تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814054847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سي‌امين جشن سينماي ايران آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: سي‌امين جشن سينماي ايران آغاز شد
آيين افتتاحيه‌ سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر چهارشنبه ۱۲ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.


به گزارش سرويس فرهنگي برنا به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم فجر راس ساعت پنج بعد از ظهر افتتاحيه جشنواره فيلم فجر با حضور جمع كثيري از هنرمندان سينما، تلويزيون و تئاتر، اهالي رسانه و مردم علاقه مند به سينما در محوطه بيروني تالار وحدت آغاز شد.محمد خزاعي دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، با همراهي مسئولان سينمايي و ستاد برگزاري جشنواره، از هنرمندان با شاخه‌هاي گل استقبال كرد.
مراسم افتتاحيه به صورت رسمي ساعت ۱۸ با پخش سرود جمهوري اسلامي و تلاوت آياني چند از كلام الله مجيد و با اجراي محمدرضا شهيدي فر شروع شد.
در ابتداي اين مراسم محمد خزاعي روي سن حاضر شد و در خصوص جشنواره سي‌ام گفت: ۳۰ سال گذشت، باغبان پيري مي‌آمد و بر‌خلاف گفته ديگران درخت‌اني را در شوره‌زاري كاشت و آن را مراقبت كرد. البته تنها هم نبود، درخت‌ها بزرگ و بزرگ‌تر شدند اما باغبان پير ديگر نبود. باغبان پير ديگري آمد. او نيز به اين درخت‌ها اهتمام داد، آدم‌هايي آمدند به او كمك كردند.باغ درخت‌هاي مختلفي دارد، همه نوع طعم داريم، ميوه‌هاي شيرين و تلخ هم هست، زيبايي باغ اين است كه ميوه‌هاي مختلف داشته باشد، سينماي ما هم آدم‌هاي مختلف با فكرها و انديشه‌هاي مختلفي را در اين باغ دارد كه دور هم جمع شدند و ما به آن‌ها افتخار مي‌كنيم.
محمد خزاعي در ادامه با يادآوري خاطره‌اي، عنوان كرد: چند روز پيش كه براي خريد به مغازه‌اي رفته‌ بودم، مجبور شدم از پشت تلفن در گفت‌وگوي زنده راديويي شركت كنم و توضيح دهم كه اولين بار است كه فيلم‌هاي بخش مسابقه ۲۲ روز قبل از آغاز جشنواره اعلام مي‌شود و ۲۵۰ مهمان خارجي داريم، همين طور ۱۴۵ فيلم در جشنواره به نمايش درمي‌آيد و اجلاس هاليووديسم و سينما و بازار فيلم هم برگزار مي‌‌شود. پس از صحبت‌هايم در راديو، پيرزني كه در آنجا بود گفت شما از مسئولان جشنواره هستيد؟ گفتم چطور؟ گفت من هر سال جشنواره فجر را پيگيري مي‌كنم. پرسيديم مگر كسي را ميان اهالي سينما داريد، گفت ۲۰ سال است كه تنها زندگي مي‌كنم، پسر و شوهرم عكاس بودند و به جشنواره فجر علاقه زيادي داشتند. سال ۶۴ - ۶۵ بود كه پسرم آرزو داشت فيلم بسازد و از جشنواره سيمرغ بگيرد. دي‌ماه بود كه به جنگ رفت و ديگر برنگشت. از نامش پرسيدم گفت نامش اكبر بود. مي‌گفت من هر سال جشنواره را دنبال مي‌كنم و همه كساني كه جايزه مي‌گيرند اكبرهاي سينماي ايران هستند. سراغ شوهرش را گرفتم گفت هر دو با هم شهيد شده‌اند.
وي در ادامه بيان داشت: امشب مي‌خواهم بگويم اگر جشنواره سي‌ام جشنواره موفقي باشد، تلاش خانواده سينماي ايران است و من جزئي از آن‌ها هستم.
در ادامه مراسم از «مهدي مسعودشاهي» دبير دو دوره گذشته جشنواره فيلم فجر تقدير شد.براي تقدير از وي «جواد شمقدري» معاون امور سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و «محمد خزاعي» دبير سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر روي سن حاضر شدند.
اما سخنران بعدي جواد شمقدري معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه با نقل خاطره‌اي گفت: با گروهي از همكارانم ۲۵ سال پيش با نگاتيوهايي از جبهه‌ها برمي‌گشتيم. فيلمي را تهيه كرديم، يادمان هست در آن ايام صحبت از برگزاري جشنواره‌اي بود، فيلم را با عنوان صداي پاي نور آماده و به جشنواره ارائه كرديم كه توانست جايزه بگيريد. در فيلم تصاويري از شهدا و رزمندگاني است كه دوراني را در ميان ما بودند. الان وقتي به گذشته برمي‌گردم و به تقدير و سرنوشت كه مرا به كجا رساند. فكر نمي‌كردم بعد از ۳۰ سال در اينجا باشم. اين توفيق و نعمت الهي است كه به گردن ما گذاشته شده است.
وي ادامه داد: تقارن امروز جشنواره با سالروز آغاز امامت و ولايت حضرت وليعصر (عج) را به فال نيك مي‌گيريم و اميدواريم كم كم سينماي ايران در مسير اصلي مأموريتش قرار گيرد. خبر خوشي را در اين محفل بگويم كه خوشي ما دو چندان شود، در سال آينده تلاش مي‌كنيم تا استراحتگاهي براي سالمندان سينما و عزيزاني كه به دوره پيري و كهنسالي رسيده‌اند، فراهم آوريم تا هنرمنداني كه براي نگهداري آن‌ها مشكلاتي وجود دارد در آن استراحتگاه حاضر شوند و بتوانيم به پاس عمري تلاش آن‌ها كاري انجام بدهيم.
معاونت امور سينمايي همچنين خاطرنشان كرد: امسال جشنواره فيلم فجر جذابيت‌هاي خاصي دارد، از جمله تنوع در ژانرها و شرايطي خوبي فراهم شده تا بتوانيم تمام علاقه‌مندان به سينماي ايران را با ارايه فيلم‌هاي متنوع راضي و خشنود گردانيم. در اينجا بايد به فيلم‌هاي سياسي كه ژانري فراموش شده در سينماي ايران است اشاره كنيم، البته در حال آزمون و خطا هستيم اما امسال 9 فيلم در ژانر سياسي داريم. البته متاسفانه در اين راه تنش‌هايي وجود داشت و برخي مي‌خواستند آثاري را منتسب به برخي از جريان‌ها و جناح‌هاي سياسي كنند اما فيلمساز و هنرمند جايگاهش فراتر از آن است كه در قالب سياسي قرار گيرد. هنر‌مند مي‌تواند بر سياست تاثير بگذارد.
وي در ادامه افزود: هر فيلمي كه در نظام است و مجوز مي‌گيرد، زير چتر نظام و چارچوب نظام قرار مي‌گيرد و صلاح نيست آن را از دايره نظام خارج كنيم.
شمقدري در ادامه به فيلم‌هاي حوزه اجتماعي اشاره كرد و گفت: حوزه اجتماعي مورد توجه بسياري از فيلمسازها است و بخشي از فيلم‌ها به مباحث و مشكلات و چالش‌هاي اجتماعي مي‌پردازد. فيلمسازي كه وارد اين عرصه مي‌شود، گريزي ندارد تا لحظات و واقعيت‌هايي را به ثبت برساند اما بايد در جهت سازندگي جامعه آن را نقد كند و در آثار اجتماعي بايد به گونه‌اي نقد منصفانه و دلسوزانه در نظر گرفته شود. در ساخت فيلم اجتماعي فيلمساز بايد وارد حوزه نقد شود و تلاش كنيم در دوره‌هاي بعدي تلاشي بيشتر و مطلوب‌تر در اين حوزه داشته باشيم.
شمقدري در ادامه به 7 فيلم دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: در حوزه فيلم‌هاي دفاع مقدس امسال 7 فيلم داريم كه بهترين‌ فيلم‌هاي جشنواره است و اميدواريم مورد توجه سينمادوستان و اصحاب رسانه ‌باشد؛ در حوزه كودك و نوجوان و انيميشن نيز فيلم داريم كه بسيار خوشايند است.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درپايان خاطرنشان كرد: امسال جشنواره‌اي متفاوت خواهيم داشت كه نقطه آغازي براي سينماي ايران و فصل جديدي خواهد بود با دوستي، همگرايي؛ تا با كمك هم سال سينمايي خوبي را رقم بزنيم و مي‌دانم در اين راه همكاران خوبم مرا تنها نخواهند گذاشت. اميدوارم همه تلاش كنيم تا سينما در مسير تعالي قرار گيرد.

در ادامه اين مراسم شهيدي‌فر از محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دعوت كرد تا روي سن حاضر شود. حسيني با اشاره به تاسيس سازمان سينمايي، عنوان كرد: به پشتوانه جمعي از شما و سينماگران كشور، مقدمات تاسيس سازمان سينمايي كشور فراهم آمد و به اميد خدا هفته آينده سازمان سينمايي رسما آغاز به كار مي‌كند.
وي در ادامه عنوان كرد: با تشكيل سازمان سينمايي و توسعه و ارتقاء جايگاه سينماي ايران، شايد هيچ تعريفي به اندازه اين اقدام، گوياي اهتمام دولت و نظام به سينما نباشد. تنوع فيلم‌ها و نگاه‌ها و از همه مهم‌تر حضور گرم تمامي اهالي سينما و شما عزيزان در اين دوره از جشنواره فيلم فجر اهميت دارد.
در اين مراسم تيزرهاي مختلف جشنواره پخش شد. همچنين هيات داوران و انتخاب بخش‌هاي مختلف جشنواره سي‌ام در آنونس‌هاي مختلف معرفي شدند.
بخش ويژه‌اي از مراسم افتتاحيه به بزرگداشت‌ها اختصاص داشت.داوود رشيدي در ميان استقبال پر شور هنرمندان و هنر دوستان روي سن حاضر شد. براي تقدير از اين بازيگر پيشكسوت رسول صدرعاملي، كارگردان كليپ بزرگداشت او، روي سن آمد.
رشيدي بعد از واكنش به ابراز علاقه حضار، گفت: استقبال گرم و صميمي شما، اشك را به چشمانم آورد. متشكرم از مردم ايران، از همه شما عزيزان، از وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي آقاي دكتر حسيني، از معاونت سينما و دبير جوان جشنواره كه مرا لايق تجليل در جشنواره جهاني فجر دانستند.
رشيدي ادامه داد: دهه فجر جشن ملي ماست و به همه ما تعلق دارد. من «داوود رشيدي حائري» عضو خانه سينما هستم و عقيده دارم موفقيت امروز سينماي ايران حاصل تلاش‌ و استعداد درخشان سينماگران و مديران اين عرصه بوده و هست و جز با همدلي و با هم بودن و دوري از پراكندگي نمي‌توان اين راه پر افتخار را ادامه داد. براي رسيدن به هدف‌هاي بالاتر نياز به امنيت و اعتماد داريم. در سال‌هاي اخير شاهد حضور جوانان با استعداد، پرشور و توانا بوديم و در كنار آن‌‌ها پيشكسوتاني حضور دارند كه نياز به دلگرمي و رسيدگي عاطفي و مالي دارند.

رسول صدرعاملي كارگردان فيلم بزرگداشت «داوود رشيدي» هم در صحبت كوتاهي گفت: خوشحالم در اين مراسم در كنار دوستان و همكاران عزيز هستم. تمام بچه‌هاي تئاتر مديون داوود رشيدي هستند، عزيزترين سينماگري كه اولين فيلمم را در خدمت ايشان بودم و با ساخت اين فيلم به ايشان اداي دين كردم.
جمال شورجه در آيين افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر پس از پخش كليپ بزرگداشت‌اش، پشت تريبون قرار گرفت و گفت: من هم به نوبه خودم ايام دهه فجر را تبريك مي‌گويم و از برگزاركنندگان سي‌امين دوره تشكر مي‌كنم. انصافاً خوب شروع كرده‌اند و اميدوارم جشنواره به خوبي ادامه پيدا كند.
وي در ادامه عنوان كرد: از آقاي حسيني تشكر مي‌كنم كه نگران سينما هستند و دغدغه آن را دارند و به فكر تعالي سينما هستند. آقاي شمقدري بازوي اجرايي ايشان هم تمام هم و غم خود را براي سينما گذاشته‌اند. استغفار مي‌كنم از اينكه نتوانستم به اندازه زجركشيدگاني كه سال‌ها اسارت كشيده‌اند و انواع اهانت‌ها را شنيدند، خدمت كنم. استغفار مي‌كنم از اينكه آنچه در رضاي خدا و توصيه‌هاي معصومين در آن بود را نتوانستم به درستي انجام دهم. استغفار مي‌كنم از اينكه قدر و منزلت جمهوري اسلامي ايران را آنچنان كه شايسيته است، ندانستم و سربازي خوبي براي رهبرم نبودم. از درگاه خدا به خاطر قصوراتم طلب عفو و بخشش دارم و از خدا مي‌خواهم در راه خدمت به نظام كه برگزيدم، مرا ثابت‌قدم گرداند و دعاي خوبان را بدرقه راهم كند.
حسن نجفي كارگردان كليپ بزرگداشت «جمال شورجه»، نيز گفت: من اين فيلمي را كه ساختم براي خوشايند كسي نبود. آقاي شورجه از سينماگران با اخلاق ماست و من از او بسيار آموخته‌ام، نخواستم با ساخت اين فيلم تملق طيف خاصي را بكنم و اميدوارم فيلمسازي در شأن سينماي ايران باشم.
جايزه يك عمر فعاليت سينمايي «جمال شورجه» را سيداحمد ميرعلايي مديرعامل بنياد به وي اهدا كرد.
بزرگداشت بعدي مربوط به محمد بزرگنيا بود. كليپ بزرگداشت اين كارگردان را واروژ كريم مسيحي كارگرداني كرده بود اما در سالن حضور نداشت. داوود ميرباقري و محمد حسيني براي تجليل از اين هنرمند روي سن حاضر شدند. بزرگنيا بعد از گرفتن هديه خود گفت: هيجان پايين‌ آمدن از پله‌ها باعث فراموشي‌ام شد. ممنونم كه مرا لايق بزرگداشت دانستيد، در حالي كه مي‌دانم دوستان ديگر از من لايق‌تر هستند. از مديران فرهنگي براي اين بزرگداشت و تجليل تشكر مي‌كنم.
وي افرود: همان‌گونه كه ديديد هيچ‌كدام از فيلم‌هايي كه ساختم توليدش در بخش خصوصي امكان نداشت و مديران فرهنگي شرايطي را فراهم كردند تا بتوانم فيلم‌هايم را بسازم. از دوستانم در جلو و پشت دوربين تشكر مي‌كنم، از همسرم نيز كه در تمام كارهايم طراح و يار و ياورم بود، سپاسگزارم.

ميرباقري نيز در صحبت‌هاي كوتاهي در خصوص بزرگ‌نيا عنوان كرد: وقتي فيلم‌هاي بزرگ‌نيا را مي‌بينم طعم «كشتي آنجليكا» را از ياد نمي‌برم. اميدوارم بزرگ‌نيا عزيز «كشتي آنجليكا» سينماي ايران را به جايي كه شايسته است برساند.
عليرضا زرين دست يكي ديگر از سينماگراني بود كه افتتاحيه جشنواره سي‌ام بزرگداشت او برگزار شد. محمدعلي باشه آهنگر سازنده كليپ او و مجيد انتظامي براي تقدير از زرين دست روي سن آمدند. وي بعد از گرفتن هديه خود گفت: با تشكر از آقاي دكتر حسيني و آقاي شمقدري و تمام عواملي كه اين بزرگداشت را براي من در نظر گرفتند، اميدوارم در سال‌هاي آتي براي كساني كه سال‌ها در سينماي ايران فعاليت كردند مراسم بزرگداشت برگزار شود. ميان بزرگان سينماي ايران بايد به نام‌هايي چون ناصر تقوايي و بهرام بيضايي اشاره كنم.
حسين زندباف پس از پخش كليپ بزرگداشت‌اش در آيين افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر درسخناني گفت: از همه عزيزاني كه مرا لايق اين بزرگداشت دانستند، تشكر مي‌كنم و اميدارم لياقت لايق بودن را داشته باشم. اميدوارم اين پيوندي كه در فيلم بزرگداشت ميان سينماگران وجود داشت براي همه ما مبارك باشد. دلم درد است براي مسائلي كه وجود دارد و بايد از بزرگاني كه مرا ياري كردند تشكر كنم و يادشان را گرامي بدارم. مانند مرتضي افشار و روح‌الله امامي كه در بين ما نيستند. همچنين دوست گرامي و از دست رفته‌ام مهدي رجائيان، گل‌افشان و مهرزاد مينويي كه يكي از آزادمردهاي سينماي ايران بود.
يدالله صمدي كارگردان سينما نيز كه براي تقدير از زندباف روي سن آمده بود، گفت: ساليان سال در كنار حسين زندباف فعاليت كردم. زندباف تدوين فيلم‌هاي نادر ابراهيمي را انجام مي‌داد و من دستيار مرحوم ابراهيمي بودم. اين دو در فيلم‌سازي من سهيم بودند، من مي‌خواستم دستيار خوب بمانم اما آن‌ها مرا تشويق كردند فيلم بسازم و زندباف ۹ يا ۱۰ فيلم مرا مونتاژ كرد.
ابوالقاسم طالبي جايزه يك عمر فعاليت سينمايي زندباف را به وي اهدا كرد.
آيين افتتاحيه سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با اجراي كنسر رضا يزداني به پايان رسيد. در پايان اين مراسم از مهمانان پذيرايي شد و پس از آن نورافشاني در محوطه بيروني تالار وحدت آغاز سال نو سينماي ايران را باشكوه‌تر كرد.
در آيين افتتاحيه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور سينمايي و جمعي از مديران سينمايي كشور هنرمنداني چون كوروش تهامي، محمد بزرگ‌نيا، مهدي كرم‌پور، عليرضا سرتيپي، محمدرضا سكوت، محمد نشاط، رضا يزداني، مجيد مشيري، عليرضا اميني، محمود پاك نيت، رضا توكلي، مجيد انتظامي، مجيد مظفري، سروش صحت، اميد زندگاني، امين زندگاني، عليرضا زرين درست، مسعود فراستي، عباس بابويهي، سيد ضياء هاشمي، حسين عليخاني، شبنم قلي خاني، محمدعلي باشه آهنگر، جهانگير الماسي، منوچهر هادي، مهدي فيوضي، رزيتا غفاري، رسول صدرعاملي، مرتضي شايسته، عليرضا رئيسيان، حبيب‌الله كاوش، محمدحسين فرح‌بخش، بهرام عظيمي، محمدرضا شريفي‌نيا، جمال شورجه، مينو فرشچي،هوشنگ گلمكاني، همايون ارشادي، سامان مقدم، علي قربان زاده، ابراهيم اصغري، رضا عطاران، ماشاءالله شاهمرادي‌زاده، عزت‌الله جامعي ندوشن، مسعود اطيابي، نسرين مقانلو، يدالله صمدي، داود رشيدي، حسين زندباف، حسن نجفي، ميلاد كي‌مرام، ابوالقاسم طالبي، داود ميرباقري و ... حضور داشتند.

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن