تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821398724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طارم ؛ هندوستان ايران /طبيعت بكر زنجان؛ شادآوري و چشم نواز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: طارم ؛ هندوستان ايران /طبيعت بكر زنجان؛ شادآوري و چشم نواز
طبيعت بكر زنجان؛ شادآوري و چشم نواز
زنجان - خبرگزاري مهر: تنوع آب و هوايي، دشت هاي سرسبز استان زنجان سبب شده كه اين منطقه چهارفصل بوده و ظرفيت هاي بالايى درزمينه گردشگري طبيعي داشته باشد؛ از همين روست منطقه طارم استان زنجان را هندوستان ايران مي دانند.

به گزارش خبرنگار مهر، چشمه هاي آب معدني، رودخانه هاي متعدد دايمي وفصلي، جنگل ها و آبشارهاي زيباي داخل جنگل ها،روستاهاي ييلاقي و زيبايي كه در درههاي ارتفاعات طارم واقع شده اند؛ اين منطقه را به پر جاذبه ترين ناحيه طبيعي استان زنجان تبديل كرده است.

شهرستان خرم دره نيز كه از آن به عنوان يك باغشهر ياد ميشود، با اتكا بهسرسبزي و باغ هاي پرشمار خود يكي ديگر از مناطق گردشگري اين استان محسوب مي شوند. به طور كلي ارديبهشت، خرداد و تيرماه بهترين ماه هاي مسافرت به استان زنجان هستند.

منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حيات‌وحش انگوران:
منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حيات‌وحش انگوران در شمال غرب كشور در ناحيه‌اي كوهستاني در رشته جبال زاگرس قرار گرفته است. اين منطقه در جنوب غرب استان زنجان در مرز سه استان آذربايجان شرقي و غربي و كردستان واقع شده و از نظر تقسيمات كشوري قسمت عمده اي از شمال، شرق و جنوب آن در دو بخش انگوران و ماهنشان و قسمتي از جنوب غرب منطقه در بخش افشار شهر تكاب در استان آذربايجان غربي قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده انگوران در مساحتي معادل ۹۰ هزار هكتار و پنهاگاه حيات وحش انگوران با مساحت ۳۵ هزار هكتار، داراي انوع پوشش گياهي بوته ها و درختچه ها، فوربها و پهن برگها و گندميان و شبيه گندمان است.

براساس مطالعات انجام شده، ۲۹ گونه بوته و درختچه، ۹۶ نوع علفي‌هاي پهن برگ و ۴۶ گونه گرامينه و شبه گرامينه در محدوده مورد مطالعه وجود دارد.

همچنين تعداد ۳۳ گونه پستاندار، ۱۰۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه خزنده، هشت گونه آبزي، هفت گونه دوزيست و ۷۸ گونه حشرات هوازي و خاكزي حيات وحش اين منطقه را تشكيل مي‌دهند.

پستانداران عمده اين منطقه عبارت از قوچ و ميش، كل و بز، خوك، خرس، سياه گوش، گرگ، روباه، شغال و خرگوش هستند.
همچنين برخي از پرندگان آبزي، بومي منطقه بوده و مهاجرت نمي‌كنند كه مي توان از اين ميان به آنقوت، تنجه و چنگر واشاره كرد.

بعضي از مرغابي‌ها، لك‌لك سياه، فلامينگو، قو، درنا و پليكان از پرندگان مهاجري هستند كه در بين ساير پرندگان از اهميت برخوردارند.

از ساير پرندگاني كه در اين منطقه و جود دارند مي توان به كبك دري، كبك معمولي، كبك چيل، باقري‌قره- قمري و فاخته اشاره كرد.

مار، مار آبي، آگاما،جكو يا مارمولك، گونه خاصي از لاك پشت ها از جمله خزندگان و دوزيستاني هستند كه در اين منطقه زيست مي كنند.

كپور، سس، سياه كولي، زردپر يا سرخ پر، سيم، اسپله، ماشگ ماهي از انواع ماهياني كه مي توان در منطقه حفاظت شده انگوران و مشاهده كرد.

منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد:

منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد در حد فاصل شهرستان طارم ـ زنجان ‘جنوب‌غربي شهرستان طارم در امتداد رودخانه قزل‌اوزن و شمال‌غربي شهرستان زنجان در دشت سهرين’ با مساحتي معادل ۱۲۰ هزار هكتار واقع گرديده است.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد داراي پنج جامعه گياهي درختان و درختچه ها، گون ها و بوته ها، گندميان و شبه گندميان و جو، فورب‌ها و پهن برگ‌ها و بالشتكي ها است كه علاوه بر اين موارد، ۴۰۰ گونه گياهي نيز در اين منطقه شناسايي شده است.

منطقه سرخ آباد شامل حيوانات وحشي و پرندگان بسياري از جمله آهو، بز، خوك، پلنگ، خرس، خرگوش، گرگ، روباه، لاك پشت و ۱۴ گونه خزنده و مار است.

انواع پرندگان منطقه سرخ آباد را كبك دري، تيهو، كبك، كلاغ، كركس، عقاب طلايي، زنگوله بال، باقري قره، جغد، سهره، انواع مرغابي و پرندگان شكاري تشكيل مي دهند.

از آبزيان نيز مي‌توان به انواع دوزيستان و ۶ گونه ماهي اشاره كرد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد با توجه به وسعت و پوشش گياهي و جانوري گوناگون به عنوان يكي از مهمترين زيستگاههاي حيات وحش استان محسوب شده و يكي از مراكز جلب گردشگر به شمار مي‌آيد.

آبشار شارشار از نقاط ديدني استان زنجان

آبشار شارشار از نقاط ديدني استان زنجان است. اين آبشار تنها آبشار شناخته شده در زنجان است كه در منطقه تهم، در شمال باختري شهر زنجان قرار دارد كه بسيار زيبا در ميان سنگ‌هاي صخره‌اي قرار گرفته‌است، فاصله آن حدود 5 كيلومتر با درياچه مصنوعي سد تهم است و دسترسي به آن با يك كوهنوردي يك ساعته امكان پذير است.

آبشار شارشار در منطقه تهم، در 25 كيلومتري شمال شهر زنجان يكي از زيبايي هاي طبيعت زنجان است كه به علت ايجاد سد تهم، اين آبشار نيز به زير آب خواهد رفت. اين سد جهت تامين آب شرب اهالي زنجان ايجاد شده است. منطقه تهم به واقع زيباست. زلالي آب درياچه تهم و درختان غوطه ور درآب به مانند تابلوهاي نقاشي جلوه مي كنند.

اگرچه از استان زنجان آبشارهاي شناخته شده زيادي، گزارش نشده است ولي چشمه هاي آب معدني در اين استان به وفور يافت مي شوند. اين آب ها گازدار و داراي تركيبات گوگردي، منيزيمي و زاج بوده و به عنوان دافع سنگ كليه مورد استفاده قرار مي گيرند.

چشمه معدني وننق زنجان، روستاي وننق

اين چشمه در حدود 21 كيلومتري جاده زنجان - ميانه و در دهكده وننق واقع شده است و راه آن از ميان كشتزارها و تپه‌‌هاي متعدد مي‌گذرد. چشمه بر بالاي تپه‌اي كه 200 متر ارتفاع دارد، قرار گرفته است.

عرض يك متر است كه آب آن از شمال غربي حوضچه خارج شده و در مجراي باريكي سرازير مي‌شود و آبدهي آن در حدود 7 ليتر در دقيقه است؛ مظهر دوم يك حوضچه مربع‌شكل در ابعاد 2/5×2/5 متر است و عمق آن، در حدود يك متر است و اطراف آن را سنگ‌چين كرده‌اند. قسمت اعظم آب در سمت جنوبي اين حوضچه از زمين خارج مي‌شود و در مجراي كوچكي سرازير مي‌شود و آبدهي آن در حدود 10 ليتر در دقيقه است.

بررسي و آزمايش آب دو چشمه آب‌معدني وننق نشان مي‌دهد كه آب اين چشمه،‌ در رديف آب‌هاي معدني سولفاته كلسيك گرم است.

آب‌هاي سولفاته كلسيك‌ گرم، يون‌‌هاي خود را از لايه‌هاي سنگي مجاور خود در زير زمين مي‌گيرند. ادرارزايي و ياري رساندن به دفع مواد زايد بدن و تأثير بر كبد و مجاري صفرايي از خاصيت‌هي اين آب‌ها هستند. حمام كردن در اين آب‌ها، علاوه بر آرام‌بخشي، مي‌تواند در كاهش دردهاي عصبي، عصبي - مفصلي و درمان روماتيسم مؤثر باشد.

ميزان فلوئور در آب چشمه معدني وننق 5 ميلي‌گرم در ليتر است و آشاميدن متوالي آن، به خصوص در اشخاص كم‌تر از 16 سال، ممكن است موجب بيماري فلوئوروز در آنان شود.

آب جويبار تنگه‌ بالايي چشمه، سطحي است و از نظر شيميايي، در رديف آب‌هاي بيكربناته و سولفاته كلسيك و منيزين سرد و نسبتاً سنگين است.

چشمه آب‌گرم روستاي آركوين در بخش ايجرود جاده بيجار، چشمه آب‌گرم روستاي ابدال در جنوب غربي جاده زنجان - تبريز.، چشمه آب‌گرم روستاي گرماب در جنوب شرقي قيدار.، چشمه آب‌گرم ميانج و حلب در انگوران.، چشمه آب‌معدني اللّه‌بلاغي در نزديكي روستاي ماهان، بخش طارم زنجان ،چشمه آب‌معدني روستاي ينگجه در بخش ماه‌نشان.

..........................................

گزارش: رحيم مقدمي

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|13|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن