تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833661130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سلول تا كهكشان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از سلول تا كهكشان
كهكشان
سلسله مباحث (فلسفه خلقت انسان) درصدد پاسخ به این سوالات است كه «در بند آن‌ باش‌ كه‌ من‌ كیم‌ و چه‌ جوهرم‌؟ و به‌ چه‌ آمدم‌ و به‌ كجا می‌روم‌؟ و اصل‌ من‌ از كجاست‌؟ و این‌ ساعت‌ در چه‌ام‌؟ و روی‌ به‌چه‌ دارم‌؟» هدفداری‌ در هستی‌در بحث‌ از فلسفه خلقت‌ باید بررسی‌ كرد كه‌ آیا جهان‌ آفرینش‌ هدفی‌دارد یا نه‌؟آیا جهان‌ خلقت‌ براساس‌ نقشه‌ و برنامه‌ای‌ حساب‌ شده‌ و منظم‌ به‌سوی‌ هدفی‌ خاص‌ در حركت‌ است‌ یا مخلوِق تصادف‌ مجموعه‌ای‌ از پدیده‌های‌ بی‌شعور است‌ كه‌ هیچ‌ غرض‌ و غایتی‌ را به‌ دنبال‌ ندارد؟در اینجا با دو‌ نظریه‌ روبرو هستیم‌. جهان‌بینی‌ الهی‌ كه‌ معتقد است‌ جهان‌ را خالقی‌ خدا نام‌ است‌ و جهان‌ خلقت‌ براساس‌ حكمت‌ الهی‌ به‌ سوی‌ غایتی‌ خاص‌ در حركت‌ است‌. جهان‌بینی‌ مادی‌ كه‌ معتقد است‌ جهان‌ از ماده‌ به‌ وجود آمده‌ و فاعل‌ باشعوری‌ آن‌ را به‌ وجود نیاورده‌ و نمی‌توان برای‌ عالم‌ هدف‌ و غرضی‌ را در نظر گرفت. از نظر ماده‌گراها، عالم‌ طبیعت‌ بر اساس‌ فعل‌ و انفعالات‌ فیزیكی ‌و شیمیایی‌ حاصل‌ شده‌ و لذا از غایت‌ برخوردار نیست‌.ماده‌گراها طرفدار مكانیسم‌ هستند و جریان‌ عالم‌ را ماشین‌وار می‌دانند، بدون‌ آنكه‌ به‌ اصل‌ غایت‌ و هدف معتقد باشند.الهیون‌ معتقدند كه‌ همه اجزای‌ جهان‌ آفرینش‌ دارای‌ هدف‌ و غایت‌اند. به‌ بیان‌ دیگر همه‌ موجودات‌ در جهت‌ رسیدن‌ به‌ هدفی‌ خاص‌ دارای‌ حركت ‌می‌باشند و این‌ نكته‌ را تحقیقات‌ دانشمندان‌ علوم‌ طبیعی‌ به‌ ثبوت‌ رسانده‌است‌.مطالعه‌ وبررسی‌ موجودات‌ ــ از ساختمان‌ یك‌ سلول‌ گرفته‌ تا بزرگترین‌ سحابیها و كهكشانها ــ نشانگر آن‌ است‌ كه‌ همه‌ اجزأ جهان‌ طبق‌ برنامه‌ای‌ خاص‌ روبه‌ سوی‌ هدف‌ خود دارند. برای‌ نمونه‌ می‌توان‌ از خورشید سخن‌ گفت‌ كه‌ تشعشع‌ حرارتی‌ آن‌ به‌قدری‌ حساب‌ شده‌ است‌ كه‌ اگر به‌ دو برابر اندازه‌ فعلی‌ خود برسد تمام‌ موجودات‌ از شدت‌ گرما از میان‌ می‌روند و یا اگر مقدار تشعشع‌ حرارت‌ آن‌ نصف‌ شود همه‌ جانداران‌ زمین‌ از سرما هلاك‌ خواهند شد.در این نوع نگاه:اولاً موجودات‌ جهان‌ آفرینش‌ از روی‌ نظم‌ و برنامه‌ آفریده‌ شده‌اند و میان‌ تمامی‌ اجزای‌ جهان‌هستی‌ ارتباط‌ و هماهنگی‌ موجود است‌.ثانیاً نظم‌ و هماهنگی‌ موجود در عالم‌ آفرینش‌ نشانه‌ آن‌ است‌ كه ‌پدیده‌ها و عناصر جهان‌ برای‌ هدف‌ و غرضی‌ خاص‌ خلق‌ شده‌اند، زیرا بدون ‌وجود غرض‌ معنا ندارد كه‌ موجودات‌ از روی‌ حساب‌ و برنامه‌ و هماهنگی ‌آفریده‌ شده‌ باشند. ثالثاً می‌توان‌ گفت‌ كه‌ نظم‌ و هماهنگی‌ جهان ‌نمایشگر این‌ حقیقت‌ است‌ كه‌ قدرتی‌ مافوِق و اراده‌ای‌ حكیمانه‌ آن‌ را آفریده‌ كه‌ لازمه‌ این‌ شعور و اراده‌، هدفداری‌ عالم‌ آفرینش‌ است‌.از سوی‌ دیگر اگر با دلایل‌ گوناگون‌ علمی‌ و فلسفی‌ بر ما ثابت‌ شود كه‌ جهان‌ طبیعت‌ براساس‌ تصادف‌ پیدا نشده‌، بلكه‌ اراده‌ای‌ حكیمانه‌ و قدرتی‌ مافوِق عالم‌ ماده‌ آن را آفریده‌ است‌، بر ما ثابت‌ خواهد شد كه‌ جهان‌ دارای ‌هدف‌ و غرض‌ است‌، زیرا چگونه‌ ممكن‌ است‌ تصور كرد كه‌ خداوند هستی‌بخش‌ این‌ همه‌ نقشهای‌ گوناگون‌ را كه‌ در عالم‌ وجود به‌ چشم‌ می‌خورد بیهوده‌ و بی‌هدف‌ آفریده‌ باشد؟ آیا می‌توان‌ تصور كرد كه‌ این‌ همه‌ گل‌ وگیاه‌ و سیاره‌ و كهكشان‌ و حیوانات‌ گوناگون‌، عبث‌ و بیهوده‌ خلق‌ شده ‌باشند؟ آیا این‌ همه‌ تدبیر و نظمی‌ كه‌ در پیدایش‌ موجودات‌ به‌ كار رفته‌ دلیل ‌بر هدفداری‌ آنها نیست‌؟ آیا این‌ مخالف حكمت‌ الهی‌ نیست‌ كه‌ بگوییم‌ خداوند جهان‌ را بیهوده‌ خلق‌ كرده‌ است‌؟الهیون‌ طرفدار اصالت‌ غایت‌ هستند. یعنی‌ معتقدند كه‌ نظام‌ عالم‌ از روی‌ قصد و اراده‌ و برای‌ غرض‌ و غایتی‌ خاص‌ تنظیم‌ شده‌ است‌، اما ماده‌گراها طرفدار مكانیسم‌ هستند و جریان‌ عالم‌ را ماشین‌وار می‌دانند، بدون‌ آنكه‌ به‌ اصل‌ غایت‌ معتقد باشند. منبع:نصری، عبدالله، کتاب فلسفه خلقت انسان، با اندکی تصرف





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 545]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن