تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798431008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خمینى(ره) در محضر معصومان علیهم السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام خمینى(ره) در محضر معصومان علیهم السلامسخن از پروانه‏هایى است كه گرد شمع وجود امام جمع شدند و از گرمى ولایت و پرتو انوار خورشید درخشان حضرتش بهره‏ها بردند و از یار سفركرده و خاطرات جاودان پیوندش با ساحت مقدس عترت سخن ‏گفتند تا همه نسل ها با پیروى از حضرتش در شمار ارادتمندان‏ اهل‏بیت: جاى گیرند. در این‏بخش به فرازهایى از آن خاطرات اشاره‏ مى‏شود. باشد تا از سیره عملى این اسوه علم و عمل جرعه‏اى ‏برگیریم و مشعلى فرا روى نسل جوان بر افروزیم. ان‏شاءالله.
ائمه
زیارت امام رضا(ع)آقاى سیدحمید روحانى مى‏گوید: یكى از علما براى من نقل مى‏كرد كه یك سال تابستان به اتفاق ‏امام و چندتن دیگر از روحانیون به مشهد مشرف شدیم و خانه‏ دربستى گرفتیم. برنامه ما چنین بود كه بعد از ظهرها، پس ازیكى دو ساعت استراحت، از خواب بلند مى‏شدیم و به طور دسته‏جمعى ‏روانه حرم مطهر مى‏شدیم و پس از زیارت و نماز و دعا به خانه‏ مراجعت و در ایوان باصفایى كه در آن خانه بود، مى‏نشستیم و چاى‏مى‏خوردیم. برنامه امام این بود كه با جمع به حرم مى‏آمدند، ولى ‏دعا و زیارتشان را خیلى مختصر مى‏كردند و تنها به منزل‏ برمى‏گشتند؛ و آن ایوان را آب و جارو مى‏كردند، فرش پهن‏مى‏كردند، سماور را روشن مى‏كردند و چاى را آماده مى‏ساختند؛ و وقتى ‏كه ما از حرم باز مى‏گشتیم، براى ما چاى مى‏ریختند. یك روز من از ایشان سوال كردم كه این چه كاریه، زیارت و دعا را به خاطر آنكه براى رفقا چاى درست كنید مختصر مى‏كنید و باعجله به منزل باز مى‏گردید؟ امام در جواب فرمودند: من ثواب این ‏كار را كمتر از آن زیارت و دعا نمى‏دانم.
ائمه
زیارت قبر حضرت على(ع)آقاى سید حمید روحانى مى‏نویسد: امام در آن حدود پانزده سالى كه در نجف مى‏زیستند، جز در موارد استثنایى، هر شب ساعت 3 بعد از نصف شب در كنار قبر حضرت‏على(ع) بودند؛ و حتى وقتى حكومت نظامى اعلام مى‏شد و رفت و آمد در خیابان ها ممنوع بود، به پشت‏بام مى‏رفت و از دور امام خود رازیارت مى‏كرد.  زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع)آقاى سید حمید روحانى مى‏نویسد: «... در اغلب ایام زیارتى در كنار قبر امام حسین(ع) بودند، در دهه عاشورا هر روز زیارت عاشوراى معروفه را با صدمرتبه سلام‏ و صد مرتبه لعن مى‏خواندند.» 2مرحوم آقاى املائى مى‏فرمود:2 روزى‏ در حرم مطهر امام حسین(ع) امام خمینى را دیدم كه در میان‏انبوه زوار گیر كرده و قدمى ‏نمى‏تواند پیش بگذارد. به جلو دویده‏ به كنار زدن مردم و بازكردن راه پرداختم. امام با تعرض و تغیرمرا منع مى‏كردند. ومن بى‏توجه به منع ایشان به كار خود ادامه‏ مى‏دادم. یكباره متوجه شدم كه امام از مسیرى كه من براى ایشان ‏بازكرده‏ام نیامده و تغییر مسیر داده، در لابه لاى جمعیت‏به راه‏ خود ادامه مى‏دهد.  انس با حرم مطهر امیر المؤمنین(ع)آقاى سید حمید روحانى مى‏گوید: در سحرگاه وحشتزاى آخرین شبى كه امام در نجف بودند، خدمت امام ‏رسیدم كه دستور العملى از ایشان بگیرم. یك حالت تاثرى به من دست داده بود از اینكه مى‏دیدم ایشان نجف‏ را ترك مى‏كنند؛ و او پس از خدا و حرم مطهر امیرالمومنین(ع) تنها پناهگاه ما بود. عرض كردم: آقا، نمى‏شود از این سفر صرف ‏نظر كنید؟! شما الان ‏دارید تشریف مى‏برید كویت و آنجا جاى امنى نیست، سوریه جاى‏ امنى نیست، ایران وضعش آنچنان است؛ كجا مى‏خواهید بروید؟! امام ‏فرمودند: «ناگزیر از اینجا باید بروم.» سپس فرمودند: «من‏ در اینجا با حرم مطهر امیرالمومنین مانوس بودم.»
ائمه
زیارت هاى امام(ره)آقاى محمد على انصارى، یكى از اعضاى دفتر امام خمینى(ره)،مى‏گوید: علاقه امام به اهل‏بیت‏ علیهم السلام وصف ناشدنى است؛ امام عاشق ‏آنها است. عاشقى كه تا صداى یا حسین بلند مى‏شود، او بى‏اختیاراشك مى‏ریزد. امام با اینكه در برابر مصیبت‏ها صابر است و حتى ‏در برابر مشكلاتى چون شهادت حاج آقا مصطفى اشك نمى‏ریزد اما به‏ مجرد اینكه یك روضه ‏خوان بگوید: «السلام علیك یا اباعبدالله‏»، قطرات اشك از دیدگانش فرو مى‏چكد؛ و این واقعا علاقه كمى‏ نیست؛ و در همان مواقعى كه بسیارى از شبه ‏روشنفكران قبل از انقلاب به‏ عزادارى و سینه‏زنى مى‏تاختند و اگر این فرهنگ رشد پیدا مى‏كرد،آثارى از شعائر اسلام باقى نمى‏ماند و ما را از درون بى‏محتوا مى‏كرد. امام شدیدا به ترویج همان سنت‏هاى دیرینه عزادارى‏ مى‏پرداخت و مردم را به برگزارى هرچه باشكوهتر عزادارى‏هاى ‏اهل‏بیت‏علیهم السلام سفارش مى‏كند.
ائمه
علاقه امام به آقا امام زمان (عج) آقاى محمدعلى انصارى در این باره مى‏گوید: یك روز یكى از طلاب در مدرسه رفاه به امام عرض مى‏كند كه: شما چرا در بین صحبت هایتان از امام زمان كمتر اسم مى‏برید؟ امام به محض شنیدن این سخن درجا ایستادند و فرمودند: چه مى‏گویى؟ مگر شما نمى‏دانید ما آنچه داریم از امام زمان است‏ و آنچه من دارم از امام زمان(عج) است و آنچه از انقلاب داریم ‏از امام زمان است.
ائمه
ذكر صلوات آقاى محمد حسن رحیمیان مى‏نویسد: روزهاى ملاقات عمومى در حسینیه جماران، كه مردم از یكى دو ساعت ‏قبل تدریجا جمع مى‏شوند، گاه و بیگاه صداى صلواتشان بلند مى‏شد و طبعا صداى این صلوات ها در داخل به گوش امام مى‏رسید. یك وقتى متوجه شدیم كه امام با شنیدن صداى صلوات و نام مبارك ‏پیغمبراكرم(ص) آهسته صلوات مى‏فرستند؛ و مدت ها دقت داشتم وهیچ‏گاه ندیدم كه ایشان صداى صلوات را بشنوند و صلوات نفرستند.  احترام به عزادارى امام حسین(ع)آقاى محمد حسن رحیمیان مى‏نویسد: حضرت امام مدظله در یك مراسم ملاقات در حسینیه جماران به طوراستثنایى به جاى آنكه در جایگاه روى صندلى بنشیند... روى زمین‏نشستند، آن هم روز عاشورا و به احترام عزادارى امام حسین(ع) بود.  شركت در دعاى توسل آقاى محمدحسن رحیمیان در این باره مى‏گوید: یك روز به مناسبت ‏یكى از وفیات ائمه‏ علیهم السلام چند نفرى، به‏عنوان خواندن دعاى توسل، به اتاق امام رفتیم. همه رو به قبله نشستند و شروع به دعا كردند. بعد از شروع ، امام وارد شدند و صف نشستند و همراه با همه دعا خواندند. در اثناى دعاى توسل، یكى از آقایان ذكر مصبیت مختصرى كرد. با آنكه ذاكر روضه ‏خوان ماهر نبود و با حضور امام دستپاچه شده بود و صدایش هم مرتعش و بریده بریده بود، همین كه شروع به روضه‏ كرد با آنكه هنوز مطلب حساسى را بیان نكرده بود، امام چنان به‏ گریه افتادند كه شانه‏هایشان به شدت تكان مى‏خورد و بنده وقتى ‏زیر چشم به سیماى امام نگاه كردم، دانه‏هاى متوالى اشك را كه‏از زیر محاسن معظم ‏له روى زانویشان فرو مى‏افتاد، دیدم.  توجه امام به زیارت عاشورا آقاى سیدعلى‏اكبر محتشمى مى‏گوید: از جمله حوادثى كه در فرانسه اتفاق افتاد در رابطه با آن حالت ‏خلوص و علاقه و محبتى كه امام به ائمه اطهار داشتند، ما روزها كه مى‏شد كلیه گزارش هاى شب گذشته را كه به وسیله تلفن از ایران ‏رسیده بود، مى‏نوشتیم و احیانا آنهایى كه لازم بود عین صدا را امام بشنوند، جمع‏آورى مى‏كردیم و خدمت امام مى‏رسیدیم و این‏گزارش ها را خدمتشان تقدیم مى‏كردیم و اگر توضیح هم لازم بود، توضیح مى‏دادیم. اول محرم شده آن روز طبق معمول وقتى گزارش ها را بردیم خدمت ‏امام، دیدیم امام در اتاق قدم مى‏زنند و با تسبیح ذكرى مى‏گویند و مشخص شد كه امام زیارت عاشورا را طبق معمول كه در سال هاى‏ گذشته هر سال در ایام عاشورا صبح مشرف مى‏شدند حرم و زیارت‏ عاشورا را در حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) مى‏خواندند، در پاریس‏هم همان برنامه را ادامه داده بودند و زیارت عاشورا را مى‏خواندند. امام تذكر فرمودند كه از این به بعد در این ساعت ‏گزارش ها را نیاورید كه در این ساعت من مشغول هستم و این ‏برنامه ادامه داشت در ایام عاشورا.
ائمه
دستور امام به روضه‏خوانى در پاریس آقاى سیدعلى‏اكبر محتشمى در این باره مى‏گوید: روز تاسوعا من در محوطه قدم مى‏زدم كه آقاى اشراقى آمدند و گفتند: كه امام فرمودند: «كه شما آماده باشید یك ساعت ‏به ظهر من مى‏خواهم بیایم بیرون و باید امروز روضه‏ بخوانى.» من متحیرشدم، چون یك همچون آمادگى نداشتم كه در آن شرایط  و محیط  روضه ‏بخوانم. عرض كردم كه: خدمت ایشان عرض كنید كه من آمادگى‏ ندارم تا روضه‏اى كه مناسب این شرایط و در جو پاریس و در میان‏ دانشجویان باشد، خدمت امام بخوانم. روضه‏اى كه من مى‏دانم همان ‏روضه‏هایى است كه در مجالس معمولى ایران خوانده مى‏شود. یك‏ همچنین روضه‏اى من مى‏توانم بخوانم. بعد امام پیغام دادند كه ‏بگویید: « به فلانى كه همان روضه را مى‏خواهم و همان روضه باید اینجا خوانده بشود. » من از این جریان حس كردم كه امام در هرحال آن‏علاقه‏اى كه به ائمه‏ اطهار دارند و به آن محیطى را كه براى آن ‏محیط مبارزه مى‏كنند، احترام مى‏گذارند و همان محیط را مى‏خواهند و همان آداب و رسومى كه از متن اسلام هست و بیش از هزار سال‏ مسلمان ها با آن بودند را مى‏خواهند ولو اینكه در پاریس و درقلب سرزمین غرب باشد. در آن روز جمعیت زیاد بود، خبرنگاران‏فراوانى هم آمده بودند، ساعت ‏یازده امام تشریف آوردند و امام ‏بسیار محزون بود. من خدمت امام نشستم. امام اشاره كردند به من ‏كه روضه‏ بخوان و من شروع كردم روضه ‏خواندن. براى كسانى‏ كه از سراسر كشورهاى غرب آمده بودند براى دیدن امام ‏بسیار غیرمترقبه بود این منظره، در شرایطى كه امام در مقابلش‏ شاه و آمریكاست و مبارزه مى‏كند، روز تاسوعا بنشیند و براى‏امام حسین(ع) گریه كند. جمعیت‏ خیلى زیاد بود و خبرنگارها هم این مجلس را ضبط مى‏كردند. از همان اولى كه شروع كردم به روضه، امام گریه كردند. در وسط روضه بود كه متوجه شدم تمامى جمعیتى كه در آنجا بودند، یكپارچه گریه مى‏كردند و حتى یادم مى‏آید كه شاید در حدود یكربع‏ بعد از اینكه روضه ما تمام شده بود، هنوز عده‏اى گریه مى‏كردند؛ و یكى از برادرهایى كه آنجا بود، برادرمان دكتر فكرى بود. آمد و صورت مرا بوسید و گفت: كه من بیست و پنج‏ سال در فرانسه هستم ‏و از فرهنگم جدا شده بودم، از دینم جدا شده بودم، از مسائل ‏مكتبى و مذهبى جدا شده بودم، از ائمه اطهار هم جدا شده بودم و امروز با این برنامه و روضه كه تو خواندى مرا به همه چیزبرگرداندى، به مذهبم، به مكتبم، به فرهنگم. و تا آن لحظه هم‏ من دیدم چشم هایش اشك‏آلود بود؛ و این روضه‏خوانى، شب عاشورا خوانده شد.
ائمه
توسل به ثامن الحجج(ع)آقاى سید محمد جواد علم‏الهدى مى‏گوید: یكى از خاطرات شخصى من با حضرت امام این بود كه آن موقعى كه(در) مجلس شوراى ملى آن عصر به فرمان استعمارگران مطلبى مطرح‏ شد به عنوان «انجمنهاى ایالتى و ولایتى...» و اینكه نام مقدس ‏قرآن و قسم به قرآن كه وظیفه هر نماینده‏اى است كه قسم بخورد و متعهد شود، برداشته شود و به جایش كتاب آسمانى گفته شود؛ و اینكه اسم اسلام از روى این كشور به گونه‏اى برداشته شود به ‏بهانه اینكه بتوانند ملت هاى دیگر هم دراین كشور دست‏اندر كارباشند. تنها این سه جمله نبود؛ بلكه امام هشدار مى‏داد كه این یك نوع ‏رقیت و استعمار خانمانسوزى است كه همه مقدسات اسلام را لگدكوب ‏مى‏كند. حضرت امام لازم دیدند كه شب ها... استادان حوزه علمیه قم‏ را جمع كنند و در این باره شور و مشورت هایى بشود. ..، به دولت ‏وقت هشدار بدهند و مى‏دادند و اعلامیه‏هایى صادر مى‏شد. من به اذن‏ امام مامور شدم كه بلادى كه در قسمت ‏شرق ایران قرار گرفته(یعنى استان خراسان) را از مشهد مقدس تا زاهدان كه دورترین ‏شهربود، بروم و علماى بلاد را ببینم؛ و براى بعضى از بزرگانشان‏ كه حائزاهمیت ‏خاصى از حیث نفوذ مردمى بودند با قلم مقدسشان‏ نامه نوشتند. شبى كه عازم بودم، خدمت ایشان شرفیاب شدم و امام‏ از اندرون تشریف آوردند بیرون و نامه‏ها را به من لطف كردند واین جمله را فرمودند: «شما قبل از اینكه با هركس ملاقات كنید،اول مشرف بشوید حرم مطهر ثامن الحجج على‏ابن موسى‏الرضا(ع) و از زبان من به آن حضرت بگویید كه آقا! كار بسیار عظیم و مساله‏ خطیرى پیش آمده و ما وظیفه دانستیم قیام كنیم، چنانچه مرضى‏شماست ما را تایید كنید.»  گریه بر اهل بیت علیهم السلام آقاى على دوانى مى‏گوید: یكى از خاطرات جالبى كه از امام دارم این است كه معظم‏له به ‏قدرى مسلط برخود هستند و خویشتن‏دار مى‏باشند كه شاید حدى نتوان ‏براى آن تصور نمود. ... بارها مى‏دیدم كه در مسجد بالاى سرحضرت معصومه(س) یا خانه ‏بعضى از آقایان علما كه در مجلس روضه نشسته بودند، هرچه واعظیا هركس مى‏گفت، چه شیرین و چه تلخ، چه حزن‏انگیز و چه خنده‏دار،عده‏اى تبسم مى‏كردند یا مى‏خندیدند و جمعى تحت تاثیر مطالب حزن‏انگیز سر تكان مى‏دادند و با صداى بلند گریه مى‏كردند؛ ولى امام‏ همچنان آرام و بى‏تفاوت نشسته و فقط گوش بودند كه واقعا باعث‏ تعجب هر بیننده بود؛ ولى همین كه لحظه ذكر مصیبت اهل‏بیت ‏علیهم‏السلام فرا مى‏رسید، امام دستمال از جیب در مى‏آوردند و آرام و بى‏اختیار مى‏گریستند و اشك مى‏ریختند. گاهى مى‏دیدم كه دستمال را با دست تا حدود دهان گرفته بودند و به سخنان واعظ یا روضه‏خوان گوش مى‏دادند و در همان حال قطرات ‏درشت و پى‏ درپى اشك از دو سمت صورتشان جارى بود.  احترام به مداح اهل بیت‏علیهم السلام آقاى محمد فاضلى‏اشتهاردى مى‏گوید: حضرت امام تواضع عجیبى نسبت ‏به طلبه‏هایى كه درس‏خوان بودند، داشتند. طلبه، روضه‏خوان، مداح اهل‏بیت‏ علیهم السلام را كه ‏مى‏دیدند، تمام قد بلند مى‏شدند و موقعى كه مى‏خواستند از پیش‏استاد بروند، از او بدرقه مى‏كردند و بالاخره با اصرار میهمان ‏باز مى‏گشتند.
ائمه
شركت در جشن امام حسن مجتبى(ع)آقاى سیدحسن طاهرى خرم آبادى مى‏گوید: ما در شب هاى نیمه ماه رمضان، یك جشنى به عنوان حضرت امام حسن‏مجتبى(ع) در خانه مى‏گرفتیم كه آقایان طلبه‏ها و علما را هم‏دعوت مى‏كردیم و من مقید بودم كه حضرت امام را در این جشن دعوت‏كنیم و ایشان هم اظهار لطفى مى‏كردند و در این جشن شركت‏ مى‏كردند.  گریه امام براى على‏اكبر(ع)آقاى على دوانى مى‏گوید: آقاى حاج سیدمحمد كوثرى، ذاكر معروف قم، از دوستان صمیمى كه ‏از سال ها قبل در قم روضه‏ خوان خاص امام بود و در سنوات اخیر هم‏ ایام عاشورا در حضور جمع در حسینیه جماران به یاد ایامى كه ‏امام در قم اقامت داشتند و ایشان ذاكر خاص امام بود و ذكرمصیبت وى مطلوب امام بود، نقل مى‏كرد كه پس از شهادت مرحوم حاج‏ آقا مصطفى، فرزند ارشد امام، وارد نجف اشرف شدم. رفقا گفتند: خوب به موقع آمدى، امام را دریاب كه هرچه ما كردیم در مصبیت‏ حاج آقا مصطفى گریه كنند، از عهده برنیامده‏ایم. مگر تو كارى ‏بكنى. من خدمت امام رسیدم و عرض كردم: اجازه مى‏دهید ذكر مصیبتى ‏بكنم؟ امام اجازه دادند. هرچه نام حاج آقا مصطفى را بردم تا با آهنگ حزین امام را منقلب كنم كه در عزاى پسراشك بریزد، امام ‏تغییر حال پیدا نكردند و همچنان ساكت و آرام بودند؛ ولى همین‏كه نام حضرت على‏اكبر(ع) را بردم هنگامه شد، امام چنان گریستند كه قابل وصف نیست.  سید عباس رفیعى‏پور  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 657]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن