تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853097056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رو در رو با محمدعلی نجفی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رو در رو با محمدعلی نجفی
محمدعلی نجفی
مگر كار غیرسفارشی هم وجود دارد؟! بعد از جشنواره‌ی سال گذشته از جریانات سینمایی فاصله گرفتممحمدعلی نجفی از سی‌سال‌ فعالیت فیلم‌سازیش، حضورش به‌عنوان اولین مدیر سینمایی بعد از انقلاب اسلامی و شرایط امروز سینمای ایران سخن گفت. او كه متولد 1324 در اصفهان و دارای فوق‌لیسانس معماری و شهرسازی از دانشگاه ملی تهران است، این روزها فیلم سینمایی «زاگرس» كه دو سال از ساخت آن سپری می‌شود را بر پرده‌ی سینماها دارد. شروع فیلم‌سازی او گفت:كار فیلم‌سازی را در قبل از انقلاب با ساخت فیلم‌های كوتاه آغاز كردم و هم‌زمان با مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی با نام مستعار علی رائه فیلم‌های زیرزمینی زیادی ساختم كه در خارج از ایران به نمایش درمی‌آمد. * تئاتر سربداران در همان سال‌ها به همراه جمعی كه در حسینیه ارشاد فعالیت سیاسی داشتیم، نمایش «سربداران» را راه‌انداختیم كه عبدالله اسفندیاری، فخرالدین انوار، مصطفی هاشمی‌طبا و امیر اسفندیاری در آن بازی می‌كردند و بروشور آن را هم دكتر علی شریعتی نوشت و درحالی‌كه تا 15 شب بلیط را به قیمت دو تومان پیش‌فروش كرده بودیم، بعد از اولین اجرا ساواك جلوی كار را گرفت كه الآن تنها یك بروشور از این نمایش به جا مانده است. * جنگ اطهر اولین فیلم بلندم را در سال 56 به نام «جنگ اطهر» ساختم. در این فیلم برای اولین‌بار زنی را نشان دادم كه فعالیت بیرونی داشت، روشنفكر بود و حجاب هم داشت كه نقش آن را همسرم بازی می‌كرد و فرامرز قریبیان هم نقش معلمی را داشت كه با دانش‌آموزانش كارهای فوق برنامه انجام می‌داد و نمایشی را تمرین می‌كردند كه در نهایت اجازه اجرا نگرفت. «جنگ اطهر» در قبل از انقلاب یك نمایش خصوصی در «ایران فیلم» محل فعلی خانه سینما داشت و در بعدا از انقلاب اكران عمومی شد. * اولین مدیر سینمایی در اوایل انقلاب «لیله القدر» را درباره جریانات انقلاب ساختم و مصاحبه‌ای هم با امام (ره) در نوفل لوشاتو داشتم و در فیلم آوردم كه كار در سال 58 اكران شد. در اواخر فروردین 58 مهندس بازرگان از من خواست مدیریت سینما را قبول كنم كه من گفتم روحیه اداری ندارم و در نهایت به امر بزرگان وقت پذیرفتم. آن هنگام وزارت علوم قسمتی را به نام هنری داشت كه من مدیر بخش سینمایی آن بودم و تا خرداد 59 این مسوولیت را داشتم و بعد با مرحوم بهرام ری‌پور و چند فرد دیگر حسین ترابی را به عنوان سرپرست امور سینمایی انتخاب كردیم و من برای مطالعه جدی روی پلاتو و دكورهای سریال «سربداران» به ایتالیا رفتم. * سربداران خرداد 58 ساخت «سربداران» در تلویزیون مطرح شد. دكتر خرازی مدیر شبكه یك می‌دانست این‌كار را قبلا به صورت نمایش اجرا كرده‌ام و از ساخت آن استقبال كرد. فروردین 59 به طور جدی پیش‌تولید را با مرحوم كیهان رهگذر شروع كردیم و شهریور 60 فیلم‌برداری در شهرك سینمایی آغاز شد و آبان 62 به پایان رسید و 26 دی 62 ، پخش مجموعه از تلویزیون آغاز شد. من در این سریال نقش محمد هندو هم بازی كردم و بازیگرانی چون امین تارخ و افسانه بایگان با این سریال مطرح شدند. ضمن آن‌كه جلوه‌های ویژه، گریم و طراحی لباس و دكور بعد از این‌كار به راه افتادند و شهركی ساختیم كه تا امروز از آن استفاده می‌شود. من همان موقع می‌دیدم، نمی‌شود یك كار بزرگ ساخت و ریخت و پاش نداشت آن‌هم در دوره‌ای كه همه تجربه می‌كردند خودم را این‌گونه قانع كردم كه شرایطی را مثل دانشگاه پیش بیاورم و كسانی كه از كار بیرون می‌روند دست پر بروند كه هر سه دستیارم علی ژكان، كیهان رهگذر و اصغر هاشمی فیلم‌ساز شدند و فیلم‌های خوبی هم ساختند. «سربداران» برای این موفق شد، چون كاركترهایی داشت كه قبلا دیده نشده بود و چیزی عاید تماشاگر می‌شد.
محمدعلی نجفی
* سایر فیلم‌ها سال 64 فیلم كوتاهی در 27 دقیقه به نام «لوحه صفورا» ساختم و در سال 65 «گزارش یك قتل» را مقابل دوربین بردم، سال 66 «پرستار شب» را ساختم، 73 «زمین آسمانی» و 77 هم «عشق طاهر» را كه معتقدم خیلی كار من نیست و نمی‌دانم چرا آن را ساختم. از فیلم ناراضی نیستم اما به سبك و سیاق كارهای من نمی‌خورد. سریالی هم به نام «زمان شوریدگی» دارم كه از آن هم راضی نیستم. چون خیلی باعجله كار كردیم و هم به محتوا و هم به فرم ضربه خورد. باید یك‌سال پیش تولید می‌شد و روی متن كار می‌كردیم و این از اشتباهات جبران‌ناپذیر من بود و با این‌كه علی نصیریان و مریلا زارعی در فیلم بازی‌های بسیار درخشانی داشتند و زحمت‌های زیادی كشیده شد با وجود تعریف‌های زیادی كه از كار شد، اما خودم ناراضی بودم. فیلم اكران نشده‌ی هم به نام «افسانه شهر لاجوردی» دارم كه در سال 70 دراصفهان ساختم و در آن ارحام صدر و سرور نجات‌اللهی بازی كردند كه متأسفانه نسخه‌ای از را آن ندارم. این فیلم به همراه «گزارش یك قتل» و «لوحه صفورا» از كارهایی هستند كه بسیار به آن‌ها علاقه دارم. * زاگرس اوایل سال 83 از سوی دكتر امراللهی قائم مقام وقت وزارت نیرو برای دیدن سد كارون 3 دعوت شدم و وقتی این پروژه عظیم را دیدم، پیشنهاد ساخت فیلمی را دادم كه بعد پشیمان شدم، چون امكان ایجاد یك فضای داراماتیك وجود نداشت. از تیر 83 كار را شروع كردیم و هر 45 روز یك‌بار با فیلم‌نامه‌نویسانی یك هفته به آن‌جا می‌رفتم و طرح‌های مختلفی نوشته شد و قصه‌هایی هم بودند كه به سد ربطی نداشتند تا در نهایت فروردین 84 ، شادمهر راستین فیلم‌نامه اصلی را با محوریت سد نوشت كه خیلی شخصیت‌ها و اتفاقات از واقعیت گرفته شده است. در طول فیلم‌برداری هم سكانس‌ها كامل می‌شدند كه رضا كیانیان كمك زیادی به كامل‌شدن فیلم‌نامه كرد و علی نصیریان هم در نگارش سكانسی كه خودش بازی كرد نقش زیادی داشت. یكی از انگیزه‌هایم برای ساخت «زاگرس» همین متفاوت‌بودنش بود و برای ساخت این فیلم تا حد مرگ جلو رفتیم و زمان زیادی را تا كمر در كنار برق سه فاز در آب بودیم و مدام استرس داشتم كه اتفاق بدی رخ ندهد و تلاشم این بود كاری باشد كه مدیوم سینما تغییر كند. در فیلم تصاویری است كه فقط در لانگ شات نشان داده می‌شود و این یعنی سینما. نمی‌توان تصور كرد حفظ 8،7 بازیگر حرفه‌ای سینما در گرمای تیرماه یعنی چه؟ به خصوص این‌كه همه بازیگران به فضای شهری عادت كرده‌اند. رضا كیانیان در «زاگرس» یك بازی متفاوت دارد كه برای اولین‌بار می‌بینم و در واقع مهندسی است كه برخلاف آن‌چه كه قبلا دیده بودیم به طور حرفه‌ای بازی می‌كنند. بسیار دوست داشتم رضا كیانیان و قاسم زارع نقشی را كه در «آژانس شیشه‌ای» داشتند را در این فیلم ایفا كنند و باز تكرار شوند. * ساخت فیلم سفارشی این كلمه سفارشی قابل توجه است. مگر كار غیرسفارشی هم وجود دارد؟ وقتی یك تهیه‌كننده به كارگردان سناریو می‌دهد، مگر سفارشی نیست؟ این‌ها را باب می‌كنند برای این‌كه از ارزش كار كم كنند. موضوع این است كه سدی ساخته شده كه به نظر من یك بار دیگر تخت جمشید در ایران ساخته شده است. از بالا كه نگاه می‌شود چیزی پیدا نیست، اما وقتی زیرزمین می‌روید می‌بینید چه شهری در 120 متری زمین ساخته‌اند كه 90درصد آن توسط متخصصین ایرانی اتفاق افتاده و احساس غرور به آدم دست می‌دهد. ساخت این فیلم ریسكی بود كه من كردم و گفتم برای نشان‌دادن همچنین حسی، هركاری كه شده باید انجام بدهم این كجایش سفارشی است؟ وضعیت فعلی سینما چه‌قدر خوب است؟! پس باید چنین ارگان‌هایی بیایند و سرمایه‌گذاری كنند كه فیلم‌های متفاوت داشته باشیم. * خاتمی در سینما در تاریخ سینما «زاگرس» اولین فیلم حرفه‌ای است كه یك رییس‌جمهور واقعی در آن حضور دارد. برای همین هم هست كه متهم به ساخت فیلم سفارشی می‌شویم. مشغول نگارش فیلم‌نامه‌ بودیم كه سد افتتاح شد و به همراه مریلا زارعی به آن‌جا رفتیم و حضور آقای خاتمی رییس جمهور وقت را در آنجا تصویربرداری كردیم. * اكران زاگرس فیلم بسیار مهجور در 6 سینما در حال نمایش است و اصلا در جریان فروش فیلم هم نیستم. وقتی بی‌تفاوت می‌شوم دیگر در هیچ چیز از این فیلم دخالت نمی‌كنم، در واقع وقتی با كلیت مشكل داری با جزء دیگر كاری نداری. الآن هم از سوی شركت آب وزارت نیرو نامه‌ای آمده كه به دلیل رعایت‌نكردن یك‌سری مفاهیم در فیلم سریع آن را از اكران برداریم و من گفتم كارگردانم و به من مربوط نیست و به پخش‌كننده بگویید. می‌گویند فیلم ملی ساخته شود. سوال من این است زاگرس ملی است یا نه؟ * ریاست هیأت مدیره خانه سینما در زمان مدیریت ابوالحسن داوودی خانه سینما دچار یك بازی سیاسی شده بود كه با مسایلی كه در جشن خانه سینما رخ داد، به از بین رفتن سینما داشت منجر می‌شد كه خوشبختانه با درایت و همكاری اهالی سینما و معاونت وقت سینمایی خانه سینما را نجات دادیم. دوران ما شبیه اول انقلاب كه مسوول امور سینمایی بودم بود و در آشفتگی كه وجود داشت، فقط می‌خواستیم كاری كنیم كه سینما باشد و من و ضیاء هاشمی همه نیروهایمان را گداشتیم تا خانه سینما دوباره خانه سینما شود و بعد از این‌كه كارها روی غلتك افتاد احساس كردم می‌تواند هیأت مدیره دیگری متناسب با خانه سینما انتخاب شود و شرایطی ایجاد كردم و كل اعضاء هیأت مدیره خانه سینما استعفا دادیم و هیأت مدیره جدید انتخاب شد و الآن یكی از بهترین هیأت مدیره‌ها مشغول كار است. من از شهریور 83 تا اوایل سال 85 رییس هیأت مدیره خانه سینما بودم. * داوری جشنواره بیست‌وپنجم من به نوعی رییس هیأت داوران جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر بودم و بابت خیلی چیزها پافشاری كردم، اما تهمتی نبود كه به من نزنند. حتا كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: داوران را باید محاكمه كرد و همان موقع گفتم ظاهرا كمیسیون فرهنگی تعریف جشنواره را نمی‌داند. آن‌ها عقیده داشتند در حق یكی از فیلم‌ها اجحاف شده است؟ حرفی كه مردم در تاكسی بزنند در فیلم آورد این را می‌توان سینما نامید؟ این‌كه حرف‌های لمپنی‌ زد كجایش جذابیت دارد. همان سال «روز سوم» هم بود كه جنگ را یادآوری كرد و این‌كه ناموس ما در خطر بود كه بسیار خوش‌ساخت بود چه‌طور من آن را نبینم. سنتوری هم فیلم خوبی بود، اما نه در حد جشنواره و كاری نبود كه هیأت داوران روی آن متمركز شود، آن‌چیزهایش مثل بازی رادان كه توأمان سه نقش را بازی كرده بود دیده شد. «خون بازی» و «پابرهنه دربهشت» هم دیگر فیلم‌های خوبی بودند آیا هیأت داوران می‌توانست به راحتی از كنار آن‌ها رد شود؟ انتقاد باعث رشد می‌شود، اما حرف‌هایی كه آن زمان مطرح می‌شد، بگونه‌ای بود كه گویا اصلا جشنواره را نمی‌شناختند. این‌ها همه عواملی است كه باعث می‌شود آدم از سینما فاصله بگیرد بنابراین بعد از جشنواره‌ی سال گذشته از همه جریانات سینمایی فاصله گرفتم. * تلویزیون تلویزیون در شرایط فعلی وضعیتش بهتر از سینما است،‌ به همین دلیل همه كارگردان‌های سینما سراغ تلویزیون رفته‌اند. خود من با مهدی شیرزاد درحال كار روی سناریوی اجتماعی هستم كه اگر سناریو خوب شود به تهیه‌كنندگی احمد عزیزی برای شبكه 3 كار خواهم كرد. برای ساخت سریال دیگری هم در ارتباط با اصحاب سیدالشهداء (ع) صحبت شده كه اگر سناریو درآید حاضرم آن را بسازم و امیدوارم بیشتر محتوای قضایا را ببینم. * خداوند الموت پنج سال بر روی فیلم‌نامه‌ی «خداوند الموت» كار كردم تا آماده شد. این فیلم‌نامه متعلق به الآن و درباره آدم‌هایی است كه قربانی ذهنیت‌ها می‌شوند، اما فعلا كنار گذاشته‌ام و به جایی رسیده‌ام كه اصلا فكر ساخت آن را در سینما نمی‌كنم، اما امكان دارد آن را در قالب سریال بسازم. * بازیگری و طراحی صحنه من علاوه بر فیلم‌های خودم در «طپش»، «قرمز» و «شیدا» طراح صحنه بودم و در كارهایی هم بازی كردم. از جمله «آن سوی مه»، «زمین آسمانی» و اخیرا هم نقش كوتاهی در فیلم جدید كمال تبریزی پیشنهاد شده و اگر موارد خاصی باشد كه دوست داشته باشم حتما بازی خواهم كرد. * خانواده ما در خانواده سعی كرده‌ایم بیشتر وقتمان را صرف كارهای فرهنگی بكنیم. همسرم در بخش تولید كمك من می‌كند و در كارهایی هم به عنوان بازیگر حضور داشته است. صالح پسر بزرگم در چند كارم بازی داشته و سناریو «زمان شوریدگی من» را او نوشته است. بعد از این‌كه رشته‌اش را از معماری به ادبیات تغییر داد الآن فقط می‌خواند و می‌نویسند و تفسیر فیلم می‌كند. پسر دیگرم هم «آیت»، فیلم كوتاه می‌سازد و امسال در جشنواره برلین سه جایزه دریافت كرد. رشته اصلی‌اش تئاتر است و در نمایش «دایره گچی قفقازی» حضور داشته است. سارا دخترم هم كار موسیقی می‌كند و موسیقی «زاگرس» را او ساخته است. * جامانده از صحبت‌های محمدعلی نجفی _ الآن مدیوم سینما اشكال پیدا كرده و تمام فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی شده است. _كارهای عظیم تاریخی ساخته می‌شوند، اما هیچ‌چیز بیشتر از دانش تماشاگر ارایه نمی‌شود. _ در هنگام ساخت شهرك سینمایی برای «سربداران» حاتمی هم مشغول ساخت آن برای هزاردستان بود و به كار من اعتراض داشت كه گفتم جوری می‌سازیم كه برای كار شما هم مورد استفاده باشد. _ آن‌زمان سربداران و هزاردستان ساخته شد، چون فرهنگ مساله بود و خیلی از آدم‌ها هنوز به فكر از دست‌رفتن میزشان نبودند. _«زمین آسمانی» مهجور شد چون موضوعش متفاوت بود و تهیه‌كننده خصوصی پشت فیلم نبود. بیشتر به ساخت كارهایی كه یك نوع مسایل اجتماعی را مطرح می‌كند علاقه‌مندم و این می‌تواند شكل تاریخی یا غیرتاریخی داشته باشد. _ برای كارم به اصفهان می‌روم و حدود 6 ماه از سال را آن‌جا هستم. _ امیدوارم زودتر از آن‌كه روزی دیر شود، هوشیار بشویم.منبع : ایسنا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1927]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن