واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشست فیلم "فرزند خاك"
متأسفانه تخیلات سینمای جنگ ما را ساخته است .مهتاب نصیرپور نقش اصلی فیلم است.كارگردان فیلم «فرزند خاك» گفت: در این فیلم به دنبال مفهوم مرگ و زندگی در مسیر آدمهایی بودم كه در جنگ حضور داشتند، اما كاملا گمنام هستند. محمدعلی باشآهنگر در نشست پرسش و پاسخ فیلم «فرزند خاك» شب گذشته در سینما صحرا این فیلم را با زیرمعنایی مستند دانست و اظهار داشت: برای ساخت فیلمی درباره جنگ اعتقاد ندارم به تخیلاتم رجوع كنم. مشكل سینما جنگ ما هم همین است كه با تخیلات ساخته میشود و اگر برای فیلمی كار پژوهشی صورت بگیرد، قطعا به مرواریدهایی دست پیدا میكند كه مسیر كار را عوض میكند. وی با بیان اینكه برای نوشتن فیلمنامه «فرزند خاك» سفرهای زیادی به مناطق مرزی داشته است گفت: برای اینكه به داستان تفحص برسم، مسیر را طی كردم و خیلیها میگفتند اطلاعات طبقهبندیشده است و بعضیها هم معتقد بودند اگر به این موضوع پرداخته شود خانواده شهدا ناراحت میشوند و در نهایت سه نفر در این راه كمك زیادی به من كردند كه هر سه هم روی مین رفتند و شهید شدند. این كارگردان ادامه داد: موضوع آوردن اجساد توسط زنها و گرفتن پول را از زبان یكی از این شهدا شنیدم و این یك جمله باعث شد، به دنبال این موضوع بروم و فیلمنامه را كامل كنم. احمد میرعلایی تهیهكننده این فیلم هم با اشاره به ساخت فیلم «فرزند خاك» اظهار داشت: ساخت كارهای ارزشی سختیهایی دارد كه ما هم به آن عادت كردهایم و وقتی قرار باشد فیلمنامهای با موضوعی حركتی داستان را پیش ببرد، مشقتهای زیادی دارد. همچون این فیلم كه قرار بود تا بهمنماه گذشته به پایان برسد. اما به دلیل اینكه آن منطقه خیلی زود چهره طبیعیاش عوض میشد كار به سختی جلو میرفت. وی با اشاره به كاندیدشدن مهتاب نصیرپور برای نقش مكمل زن اظهار داشت: خانم نصیرپور نقش اصلی ما هستند و حتی به جشنواره هم نامه دادیم و اعلام كردیم و معتقدیم حق ایشان تا حدودی ضایع شده است. میرعلایی افزود: ایشان برای این نقش بسیار زحمت كشیدند و حتی خودشان مربی خصوصی گرفتند و زبان كردی را آموختند و با توجه به اینكه برای نقش دیگری در نظر گرفته شده بودند، اظهار علاقه كردند كه نقش «گوانا» را بازی كنند كه بسیار خوب هم از پس آن برآمدند. مهتاب نصیرپور نیز در ادامه اظهار داشت: با اینكه نقش دیگری به من پیشنهاد شده بود، اما «گوانا» جای كار بیشتری داشت و جذابیتهای این نقش در فیلمنامه لحاظ شده بود كه من آن را اجرا كردم و سعی كردم شخصیتی باشد كه با اینكه زندگی سختی دارد اما از آن راضی است. وی درباره گویش كردیاش در این فیلم با بیان اینكه ادعا ندارم به خوبی توانستهام با این زبان صحبت كنم گفت: تلاش خودم را انجام دادم تا در حد فیلمنامه این كار را انجام بدهم، اما زبان شاخصه مهمی نیست برای اینكه كار یك بازیگر ارزیابی شود، بنابراین اگر كسی فكر میكند، بازی من به این دلیل خوب بوده در اشتباه است. علیرضا زریندست فیلمبردار این فیلم نیز در سخنانی اظهار داشت: جذابیت سینمایی حرفهای در آن است كه شما بتوانی وارد سفری بشوی و در این سفر با موضوع و كارگردان همراه بشوی. این فیلم هم فیلمنامه بسیار جذابی داشت. وی افزود: لوكیشن فیلم جای ناهموار و كوهستانی بود و به راحتی نمیشد كار كرد، اما هرچه خواستم در اختیارم گذاشتند. مهدی حسینیوند تدوینگر و عباسی بلوندی طراح صحنه و لباس از دیگر عوامل این فیلم بودند كه در این جلسه حضور داشتند. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]