تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833475685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خمینى(ره) در محضر اهل بیت علیهم السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام خمینى(ره) در محضر اهل بیت علیهم السلام
امام خمینی
چهره‏اى ملكوتى حضرت امام خمینى(ره) در جهت اعتلاى اسلام و بیدارى جامعه اسلامى ‏همان مسیرى را پیمود كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله و ائمه هدى‏ علیهم السلام ‏در نوردیده بودند. آن بزرگوار، با تكیه بر ارزش‌ها و فضایل، انقلاب عظیمى را بنیان نهاد كه از شجره طیبه خاندان عصمت و طهارت طراوت گرفته بود.این پیوند مقدس به تدریج ‏به عشقى جاودان تبدیل شد. او دیگر سراپا محبت و شیفتگى شده بود. هر كجا روایتى از امام(ع) به ‏میان مى ‏آمد و یا نام راوى احادیث اهل‏بیت ‏علیهم السلام را مى ‏شنید، احترام مى ‏نهاد و تجلیل مى ‏كرد؛ و در مورد امامان ‏علیهم‏السلام مى ‏فرمود: «سلام الله علیهم اجمعین‏». عشق به خاندان ‏عصمت و طهارت سبب شد تا براى دفاع از حریم آنان كتاب «كشف‏اسرار» را در سنین جوانى به رشته تالیف درآورد و براى زیارت ‏خانه خدا و كربلاى امام حسین(ع) كتاب‌هایش را بفروشد. بارها اتفاق مى ‏افتاد كه امام از حالات و سیره اهل‏بیت ‏علیهم السلام‏ مطالبى نقل مى ‏فرمود تا مسایل اسلامى به صورت خشك عرضه نگردد و روح معنوى شاگرد تكامل داده شود.روح ‏الله، روشن ضمیر عصر حاضر با عصا و ید بیضاى موسوى، حكمت ‏مصطفوى و شجاعت علوى براى رهایى مظلومان و محرومان كمرهمت ‏بست ‏و دل آنان را به نور امید روشن ساخت. حركت الهى او به مومنان ‏عزت، به مسلمین ابهت و اقتدار و به دنیاى خفته در جهل و بى‏خبرى مادیت، معنویت عطا فرمود.به فرمایش مقام معظم رهبرى حضرت آیة ‏الله خامنه‌‏اى؛ «... امام بزرگوار ما با تكیه به تعالیم اسلام ناب محمدى صلی الله علیه و آله و با اعتماد به ایمان دینى مردم و با شجاعت و اخلاص و توكل ‏كم ‏نظیر خود، راه مبارزه را در میان سختى ‏ها و مصایب طاقت ‏فرسا گشود و پیش رفت و صبورانه و پیامبرگونه ذهن و دل مردم را با واقعیت‏هاى تلخ و راه علاج آن آشنا كرد...». امام خمینى(ره) از خصالى برخوردار بود كه شایسته اعتنا و احترام است. او، از نظر علم و عمل، درك عمیق معرفتى و تقواى عملى و علمى، در حد یكى از بزرگ‌ترین شخصیت‌هاى جهان اسلام بود. او جان بر طبق اخلاص نهاد و پر صلابت چون كوه پیش رفت تا حق بماند، سنت رسول اكرم صلی الله علیه و آله از غبارهاى بدعت، جمود، خمود و موهومات مصون گردد و فرهنگ ‏اهل ‏بیت ‏علیهم السلام چون جویبارى با صفا كشتزار تشنه انسانیت را سیراب سازد. 
امام خمینی
محبت و معرفت امام خمینى(ره) از دوران نوجوانى با اطاعت از احكام الهى به ‏تزكیه و تصفیه درون و تحصیل مقامات معنوى روى آورد و در همین ‏دوران، عطر پارسایى‏اش در فضاى جان مشتاقان مكارم پیچید. سحرخیزى، تهجد و راز و نیاز به درگاه حى بى‏نیاز حالاتى است كه ‏امام خمینى از همان اوان جوانى بدان اهتمام داشت. حب خداوند، كه به صورت فطرى در عمق جانش وجود داشت، دلش را روشن گردانید و چون به ایمان و معرفت و اخلاص خویش افزود، این محبت ملكوتى ‏در وجودش فزون‌تر گردیده، چون چشمه‏اى جوشید و او را از یاد غیرخدا پاك ساخت. بدین ترتیب، جذب پاكی‌ها شد و پیوندى مستحكم با خاندان عصمت و طهارت برقرار كرد.یكى از نویسندگان معاصر مى‏نویسد: «بارها مشاهده مى‏كردم كه در مسجد بالاى سر حضرت معصومه (س) یا در خانه برخى از علما، امام‏ همچنان آرام و ساكت نشسته بودند و به سخنان واعظ یا خطیب گوش ‏مى‏ دادند؛ ولى همین كه لحظه ذكر مصیبت فرا مى ‏رسید، دستمال از جیب بیرون آورده و بى‏اختیار گریسته و گوهر اشك را از دیدگان‏ مبارك جارى مى ‏نمودند. این پیوند مقدس به تدریج ‏به عشقى جاودان تبدیل شد. او دیگر سراپا محبت و شیفتگى شده بود. هر كجا روایتى از امام(ع) به ‏میان مى ‏آمد و یا نام راوى احادیث اهل ‏بیت ‏علیهم السلام را مى‏شنید، احترام مى‏نهاد و تجلیل مى‏كرد؛ و در مورد امامان ‏علیهم‏السلام مى ‏فرمود: «سلام الله علیهم اجمعین‏». عشق به خاندان ‏عصمت و طهارت سبب شد تا براى دفاع از حریم آنان كتاب «كشف‏اسرار» را در سنین جوانى به رشته تالیف درآورد و براى زیارت ‏خانه خدا و كربلاى امام حسین(ع) كتاب‌هایش را بفروشد. بارها اتفاق مى‏افتاد كه امام از حالات و سیره اهل‏بیت ‏علیهم السلام‏ مطالبى نقل مى‏فرمود تا مسایل اسلامى به صورت خشك عرضه نگردد و روح معنوى شاگرد تكامل داده شود. صداى یا حسین(ع) سرشك بر دیدگانش جارى مى ‏ساخت. و با آن كه در مصایب شكیبا بود و حتى براى شهادت فرزند ارشدش حاج آقا مصطفى‏ اشك نمى‏ریخت، در محافل ذكر اهل‏بیت ‏علیهم السلام چون عبارت ‏«السلام علیك یا اباعبدالله‏» را مى‏شنید قطرات اشك از دیدگانش ‏فرو مى‏چكید. در ماجراى ارتحال فرزندش، هر كس وارد خانه امام در نجف مى‏گردید بى اختیار اشك مى‏ریخت، اما او چون كوهى استوار بود و به هیچ وجه آثار شكست، اندوه و تألم در سیمایش هویدا نشد. یكى از ذاكران حسینى گفت: این حالت امام خطرناك است. باید كارى كرد تا ایشان نیز بگرید. نباید اجازه دهیم بغض امام ‏در درونش منفجر شود. براى كسانى كه از كشورهاى اروپایى آمده بودند، شگفت ‏آور بود كه‏ مردى؛ پس از سال‌هاى متمادى مبارزه در برابر استبداد و استكبار، روز تاسوعا بنشیند و بگرید؛ اما امام به این تفاسیر وقعى نمى‏نهاد و لازم مى ‏دید آداب و رسوم محرم و ایام سوگوارى در آنجا هم اجرا شود.  پس به مناسبت، روضه حضرت على‏اكبر(ع) را خواند. امام سر بر زمین نهاد و گریست. یكى از یارانش در باره مجالس روضه‏ خوانى وى‏ چنین مى‌گوید: آن زمانى كه امام در ایران به سر مى ‏برد، سه روز فاطمیه (اول، دوم و سوم جمادى الثانى) روضه داشت. در نجف كه ‏بود، سه شب احیا را هم اضافه كرد. روضه ‏خوان كه روضه مى‏خواند، امام همین طور دستمال دستش بود و گریه مى‏كرد. گاهى هم در كربلا در دسته‏هاى سینه‏زنى و عزادارى شركت مى‏كرد و یا در نجف ‏سوگواران حسینى خدمتش مى ‏آمدند و امام هم به آنان اظهار لطف و محبت مى‏كرد. یكى از نویسندگان معاصر مى‏نویسد: «بارها مشاهده مى‏كردم كه در مسجد بالاى سر حضرت معصومه (س) یا در خانه برخى از علما، امام‏ همچنان آرام و ساكت نشسته بودند و به سخنان واعظ یا خطیب گوش ‏مى‏دادند؛ ولى همین كه لحظه ذكر مصیبت فرا مى‏رسید، دستمال از جیب بیرون آورده و بى‏اختیار گریسته و گوهر اشك را از دیدگان‏ مبارك جارى مى ‏نمودند. در زمانى كه امام در فرانسه به سر مى‏بردند، چون ماه محرم فرارسید، در روز تاسوعا امام از یكى از همراهان خواست روضه ‏بخواند. او عرض كرد: آمادگى ندارم و حال و هواى پاریس به هیچ ‏وجه مناسب روضه‏ خوانى نیست.تشرف امام خمینى(ره) به حرم مطهر حضرت على(ع) با آن آداب خاص ‏زیارت نیز شایان توجه است. با كمال متانت و ادب اذن دخول ‏مى‏خواند. بعد از طرف پایین پاى مبارك، وارد حرم مى ‏شد و مقید بود چنان كه در روایات وارد شده، از بالاى سر مطهر عبور نكند. هنگامى كه مقابل ضریح مطهر مى‏رسید، زیارت امین الله یا زیارت ‏دیگرى را با نهایت اخلاص مى ‏خواند. بعد دوباره به سوى پایین پا برگشته، در گوشه‏اى از حرم نماز مستحبى و زیارت و دعا به حالت ‏نشسته مى‏خواند. سپس دو ركعت نماز مى ‏خواند و با رعایت آداب و اخلاص حرم را ترك مى ‏كرد.امام تاكید فرمود: فرقى نمى‏كند باید به همان صورت مجالس‏ معمولى ایران، روضه بخوانى. وى ظهر تاسوعا در جمع خبرنگاران ‏ایرانى و خارجى شروع به روضه‏خواندن كرد. ناگهان مشاهده شد امام سخت مشغول گریه است. براى كسانى كه از كشورهاى اروپایى آمده بودند، شگفت ‏آور بود كه‏ مردى؛ پس از سال‌هاى متمادى مبارزه در برابر استبداد و استكبار، روز تاسوعا بنشیند و بگرید؛ اما امام به این تفاسیر وقعى نمى‏نهاد و لازم مى‏دید آداب و رسوم محرم و ایام سوگوارى در آنجا هم اجرا شود. امام چنان دلباخته و مشتاق اهل‏بیت و سیدالشهداء(ع) بود كه هر وقت روضه‏خوان یا مداح اهل‏بیت ‏علیهم‌السلام را مى‏دید، تمام قدبلند مى‏شد؛ و نیز چون یكى از این افراد مى‏خواست از نزدش برود، او را بدرقه مى‏كرد. یك بار امام را در جماران دیدند كه به جاى صندلى بر زمین ‏نشسته است؛ آن هم روز عاشورا و به احترام عزادارى امام ‏حسین(ع) بود. امام خمینى(ره) با درس‌هاى عملى‏اش به سوگوارى‏ها مفهومى دیگر بخشید. وقتى گروهى از شبه روشنفكران به عزادارى و سینه‏زنى ‏تاختند، شدیداً به ترویج ‏سنت دیرینه عزادارى پرداخت؛ از نهضت‏ حسینى و سوگوارى براى آن حضرت دفاع كرد و فرمود: «سیدالشهداء را این گریه‏ها حفظ كرده است... هر مكتبى تا پایش ‏سینه‏زنى نباشد ... گریه كن نباشد، حفظ نمى‏شود.»
امام خمینی
صفاى زیارت جلوه دیگر علاقه قلبى برخاسته از معرفت عمیق امام به ‏اهل‏بیت ‏علیهم السلام، صفاى زیارت است. امام در حدود پانزده ‏سالى كه در نجف بود، هر شب در ساعتى خاص كنار مرقد حضرت‏على(ع) آمده، زیارت جامعه كبیره را مى‏خواند.زیارتى كه دست‏كم یك ساعت وقت مى‏خواهد، ولى انسان با خواندن ‏مفاهیم آن احساس مى‏كند واقعا در برابر امامان معصوم ‏علیهم‏السلام آنچه حق آنان است، بازگو مى‏كند و در حقیقت ‏یك دوره امام‏شناسى است. تنها در شب‏هایى كه بیمار بود و حتى نمى‏توانست‏ به ‏بیرونى منزل بیاید یا اوقاتى كه در كربلا بود، این برنامه را ترك مى‏كرد. از مرحوم شهید حاج آقا مصطفى خمینى نقل شده است: شبى‏ هوا طوفانى ‏بود و بیرون رفتن از خانه مشكلاتى در برداشت. به امام عرض‏ كردم: امیرمومنان(ع) دور و نزدیك ندارد، زیارت جامعه را كه در حرم مى‏خوانید، امشب در خانه بخوانید. امام فرمودند: مصطفى، تقاضا دارم روح عوامانه را از ما نگیرى. همان شب بالاخره به حرم ‏مشرف شد. در نجف اشرف گاه در حرم مطهر حضرت على(ع) در میان ‏مردم زیارت ‏كننده، تنه مى‏خورد و مورد آزار قرار مى‏گرفت؛ به ویژه ‏آن كه برخى زوار ساكن روستاهاى عراق بى‏مبالات و ناموزون راه‏ مى‏رفتند و گاه به ایشان صدمه مى‏زدند. امام تمام این فشارها و رنج‏ها را در مشاهد مشرفه تحمل مى‏كرد، ولى از این كه افرادى در جلو یا پشت ‏سرش به عنوان همراه یا مراقب حركت كنند، بیزار بود. كسى نقل مى‏كرد: امام را در حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) دیدم كه در میان انبوه زوار گیر كرده، نمى‏توانست قدمى‏ پیش ‏گذارد. جلو رفتم و به كنار زدن مردم پرداختم. امام با تغیّر و تعرض مرا منع كرد، ولى بى‏توجه به نهى ‏ایشان كارم را ادامه ‏دادم. ناگهان متوجه شدم امام از مسیرى كه برایشان راه باز كرده‏ام نیامده، تغییر جهت داده‏اند. تشرف امام خمینى(ره) به حرم مطهر حضرت على(ع) با آن آداب خاص ‏زیارت نیز شایان توجه است. با كمال متانت و ادب اذن دخول ‏مى‏خواند. بعد از طرف پایین پاى مبارك، وارد حرم مى‏شد و مقید بود چنان كه در روایات وارد شده، از بالاى سر مطهر عبور نكند. هنگامى كه مقابل ضریح مطهر مى‏رسید، زیارت امین‏الله یا زیارت ‏دیگرى را با نهایت اخلاص مى‏خواند. بعد دوباره به سوى پایین پا برگشته، در گوشه‏اى از حرم نماز مستحبى و زیارت و دعا به حالت ‏نشسته مى‏خواند. سپس دو ركعت نماز مى‏خواند و با رعایت آداب و اخلاص حرم را ترك مى‏كرد. امام(ره) از روى مفاتیح دعا مى‏خواند، در حالى كه عادت مراجع ‏نیست چنین كنند و اگر دیده شده، در منزل و جاى خلوت چنین ‏مى‏كنند. كیفیت زیارت امام، كه با دعاهاى طولانى همراه بود، یك ‏حالت از خود بى‏خود شدن وعمق اتصال روحى را با صاحب ضریح و امامى كه زیارت مى‏كرد، نشان مى‏داد. همین حالت در حرم حضرت‏ اباعبدالله و حضرت ابوالفضل‏ علیهماالسلام نیز مشاهده مى‏شد. یك ‏بارهم كه در ابتداى ورودش به عراق، به كاظمین و سامرا عزیمت ‏كرد، همین برنامه دیده مى‏شد. در آن اوایل امام صبح‌ها و شب‌ها به ‏حرم نخستین امام مشرف مى‏شد، ولى به دلیل تدریس و سایر مشاغل‏ دیگر صبح‏ها نمى‏رفت. در سحرگاه هراس انگیز آخرین شبى كه امام در نجف بود و مقرر گردید عراق را ترك گوید، فرمود: ناگزیر از اینجا باید بروم. در اینجا با حرم مطهر امیرمومنان(ع) انس داشتم، اما خدا مى‏داند در این مدت من از دست اهل اینجا چه كشیدم. و با كنایه، ‏بخشى از رنج‌هایى را كه متحمل شده بود، بیان كرد. این برنامه‏ ما را به یاد جد بزرگوارش حضرت على(ع) مى‏اندازد كه مى‏فرماید: بعد از رحلت رسول اكرم صلی الله علیه و آله، آن قوم چه رنج‌هایى برایش فراهم ‏كردند و كوشیدند دست از كارش بردارد؛ ولى او چنین نكرد. امام ‏هم چنین روشى را در تاریخ مبارزات خود اتخاذ كرد. یك بار امام را در جماران دیدند كه به جاى صندلى بر زمین ‏نشسته است؛ آن هم روز عاشورا و به احترام عزادارى امام ‏حسین(ع) بود. امام زیارت عاشورا را در ماه محرم و اربعین حضرت امام حسین(ع) مى‏خواند. در اغلب ایام زیارتى، در كنار مرقد حضرت امام ‏حسین(ع) بود. در دهه عاشورا هر روز زیارت عاشوراى معروف را با صد مرتبه سلام و صد مرتبه لعن مى‏خواند. در پاریس هم این برنامه ‏را ادامه مى‏داد. امام در چند سالى كه در نجف بود، براى درك تمام زیارت‌هاى ‏مخصوص امام حسین(ع) فاصله بین این شهر و كربلا را، كه حدود 80 كیلومتر است، مى‏پیمود و اهتمام داشت در ایام عاشورا، اربعین، عرفه، نیمه شعبان و ماه رجب این مسیر را پشت ‏سر بگذارد. چون در پایین مرقد امام حسین(ع) حضرت على‏اكبر(ع) آرمیده است، پایین پا نمى‏رفت. در نجف هم، چون روایت ‏شده سر مقدس امام سوم ‏بالاى سر مطهر پدرش على(ع) است، امام خمینى بالاى سر نمى‏رفت و دور نمى‏زد. یك بار مى ‏خواستند جلوى در، گاهى كه امام كفش‏هاى خود را بیرون ‏مى ‏آورد، روزنامه بیندازند. چون این كار انجام شد، با وجود آن ‏كه صفحه ‏آگهى ‏ها بود، پایش را آنجا ننهاد و فرمود: شاید اسم ‏محمد یا على در آنها باشد. یك بار مى‏خواستند جلوى در، گاهى كه امام كفش‏هاى خود را بیرون ‏مى‏آورد، روزنامه بیندازند. چون این كار انجام شد، با وجود آن ‏كه صفحه ‏آگهى‏ها بود، پایش را آنجا ننهاد و فرمود: شاید اسم ‏محمد یا على در آنها باشد. مى‏بینیم كه امام حتى حاضر نمى‏شد كلمه على یا محمد، كه اسم افرادى عادى بود، زیر پایش قرار بگیرد تا برسد به اسامى ائمه معصومین‏ علیهم السلام . این حالت، اشتیاق وافر امام به آن خاندان را نشان مى‏دهد. آن وجود گرانقدر با شنیدن صداى صلوات و نام مبارك رسول اكرم صلی الله علیه و آله صلوات ‏مى‏فرستاد و دیده نشد كه صداى صلوات مردم دیدار كننده را در حسینیه جماران بشنود و صلوات نفرستد. توسل به اهل‏بیت ‏علیهم السلام و استمداد از ارواح پاك آن ‏بزرگواران، جلوه‏اى دیگر از حب امام به این خاندان بود. حجة‏الاسلام سید محمدجواد علم الهدى مى‏گوید: به اذن امام مامور شدم كه به منطقه خراسان بروم و علماى آن دیار را ببینم و مصائبى را كه طاغوت و استعمار متوجه مسلمانان نموده تشریح كنم ‏و نامه‏هاى امام را تحویل آنان دهم. شبى كه عازم بودم، ایشان ‏خطاب به من فرمودند: قبل از این كه با هر كس ملاقات كنید، اول ‏به حرم امام رضا(ع) مشرف شوید و به آن حضرت بگویید: آقا، كار خطیرى پیش آمده و ما وظیفه خود دانستیم كه قیام كنیم. چنانچه ‏مرضى شماست ما را تأیید كنید."غلامرضا گلى ‏زواره"           لینك :- طراوت عبادت در سیره امام خمینى (ره)- اغتنام فرصت ها - جلوه های رحمت





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 678]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن