تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805815402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گردشگري لرستان هر سال دريغ از پارسال/ هتلهايي در مسير تاريخي شدن!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گردشگري لرستان هر سال دريغ از پارسال/ هتلهايي در مسير تاريخي شدن!
مسئولان ميراث فرهنگي استان لرستان از رشد مسافرتهاي نوروزي به اين استان پرجاذبه خبر مي دهند در حاليكه مقايسه آماري اظهارات همين مسئولان در طول سه سال اخير حكايت از كاهش تعداد گردشگران و همچنين اقامت آنها در استان دارد


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛موقعيت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطي از جمله مزاياي اين استان زر خيز است به طوريكه لرستان از شمال به استان هاي مركزي و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استان هاي كرمانشاه و ايلام محدود مي شود.

اين در حاليست كه اين موقعيت ويژه لرستان در بين استانهاي باد شده اين استان را به عنوان شاهراهي ويژه براي ارتباط شمال - جنوب و شرق - غرب تبديل كرده است و همين ويژگي خود به تنهايي زمينه ساز مسافرپذير شدن لرستان را فراهم مي كند.

از سوي ديگر لرستان يكي از مناطقي است كه از جهات مختلف زمينه رشد صنعت گردشگري را داراست. ويژگي هاي منحصر به فرد استان نظير سابقه تاريخي، طبيعت زيبا و نقش ارتباطي موجود اين استان را در رديف بهترين اماكن ديدني دنيا قرار داده است.

لرستان ديار بكر جاذبه هاي تاريخي و طبيعي

وجود جاذبه هاي تاريخي چون اشياء مفرغي به جاي مانده از صنعت گران اين استان در دوره هاي باستاني هخامنشي، اشكان، ساساني و اسلام، تپه هاي تاريخي، سنگ نوشته ها، پل هاي تاريخي مانند پل كشكان، پل كر و دختر، پل گاوميشان، پل كلهر، پل شكسته، قلعه هاي باستاني مانند قلعه فلك الافلاك يا دژ شاپورخواست، قلعه كوهزاد، قلعه نصير ملاوي، قلعه منيژه كوهدشت، قلعه كوگان ملاوي و غارهاي تاريخي چون پا سنگر، غار قمري شهر خرم آباد، غارهاي هميان يك و دو، غار ميرملاس، غار كنجي، غار يافته اين استان را به يكي از پرجاذبه ترين استانهاي كشور تبديل كرده است.

از طرف ديگر وجود جاذبه هاي طبيعي مانند آبشارها از جمله آبشار بيشه، آبشار نوژيان، آبشار آب سفيد، آبشار وارك، آبشار تله زنگ، چشمه هاي آب معدني نظير چشمه گراب كوهدشت، چشمه گراب امامزاده حسن اليگودرز، چشمه گوگردي برآفتاب طلايه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان كاكاشرف، درياچه هاي ديدني مانند درياچه گهر و درياچه كيو، تالاب هاي زيبا مانند بيشه دالان بروجرد و تالابهاي هفتگانه پلدختر اين استان را به لحاظ طيبت گردي در ميان ديگر استانهاي كشور شاخص كرده است.

سه ميليون گردشگر و اقامت تنها 100 هزار نفر!

با اين اوصاف لرستان هر ساله تنها به عنوان گذرگاه مسافران نوروزي ايفاي نقش مي كند و هيچ گاه مسئولان در اين استان نتوانسته اند با معرفي اين همه جاذبه تاريخي زمينه ماندگاري مسافران و گردشگران را در لرستان فراهم كند به طوريكه اين خلا را مي توان در آمار كمتر از 200 هزار نفر اقامت مسافران از سه ميليون مسافري كه از لرستان عبور مي كنند به وضوح مشاهده كرد.

اين در حاليست كه بي توجهي به زيرساخت هاي گردشگري در اين استان پرظرفيت همواره مورد انتقاد مردم، مسافران و گردشگران بوده است به طوريكه لرستان را بايد در رديف يكي از فقيرترين استانها در زمينه زيرساخت ها حوزه گردشگري ناميد به طوريكه مركز اين استان فاقد حتي يك هتل بزرگ براي اقامت مسافران است.

هتلهاي لرستان، پروژه هايي در مسير پيوستن به تاريخ!

از سوي ديگر هتلهاي بزرگي كه در لرستان تسهيلات ساخت دريافت كرده اند از جمله هتل صخره اي با گذشت چندين سال هنوز به مرز بهره برداري نرسيده اند به طوريكه از اين هتل توسط مردم خرم آباد به عنوان اثر باستاني ياد مي شود!

وضعيت زيرساخت هاي حوزه گردشگري در لرستان به گونه اي است كه پيش از اين انتقادات نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه خرم آباد را نيز به دنبال داشت تا حجت الاسلام ميرعمادي از رو به نابودي رفتن صنعت گردشگري در خرم آباد ابراز نگراني كند.

وي در سخنان خود از توجه به زيرساخت هاي حوزه گردشگري به عنوان يكي از مهم ترين نيازهاي استان ياد كرد و بيان داشت: متاسفانه در حال حاضر گردشگري، توقفگاه مسافرين و توريسم در لرستان دارد از بين مي رود.

نماينده ولي فقيه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به فاصله لرستان تا رسيدن به وضعيت مطلوب در حوزه گردشگري، ادامه داد: اگر از سرمايه هاي بالقوه خرم آباد استفاده شود اين شهر به بي نظير ترين و مهم ترين شهر توريستي كشور تبديل خواهد شد.

گردشگري صنعت خاموش در لرستان

اين سخنان نماينده ولي فقيه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در حالي مطرح مي شود كه پيش از اين نيز معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان از گردشگري به عنوان صنعت خاموش در مركز لرستان ياد كرده بود.

حسن شريعت نژاد در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان با تاكيد بر اينكه هنوز از ظرفيتهاي موجود در اين بخش به اندازه كافي استفاده نشده است، اظهار داشت: صنعت گردشگري در شهرستان خرم آباد با ظرفيت عظيم اشتغالزايي در حال حاضر به عنوان يك صنعت خاموش محسوب مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه ظرفيت گردشگري در استان لرستان و شهرستان خرم آباد 10 برابر وضعيت كنوني است، گفت: يكي از دلايل آمار پايين ماندگاري گردشگران در اين استان نبود هتل ها و مراكز اقامتي مناسب است.

مركز لرستان هتل بزرگ ندارد

معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان در خصوص ضعف زيرساخت هاي گردشگري در مركز استان و نبود هتلهاي متوسط و بزرگ در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوان عنوان كرد: هر چه بتوانيم هتل و مهمانپذير در مركز استان داشته باشيم شرايط استان براي ماندگاري و اقامت مسافران بهتر خواهد شد.

شريعت نژاد با يادآوري اينكه خرم آباد فاقد هتلهاي بزرگ است، تصريح كرد: زمينه براي ساخت هتلهاي خوب در لرستان فراهم است كه بايد بخش خصوصي ورود پيدا كند و ما حمايت مي كنيم.

وي در مورد هتلهاي در دست ساخت استان از جمله هتل صخره اي و علت طولاني شدن مدت زمان ساخت آن نيز گفت: عمليات اجرايي اين هتل به دليل آنچه از سوي سرمايه گذار آن كمبود اعتبار ناميده مي شود بيش از سه سال است كه متوقف شده در حاليكه بانك عامل پرداخت كننده تسهيلات به اين هتل مدعي است كه بيش از اندازه براي ساخت اين پروژه تسهيلات داده است.

شريعت نژاد با تاكيد بر ضرورت برگزاري جلسه اي براي رفع مشكل اين پروژه بزرگ، بيان داشت: پروژه هتل صخره اي خرم آباد در حال تبديل شدن به اثري باستاني است!

جاذبه هاي طبيعي لرستان در انتظار تابلو مناسب!

وي ضمن قبول آمار پايين اقامت گردشگران در لرستان، بيان داشت: مهم ترين علت اين امر به ضعف هاي موجود در زمينه زيرساخت هاي گردشگري به ويژه مراكز اقامتي بازمي گردد.

معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان ضعف اطلاع رساني در خصوص معرفي جاذبه هاي استان را يكي ديگر از دلايل عدم استقبال گردشگران دانست و بيان داشت: هنوز بسياري از جاذبه هاي استان از داشتن تابلو مناسب محروم هستند!

شريعت نژاد با تاكيد بر اينكه بايد روي جاذبه هاي استان و توسعه صنعت گردشگري به عنوان صنعتي اشتغالزا كار بيشتري صورت گيرد، عنوان كرد: اگر براي توسعه زيرساخت هاي گردشگري استان تلاش بيشتري صورت گيرد مسافران لرستان را به استانهاي ديگر از جمله اصفهان ترجيح خواهند داد.

استاندار لرستان: رشد گردشگري در لرستان نيازمند فراهم كردن زيرساخت هاست

حبيب الله دهمرده استاندار لرستان نيز با تاكيد بر اينكه لرستان در حوزه گردشگري و جذب مسافر تا جايگاه مطلوب فاصله زيادي دارد، عنوان كرد: رشد گردشگري نيازمند فراهم كردن زير ساخت ها است و بايد براي اين امر زمينه حضور بخش خصوصي به منظور سرمايه گذاري در اين حوزه را محيا شود.

با اين اوصاف هر ساله مسئولان ميراث فرهنگي بدون تغييري در وضعيت زيرساخت هاي حوزه گردشگري در استان و قبول ضعف هاي موجود در اين زمينه بر افزايش آمار مسافرت هاي نوروزي به لرستان تاكيد دارند.

اين در حاليست كه با وجود اظهارات مدير كل اسبق ميراث فرهنگي استان لرستان و معاون وي در آخرين اظهارات خود مدعي رشد 10 درصدي اقامت مسافران در لرستان شده اند.

مدير كل اسبق ميراث فرهنگي استان لرستان عنوان كرده بود: در طول تعطيلات نوروزي 188 هزار و 119 نفر در استان لرستان يك شب اقامت داشته اند كه اين ميزان نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدي را نشان مي دهد!

اين در حاليست كه معاون گردشگري وي در اظهاراتي داشته است و در حالي آمار مدير كل را تكرار كرد كه در مصاحبه اي كه چند روز قبل با يكي از رسانه هاي استان داشته بود آمار اقامت مسافران را با رشد 27 درصدي بيش از 216 هزار نفر عنوان كرده بود!

صنعت گردشگري در لرستان؛ پسرفت به جاي پيشرفت!

به هر روي با توجه به نوسان آمار رسانه ها ديگر قيد زدن آمار متناقض در زمينه حضور گردشگران در استان را زدند.

با اين اوصاف چه آمار اقامت گردشگران در لرستان 188 هزار نفر باشد و چه 216 هزار نفر اين آمار در مقايسه با آمار 235 هزار نفر اقامت مدت مشابه سال قبل كه از سوي معاون گردشگري ميراث فرهنگي استان اعلام شده بود نه تنها افزايش را نشان نمي دهد بلكه حكايت از كاهش آمار اقامت مسافران در استان نيز دارد.

به هر حال جدا از نقد سيستم ثبت آمار گردشگران در استان لرستان به نظر مي رسد آمار ورود مسافران نوروزي با همين سيستم فعلي هم هر ساله حكايت از كاهش ورود مسافران نوروزي دارد به طوريكه لرستان در سال 88 پذيراي سه ميليون و 215 هزار مسافر نوروزي، در سال 89 پذيراي سه ميليون و 190 هزار و 959 نفر و در نهايت در سال 90 با كاهش دوباره 100 هزار نفري شاهد حضور سه ميليون و 90 هزار و 650 گردشگر بوده است.

با وجود پيگيريهاي خبرنگار باشگاه براي پرسيدن علت كاهش ورود گردشگران و مسافران به لرستان ، مديركل جديد و هيچكدام از مسئولين ميراث فرهنگي لرستان حاضر به پاسخگويي در مورد آمار گردشگران نشدند.

اميد است با فرا رسيدن سال جديد و حضور مسافران نوروزي در لرستان مديركل جديد اين سازمان تدابيري را براي اقامت مسافران نوروزي در نظر گيرند./س

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن