تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853348892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفریح آزاد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفریح آزاد
1
آیا فقه با مصادیق شادى و تحرك، همچون رقص، آواز و ترانه، موسیقى و تفریح آزاد زن و مرد و نظایر آن مخالف است؟ در پاسخ به این سؤال، مى‏توان هم از دیدگاه فقه به عنوان بخشى از تعالیم دین اسلام پاسخ داد و هم مى‏توان از دیدگاهى وسیع‏تر، این مسئله را در همه اجزاى دین، اعم از احكام (فقه) و غیر آن پاسخ داد و از منظر اخیر، مى‏توان به نكات زیر اشاره كرد: 1. مطلوبیت شادى و شاد كردن در اسلام‏در تبیین جایگاه شادى در اسلام، باید گفت كه اصل شاد زیستن در اسلام، مورد پذیرش، بلكه تأكید است. امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «شادى، انبساط خاطر و نشاط مى‏آورد و غم، گرفتگى خاطر و دلگیرى‏» (1) و نیز فرمود: «كسى كه شادیش كم باشد، آسایش او در مردن باشد.» (2)امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «هر كه به چهره برادر خود لبخند زند، آن لبخند براى او حسنه‏اى باشد» (3) به همین جهت است كه شاد كردن برادر مومن، امرى است مستحب و شوخى كردن با دیگران، عملى مجاز به شمار مى‏رود. در تاریخ آمده است كه روزى پیامبر اكرم صلى‏الله ‏علیه ‏و آله و حضرت على علیه‏السلام خرما مى‏خوردند. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله، هسته‏هاى خرما را جلوى حضرت على علیه‏السلام مى‏گذاشت؛ پس از مدتى، وقتى هسته‏هاى زیادى جلوى حضرت على علیه‏السلام جمع شد، پیامبر صلى‏الله‏ علیه‏ و آله به او فرمود: یا على! شما خیلى پرخورى و حضرت على علیه‏السلام در پاسخ گفتند: پر خور كسى است كه خرما را با هسته‏اش مى‏خورد.در روایتى چنین آمده است: «در بهشت خانه‏اى است به نام خانه شادى و تنها كسى كه یتیمان و بچه‏ها را خوشحال كند، به آن داخل مى‏شود».اسلام براى فراهم شدن زمینه‏هاى شاد زیستن مؤمنان، به ابزارهاى آن توجه زیادى كرده است؛ به عنوان مثال، بوى خوش كه عامل مهم شادمانى است، از سنت‏هاى رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏وآله است. امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏وآله براى بوى خوش، بیشتر از خوراك خرج مى‏كرد.همچنین پوشیدن لباس سفید در اسلام مورد تأكید قرار گرفته است؛ چون رنگ روشن، به ویژه سفید، شادى آفرین است و شاید از این جهت است كه پوشیدن لباس سفید، به ویژه در حال نماز، سفارش شده است.توصیه به نظافت، سیر و سفر، شركت در مجالس شادى، مثل مجالس عروسى و اطعام دادن در هنگام ازدواج و تولد فرزند و بازگشت از حج و تأكید بر صله ارحام و دید و بازدید و دست دادن (مصافحه) با مؤمنان، همه از لوازم و زمینه‏هاى یك اجتماع شاد و پر تحرك است و تأكید بر این امور از سوى اسلام، گواه بر اهمیت دادن دین اسلام به مقوله شادى و سرور است. 2. فقه و شادى گرچه شاد بودن و شاد كردن، به خودى خود، مباح و مورد تأكید است، اما فقه براى این دو، ضابطه دارد و نمى‏توان براى رسیدن به آن، از هر وسیله‏اى استفاده كرد. از این رو، باید وسیله شادى از نظر شرعى حرام نباشد. حرام بودن یا نبودن، مسئله‏اى است كه در چهارچوب هدف‏مندى خلقت و دین قابل تفسیر و معنایابى است. از آن جا كه دین، انسان و خلقت را هدف‏مند مى‏داند، از این جهت، هر چه به این هدف‏مندى آسیب رساند و آدمى را از دست‏یابى به كمال مورد نظر خلقت باز دارد، در هر قالبى كه باشد، ممنوع و مذموم است و در قالب غم یا شادى بودن، در این خصوص تأثیرگذار نخواهد بود. گناهان این نقش را دارند كه انسان را در دست‏یابى به هدف مورد نظر در حیات انسانى، باز مى‏دارند. بنابراین، نمى‏توان به بهانه شاد شدن و شاد كردن دیگران، از غیبت، تهمت و دروغ بهره جست. به همین جهت است كه پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله در اندرزى به ابوذر مى‏فرماید: «آدمى (گاه) در جمعى براى خنداندن آنان سخنى مى‏گوید و به سبب آن، در جهنمى به فاصله آسمان تا زمین سقوط مى‏كند».(4) بنابراین، نمى‏توان با شادى‏هایى كه مفاسدى بزرگ‏تر در پى دارند، سرگرم شد؛ هر چند خود شادى به حسب طبع آدمى، مطبوع و مطلوب انسان است.در نتیجه، گرچه انجام برخى اعمال باعث شادى مى‏شوند، اما در اسلام نهى شده‏اند. شراب‏خوارى، ارتباط زن و مرد در خارج از چارچوب مورد پذیرش اسلام، موسیقى و ترانه‏هاى مبتذل، نمایش و دیدن فیلم‏ها و عكس‏هایى كه شهوت جنسى را در انسان تحریك مى‏كنند، نمونه‏هایى از این امورند. نقش این عوامل در مفسده‏انگیزى، گاهى روشن و آشكار و گاهى از فهم بشر بیرون است.بدیهى است كه مى‏توان با دروغ، غیبت و تهمت، لحظاتى را شاد بود؛ ولى دشمنى‏ها، كدورت‏ها، بى‏اعتمادى‏ها، هتك حرمت‏ها و آبروریزى‏هاى پس از این اعمال، باعث مى‏شوند تا روابط اجتماعى میان افراد سالم نباشد. پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله مى‏فرماید: «غیبت، خورش سگان جهنم است». تشبیه ظریفى در این حدیث صورت گرفته است؛ تشبیه غیبت، به خورش. خورش، چیزى است كه انسان را در كنار سفره نگه مى‏دارد. اگر داخل سفره نان خالى باشد، انسان مدت كمى كنار سفره، براى غذا خوردن درنگ مى‏كند؛ اما اگر در كنار نان، غذاهاى دیگر باشد، انسان یقیناً مدت بیشترى را براى صرف غذا درنگ مى‏كند. حال در این روایت، غیبت به خورش تشبیه شده است؛ زیرا معمولاً آن چه باعث مى‏شود گفت‏وگوى افراد به طول انجامد، غیبت كردن و غیبت شنیدن است.به هر حال، آن دسته از مصادیق شادى كه در اسلام نهى شده است، فلسفه خاصى دارد. این حكمت‏ها و فلسفه‏ها را علم هم ثابت كرده است و مى‏توان براى آنها شاهد علمى اقامه كرد و به فرض هم كه برخى آنها را علم كشف نكرده باشد، چون از چشمه‏سار وحى به دست آمده است، یقیناً مى‏دانیم كه حق و حقیقت هستند؛ براى مثال، اختلاط زنان و مردان نامحرم و رقص با هم، آثار مخربى به دنبال دارد. سست شدن روابط زن و شوهر و رابطه با بیگانه، خارج شدن روابط پسر و دختر از حد نیاز و ضرورت و كشیده شدن به مفاسد اخلاقى، بخشى از این آثار مخرب است.همچنین در مورد ترانه و موسیقى، مى‏توان به سخن امام خمینى در چهل حدیث اشاره كرد وى مى‏گوید: اولین قدم در راه خودسازى و تهذیب نفس، عزم و اراده است و بعد از قول استادش آیةالله شاه‏آبادى نقل مى‏كند كه گوش دادن به غنا، عزم و اراده انسان را سست مى‏كند. 3. نگاه متعالى دین به شادى‏گرچه از نظر فقهى شادى امرى مجاز است، اما با بررسى تعالیم دین اسلام، مى‏توان گفت كه دین، نگاهى متعالى به شادى دارد؛ زیرا نگاه دین به شادى، نگاهى هدف‏مند است و بر اساس آن، شادى براى خدا و شاد كردن براى خدا، ارزش دارد؛ چون هدف خلقت و كمال آن در الهى شدن همه چیز است و این امر، در سایه كمال آدمى است و شادى نیز در همین راستا، باید به تعالى برسد.انسان براى شادى دنیوى خلق نشده است. از این رو، سرمایه‏اى كه خداوند متعال به آدمى داده، یعنى عمر انسان، نباید به بهانه‏هاى مختلف تلف شود. ارسطو گفته است: «انسان، براى خوردن خلق نشده است و انسان، براى خوردن نیست؛ بلكه خوردن، براى انسان است. حال مى‏توان گفت: انسان، براى شادى خلق نشده است؛ بلكه شادى براى انسان است؛ یعنى باید از شادى تا مقدارى كه براى ما مفید است - مثل رفع خستگى و ایجاد رابطه با دیگران - بهره جست؛ نه این كه تمام عمر را در شادى به سر برد.از سوى دیگر، گرچه شادى عملى مجاز است، اما تعالیم اخلاقى دین مقرر مى‏دارند كه شادى نباید باعث از بین رفتن وقار و ابهت انسان و یا باعث مردن دل و روح آدمى شود.امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «وقار خود را در برابر خوشمزگى‏ها و حكایت‏هاى مضحك و یاوه‏ها و هرزه‏گویى‏ها حفظ كنید».(5)پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله فرمود: «زنهار از خنده زیاد كه دل را مى‏میراند. خنده زیاد، ایمان را محو مى‏كند».(6)از نگاهى دیگر، از نظر اسلام، بهترین شادى، شادى معنوى است. این شادى، اثر دیدن مناظر زیبا و شنیدن لطیفه‏ها نیست؛ بلكه بر اثر اطاعت پروردگار حاصل مى‏شود. امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «شادى مومن آن گاه است كه پروردگارش را اطاعت كند و اندوهش وقتى است كه گناه كند».(7) انسان وقتى به سراغ گناه مى‏رود كه در خود میل و رغبت آن را مى‏بیند و از انجام آن لذت مى‏برد. گرچه گناه لذت دارد، اما این لذّت، لذتى حیوانى است و چه بسا لذت‏هایى كه در زمانى كوتاه از بین رفته، اما به دنبال خود نكبت و بدبختى همیشگى به ارمغان آورده است. گناه، گرچه لذت دارد، اما ترك آن نیز براى كسى كه آشناى با حیات انسانى و به كمال خود مشتاق باشد، لذت‏بخش است؛ خصوصاً آن گاه كه لذت‏جویى انسان، با ترك لذت‏هاى ممنوع همراه شود كه در این صورت، انسان را به لذت‏هایى پایدار، اصیل، ماندگار و ابدى نائل مى‏سازد. در صورتى كه انسان لذت ترك گناه را بچشد و درك كند، دیگر لذت گناه براى او جلوه‏اى نخواهد داشت. پى‏نوشت: 1. رى شهرى، میزان الحكمه، ج 6، ص 2449.2. همان.3. همان، ج 7، ص 3225. 4. همان، ص 3229. 5. همان.6. همان، ص 3227.7. آمدى، غررالحكم، ج 5، ص 2449.منبع:حاجى ده‏آبادى‏، احمد،





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 554]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن