فرد مسلمان خود را موظف بداند تا با عدم استفاده از صنايع و توليدات آنها بتواند ضربهاي هر چند کوچک بر آنها وارد کند و در سطح دولت، لغو قراردادها و کاهش روابط و سختگيريهاي سياسي نسبت به شرکت يا کشور مذکور صورت گيرد و در سطح جهان اسلام هدف بايد منزويکردن آن کشور و آن افراد باشد و همچنين با تشويق ديگر اديان به اين امر با استناد به اينکه ممکن است همان دستهاي شوم و قلمهاي ننگين روزي به خود آنها هجوم بياورند و باعث فتنه شوند و اينکه اينگونه اعمال ناشي از يک نوع روح درندهخويي ميباشد و حاکي از نوعي کمبود و احساس حقارت در آنها است.والسلام عليکم و رحمت اللّهنويسنده مقاله: سيد سبحان مروجي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 830]