تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835994442




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قضاوت دشوار است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > شهبازی، رامتین  - آیا می توان قضاوت کرد که مهرجویی خواننشی درست از درس یونسکو ارائه داده است یا خیر؟ ژاک دریدا فیلسوف و نظریه پساساختگرا معتقد به این است که هیچ متنی در دنیا دارای مرکز نیست. یعنی نمی توان برای متون مختلف مرکز های مختلف فرض کرد. ما از هرجا که متن را به خوانش بنشینیم در مرکز آن قرار رگفته ایم. البته این مطلب به این راحتی هم نیست که در یک یادداشت سروته آن را هم بیاوریم. اما این نکته را گفتم تا به خوانش داریوش مهرجویی از نمایشنامه درس اوژن یونسکو برسم که این روزها آن را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می برد. در نمایشنامه یونسکو زبان طنز در لایه های زیرین اثر به شکل پنهان حضور دارد. یونسکو طنزی تلخ را تدارک دیده تا بتواند وضعیت بغرنج نمایشنامه اش را برای مخاطب دیدنی تر کرده و به مدد آن به نوعی شیوه بیان نیز دست یابد. او طنز نمایشنامه را به لایه های رویین نمی آورد تا بتواند دیاگرام گرافیکی را که برای به اوج رساندن نمایشنامه اش تدارک دیده به سامان برساند. او مداری را طراحی می کند که در آن قدرت استاد بر ضعف شاگرد چیره شده و در نهایت وی را به قتل می رساند. اما داریوش مهرجویی در اجرایی که از این نمایشنامه ارائه می دهد وجوه طنز نمایشنامه را تقویت کرده و آن را در برخی لحظات به سمت کمددی هم سوق می دهد. کمدی که خنده های بسیار از مخاطب می گیرد. این شیوه به کار مهرجویی بیان و لحنی دیگر می دهد. لحنی که دیاگرام مد نظر یونسکو را تا حدودی کمرنگ می نماید. اما آیا این خوب است یا بد؟ می خواهم به ابتدای بحث بازگردم و حرف دریدا را تکرار کنم که با توجه به قانون واسازی و مرکز گریزی آثار مهر جویی می تواند با متن یونسکو این کا را بکند یا خیر؟ این نوشته کوتاه در مقام پاسخ به این سئوال نیست و قصد دارد تنها طرح موضوع کند و از شما خواننده محترم بخواهد که نظر خود را با این نوشته به اشتراک بگذارید. البته ناگفته نماند که مهرجویی سراغ واسازی متن نرفته است و اتفاقا سعی دارد تا به آراء و اندیشه های یونسکو وفادار بماند. از همین منظر خوانش او ابعاد تازه ای پیدا می کند. خوانش واساز با قرائت مهرجویی متفاوت است. برای مثال در این زمینه می توانم به نمایشنامه آسمان روزهای برفی اشاره کنم که محمد چرمشیر در آن فیلم بانی و کلاید را در بافتی تازه واسازی کرده است. یعنی از اندیشه و بن مایه اثر سئوال پرسیده است. با توجه به آنچه دریدا می گوید و اصولا فلسفه پساساختگرا و هنر پست مدرنیستی مطرح می کند هنرها را می توان با هم درآمیخت یعنی ما متن واحدی نداریم و متون تازه از التقاط ژانرها و متون کهن شکل گرفته اند. اما بر این اساس وفاداری به سبک چه معنی پیدا می کند. بی شک داریوش مهرجویی این کارگردان متفاوت سینمای ایران بی دلیل سراغ آمیختن خنده به نمایشنامه یونسکو نکرده است. اما اینکه اصولا ما می توانیم در این مکان از قضاوت قرار بگیریم که این کار او اشتباه بوده یا درست و یا بر پایه نظر دریدا باید با نسبیت و قوانین نسبی این اثر را به تماشا بنشینیم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن