تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813145414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوروز و هفت سين جنگ/بهار خوزستان با راهيان نور مي آيد/ مناطق عملياتي آماده استقبال


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نوروز و هفت سين جنگ/بهار خوزستان با راهيان نور مي آيد/ مناطق عملياتي آماده استقبال
بهار خوزستان با راهيان نور مي آيد/ مناطق عملياتي آماده استقبال
اهواز - خبرگزاري مهر: با نزديك شدن به نيمه دوم اسفندماه در حالي حركت كاروانهاي راهيان نور به سمت زيارت مناطق عملياتي آغاز مي شود كه همزمان آب و هواي خوزستاني رنگ و روي بهاري به خود مي گيرد و هر ساله مي توان ورود به بهار در خوزستان را از حضور اين كاروانها نيز متوجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاري اردوي راهيان نورعمري بيش از يك دهه دارد، اولين بار در نيمه دوم دهه 70 بسيج دانشجويي دانشگاه شاهد، جمعي از دانشجويان خود را در قالب اردوهايي در ايام عيد نوروز به جبهه هاي جنوب و غرب عازم كرد تا بتوانند از نزديك جبهه هاي جنگ حق عليه باطل را ببينند، اين اردوها كه با حضور رزمندگان، فرماندهان و جانبازان دوران دفاع مقدس برگزار مي شد در اوايل دهه 80 بين دانشگاههاي ديگر نيز گسترش يافت.

از اوايل دهه هشتاد، اردوهاي دانشجويي به جبهه هاي جنوب ساماندهي و تشكيلاتي از سوي بسيج دانشگاه ها ايجاد شد تا دانشجويان بيشتري بتوانند در اين سفرها شركت كنند. پس از مدتي تمام اين اردوها با عنوان اردوهاي «راهيان نور» تجميع شد، پس از دانشجويان نيز به ترتيب بسيج مساجد، بسيج ادارات و دانش آموزي و خانواده ها عازم اين سفر معنوي شدند.

بنابراين در سالهاي گذشته ميليون ها دانشجو، دانش آموز، كارمندان ادارات در مقاطع مختلف تحصيلي از مناطق جنگي در جنوب و غرب كشور بازديد كرده اند و اين اردوها همچنان ادامه دارد.

امسال نيز حركت كاروانهاي راهيان نور به سمت مناطق عملياتي هشت سال جنگ تحميلي قرار است به صورت سازماندهي شده و پرشورتر از سالهاي گذشته و حتي قبل از 25 اسفندماه آغاز مي شود كه اوج آن حضور كاروانهاي راهيان نور به همراه تعدادي از ميهمانان نوروزي و مردم شهرهاي آبادان و خرمشهر در مراسم سال تحويل در شلمچه خواهد بود.

كانون حضور كاروانهاي راهيان نور در روزهاي ابتدايي سال، شهرهاي آبادان و خرمشهر هستند زيرا اين دو شهر به علت حضور مستقيم در هشت سال جنگ تحميلي و تحمل بيشترين خسارتهاي ناشي از جنگ تحميلي، پرتعدادترين جاذبه هاي گردشگري جنگي را در خود جاي داده اند و مقصد همه كاروانهاي راهيان نور به شمار مي روند.

جلوه ديگري كه با حضور كاروانهاي راهيان نور در شهرهاي آبادان و خرمشهر شاهد آن هستيم هنگام نماز است كه كنار هر مسجد چندين و چند اتوبوس حامل كاروانهاي راهيان نور توقف مي كنند و اعضاي آن براي خواندن نماز جماعت وارد مسجد مي شوند به طوريكه همه نمازهاي پنجگانه روزانه به جماعت و با شكوه خاصي اقامه مي شود و اين حالت را در كمتر زماني از سال مي توان مشاهده كرد.

بازارهاي سنتي و روزانه شهرهاي آبادان و خرمشهر در مدتي كه نقاط مختلف كشور در اوائل سال شاهد تعطيلي محض خواهند بود رنگ تعطيلي به خود نخواهند ديد و شلوغ تر از هميشه تا پاسي از شب پذيراي كاروانهاي راهيان نور و ميهمانان نوروزي براي تهيه مايحتاج سفر و سوغات هستند.

اما در كنار حضور ميهمانان نوروزي به خصوص كاروانهاي راهيان نور، مسجد جامع خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و پايداري ايران در جنگ تحميلي، صحنه هاي وصف ناپذيري را خلق كرده و در هيچيك از ساعات شبانه روز نمي توان اين مسجد را خالي از مراجعه كننده و توقف خودروهاي حامل ميهمانان نوروزي ديد.

اما مراسمي كه در چند سال اخير در يادمانهاي عملياتي دفاع مقدس در ايام نوروز باب شده برگزاري هفت سين جبهه ها همزمان با آغاز سال نو است. در اين مراسم به ياد نوروز جبهه ها در سفره هفت سين دفاع مقدس كه بر روي چفيه گسترده مي شوند سيم چين، سربند، سر سينه هاي مزين به تصاوير بارگاه ائمه و حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري، سرنيزه، سلاح، سيم خاردار و سنبه تفنگ در كنار سينهاي سنتي نوروز قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان هم در خصوص حضور راهيان نور امسال در اين استان گفت: امسال با برنامه ريزيهاي صورت گرفته و با آمادگي كامل ادارات مختلف اين استان، خوزستان توانايي پذيرايي بيش از پنج ميليون نفر از راهيان نور را دارد.

سيد جعفر حجازي عنوان كرد: امسال جلسات مختلفي برگزار شده تا استان از هر نظر خود را براي پذيرايي شايسته تر از افرادي كه در قالب كاروانهاي راهيان نور به استان خوزستان و يادمانهاي دفاع مقدس سفر مي كنند، آماده كنند.

وي افزود: با برنامه ريزي مناسبي كه در اينگونه جلسات و با همكاري سازمانهاي مختلف صورت گرفته، استان آمادگي كامل براي پذيرايي از پنج ميليون نفر از كاروانهاي راهيان نور را دارد اين در حاليست كه امسال نظر مسئولان امر هم افزايش تعداد مسافرتهاي افراد مختلف در قالب كاروان هاي راهيان نور است.

استاندار خوزستان تاكيد كرد: خوشبختانه در سالهاي قبل خوزستان ميزبان شايسته اي براي كاروانهاي راهيان نور بوده ولي امسال با تلاش بيشتر بايد در جذب بيشتر اين كاروانها و مسافراني كه به صورت انفرادي به يادمانهاي دفاع مقدس سفر مي كنند كارنامه درخشاني از خود به جاي بگذاريم.

با اين حال فرمانده سپاه حضرت ولي عصر(عج) استان خوزستان گفت: امسال به گونه اي برنامه ريزي شده كه بيش از پنج ميليون و 500 هزار نفر در قالب كاروانهاي راهيان نور از مناطق عملياتي جنوب ديدن كنند.

سردار حسن شاهوارپور اظهار كرد: حركت كاروانهاي راهيان نور حركتي فرهنگي و تبليغي است كه از چند سال قبل در سراسر كشور آغاز شد و مسافران به خصوص جوان با ساماندهي در قالب كاروانهايي به مناطق عملياتي سفر مي كنند.

وي افزود: خوشبختانه اين حركت موثر بوده به گونه اي كه استقبال از اين حركت فرهنگي سال به سال در حال گسترش است كه در اين بين حضور جوانان و دانشجويان يكي از موارد قابل تامل در اين كاروانها است كه نشاندهنده الگو قرار گرفتن شهدا و منش آنها براي اين قشر آينده ساز است.

شاهوارپور با اشاره به سفر كاروانهاي راهيان نور به مناطق عملياتي اظهار كرد: سفر كاروانهاي راهيان نور به مناطق عملياتي خوزستان در سال جاري متفاوت از سالهاي گذشته خواهد بود و از 15 مهرماه كاروانهاي دانش آموزي از سراسر كشور سفر خود به خوزستان را آغاز كرده اند.

وي با بيان اينكه كاروانهاي دانش آموزي در قالب گذراندن درس آمادگي دفاعي به مناطق عملياتي جنوب سفر مي كنند، اظهار كرد: از 15 مهرماه تاكنون 450 هزار دانش آموز از سراسر كشور به مناطق عملياتي خوزستان وارد شده و از يادمانهاي دفاع مقدس بازديد كرده اند.

فرمانده سپاه ولي عصر(عج) خوزستان گفت: سهميه دانش آموزان خوزستاني براي بازديد از مناطق عملياتي جنوب 60 هزار نفر بوده كه تاكنون 37 هزار نفر از اين تعداد به مناطق عملياتي سفر كرده اند.

سردار شاهوارپور به بيان برنامه هاي پيش بيني شده براي دانش آموزان پرداخت و گفت: برگزاري رزمايش اردوگاهي، همراه شدن رزمندگان دوران دفاع مقدس با دانش آموزان به عنوان روايتگران هشت سال جنگ تحميلي از برنامه هاي پيش بيني شده براي كاروانهاي راهيان نور است.

وي با بيان اينكه يادمانهاي اروندكنار، والفجر 8، ‌فتح المبين، شهداي هويزه و چذابه ميزبان كاروانهاي راهيان نور هستند، عنوان كرد: اعزام كاروانهاي دانشجويي به مناطق عملياتي هم در فاصله بين دو ترم تحصيلي آغاز مي شود كه كاروانهاي مردمي از اوائل اسفندماه راهي مناطق عملياتي خوزستان مي شوند و يادمانهاي دفاع مقدس تا نيمه فروردين ماه سال آينده ميزبان زائران خواهند بود.

فرمانده سپاه خوزستان تصريح كرد: خوزستانيها در سالهاي گذشته ميزبانان خوبي براي كاروانهاي راهيان نور بوده اند كه اين مسئله سبب جذب گردشگران زيادي به اين مناطق علمياتي شده و خوشبختانه هر سال جمعيت بيشتري به استان سفر مي كنند.

همچنين براساس اعلام آموزش و پرورش 450 هزار دانش آموز پسر از مهرماه تا شروع امتحانات ترم اول و 450 هزار دانش آموز دختر از پايان امتحانات تا پايان سال تحصيلي در اين اردوها به همراه 100 هزار نفر از فرهنگيان شركت مي كنند.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن