تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803241121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشمندان اهل تسنن و معنای حدیث غدیر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بر كرانه‌ی الغدیر 18‏
علی
دانشمندان اهل تسنن و معنای حدیث غدیر شمار اعترافات و تصریحات كوچك و بزرگ، از دانشمندان تا عموم اهل تسنن در ‏طول تاریخ كم نیست و این پیشینه‌ی عریض و طویل در بیان و نقل و تفسیر این ‏واقعه از یك سو و سر تافتن و گاهی بدگویی از امیر مومنان علیه السلام از سوی ‏دیگر، بُهت برانگیز است.‏علت نپذیرفتن  ولایت و جانشینی امیرمومنان توسط اهل تسنن ‏را نباید در نرسیدن پیام رسول خدا بر آنان و یا در نوع برداشت آنان از حدیث غدیر و ‏كلمه‌ی "مولا"  جست. چرا كه مستندات فراوانی در دریافت صحیح حدیث غدیر ‏از سوی آنان در دست ما و آنهاست و این سندها به قدری است كه بیشتر كتاب ‏‏20 جلدی "الغدیر" را محتوای منابع آنان تشكیل داده است. ‏در این سلسله مقالات "بر كرانه‌ی الغدیر" گزیده‌ای از آن مطالب انبوه را برایتان ‏می‌آوریم .در زیر نظرات برخی از بزرگان و علما‌ی اهل تسنن در معنای "حدیث غدیر" را ‏خواهید خواند.‏‏ ‏• ابن زولاق؛ حسن بن ابراهیم، ابو محمد مصری (م 387هـ) در تاریخ مصر ‏چنین آورده است: «در هجده ذی حجه سال 362 هجری که روز غدیر است ‏گروه بسیاری از مردم مصر و مغرب و پیرامونشان برای دعا گرد آمدند، چرا ‏که آن روز، عید است، زیرا در آن روز فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم ‏ولایت را به امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام سپرد و او را جانشین ‏خویش کرد».‏ • ابوحامد غزالی (م 505 هـ) در سر العالمین 9(20)، گوید: «... همه ‏مسلمانان بر متن حدیث غدیر در خطبه پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم در ‏روز غدیر خم اتفاق نظر دارند که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای ‏اوست» و عمر گفت: «به‌‌به به تو ای ابوالحسن! حقا که مولای من و مولای ‏هر زن و مرد مومنی گردیدی». و این سخن عمر به معنای تسلیم و رضا و ‏فرمانبری است، پس از این بود که ریاست‌خواهی و هوی و هوس چیره ‏شد».‏ • سبط بن جوزی حنفی (م 654هـ) در تذکرة الخواص 18(30)، گوید: ‏‏«سیره‌نویسان اتفاق نظر دارند که رویداد غدیرخم پس از بازگشت پیامبر ‏صلی‌الله علیه وآله وسلم از حجةالوداع در هجده ذی حجه بوده است که در ‏حضور یکصد و بیست هزار نفر از اصحاب و مردم فرمود: «هر که را مولای ‏اویم علی مولای اوست» این حدیث، نص صریح پیامبر صلی‌الله علیه وآله ‏وسلم بر ولایت و امامت علی علیه‌السلام است. ‏ • ابواسحاق ثعلبی در الکشف و البیان (خطی. برگ 234) گوید: «... اما ‏سخن نبوی که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای اوست»، علمای ‏لغت عرب برای مولی ده معنا نوشته‌اند که معنای دهم «اولی» است و نُه ‏معنای دیگر بی‌ربط است زیرا مراد از حدیث غدیر، اطاعت محض است. پس ‏همان معنای دهم که "اولی" است درست می‌باشد، یعنی: «هر که را به ‏او از خودش سزاوارترم علی به او از خودش سزاوارتر است». ‏ • ابوالفرح یحیی بن سعید ثقفی در مرج البحرین، به همین معنا تصریح کرده ‏است، او حدیث غدیر را به سندش نقل کرده و گوید: «هر که را مولای اویم ‏و به او از خودش سزاوارترم، علی ولی اوست». پس دانسته شد که مولی ‏به معنا اولی است، چرا که این سخن نبوی که فرمود: «آیا به مومنان از ‏خودشان سزاوارتر نیستم؟» به همین معنا دلالت دارد و این‌ نص صریح در ‏اثبات امامت علی علیه‌السلام و قبول طاعت اوست...»‏ • کمال‌الدین بن طلحه شافعی (م 652هـ) در مطالب السوول 16، پس از نقل ‏حدیث غدیر و نزول آیه تبلیغ، گوید: «این سخن نبوی صلی‌الله علیه وآله ‏وسلم که فرمود: «هر که را مولای اویم علی مولای اوست» یعنی هر ‏انسانی که فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم مولای اوست علی ‏علیه‌السلام مولای اوست و واژه مولی هم به معنای اولی است...».‏ • ابوعبدالله گنجی شافعی (م 658هـ) در کفایة الطالب 69 (166/36)، گوید: ‏‏«... حدیث غدیرخم دلیل بر ولایت علی و جانشینی وی است...».‏ر.ك: خلاصه الغدیر، صص 294-297، دكتر محمود رضا افتخارزاده 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن