واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نشست نمایش «یك سمفونی ناكوك»
آتیلا پسیانی: «تئاتر تجربه حرفهای» نیازمند یك مكان مستقل است .كارگردان «یك سمفونی ناكوك» گفت: نبود تئاتر تجربه را در مملكت حس میكنیم، تئاتر تجربه حرفهای، نیازمند یك مكان مستقل و بودجه است. آتیلا پسیانی در واپسین روزهای اجرای نمایش «یك سمفونی ناكوك»، بعد از ظهر دیروز نشست خبری را در تالار مولوی برگزار كرد. پسیانی در این نشست درباره چگونگی نگارش «یك سمفونی ناكوك» گفت: وركشاپ را از دو سال پیش آغاز كردیم كه بر مبنای سكوت و سكون و تمركزهای ویژه بوده، كارگاه متشكل از اعضای گروه تئاتر «بازی» و دانشجویان بوده و با اینكه دوست نداشتم كارگاه بیش از 15 نفر تشكیل شود، این كارگاه از 28 نفر تشكیل شد. وی ادامه داد: از ابتدا خواستیم از این وركشاپ اجرای نمایش داشته باشیم و بر اساس رمان «مرشد و مارگاریتا» نمایشنامه توسط بنده و پوریا آذربایجانی به نگارش درآمد.هر كدام به صورت جداگانه صحنههایی از نمایشنامه را نوشتیم. پسیانی درباره تماشاگران نمایشهایش بیان داشت:این تصور كه چهره سینمایی من باعث جذب مخاطب میشود را قبول ندارم و من چهره تئاتری دارم، فرمولی نیز برای جذب تماشاگر و آمدن آنها به تئاتر ندارم.«یك سمفونی ناكوك» یك قصه دارد كه برای غیرتئاتریها نیز قابل فهم است و در این میان زوایای خصوصی دارد كه شاید خانواده تئاتر با آن بیشتر آشنا باشند تا دیگر تماشاگران. این كارگردان یادآور شد: در نمایش تعدادی تیپ ارائه دادیم و نمایشها به شكل خنثی پیش میرود و پیشنهادی برای تماشاگر ندارم و مصر نیستم كه به تماشاگرانم آنچه در ذهنم است را منتقل كنم. وی به نمایشی با عنوان «گیلگمش» كه در نمایش خود آورده بود، اشاره كرد و گفت:در این نمایش هیچ اسطوره و حماسهای در كار نبوده و تمام نمایش «گیلگمش» نیز ربطی به اسطوره قدیمی ندارد و اسم آن هم اتفاقی گذاشته شده است. پسیانی تاكید كرد: نمایش از تیپهایی ساخته شده كه برای تماشاگر عام نمونهای از یك قشر است و برای تماشاگران خاص ممكن است كه ما به ازا پیدا شود. زمانی كه نمایش را به مركز هنرهای نمایشی پیشنهاد دادم، گفتم كه نمایش یك شوخی نیست و تنها یك توهین است. وی در ادامه به تئاتر تجربه اشاره كرد و خاطرنشان ساخت:گاهی تئاتر تجربه دچار كلاسیك میشود و آنچه در نمایش وجود دارد یك شوخی است كه پشت آن هیچ توهینی وجود ندارد.
پسیانی درباره روند و چگونگی شكلگیری نمایشنامه بیان داشت: تعطیلی كارگاه نمایش ربطی به محتوا نداشته و اما محل فیزیكی كارگاه ربط داشت، چرا كه تعطیلیها و تعطیلی وركشاپ در روحیه من تاثیر گذاشت و این طبیعی است. وی گفت:به طور حتم كسی كه به جای نقد نمایش، مرا نقد كند، روی من تاثیر میگذارد و این اتفاقات كه افتاد همه برایم تلخ بود و ممكن است به طور ناخودآگاه همه این جریانها در نمایشم منعكس و تاثیر بگذارد.سعی كردیم استخوانبندی نمایش كلی بوده و در این نمایش هیچ یك از شخصیتها نام ندارند و حتی به لحاظ جغرافیا جایی مشخص نیست. پسیانی در ادامه با اشاره به رمان «مرشد و مارگاریتا» و استفاده از آن در نمایش «یك سمفونی ناكوك» تصریح كرد: نمایش ربط مستقیم به رمان ندارد، جوهره تفكر ما از این اثر گرفته شده بود. این بازیگر در ادامه این نشست با اشاره به وجود گربههای تئاترشهر گفت:به نظرم گربه و بازیگر یك سنخیت فیزیكال دارند، در تئاترشهر گربه زیاد است و در تمرینات حضور دارند و علاقهای زیادی به گربهها دارم و اگر هم الان در تئاترشهر گربه نباشد به خاطر آن است كه گربهها از معماری جدید خوششان نیامده است. پسیانی همچنین به منتقدان تئاتر اشاره كرد و گفت:برخی به تئاتر به صورت منقبض نگاه میكنند، من به صورت كودكانه تئاتر نگاه میكنم و اگر از دیدن آن لذت ببرم، تشویق كرده و اگر خوشم نیاید، از سالن بیرون میآیند اما برخی میخواهند با اجرای یك تئاتر، تحولی ایجاد شود. وی به نمایشهای دیگر خود اشاره كرده و بیان داشت:در میان كارها تفاوتی وجود ندارد و ممكن است در اشكال نمایش تفاوتهایی دیده شود، طرز تفكر الان با تئاتر تجربه سال 1368 تفاوتی نكرده است.هر كارگردانی كاری اجرا میكند و میگوید تئاتر تجربه است اما تئاتر تجربه با تجربه كردن تئاتر متفاوت بوده و در تئاتر تجربه حسابگری وجود ندارد. كارگردانی نمایش «بحرالغرائب» در ادامه درباره كارگاه نمایش بیان داشت:در مجموعه تئاتر شهر سه كارگاه راهاندازی كردم از جمله سایه و كارگاه نمایش ، مكانهایی كه استفاده نمیشد اما با درست كردن آنها و تمرین در آنجا، گفتند به صورت خانوادگی اجرا دارند و استفاده میكنند. وی ادامه داد:كسی به فكر سالنها نیست و من هر جا كه ظرفیت داشته باشد را به سالن تئاتر تمرین میكنم و كاری ندارم كه سالن را میگیرند یا خیر.تئاتر تجربه باید مركزی مستقل داشته باشد و اما مركز تئاتر تجربه حرفهای جایی ندارد و تنها یكی از زیر مجموعههای انجمن نمایش است، اگر مكانی به ما بدهند با یك بودجه، دیگر مزاحم كسی نمیشویم و در آنجا كار میكنیم. این كارگردان بیان داشت:نبود تئاتر تجربه را حس میكنم و تئاتر تجربی یك تئاتر در مملكت است،معتقدم نبود آن باعث بحران در كشور خواهد شد و اگر مركزی برای تئاتر تجربه باشد، میتوان با خیال راحت در آن كار كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]