تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851631429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره نامه؛ گزارش و نقدي بر فيلم نارنجي پوشآقاي مهرجويي! لطفا گاو بسازيد!


واضح آرشیو وب فارسی:فرارو: جشنواره نامه؛ گزارش و نقدي بر فيلم نارنجي پوشآقاي مهرجويي! لطفا "گاو" بسازيد!
فرارو-سرويس فرهنگ و هنر؛ در مجموع نارنجي پوش فيلمي است كه خود را فداي شعار و پيام گل درشتش كرده است. كاش مهرجويي اجازه مي داد نارنجي پوش را ديگران بسازند و خود به ساختن "گاو" و يا "هامون" مي پرداخت. البته ما به "علي سنتوري" ساختن او هم راضي هستيم.

سينما صحرا – سانس 20 – نارنجي پوش
براي ديدن آخرين فيلم داريوش مهرجويي قصد عزيمت به سينما صحرا مي كنم. از آنجا كه روي بليط جشنواره نوشته شده "15 دقيقه قبل از شروع نمايش در سالن حضور داشته باشيد و عدم حضور در زمان مذكور منجر به ابطال بليط مي گردد"، سعي مي كنم خودم را زودتر به سينما برسانم. البته بعدا متوجه مي شوم كه نبايد اين اخطار را جدي مي گرفتم.

به هر حال پس از 45 دقيقه انتظار در سالن ساعت 19:55 درب هاي سالن را باز مي كنند. با ازدحام موجود تقريبا مي توان مطمئن بود كه فيلم سر وقت آغاز نخواهد شد. پس از سي دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر ديگر بايد مطمئن شد كه اين تاخير و بي نظمي در نمايش فيلم يكي از ضعف هاي مديريت برگزاري جشنواره نيست، بلكه يكي از ويژگي هاي بارز جشنواره است كه آن را از ديگر جشنواره هاي فيلم خارجي جدا و متفاوت نشان مي دهد!

وارد طبقه دوم سينما كه مي شوم به دنبال نشانه اي مي گردم تا رديف و صندلي ام را پيدا كنم كه خيلي زود متوجه مي شوم اصلا شماره رديف و صندلي اي در سينما وجود ندارد؛ پس سعي مي كنم به سرعت خودم را روي نزديك ترين صندلي بياندازم.

ساعت 20:15 دقيقه است و كماكان جمعيت در حال ورود به سالن هستند. خانمي كه به تازگي وارد سالن شده و رديف پشت سر من مي نشيند با همراه خود از دعوايي كه جلوي درب ورودي سينما صورت گرفته صحبت مي كند. علت دعوا را مي پرسم؛ مي گويد: خيل عظيمي از مردم در حالي كه بليط هم دارند پشت در مانده اند و مسئولين مي گويند ديگر جا نيست. در حال گفتگو با او هستم كه تيزر ويژه جشنواره پخش مي شود. داخل سالن آنقدر همهمه است كه ابتدا تصور كردم تيزر را به صورت صامت ساخته اند!

با حضور بيشتر مردم، هواي داخل سالن هم گرم تر مي شود. بالاخره با 25 دقيقه تاخير فيلم شروع مي شود، اما هنوز هم مردم در حال ورود به سالن هستند. ديگر هيچ جايي براي نشستن نيست و حتي سكوهاي سالن هم پر شده است.

داستان فيلم درباره تحول شخصيتي يك عكاس است كه تلاش دارد با پاكيزگي محيط اطراف، به تطهير روح و روان خود بپردازد. حامد آبان (حامد بهداد) عكاس و روزنامه نگاري است كه با پسرش زندگي مي كند. همسر او (ليلا حاتمي) بدليل حل يك مسئله بسيار مشكل رياضي توانسته بورس يكي از دانشگاههاي معتبر در سوئد را دريافت كند و به عنوان محقق و استاد دانشگاه در آنجا مشغول شود. حامد با خواندن كتابي متحول مي شود و در حالي كه تا قبل از آن به پاكيزگي محيط اطراف خود اهميت نمي داد، اين مسئله چنان برايش مهم مي شود كه حرفه اش را رها كرده و به عنوان نظافتچي خيابان در شهرداري استخدام مي شود. اشتياق حامد به كار جديدش به زودي او را به فردي مشهور تبديل مي كند تا اينكه همسرش به ايران باز مي گردد و ...

اين سال ها ديگر خيلي ها انتظار ديدن يك شاهكار را از مهرجويي ندارند و عجيب است كه انگار اين كارگردان صاحب نام و بزرگ نيز آگاهانه در اين مسير گام بر مي دارد. پس از "طهران: روزهاي آشنايي" كه دو گونه واكنش را در بر داشت و عده اي در حمايت از فيلم آن را بهترين اثر جشنواره خواندند و عده اي ديگر با برشمردن اشكالات اساسي فيلم معتقد بودند مهرجويي در اين برهه از دوران حرفه اي اش مطلقا سينما را جدي نمي گيرد، نمايش آسمان محبوب تقريبا عقلاي دسته اول را هم به نتيجه افراد دسته دوم رساند. و حال نارنجي پوش كه در يك جمله مي توان آن را چنين توصيف كرد: فيلمي كه به هيچ وجه در حد و اندازه هاي كارگردانش نيست.

نارنجي پوش فيلمي شعاري است و البته سعي نكرده شعار و پيام خود را در قالب داستاني قوي و به صورتي مستتر نشان دهد. حفظ و توجه به نظافت و پاكيزگي موضوعي است كه مهرجويي سعي كرده در قالبي تقريبا طنزگونه آن را به تصوير بكشد اما هيچ سليقه اي در اين كار به خرج نداده و به دادن پيام هاي اخلاقي و اجتماعي گل درشت در اين باره بسنده مي كند. در اين بين به نظر مي رسد مهرجويي با عطف توجه به نظافت و پاكيزگي خواستار گذار سنت به مدرنيته نيز مي شود. اگر نگوييم مهرجويي در نارنجي پوش به تمسخر سنت مي پردازد (درحالي كه نشانه هاي بسياري مبني بر تاييد اين گزاره در فيلم وجود دارد كه در ادامه خواهد آمد) او كثيفي را ويژگي سنت و پاكيزگي را خصيصه مدرنيته نشان مي دهد.

در اوايل فيلم مي بينيم حامد كه با خواند كتابي تحول روحي يافته به دور ريختن وسايل قديمي همچون راديوي قديمي پدرش و يا "يويو" اسباب بازي سنتي دوران كودكي مي پردازد. او با تحول روحي و علاقه مند شدن به تميزي و پاكيزگي به مردي امروزي تبديل مي شود كه پيتزا مي خورد و رقص تكنو مي كند. از آن طرف مهرجويي، پلشتي و كثيفي را در زورخانه و در ميان ورزشكاران باستاني نشان مي دهد و ورزشكار باستاني را با چهره اي مضحك و خنده دار به تصوير مي كشد. در سكانسي ديگر خانواده اي سنتي كه به پارك آمده اند، آبگوشت مي خورند و ظاهر و رفتاري ديروزي و قديمي دارند، به آلوده كردن محيط زيست خود مي پردازند.

نارنجي پوش به لحاظ منطق روايي نيز ناموفق است. از آنجا كه فيلم كاملا در ژانر كمدي نمي گنجد، باور تحول روحي در شخصيت اول فيلم به گونه اي كه باعث تغيير شغلش شود كمي سخت است. همچنين شخصيت پردازي ها ضعيف است. بهداد همچون هميشه اغراق آميز و تكراري است. ليلا حاتمي كه نقش يك نابغه رياضي و استاد دانشگاه را در فيلم دارد به قدري عصبي است كه نمي شود با او صحبت كرد. به رفتار او در روز تولد پسرش، در دادگاه و اصولا در تمامي سكانس هايي كه بازي كرده نگاه كنيد. چرا بايد يك نابغه و استاد دانشگاه تا اين حد عصبي باشد؟! ضمن آنكه در آخر معلوم نمي شود او چطور و به چه دليل از خواسته خود كوتاه مي آيد.

در مجموع نارنجي پوش فيلمي است كه خود را فداي شعار و پيام گل درشتش كرده است. كاش مهرجويي اجازه مي داد نارنجي پوش را ديگران بسازند و خود به ساختن "گاو" و يا "هامون" مي پرداخت. البته ما به "علي سنتوري" ساختن او هم راضي هستيم.

پي نوشت: اواسط فيلم چند نفري قصد ترك سالن را دارند البته من مطمئن نيستم به خاطر فيلم است يا بدليل تهويه سالن!

چهارشنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرارو]
[مشاهده در: www.fararu.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن