تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803825996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه ملي ايران مدرن مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: موزه ملي ايران مدرن مي شود
تهران - 70 سال پيش بود كه با راه اندازي "موزه ملي ايران" بناي موزه داري نوين در ايران نهاده شد؛ اين موزه كه از آن به عنوان موزه مادر در ايران ياد مي شود، بيش از 300 هزار شي را از دوره هاي مختلف تاريخ در خود جاي داده قرار است به مكان جديدي نقل مكان كند.


به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، پيشنهاد ايجاد مكاني به نام موزه را براي نخستين بار در ايران مرحوم مرتضي قلي هدايت ملقب به صنيع الدوله مطرح كرد كه هرگز نتوانست به آرزويش جامه عمل بپوشاند.

پس از آن، در سال 1295 هجري خورشيدي همزمان با تاسيس وزارت معارف و صنايع مستظرفه در ايران، نخستين موزه به معناي اعم آن به نام "موزه ملي" به همت مرتضي قليخان ممتاز الملك با بيش از 270 قلم شي در يكي از اتاقهاي مدرسه دارالفنون برپا شد اما پس از مدتي آثار تاريخي اين مجموعه نيز از مدرسه درالفنون به تالار آئينه واقع در ساختمان مسعوديه منتقل شد.

البته قديمي ترين موزه ايران به معناي اخص، موزه همايوني است كه به دستور ناصرالدين قاجار در ضلع شمال كاخ گلستان در سال 1294 هجري قمري برپا شد و متشكل از هداياي خارجي شاهان قاجار و جواهرات سلطنتي بود.

اوايل سده 1300 خورشيدي كه حفاري هاي باستان شناسان اروپايي در ايران به اوج رسيده بود و مردم ايران كم كم به اهميت مواريث فرهنگي و لزوم حفظ و نگهداري از اين آثار پي مي بردند، ايجاد موزه اي براي نگهداري و نمايش آثار به دست آمده از خفاري هاي باستان شناسي در دستور كار دولت قرار گرفت.

در سال 1306 خورشيدي دولت وقت در آن زمان به "آندره گدار" معمار فرانسوي كه در استخدام دولت ايران بود، ماموريت داد تا نقشه نخستين موزه علمي ايران را طراحي كند.

سرانجام ساختمان موزه ايران باستان به سبك معماري ايراني با سر در ورودي شبيه ايوان بلند طاق كسري متعلق به دوره ساساني و با آجرهاي قرمز رنگ با معماري حاج عباس قلي معمار باشي در سال 1314 هجري خورشيدي آغاز شـد و پس از 2 سال مورد بهره برداري قرار گرفت.

هرچند بعدها موزه دوران اسلامي نيز به اين بنا افزوده شد اما گذشته بيش از هفت دهه از تاسيس موزه ملي، افزايش ميزان حفاري ها و كشف آثار باستان شناسي در ايران و مقاوم نبودن ساختمان در برابر سوانح طبيعي بويژه زلزله مسوولان سازمان ميراث فرهنگي را بر آن داشت تا به فكر راه اندازي ساختمان جديدي براي حفاظت از مواريث ملي كشور باشند.

پلكان تخت جمشيد، تنديس كوروش كبير، سرستون تخت جمشيد، پيكره سنگي شير بدون سر، سردار اشكاني، مرد نمكي از جمله آثار ارزشمند موجود در موزه ايران باستان هستند.

در بخش دوران اسلامي اين موزه نيز آثار متعددي از جمله گنجينه قرآن، نسخ خطي، ابزار نجوم، فلزكاري، منسوجات، كتابت، ظروف سفالين، كاشي كاري ها و نيز قسمتي از كتيبه آجري به خط كوفي نگهداري مي شود.

ساخت بناي جديد براي موزه ملي ايران زماني اهميت بيشتري مي يابد كه بدانيم نزديك به يك ميليون شي متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي و باستاني در مخازن اين موزه نگهداري مي شوند بي آنكه امكان نمايش اين آثار و نگهداري اصولي و علمي از آنان ميسر باشد.

به همين خاطر "سيدحسن موسوي" رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هفته گذشته بازديدي از اين موزه داشت و از همان زمان اعلام كرد كه بايد به فكر ساختمان جديدي براي موزه ملي ايران بود.

واقعيت اين است كه اين موزه با دارا بودن بيش از 300 هزار شي و زير بنايي بيش از 20 هزار متر مربع هرچند از موزه هاي معتبر جهان به شمار مي رود اما جوابگوي نيازهاي امروز اين موزه نيست.

موسوي چند روز پيش از برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي احداث ساختماني جديد براي موزه ملي ايران خبر داد؛ موزه اي كه در خور فرهنگ و تاريخ ايرانيان باشد.

وي گفته بود كه براي حفاظت از اشياء نفيسي كه در موزه ملي ايران نگهداري مي شود، بايد به فكر ساخت موزه جديد با استحكام بالا و بناي فاخر باشيم زيرا اشياء اين موزه در دنيا بي نظير است.

وعده موسوي براي جلب نظر مساعد رييس جمهور و ديگر نهادهاي دولتي براي تسريع در ساخت اين بنا بسيار زودتر از آنچه تصور مي شد، تحقق يافت و وي در گردهمايي معاونان سرمايه گذاري اين سازمان كه روز گذشته برگزار شد، از دستور رييس جمهور براي تامين زمين مورد نياز ساخت اين موزه خبر داد.

به گفته معاون رييس جمهور،" محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري به وزارت راه و شهرسازي دستور داده است تا زمين مناسبي را براي اين منظور اختصاص دهد و در همين رابطه وزارت راه و شهرسازي نيز سه زمين مناسب در سه نقطه تهران براي ساخت موزه بزرگ ملي به سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پيشنهاد داده است كه مكان‌يابي نهايي احداث اين موزه در دست بررسي است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تاكيد كرده است كه به محض تعيين زمين مورد نظر عمليات طراحي و ساخت موزه بزرگ ملي ايران آغاز و يكي از 5 موزه بزرگ دنيا در تهران ايجاد خواهد شد.

فراهنگ 2025**1588

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30823272

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن