تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826587344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمان مرده برای سریال حاتمی‌كیا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زمان مرده برای سریال حاتمی‌كیا
حاتمی‌كیا
سه منتقد و «حلقه‌ی سبز»؛ زمان مرده برای سریال حاتمی‌كیاسریال «حلقه‌ی سبز» به پایان رسید؛ به اعتقاد امیر پوریا این مجموعه در كارنامه‌ی كاری ابراهیم حاتمی كیا اثر ضعیفی محسوب می‌شود. محمد تقی فهیم هم معتقد است «حلقه‌ی سبز» موضوع‌اش كهنه شد و از دیدگاه فرزاد هومن، حاتمی‌كیا فیلمساز موفق است نه سریال‌ساز خوب. از نظرات سه منتقد سریال «حلقه‌ی سبز» به شرح زیر است:  *** امیر پوریا معتقد است كه داستان «حلقه‌ی سبز» به زحمت در حد قصه یك فیلم بلند سینمایی است، در واقع تعریف كردن خلاصه‌ی طرح اولیه داستان نشاندهنده‌ی وجود چند صد دقیقه‌ی زمان مرده در سریال است. وی می‌افزاید: بسیار عجیب است كه ابراهیم حاتمی‌كیا به عنوان كارگردانی با سابقه تشخیص نداده است روحی كه بر اساس روند موجود در فیلم‌نامه وارد داستان و درگیر یك رابطه‌ی عشقی می‌شود و به تدریج رشد می‌كند و به دنبال فردی برای اهدای قلب خود به آن می‌گردد، به اندازه‌ی كافی فانتزی است، بنابراین نباید از چهره‌های كودن‌نما مانند دلقك‌ها و با لودگی‌های كودك‌وار استفاده كند. این منتقد سینما در ادامه می‌گوید: در «حلقه‌ی سبز» بر ابله جلوه دادن شخصیت حسن گلاب (با بازی حمید فرخ‌نژاد) تأكید شده كه همین كار بر ضرر سریال تمام شده است و در طول داستان، گلبهار (با بازی سیما تیرانداز) دلش برای یك ابله می‌سوزد. پوریا با اشاره به عناصر دیگر سریال «حلقه‌ی سبز» اظهار می‌كند: موسیقی این سریال كش‌دار است. از سوی دیگر جلوه‌های ویژه‌ی «حلقه سبز» آن قدر ضعیف است كه خنده‌ی بینندگان را موجب می‌شود. به عنوان نمونه در یكی از قسمت‌ها «سر» روح حسن گلاب از شكم یكی از شخصیت‌ها بیرون آمد كه در پرداخت این جلوه ویژه ضعف مشهود است. وی با اشاره به جایگاه «حلقه سبز» در بین ساخته‌های حاتمی كیا معتقد است: كاری كه این كارگردان با كارنامه‌ی كاری خود كرده است، او را به مصداق این شعر شاملو كه می‌گوید«كه دست تطاول به خود گشاده منم» تبدیل كرده است، چون «حلقه سبز» فراتر از یك سریال ضعیف است. *** محمدتقی فهیم نیز درباره‌ی «حلقه‌ی سبز» به ایسنا می‌گوید: مشكل این سریال به كهنگی موضوع و اجرای آن برمی‌گردد. علاوه بر آن در نگارش فیلم‌نامه به باورپذیری موضوع و قصه كمتر توجه شده است. این روزنامه‌نگار و منتقد اضافه می‌كند: حسن به عنوان یك روح در تمام لحظات زندگی گلبهار حضور دارد كه حجم زیاد حضورش به سریال لطمه زده است. سریال‌ها و فیلم‌هایی كه با این‌گونه موضوعات ساخته می‌شود، به علت ارجاعات متناوب به یك موقعیت متافیزیك، باورپذیرتر به نظر می‌رسند. البته بخش عمده این كاستی مربوط به فیلم‌نامه است كه از عناصر باورپذیرتر برای تحقق این ارتباط استفاده نشده است. فهیم معتقد است: اجرای «حلقه‌ی سبز» كهنه به نظر می‌رسد؛ چراكه به علت طولانی شدن روند تولید این سریال و پخش سریال‌های پرهیجان‌تر و با ریتم تندتر كه موضوعی مشابه «حلقه سبز» داشته‌اند، موضوع این سریال برای بینندگان كنونی تلویزیون جذاب نبوده است و آنان ارتباط چندانی با «حلقه سبز» برقرار نكرده‌اند. وی درباره‌ی كارگردانی حاتمی كیا می‌گوید: قاب‌بندی و بازی‌های بازیگران مطلوب است، علاوه بر آن حاتمی‌كیا توانسته است عوامل خوبی را برای ساخت این سریال جمع‌آوری و به گونه‌ای درست آنان را هدایت كند به عنوان نمونه موسیقی مؤثری برای «حلقه‌ی سبز» ساخته شده است. فهیم با اشاره به ضرباهنگ سریال «حلقه‌ی سبز» اظهار می‌كند: ریتم درونی سریال‌هایی كه درباره‌ی پرونده قلب ساخته می‌شود، باید متناسب با ریتم ضربان قلب باشد. حاتمی‌كیا به خوبی به این نكته در ساخت حلقه‌ی سبز توجه كرده است، اما ضرباهنگ بیرونی داستان و روند پیشرفت قصه فاقد این ویژگی است. به اعتقاد وی دیدگاه برخی صنف‌ها به «حلقه‌ی سبز» و مقابله‌های صورت گرفته با این سریال، بیهوده بوده است چراكه هیچ‌كدام از انتقادهای مطرح‌شده ربطی به ساخته‌ی حاتمی‌كیا ندارد، چون او بر اساس سلیقه و زاویه‌ی دید خود به موضوع پیوند اعضاء پرداخته است. *** فرزاد هومن درباره‌ی حلقه‌ی سبز معتقد است: حاتمی‌كیا با ساخت این سریال این نكته را بیش از پیش ثابت كرد كه بیشتر فیلم‌ساز موفقی است تا سریال‌ساز خوبی. البته بخشی از این موضوع به تفاوت دو رسانه‌ی تلویزیون و سینما برمی‌گردد. وی در گفت‌وگو با  ایسنا اضافه می‌كند: ضرورت پر كردن مدت زمانی مشخص از جدول پخش برنامه روی نگارش متن، حتی دیالوگ‌های «حلقه سبز» تأثیر گذاشته است، حتی از قسمت‌های اول این نكته به چشم می‌خورد؛ به عنوان نمونه معرفی شدن حسن گلاب به عنوان یك روح به بینندگان و گلبهار، بیش از اندازه طول می‌كشد. این منتقد تأكید می‌كند: الزاما از طریق بازگشت به گذشته، حوادث تكرار نمی‌شوند. بلكه این امر می‌تواند تكرار یك مضمون، درون ساختار یا متن باشد. با توجه به این موضوع، تكرارهای موجود در حلقه‌ی سبز باعث كاستن از جذابیت داستان شده است، البته این اشكال در اغلب سریال‌های ایرانی دیده می‌شود. وی با اشاره به تصویربرداری «حلقه‌ی سبز» می‌گوید: تجربه‌ی سینمایی حاتمی كیا بر تصویربرداری این سریال تأثیر گذاشته است، به گونه‌ای كه نماهای باز و با تحرك بیشتری در «حلقه‌ی سبز» می‌بینیم. این امر می‌تواند عادت‌های تصویری بینندگان تلویزیون را تغییر دهد كه معمولا به نماهای ساكن، كم تحرك یا بی‌تحرك مجموعه‌های تلویزیونی عادت دارند. هومن در پایان به جنبه‌ی دیگر این موضوع اشاره و اظهار می‌كند: این موضوع كه عادت‌های موجود در تصویربرداری سریال‌های تلویزیونی به شیوه‌ی فیلم‌سازی حاتمی‌كیا نیز تأثیر گذاشته باشد، امری است كه با ارزیابی فیلم‌های بعدی این كارگردان مشخص می‌شود.منبع : ایسنا  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن