تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802225077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهنمای عکاسی از آسمان شب (3)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: راهنماي عکاسي از آسمان شب (3)در دو مقاله ي قبلي راجع به استفاده از دوربين عكاسي و روشهاي عكاسي آشنا شديم. دراين مقاله روش عكاسي از اجرام ديگر سماوي را ادامه مي دهيم. عکاسي از ماهشايد تا بحال از ماه عکس گرفته باشيد. معمولا تصوير ماه در دوربينهاي با لنز معمولي بنظر کوچکتر از اندازه ي واقعي در آسمان تشکيل مي شود. براي حل اين مشکل بايد از لنز تله يا دوربين دوچشمي و تلسکوپ استفاده کنيد.ابزار: تلسکوپ (بازتابي يا شکستي)، با آداپتوري که تلسکوپ را به دوربين عکاسي وصل کند. از لنز تله هم مي توانيد استفاده کنيد. اگر تلسکوپ موتور ساعتي (براي رديابي اجرام آسماني) دارد بهتر است ولي الزامي نيست. دوربينهاي ديجيتال که قاصله کانوني آنها بيشتر از 100mm مي باشد هم مناسب هستند. سيستم نوري: فاصله کانوني موثر عدسي بين 1000mm تا 2000mm مي باشد و قطر آن بايد بيشتر از 25mm باشد. از لنز تله 200 تا 1000 هم مي توانيد استفاده کنيد. نسبت کانوني ممکن است بين f/8 تا f/80 باشد. 009/0 ضرب در فاصله کانوني لنز دوربين = قطر تصوير ماه روش عکاسي: سه پايه و استقرار محکم لازم است. از فيلم حساسيت بالا استفاده کنيد تا زمان نوردهي را به يک صدم (100/1) يا حتي کمتر کاهش يابد. در دوربينهاي ديجيتال از ISO بيشتر از 100 بهره بگيريد. اگر موتور ساعتي داريد، از فيلم کم حساسيت و نوردهي زياد استفاده کنيد. در دوربينهاي ديجيتال از ISO کمتر از 100 بهره بگيريد.
ص
تصويري زيبا از هلال ماه پير - عکس از پيمان رضواني
ي
مقارنه ي زيبا بر فراز سي وسه پل - عليرضا مهراني عکاسي از خورشيددر عکاسي از خورشيد بسيار بايد محتاط بود. چرا که اگر از پشت دوربين به خورشيد نگاه کنيد، چشم آسيب جدي خواهد ديد! بسيار دقت کنيد، که از چشمي دوربيني که به سمت خورشيد نشانه رفته به خورشيد ننگريد. براي نشانه روي دوربين به سمت خورشيد مي توانيد دست خود را مانند پرده اي پشت چشمي بگيريد و هرگاه تمرکز نور خورشيد را روي دست خود مشاهد کرديد، دوربين به سمت خورشيد نشانه رفته است. بدون تلسکوپ يا لنز تله تٌوير جالبي از خورشيد تشکيل نمي شود.از جالب ترين قسمتهاي عکسهاي از خورشيد، تجمع و گستردگي لکه هاي خورشيدي است.ابزار: تلسکوپ و دوربين عکاسي. اگر تلسکوپ نداريد، از لنز تله با فاصله کانوني بالا مي توانيد استفاده کنيد. حتما" بايد از فيلتر استفاده کنيد. اگر به فيلتر مخصوص رصد خورشيد (مايلار) دسترسي نداريد مي توانيد از فيلم سوخته و ظاهر شده عکاسي، شيشه دوده اندود، ورقه مغناطيسي داخل ديسکت کامپيوتر، و يا فيلتر مخصوص جوشکاري به جاي فيلتر استفاده کنيد تا شدت نور خورشيد را به اندازه نور ماه بدر کاهش يابد.(البته ازين فيلترها تنها براي عكاسي استفاده كنيد ولي براي نگاه كردن به خورشيد فقط و فقط از فيلتر مايلار استفاده كنيد وگرنه خطرناك است!!!) اگر از دوربين ديجيتال استفاده مي کنيد بهتر است فيلتر مخصوص رصد خورشيد (مايلار) استفاده کنيد زيرا اگر در اين فيلتر هاي دست ساز مشکلي وجود داشته باشد ممکن است به CCD دوربين شما آسيب برساند. سيستم نوري: مشابه عکاسي از ماه، بهتر است از لنز با قطر 50mm به بالا و f/8 استفاده کنيد. روش عکاسي: اگر شدت نور خورشيد تا حد ماه بدر کاهش يابد، مي توان سرعت يکصدم (100/1) تا يک پانصدم (500/1) و از فيلم هاي با حساسيت کمتر استفاده کنيد. در دوربينهاي ديجيتال از ISO کمتر از 100 بهره بگيريد.
ق
عكاسي از خورشيد بوسيله ي فيلتر
ث
تنها و تنها وجود يك فيلتر مخصوص مايلار جلوي تلسكوپ، به شما اجازه مي دهد حتي از چشمي به خورشيد نگاه كنيد. اگر فيلتر نداريد، يک روش بسيار ساده تر براي عکاسي از خورشيد وجود دارد. بوسيله يک تلسکوپ يا دوربين دوچشمي، تصوير خورشيد را روي يک پرده يا مقواي سفيد بياندازيد. آن گاه از آن تصوير عکس بگيريد. بدين ترتيب اگر لکه هاي درشتي هم روي خورشيد باشد حتما ثبت خواهند شد!
ت
  
ا

ن
 عکاسي از خوشه هاي بازابزار: دوربين، تلسکوپ يا لنز با فاصله کانوني 500mm يا بيشتر، سه پايه مجهز به موتور ردياب. اگر از دوربين ديجيتال استفاده مي کنيد بهتر است از نوع SLR باشد زيرا که دوربين هاي ديجيتال غير SLR فاصله کانوني کمتر از 500mm دارد و همچنين قابليت اتصال به تلسکوپ را ندارند. البته مي توان با روشهاي ابتکاري دوربينهاي ديجيتال معمولي را نيز به تلسکوپ متصل کرد. سيستم نوري: قطر عدسي تلسکوپ و يا لنز نبايد کمتر از 50mm باشد، هرچه قطر آن بيشتر باشد، زاويه ديد آن نيز بيشتر است. بنابراين ستاره هاي بيشتري را ثبت خواهيد کرد. روش عکاسي: نوردهي 15 دقيقه يا بيشتر. هرچه فاصله کانوني تلسکوپ بيشتر باشد کار مشکل تر است. در اين هنگام شما به يک استقرار محکم براي تلسکوپ نياز داريد. حتي وزش باد نيز مي تواند عکسهاي شما را خراب کند. پايه تلسکوپ و يا دوربين عکاسي بايد دقيقا" قطبي شده باشند. (يعني محور بعد، بايد دقيقا" در سمت ستاره قطبي باشد) در دوربينهاي ديجيتال از ISO بيشتر از 200 بهره بگيريد.
فغ
تصويري مخروطي از خوشه اي باز و معروف به نام خوشه پروين يا هفت خواهران از اين خوشه در ادبيات فارسي به وفور نام برده شده است. اين ثبت نيز با فيلم فوجي حساسيت 400 و لنز تله 135 ميليمتر، در آسمان بسطام انجام شده است. عکس از سپيده سلمانيان
ل
هر نيمه شب به صورت فلکي برساوش که نگاه کنيم، متوجه خواهيم شد که خوشه اي دوگانه منطقه اي بيش از قرص ماه را مي پو شاند، اما بايد دانست که آنها دوقلوهايي همسان نيستند. NGC869 که آن را با H مي شناسيم، نسبت به خوشه مجاورش داراي ستاره هاي بيشتري است، خوشه ديگر که NGC884 نام دارد (خوشه سمت چپ در تصوير) ، شامل تعدادي ستاره غول است و پير تر است، برخي از اين غول ها با رنگ نارنجي در تصوير نمايان اند، آن را همچنين X هم مي ناميم، هر دوي آنها در بازوي کهکشان ما سکني دارند، NGC884 در فاصله 7500 سال نوري از ماست و ديگر خوشه تنها 300 سال نوري از همدمش به ما نزديک تر است. عکس از شهريار داووديان   عکاسي از سحابي ها و کهکشانهاابزار: تلسکوپ و دوربين عکاسي. قطر شيئي تلسکوپ و فاصله کانوني آن بايد زياد باشد. داشتن موتور ردياب الزامي است. سيستم نوري: قطر شيئي بزرگتر از 75mm بايد باشد، و فاصله کانوني آن 500mm تا 2500mm . روش عکاسي: از فيلم هاي حساس استفاده کنيد. با اين فيلمها، حتي با 10 دقيقه نوردهي هم مي توان عکس گرفت. بسياري از اين اجرام کم نورند. بنابراين استفاده از تلسکوپ بزرگتر و فيلم حساستر بهتر است. در دوربينهاي ديجيتال از ISO بيشتر از 800 بهره بگيريد.
ب
عكاسي از كهكشان آندرومدا بوسيله ي تلسكوپ و موتور رديابعکاسي از سياراتابراز: تلسکوپ و ابزارهاي موثر بر افزايش درشتنمايي مثل تي-رينگ، تله اکستندر، يا عدسي بارلو، تا فاصله کانوني موثر 2500mm تا 25000mm برسد. استفاده از موتور ساعتي و استقرار استوايي تلسکوپ الزامي است. سيستم نوري: استفاده از فاصله کانوني موثر زياد الزامي است، يعني f/16 تا f/100 . روش عکاسي: از فيلم حساسيت پايين (دانه ريز) استفاده کنيد تا بتوانيد عکسها را بعدا" بزرگ کنيد.در دوربينهاي ديجيتال از نوع SLR بهره بگيريد و حسايت را کمتر از ISO200 تنظيم کنيد. زمان نوردهي براي دوربينهاي با عدد f بالاتر، بين 1 تا 10 ثانيه است. عکسبرداري از سيارات کار بسيار مشکلي است ولي با اين حال تجربه خوبي براي عکاسي است.
م
مريخ در مقابله، رصد سياره سرخ با تلسکوپ در هنگام مقابله که به نزديک ترين فاصله اش با زمين مي رسد، جالب و هيجان انگيز است، چون مي توان جزئيات زيادي را حتي با ابزارهاي کوچک روي تشخيص داد. اين تصوير زيبا از ترکيب 1100 عکسي که با يک تلسکوپ 6 اينچ گرفته شده اند، به دست آمده است.عکس از Philippe Cambers - HAlphie  عکاسي از دنباله دارهادو روش براي عکاسي از دنباله دارها وجود دارد. يکي بدون استفاده از تلسکوپ و ديگري بوسيله ي تلسکوپ يا لنز تله. ابزار: دوربين همراه با تلسکوپ با عدسي تله، با فاصله کانوني 200mm تا 450mm . استفاده از موتور ردياب الزامي نيست. ولي اگر موتور ردياب داريد مي توانيد جزئيات بيشتري از دنباله دار را عکاسي کنيد. سيستم نوري: شيئي تلسکوپ بهتر است بيشتر از 50mm باشد و نسبت کانوني f/3 تا f/8 باشد. روش عکاسي: نوردهي از 10 ثانيه تا 10 دقيقه. در حين عکسبرداري به طرف سر دنباله دار نشانه رويد. از حساسيت بيشتر استفاده کنيد بهتر است. دنباله دارها سوژه هاي مناسب عکاسي حتي با دوربينهاي ديجيتال معمولي هستند.بايد هميشه گوش بزنگ باشيد که هرگاه دنباله دار جديد به آسمانت آمد آن را پيدا کنيد.
ه
دنباله دار هيل باپ - براي اين عكس نوردهي كم استفاده شده است. چرا كه ستارگان جابجا نشده اند.
ع
همانطور كه مي بينيد، به علت نوردهي بيش از حد، ستارگان، كمي رد انداخته اند و دنباله دار هم كشيده شده است.
ش
لنز وايد چشم ماهي تمام آسمان را به درون دوربين مي كشاند. راه شيري به همراه يك دنباله دار با وجود اين توضيحات، هنوز نکات ريز بسياري وجود دارد، که نياز است بطور عملي از يک عکاس آسمان بياموزيد. سعي کنيد در يک شب رصديِ گروهي با يکي از اين عکاسان همراه شويد و بيشتر بياموزيد.اميدوارم اين نکات مختصر براي شما سودمند بوده باشد.عكسهاي نجومي خود را براي ما بفرستيد:  [email protected]  منابع:http://www.persianstar.com/http://www.nojum.ir/ توضيحات افزوده:ا.م.گميني - واحد نجوم تبيان مقالات پيشين:راهنماي عکاسي از آسمان شب (1)راهنماي عکاسي از آسمان شب (2) 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 659]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن