تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815632194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگ‌ترين جكوزي روي زمين، موجودات دريايي را از بين مي‌برد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بزرگ‌ترين جكوزي روي زمين، موجودات دريايي را از بين مي‌برد
طبيعت - گسل‌هاي گرمابي بستر اقيانوس مانند يك جكوزي بسيار بزرگ، گاز دي‌اكسيدكربن را به درون آب تزريق مي‌كنند و با تغيير شرايط محيطي و اسيدي كردن آب، زيست‌بوم‌هاي آبي اطرافشان را از بين مي‌برند.


محبوبه عميدي: محققاني كه روي گسل‌هاي گرمابي اعماق اقيانوس‌ها مطالعه مي‌كنند، مي‌گويند اين گسل‌ها با اسيدي كردن محيط اطرافشان تنوع زيستي منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث مرگ مرجان‌ها و سخت‌پوستان ساكن اعماق اقيانوس مي‌شوند. از سوي ديگر افزايش دي‌اكسيدكربن جو مي‌تواند با اثر گلخانه‌اي و گرم‌تر كردن زمين به اين روند انقراض گونه‌هاي آبزي دامن بزند.

جيسون هال اسپنسر، پژوهشگر دانشگاه پليموت كه روي گسل‌هاي گرمابي اعماق اقيانوس تحقيق مي‌كند، در گزارشي كه به تازگي در انجمن پيشبرد علوم آمريكا ارائه كرده، گفته است: «در حال بررسي آتش‌فشان‌هاي زير آب با گسل‌هاي گرمابي بسياري مواجه شدم كه حباب‌هاي دي‌اكسيدكربن را مانند جكوزي به محيط اطراف خود وارد مي‌كنند. با مطالعه مناطق اطراف آنها مي‌توانستم گونه‌هاي در معرض خطر و گونه‌هايي را كه براي زنده ماندن تلاش مي‌كنند، شناسايي كنم».

به گزارش بي.بي.سي، دكتر ‌اسپنسر احتمال مي‌دهد تا پايان قرن جاري 30درصد از تنوع زيستي اقيانوس‌ها از بين برود. او گسل‌هاي گرمابي اعماق اقيانوس را مانند ماشين زمان توصيف مي‌كند و مي‌گويد: «هر چقدر به آنها نزديك‌تر شويم، pH آب (معيار از اسيدي يا قليايي بودن آب) كمتر شده و حيات در بستر اقيانوس بيشتر از بين رفته است. آنها مثل ماشين زمان مي‌مانند و به ما نشان مي‌دهند تا چند دهه آينده چه گونه‌هايي از بين خواهند رفت. در نزديك‌ترين نقطه به اين گسل‌ها با حيات اقيانوسي در پايان قرن بيست‌ويكم مواجه خواهيم شد. در آنجا تنها سخت‌پوستان با پوسته آهكي نيستند كه دارند از بين مي‌روند بلكه گونه‌هاي نرم‌تن بسياري هم ديگر توانايي ادامه حيات را ندارند. گاز دي‌اكسيدكربن محرك تنش‌زايي است. بخشي از آبزيان مي‌توانند با افزايش ميزان آن تطابق پيدا كنند و تعداد بسياري هم نمي‌توانند. اگر با همين روند پيش برويم تا پايان اين قرن 30درصد تنوع زيستي اقيانوس‌ها را از دست خواهيم داد».

گزارشي كه اسپنسر از مطالعه گسل‌هاي گرمابي در آب‌هاي قاره اروپا، مناطقي از كاليفرنيا و پاپائو در گينه نو منتشر كرده، نشان مي‌دهد تخريب زيستي در تمامي اين مناطق با روندي مشابه ادامه دارد. او مي‌گويد: «گاهي در نگاه اول به نظر مي‌رسد كه بعضي از گونه‌ها با اين شرايط بسيار خوب كنار آمده‌اند و سريع‌تر از قبل رشد مي‌كنند، اما واقعيت اينست كه آنها دارند مانند انساني كه در ارتفاعات براي نفس كشيدن تقلا مي‌كند، براي ادامه زندگي در شرايط دشوار مي‌جنگند. همين گونه‌ها در تابستان با گرم شدن هوا توان مقاومت را از دست خواهند داد و مي‌ميرند. اين مسئله بسيار نگرا‌ن‌كننده است، چون افزايش دي‌اكسيدكربن از يك طرف اسيديته اقيانوس‌ها را افزايش مي‌دهد و از سوي ديگر زمين را گرم و گرم‌تر مي‌كند».

در حال حاضر اقيانوس‌هاي روي زمين بين يك‌سوم تا نيمي از دي‌اكسيدكربن توليد شده توسط انسان را كه عمدتا حاصل سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي طي 200 سال گذشته است، جذب مي‌كنند. اين ميزان جذب دي‌اكسيدكربن باعث كاهش pH آب آنها به ميزان 0.1 واحد در pH تعريف شده از 0 تا 14 شده و اگر افزايش ميزان اين گاز مطابق پيش‌بيني‌هاي كنوني پيش برود تا سال 2100، pH در همين مقياس0.4 واحد ديگر كم خواهد شد.

دكتر ريچارد فيلي از مؤسسه ملي جوي و اقيانوسي ايالات متحده مي‌گويد: «اين تغييرات در برابر روند طبيعي كه بايد اقيانوس‌ها دنبال كنند، بسيارسريع اتفاق مي‌افتد. 10هزار سال طول كشيد تا اتفاق مشابهي در 55ميليون سال پيش رخ دهد و با اين حال 125هزار سال پس از آن، اقيانوس ها توانستند اين تخريب را جبران كنند؛ اين زمان براي آبزيان چيزي بين 2 تا 10ميليون سال به طول انجاميد. حالا چطور؟ ما براي جبران خسارتي كه سال‌هاست آغاز شده و طي 100 تا 200 سال آينده هم به زيست‌بوم اقيانوس‌ها وارد خواهد شد به ده‌ها هزار شايد ميليون‌ها سال زمان نياز خواهيم داشت».

53273

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن