تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820683457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جابه‌جايي 30 هزار قطعه مرجان در سواحل چابهار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جابه‌جايي 30 هزار قطعه مرجان در سواحل چابهار
جام جم آنلاين: رييس مركز تحقيقات شيلاتي آب‌هاي دور چابهار گفت: 30 هزار قطعه مرجان دريايي همزمان با توسعه اسكله شهيد بهشتي به سايت جديد واقع در پايين دست هتل ليپار در بندر چابهار منتقل شد.


به گزارش ايرنا، دانيال اژدري افزود: اين در حالي است كه 200 تا 300 هزار قطعه مرجان در محل ساخت اسكله شهيد بهشتي چابهار در گستره‌اي به وسعت 5 هكتار وجود دارد.

وي گفت: براساس قرارداد منعقده بايد 18 هزار قطعه از مرجان‌ها به مكان جديد منتقل مي‌شد؛ اما اين مركز تحقيقاتي به منظور كمك به محيط‌زيست و اهميت زندگي مرجان‌ها، 60 درصد بيشتر از ميزان قرارداد نسبت به انتقال اين آبزي اقدام كرده است.

اژدري همچنين با انتقاد از عدم تامين اعتبارات مورد نياز براي جا‌به‌جايي مرجان‌ها افزود: تاكنون از مبلغ يك ميليارد و 245 ميليون تومان اعتبار تعيين شده براي اين جا به جايي تنها 600 ميليون تومان پرداخت شده است.

رئيس مركز تحقيقات شيلاتي آب‌هاي دور چابهار گفت: پرونده جا به جايي مرجان‌ها به همراه مدارك لازم تهيه و براي پرداخت مطالبات بر اساس قرارداد منعقده، به سازمان بنادر و دريانوردي ارسال شده است.

اژدري افزود: تا قبل از اين جا به جايي مرجان‌ها، ساخت اسكله شهيد بهشتي چابهار به سبب وارد شدن آسيب به محيط‌زيست دريايي و در خطر نابودي قرار گرفتن حيات اين گونه آبزي به مدت 2 سال متوقف مانده بود.

وي ادامه داد: سازمان بنادر و دريانوردي در مدت توقف اين پروژه حدود 400 ميليارد تومان خسارت پرداخت كرد؛ اما اكنون حاضر نيست مطالبات ما را براي انتقال مرجان‌ها براساس قرارداد منعقده بپردازد.

او اظهار كرد: اين در حالي است كه محققان شيلات چابهار با همكاري و كار شبانه‌روزي نسبت به انتقال مرجان‌ها اقدام كردند و مورد تشويق مجامع تحقيقاتي بين‌المللي قرارگرفتند.

به گفته وي، كار انتقال مرجان‌ها كه از خانواده‌هاي آگروپورا، بشقابي، سنگي و مغزي هستند با هماهنگي كليه نيروهاي متخصص از آبان‌ماه امسال آغاز شد.

وي افزود: روش ابداعي انتقال انبوه مرجان‌ها در چابهار با استفاده از سبد فلزي كه به تاييد كارشناسان خارجي رسيده براي نخستين بار در جهان با موفقيت اجرا شد.

رئيس مركز تحقيقات شيلاتي آب‌هاي دور چابهار گفت: ايران پس از كشورهاي استراليا و آمريكا سومين كشور جهان به لحاظ داشتن فناوري انتقال انبوه مرجان‌هاست.

وي اضافه كرد: دراين روش، غواصان مرجان‌ها را به آرامي و بدون وارد آمدن استرس از كف دريا جدا كرده و با قراردادن در سبد فلزي شناور در زير آب به قايق‌ها منتقل مي‌كنند.

او ادامه داد: قايق‌ها سبدهاي شناور را با سرعت 2 گره دريايي(2 مايل دريايي) به محل جديد كه به صورت مصنوعي ساخته شده منتقل و با چسب مخصوص در زير آب چسباندند.

وي گفت: مرجان‌ها به سبب اين‌كه بيش از 30 هزار گونه آبزي را در خود پناه مي‌دهند نقش حائز اهميتي در اكوسيستم درياها دارند؛ زيرا محل مناسبي براي زادآوري و توليد موادغذايي آبزيان هستند.

رئيس مركز تحقيقات شيلاتي آب‌هاي دور چابهار افزود: بعد از جنگل‌هاي حرا در كمربند سبز جهان، مرجان‌ها در تثبيت گاز دي اكسيدكربن نقش اساسي ايفا مي‌كنند.

دوشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن