تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817785618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گوگل مراقب باش: فيس‌بوك چراغ خاموش مي‌آيد!


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گوگل مراقب باش: فيس‌بوك چراغ خاموش مي‌آيد!
در حال حاضر فيس‌بوك هيچ جايگاهي در حوزه جستجو ندارد. بر طبق آمار Comscore، سايت‌هاي AOL، Amazon و Ask درخواست‌هاي جستجوي بيشتري را نسبت به فيس‌بوك دريافت مي‌كنند. اما جستجوي فيس‌بوك مي‌تواند قوي و موفق باشد. در واقع، در گوگل كه اين‌طور فكر مي كنند و معتقدند كه با استفاده از داده‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان نتايج جستجوي اطلاعات و آگهي‌ها را بهبود بخشيد. هدف اصلي از راه‌اندازي گوگل پلاس نيز همين است.
نارنجي - فيس بوك در حال كار روي موتور جستجوي خود است تا آن را دگرگون كند. داگلاس مك‌ميلان و براد استون از Bloomberg و BusinessWeek مي‌گويند: حدود 24 مهندس در فيس‌بوك، تحت رهبري مهندس سابق گوگل، لارس راسموسن، مشغول كار بر روي بهبود موتور جستجوي فيس‌بوك هستند. اين را دو تن از افراد آشنا با پروژه گفته‌اند و خواسته‌اند نامشان فاش نشود زيرا كمپاني در مرحله‌ آرامِ پيش از عرضه عمومي سهامش است. به گفته آنها هدف از اين پروژه، كمك به جستجوي بهتر در ميان حجم انبوه مطالب به اشترك گذاشته شده توسط كاربران در فيس‌بوك است، مواردي مثل به روز رساني وضعيت كاربر، مقالات، ويديوها، و ساير اطلاعات موجود در گستره‌ي وب كه افراد با استفاده از دكمه‌ي Like فيس‌بوك آنها را علامت زده‌اند.

در حال حاضر فيس‌بوك هيچ جايگاهي در حوزه جستجو ندارد. بر طبق آمار Comscore، سايت‌هاي AOL، Amazon و Ask درخواست‌هاي جستجوي بيشتري را نسبت به فيس‌بوك دريافت مي‌كنند. اما جستجوي فيس‌بوك مي‌تواند قوي و موفق باشد. در واقع، در گوگل كه اين‌طور فكر مي كنند و معتقدند كه با استفاده از داده‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان نتايج جستجوي اطلاعات و آگهي‌ها را بهبود بخشيد. هدف اصلي از راه‌اندازي گوگل پلاس نيز همين است.

فيس‌بوك در ماه مي با ارزش تقريبي 100 ميليارد دلار به يك شركت سهامي عام بدل خواهد شد. اگر قيمت سهامش جهش كند، مي‌تواند ارزشي معادل گوگل پيدا كند. اما با اين حال، درآمدهايش يك دهم درآمدهاي گوگل است. ضمن اينكه درآمدهاي تبليغاتي فيس‌بوك رشد كندي هم دارد. از اين رو است كه حتي اگر مقوله جستجو بتواند براي فيس‌بوك يك تجارت 500 ميليون دلاري هم باشد، كسب آن مي‌تواند پيشرفت معناداري براي اين غول اينترنتي باشد. ادامه مطلب را از دست ندهيد.

انسان در برابر ماشين؛ آيا موتور جستجوي مردمي فيس‌بوك، مي‌تواند الگوريتم گوگل را شكست دهد؟

اين يك حقيقت مسلم است كه اكثر مردم از صفحه اول نتايج جستجوي گوگل جلوتر نمي‌روند و گوگل در همان اول كار، نتيجه مطلوب را به آنها ارائه مي‌كند. به همين دليل است كه اين كمپاني دارد يك لايه اجتماعي را به طور يكپارچه با تمام حوزه‌هاي فعاليت خود در هم مي‌تند. وقتي الگوريتم‌ها مي‌توانند كل وب را براي يافتن اطلاعات مناسب از نظر بگذرانند، آيا چيزهايي كه مردم در فيس‌بوك به اشترك مي‌گذارند نمي‌تواند به يك خزانه اطلاعاتي مناسب و قابل اتكا تبديل شود؟ همانطور كه Bloomberg و BusinessWeek اشاره كرده‌اند، فيس‌بوك تيمي از مهندسين را به كار گماشته تا جستجو در سايتش را بهتر از آنچه كه اكنون هست، كند. ما به خوبي مي‌دانيم كه گوگل و فيس‌بوك يك اشتراك بزرگ دارند،‌ هر دو عاشق اطلاعات هستند. احتمالاً در آينده نزديك، تنها فرق مهم بين اين دو كمپاني در روشي خواهد بود كه اطلاعات را به ما نشان خواهند داد.

رويكرد گوگل در جستجو

همان‌طور كه اينك مشخص است،‌ حتي با شروع به كار گوگل پلاس، گوگل همچنان در حال جستجوي وب براي محتواهاي مختلف و سپس رتبه‌بندي آنها بر اساس الگوريتم‌هايي است كه تصميم مي‌گيرند كدام اطلاعات مناسب‌تر هستند. آن لايه‌ اجتماعي كه گوگل در حال گسترش آن در تمام حوزه‌هاي كاري خود است، به كاربران امكان مي‌دهد آنچه را كه قبلاً كامپيوترها و الگوريتم‌ها تشخيص داده‌اند، مجدداً با يك درك انساني ارزشگذاري كنند. اين خيلي خوب است زيرا مردم اطلاعات را به طرق متفاوت از يكديگر مي‌بينند. واقعاً چيزي به نام زبان جستجوي طبيعي و فراگير وجود ندارد. حتي اگر خيلي در جستجو از طريق گوگل خوب باشيد، گاهي واقعاً يافتن آنچه به دنبالش هستيد، سخت است. اگر اينترنت تخت بود، يعني به صورت فهرستي و مرتب شده نبود، تكيه بر مردم براي يافتن محتوا مي‌توانست رويكرد مناسبي باشد. ولي حالا كه تخت نيست، ممكن است اين تجربه يك افتضاح بزرگ به بار بياورد!

اما در سوي ديگر، وقتي مي‌خواهيد از مردم راجع به پيشنهاداتشان بپرسيد، اصلاً نمي‌دانيد كه بايد از كجا شروع كرد. براي مثال، اگر مي‌خواهيد شام بخوريد ولي مطمئن نيستيد كه چه جور غذايي ميل داريد، گوگل جز معرفي فهرستي از سايت‌ها را كه ليست رستوران‌هاي نزديك شما را دارند، كار چنداني نمي‌تواند انجام دهد. در واقع، هر وقت شما پيشنهادات مشخصي بخواهيد، گوگل هم يك گام جلوتر مي‌رود.

رويكرد (بالقوه) فيس‌بوك در جستجو

با علامت‌گذاري وب از طريق دكمه‌هاي Like، فيس‌بوك حجم عظيمي از داده‌ها و اطلاعات را با مشاركت همه ما جمع‌آوري كرده. آن را يك بسته اطلاعاتي بسيار باارزش تلقي كنيد كه توسط انسان‌ها هم بازبيني شده است. حالا اگر فيس‌بوك بخواهد موتور جستجويش را بهبود ببخشد، اين كار به سادگي طراحي يك الگوريتم كه تجربيات هر روزه ما در گوگل را شبيه‌سازي كند، نخواهد بود.

با فهرست‌ها، اشتراك‌ها، Likeها، و داده‌هاي موقعيتي، فيس‌بوك مي‌تواند به ما امكان دهد كه يك جستجوي بسيار سرراست را به كمك داده‌هاي تعداد مشخصي از افراد انجام بدهيم. در اصل، گروهي از دوستان يا همكاران ما مي‌توانند "موتور جستجوي" ما باشند. چنين تجربه‌اي چگونه مي‌تواند باشد؟ من تصور مي‌كنم كه بر اين اساس مي‌توان يك زبان جستجوي طبيعي را نوشت و سپس با دقت بسيار زياد بررسي كرد كه كاربر دوست دارد بر اساس اطلاعات چه كسي يا كساني جستجوي خودش را انجام دهد.

براي مثال، من يك ساندويچ مي‌خواهم، ديگر لازم نيست در كادر جستجويي مثل مال گوگل بنويسم ساندويچ. بلكه مي‌توانم يك موقعيت مكاني يا گروهي از دوستان را انتخاب كنم و سپس ساندويچ را جستجو كنم. بسته به اينكه آنها آن را در سايت foursquare يا در فيس‌بوك بررسي كرده باشند، يا جزو چيزهاي مورد علاقه‌شان باشد، نتايج جستجو به سمت من هدايت خواهد شد. اين كامل نيست ولي بد هم نيست!

برنده كيست؟

ابتدا، بايد به خاطر بسپاريد كه ديگر نبايد اين كمپاني‌ها را فقط به يك چيز مشهور دانست. گوگل ديگر فقط يك كمپاني جستجو نيست و فيس‌بوك هم ديگر يك شبكه اجتماعي صِرف نيست. بلكه هر دو كمپاني‌هايي هستند كه مي‌خواهند جهان را تغيير دهند و پول در بياورند. همه مي‌دانيم كه زير اطلاعات عظيم، پول زيادي خوابيده است. اين كمپاني‌ها رويكردهاي مختلفي در چگونگي جمع‌آوري و ارائه اطلاعات دارند، ولي دست آخر بايد گفت كه هر دو دارند يك كار را مي‌كنند.

ما در حال مشاهده يك روياروي بالقوه شديد بين غول‌ها هستيم كه در آن، دو چيز آشكار است: گوگل در حوزه شبكه اجتماعي عقب افتاده، و فيس‌بوك در زمينه جستجو. مطمئناً فيس‌بوك، مايكروسافت را در كنار دارد كه مي‌تواند كمك بزرگي در اين زمينه باشد،‌ ولي موتور جستجوي بينگ نيز تجربه‌اي شبيه به آنچه در گوگل داريم را براي ما رقم مي‌زند.

مسلماً گام بعدي جستجو، در خارج از كادر مستطيلي جستجو برداشته خواهد شد، با داده‌هاي كمتر و نتايج مناسب بيشتر. پرسش اين است كه آيا شما براي تصميم‌گيري راجع به اينكه چه چيزي بهتر است،‌ به افراد عادي مثل خودتان و من اعتماد خواهيد كرد يا مي‌خواهيد بگذاريد چند ماشين خودكار اين كار را براي شما انجام دهند. پاسخ جايي در وسط است، ولي كدام يك آن را بهتر انجام خواهند داد؟ گوگل يا فيس‌بوك؟

به هر حال، هر يك از ما، از چيزي استفاده خواهيم كرد كه بهترين عملكرد را براي‌مان داشته باشد. هر چند فيس‌بوك دارد حركت خودش را شروع مي‌كند ولي حوزه‌ي جستجو، هنوز قلمروي مطلق گوگل است. با اين حال، مارك زاكربرگ و كمپاني‌اش بيكار نخواهند نشست تا جريان اطلاعات و دلارها از زير دست‌شان در برود. يك جنگ حماسي در پيش رو داريم.

جمعه|ا|18|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن