تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821397383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل مهر/سپر موشكي يا پايگاه هوايي؛ راه شكار اژدها چيست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تحليل مهر/سپر موشكي يا پايگاه هوايي؛ راه شكار اژدها چيست
سپر موشكي يا پايگاه هوايي؛ راه شكار اژدها چيست
خبرگزاري مهر-گروه بين الملل : روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري دو خبر درباره برنامه هاي نظامي جديد آمريكا منتشر شد كه نشان مي داد واشنگتن عزم خود را براي شكار اژدها آغاز كرده، اما آيا با استقرار سپر موشكي و يا گسيل هواپيماهاي جاسوسي به قاره كهن، ايالات متحده مي تواند به هدف خود دست پيدا كند؟

آمريكا اعلام كرده كه در نظر دارد سپرهاي موشكي جديدي در آسيا و خاورميانه مستقر كرده و همچنين هواپيماهاي جاسوسي خود را در جزاير استراليا در اقيانوس هند مستقر كند تا نظارت بهتري بر چين داشته باشد.

استراليا نقطه اميد آمريكا

در هر دو برنامه اعلام شده ( سپر موشكي و استقرار هواپيماهاي جاوسوسي ) نام استراليا به عنوان كشوري ديده مي شود كه آمريكا در نظر دارد حتما حضور نظامي خود در آن را تقويت كند تا بتواند نظارت بهتري را بر چين داشته باشد.

چين دست كم فرصتي چهل يا پنجاه ساله نياز دارد كه تبديل به قدرت اول و تأثير گذار جهاني شود. اما اين كه آمريكا چنين اجازه اي به چين خواهد داد يا نه و در نيمه راه آن را متوقف خواهد كرد، به درستي روشن نيست. آمريكا از هم اكنون در استراتژي جديد نظامي اش محاصره چين را در نظر گرفته است. مخالفت چين با استراتژي جديد نظامي آمريكا با درك همين احساس محاصره شدگي است. البته آمريكا از مسائل محلي در شرق آسيا و اختلاف چين با برخي از كشورها بهره مي گيرد و در نظر دارد كه اتحاد نظامي قوي بين آمريكا، ژاپن، استراليا، كره جنوبي و برخي از كشورهاي عضو اتحاديه آ، سه، آن و حتي فراتر از آن با هندوستان به وجود بياورد تا با قدرت طلبي احتمالي چين بتواند مقابله كند.

در همين رابطه و در سال 2011 آمريكا توافق نظامي جديدي را با استراليا براي اعزام ناو هاي جنگي، جنگنده ها و 2500 تفنگدار دريايي به شهر داروين استراليا، در نزديكي چين ، به امضا رساند. اين پايگاه تازه ترين پايگاهي است كه در شبكه پايگاههاي زنجيره اي آمريكا، در عرصه جهاني جاي گرفته است. اين اقدام آمريكا نخستين گسترش نظامي آمريكا در منطقه اقيانوس آرام بعد از جنگ ويتنام است.

دلايل اهميت استراليا

استراليا كشوري است توسعه يافته در نيمكره جنوبي. اين كشور با ۷٬۶۸۶٬۸۵۰ كيلومتر مربع وسعت، ششمين كشور پهناور دنيا است. اين كشور داراي مرز خاكي با كشور ديگري نيست و دور آن را از شرق، اقيانوس آرام، از جنوب اقيانوس منجمد جنوبي، از غرب اقيانوس هند و از شمال چندين دريا و خليج در بر گرفته ‌است.

بيش از پنجاه درصد توليد ثروت جهان در كشورهاي حوزه اقيانوس آرام متمركز شده است. آمريكا و چين در دو سوي اقيانوس آرام در محور قرار دارند ولي كشورهاي مهم ديگري هم در قاره آمريكا و هم در قاره آسيا وجود دارند كه در توليد ثروت نقش مهمي را ايفا مي نمايند.

برزيل و كانادا در قاره آمريكا، ژاپن، كره جنوبي و استراليا در آسيا و اقيانوسيه از اقتصادهاي مطرح هستند. از اين رو مي توان گفت هم زمان با جابجايي مركز ثقل توليد و ثروت از حوزه اقيانوس اطلس، كه سواحل شرقي آمريكا را با اروپا پيوند مي داد، به شرق آسيا، به تدريج از اهميت حوزه اقيانوس اطلس كاسته مي شود و حوزه اقيانوس آرام جاي آن را مي گيرد.

توجه استراتژي جديد نظامي آمريكا به شرق آسيا، ناشي از همين جابجايي مركز ثقل قدرت و ثروت است. تلقي آمريكا اين است كه قرن بيست و يكم نيز قرن آمريكا است و اين نقش را با بازيگران جديد آسيايي مي بايد ايفا نمايد. انتقال مركز ثقل توجه آمريكا از اروپا به شرق آسيا در محاسباتي پيچيده تر و دقيق تر صورت مي گيرد.

داستان تقابل از كجا آغاز شد؟

تقابل و تنش هاي موجود ميان آمريكا و چين از چند سال قبل آغاز شده كه مهمترين عامل آن سياست هاي خاص اقتصادي چين بويژه در امر صادرات و پائين نگه داشتن ارزش يوآن در برابر دلار بود كه همين امر باعث شده بود چين سالانه در معامله با آمريكا صاحب چندين مييليارد مازاد تجاري شود كه همين امر رفته رفته منجر به بروز تنش ميان دو كشور شد.

علاوه بر آن افزايش سالانه بودجه نظامي چين و برنامه هاي دفاعي اين كشور عاملي بود كه موجب هراس آمريكائيها شده بود. آمريكا در سالهاي اخير گزارش هاي متعددي درباره توان نظامي چين منتشر و درباره آن ابراز نگراني كرده بود. براي مثال وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در گزارشي هدفمند از توسعه ارتش چين خبر داده و اعلام كرد: پكن به بهانه مقابله با تايوان در حال آماده كردن ارتشي است كه توانايي حمله به آسيا تا گوام (غرب اقيانوس آرام) را داشته باشد.

پنتاگون در گزارش سالانه خود به كنگره آمريكا اعلام مي كند: ارتش چين سرمايه گذاري در بخش هاي سلاح هسته اي، موشك هاي دوربرد، ناوهاي هواپيمابر و جنگ سايبري را افزايش داده است. به گزارش وزارت دفاع آمريكا، توازن قوا در شرق آسيا هم اكنون در حال تغيير و بر اساس ميل چين است.

همانگونه كه اشاره شد افزايش بودجه نظامي چين ( بودجه نظامي چين فقط در طي دوسال24 درصد رشد داشته است ) سياست هاي تجاري پكن و عوامل ديگري چون فعاليت بيش از حد سايبري چين و ادعاي آمريكا مبني بر جاسوسي سايبري پكن از ايالات متحده موجب شد تا امريكا در سال 2012 تمركز نظامي خود را از خاورميانه به مركز اسيا و مرزهاي چين متمركز كند.

بر همين اساس بود كه در ابتداي سال 2012 "باراك اوباما" با حضور در وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) به طور رسمي سند راهبرد دفاعي اين كشور را منتشر كرد؛ خط مشي‌ كه برپايه آن ايالات متحده بايد توانايي خود را براي پيروزي در يك جنگ حفظ كند و همزمان اين ظرفيت را داشته باشد تا مانع رسيدن دشمن به اهداف خود در يك منازعه دوم شود.

تاكيد بر حضور بيشتر نيروهاي آمريكايي در آسيا، به دليل افزايش توان نظامي جمهوري خلق چين در منطقه شرق آسياست. هر چند آمريكا پيشتر و در سالهاي اخير در گزارش هاي متعدد نسبت به افزايش توان نظامي چين ابراز نگراني كرده بود اما اين براي اولين بار است كه براي كنترل اژدهاي زرد بصورت شفاف و بي پرده وارد عمل شده و استراتژي نظامي خود را با هدف كنترل آن ترسيم كرده است.

نتيجه

ترديدي نيست كه در استراتژي نظامي جديد آمريكا كشوهاي زيادي در شرق و جنوب شرق آسيا به صورت ميزبان ارتش آمريكا در خواهند آمد كه اين امر براي چين در آينده مشكل ساز خواهد شد. آمريكا طرح هايي براي حضور مؤثرتر نظامي در شرق آسيا دارد و از كشوري نظير سنگاپور تا اندونزي، مالزي، ويتنام و تايلند، نيوزلند و استراليا حضور نظامي خود را تقويت خواهد كرد. در عين حال آمريكا از نگراني ژاپن از قدرت گرفتن چين در شرق آسيا بهره خواهد گرفت تا اين كشور را در كنار كره جنوبي و استراليا در اتحادي نظامي با خود نگه دارد.

و اما در پاسخ به چنين روندي عليه امنيت ملي چين اين كشور به احتمال زياد در صدد يارگيري و متحداني در ساير مناطق حساس جهان نظير خاورميانه و جنوب آسيا برخواهد آمد. اين سياست چين احتمالا به كشورهايي كه با آمريكا مشكل دارند كمك كند كه فضاي حياتي جديدي براي خود به وجود آورند .چين مي تواند در محور جهان چند قطبي قرار گيرد و از شكل گيري جهاني با يك قدرت واحد جلوگيري كند. امري كه نه تنها به سود اين كشور، بلكه به سود ساير كشورها نيز خواهد بود.
----------------------
عبدالحميد بياتي

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|10|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن