تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812519440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه تفاوت هايي ميان جامعه امروز با عصر ظهور وجود دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: چه تفاوت هايي ميان جامعه امروز با عصر ظهور وجود دارد؟
خبرگزاري فارس: يكي از تفاوت هاي اساسي از لحاظ جامعه انساني در جهان پس از ظهور، موضوع كامل شدن و تكامل عقول است. براساس آن چه در روايات وعده داده شده پس از ظهور بزرگترين معجزه اي كه رخ مي دهد تكامل عقل هاست.


به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از شبستان، در حكومت حقه امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف تحول بنيادين و عميقي در تمام زمينه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، علمي، ديني، امنيتي و... ايجاد مي شود و بشر در اين زمينه ها به گونه اي پيشرفت مي كند كه بالاتر از آن قابل تصور نيست. در همين زمينه خبرنگار سرويس قرآن و معارف خبرگزاري شبستان با حجت الاسلام جواد جعفري عضو هيئت علمي پژوهشكده مهدويت و معاون پژوهش موسسه و آينده روشن، گفتگويي داشته است كه در ادامه مي خوانيد:

آقاي جعفري در ابتداي بحث و به عنوان نخستين سئوال بفرماييد كه جامعه دوران ظهور و حضور امام در ميان مردم از لحاظ تعالي انساني چه تفاوتي با ساير جوامع دارد؟

يكي از تفاوت هاي اساسي از لحاظ جامعه انساني در جهان پس از ظهور، موضوع كامل شدن و تكامل عقول است. براساس آن چه در روايات وعده داده شده پس از ظهور بزرگترين معجزه اي كه رخ مي دهد اين است كه حضرت عقل هاي مردم را كامل مي كنند. روايتي در اين زمينه داريم كه وقتي حضرت قيام مي كنند « وضعت يده علي رئوس العباد و جمعت به عقولهم ...» اين روايت نشان مي دهد كه حضرت پس از حضور عقل هاي مردم را كامل كرده و انديشه هاي آنها را تعالي مي بخشند. بنابراين مردمي كه در زمان حضرت مهدي (عج) حضور دارند انسانهايي با درجه فكر بالاتر و برتر هستند. طبيعتاً وقتي مردم چنين ظرفيتي را پيدا مي كنند امام نيز مي تواند در مرتبه اي بالاتر، رسالت هدايت گري و امامت را انجام دهد.

اين كه امام در مرتبه اي برتر و بالاتر هدايت گري مي كنند را بيشتر توضيح بدهيد!

ما در تاريخ مي بينيم كه پيامبر در فضايي مبعوث مي شود كه اكثر مردم حتي سواد خواندن و نوشتن ندارند و پيشه و شغل اكثر آنها دامداري و تجارت است سطح درك و فهم مردم در حدي نيست كه پيامبر بتوانند مطالب عرشي را براي آنها بازگو و بيان كند و اين وضعيت تا زمان امام باقر و امام صادق(ع) كه دوران نهضت ترجمه است ادامه مي يابد. در زمان امامين باقر و صادق (ع) مسلمانان با ديگر كشورها وارد تعامل مي شوند، آثار علمي و افكار علمي كشورهايي مانند ايران و روم را مطالعه مي كنند و با گشوده شدن فضا براي طرح مسايل عميق علمي و عقلي، طرف هاي مقابل ائمه به شدت در موضع ضعف قرار مي گيرند و جامعه شاهد يك اقبال عمومي به سوي امام صادق و امام باقر (ع) است. در عصر ظهور با تكامل عقول، مردم فهم عميقي از امام پيدا مي كنند و امام مي تواند نقش اساسي امامت خود را در جامعه ايفا كند بنابراين در سيره امام عصر (عج) با سيره ساير ائمه (ع) تفاوتهايي وجود دارد كه در روايات به برخي از آنها اشاره شده است و اين تغيير ناشي از پيشرفت جامعه انساني است.

البته اين بدان معنا نيست كه حضرت مهدي (عج) توانايي ها و قابليت هايي دارد كه ساير ائمه آن را دارا نبودند بلكه ائمه همه نور واحدند و توانايي ها و علم آنها همه در يك سطح است اما ميزان فهم مردم و قدرت جذب و درك آنها متفاوت است بنابراين ائمه در سطح فهم مردم امامت و حكومت مي كردند. بنابراين با پيشرفت مردم و افزايش سطح درك آنها امام حتي مي تواند احكام جديدي را اجرا كند كه ما به عنوان سيره هاي خاص حضرت مهدي (عج) از آن ياد مي كنيم و نمونه هايي از اين احكام در روايات بيان شده است كه ائمه خود به اين واقعه اشاره و تصريح كرده اند كه اين احكام تنها در زمان ظهور قائم اجرايي مي شود.

به عبارت ديگر ما احكامي در اسلام داريم كه تاكنون در هيچ دوره اي و به هيچ شكل به آن عمل نشده است؟

بله البته اين احكام را ساير ائمه معصومين نيز مي دانستند اما در آن زمان امكان اجراي آن وجود نداشت بنابراين به دليل ايجاد چنين ظرفيت ها و قابليت هايي بخشي از سيره هاي امامت، ويژه دوران امامت حضرت مهدي (عج) است كه از آن جمله مي توان «حكم كردن به علم امامت» را نام برد. مفهوم «حكم كردن به علم امامت» يعني امام به باطن و به واقع حكم مي كند.در دوران پيامبر و ائمه مردم چنين ظرفيتي را نداشتند كه به عنوان مثال اگر امام مي فرمود پاسخ فلان مساله اين است، مردم بي چون و چرا آن را پذيرا باشند امروز نيز ما موظف هستيم كه بر اساس ادله و بنيه حكم كنيم اما وقتي امام ظهور مي كنند براساس آنچه واقع است حكم مي كند و همگان نيز مي پذيرند.

سيره حضرت مهدي (عج) با ساير امامان چه تفاوت هاي ديگري دارد؟

از ديگر مسايل مهم كه در دوران حضرت رخ مي دهد جمع شدن بساط نفاق و دو رويي است ما امروز مي بينيم كه پيامبر در زمان خود مامور به برخورد با منافقين نيستند كساني كه به ظاهر ابراز ايمان و تبعيت مي كنند پيامبر ملزم هستند كه آنها را به عنوان مسلمان بپذيرند با وجود اين كه قران خبر مي دهد كه منافقين وجود دارند و ما سوره اي در قرآن به اين نام داريم اما پيامبر مجاز نبودند از باطن افراد خبر داده و با آنها برخورد كنند اما اين در سيره حضرت مهدي (عج) ذكر شده است كه پس از ظهور كسي نمي تواند در ظاهر ابراز ايمان كرده و در باطن كارشكني كند با توجه به اين مطلب ما ريشه ها و منابعي را در روايات داريم كه بيانگر تفاوتهايي در سيره امام عصر (عج) با سيره ائمه (ع) است.

با توجه به تفاوت هايي كه به ان اشاره كرديد شبهه اي در اين زمينه مطرح مي شود كه آيا امام دين جديدي را ارائه مي كنند؟ اين شبهه را چگونه پاسخ مي دهيد؟

برخي از دشمنان به خصوص وهابيت و حتي برخي روشنفكران شبهه اي را در اين باره وارد مي كنند كه طبق اعتقادات شيعه، امام مهدي (عج) شريعت جديدي خواهند آورد يعني اگر احكام، احكام جديدي است پس اسلام جديدي ارايه مي شود بنابراين پيامبر اسلام (ص) پيامبر خاتم نخواهد بود چون امام مهدي (عج) شريعت جديدي را به همراه خواهد آورد و اين مطلب، بيانگر يك شان رسالت و پيامبري براي اوست. در پاسخ بايد گفت: امام زمان حكم جديد يا اسلام جديدي نمي آورد بلكه همه اين احكام پيش از اين در اسلام وجود داشته اما انجام آن ممكن نبوده است و امام زمان(عج) آنها را اجرايي مي كند. در نوع رفتار حضرت با نوع رفتار ساير امامان اختلاف ها و تفاوت هايي وجود دارد اما اين به معناي اختلاف در دين يا اختلاف در مذهب نيست بنابراين جامعه انساني در عصر ظهور متفاوت است كه مهمترين تفاوت آن، تعالي و رشد معرفتي و عقلي است و به طبع اين تغيير مردم، نوع امامت و نوع رفتار امام نيز تغيير مي كند.

انتهاي پيام/

پايان پيام/

يکشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن