تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816683884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قيمت مسكن تا 50 درصد كاهش خواهد يافت /مخالفان طرح مسكن مهر به سود تورمي عادت كرده اند /100 هزار واحد مسكوني در 10سال، 1ميليون و 500 هزار واحد در 3 سال


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: قيمت مسكن تا 50 درصد كاهش خواهد يافت /مخالفان طرح مسكن مهر به سود تورمي عادت كرده اند /100 هزار واحد مسكوني در 10سال، 1ميليون و 500 هزار واحد در 3 سال
يك جورهايي خفه كرديم خودمان را تا اين مشاور جوان وزير مسكن را در ساعات اداري بياوريم برنا ! عشق جلسه در ساعت 5 و 6 صبح او را كشته و بعد از ساعت 8 صبح را زياد به رسميت نمي شناسد.خيلي خوش تيپ نيست و دراثبات آن لاين نبودنش هم همين بس كه در خانه نه فكس دارد و نه اينترنت ، اما تا دلت بخواهد بچه باوفا و بامرامي است ، خيلي ها مي گويند طرح زمين هاي 99 ساله را اولين بار عباسي و رفقاي هم دانشگاهي اش به احمدي نژاد و سعيدي كيا پيشنهاد داده اند . كلي با او سر و كله زديم و او هم نسل سومي با ما گپ زد و محافظه كاري را قبل از وارد شدن به اتاق مصاحبه ، آويزان كرد سر چوب لباسي تا مطمئن كند ما را كه مشاور جوان وزير اولين فايده اش همين جسارت و خودماني بودن و هضم نشدن در سيستم است. روي هم رفته آدم باحالي بود و مصاحبه جالبي از آب در آمد :


- اين راست است كه مي گويند"مسكن مهر" طرح مشاور جوان وزير مسكن بود؟

اين كه مربوط به چه كسي است اهميت ندارد اينكه بگوييم كار چه كسي است خراب مي شود لذا بهتر است بگوييم اين طرح پيشنهاد هركسي كه بوده طرح خوبي است و بايد پيگيري و اجرايي شود.

- يعني در اجرا دخالت داريد؟

بله، الان هر هفته يك استان را در بحث مسكن مهر بازديد كرده و به صورت ويژه با استاندار و فرماندار هر استان ريز به ريز آخرين اقدامات صورت گرفته مسكن مهر در استان را پيگيري مي كنيم.

- در اغلب وزارت خانه ها هر وزير يك مشاور جوان دارد و يك گروه مشاوران جوان، در مسكن چطور؟

در وزارت مسكن به طور گسترده گروه مشاوران راه نيفتاده است برخي ها تا ده تا نيرو آوردند تا گروه راه اندازي كنند اما ما بيشتر سعي كرديم كار كنيم و براساس فرمايشات مقام معظم رهبري پيچ و مهره شويم.

- خب فكر نمي كنيد اين مساله با اصل موضوع كادر سازي منافات دارد؟

نيرو آوردن هم با دستگاه يك سري اصطكاك ايجاد مي كند و هم سختي خاص خودش را دارد ، تلاش ما اين بود كه كارها و برنامه دولت را در بدنه پيگيري كنيم تا انجام شود دولت مسكن مهر را تصويب كرده اما اجراي آن با تاخير شروع شد. در كشور ما هم همه منتظرند يكي جلو برود تا بقيه ببينند چه بلايي سرش مي آيد بعد تصميم مي گيرند كه پشتش باشند يا خير. به عنوان مثال الان اين سقف 3D كه استفاده مي شود قبلاً به اين صورت نبود كه قبلاً استفاده كنند عده اي استفاده كردنند ديدند خوب است و حالا همه در حال استفاده از آن هستند.

- پس يعني پيگيري مي كنيد نه اجرا؟

خب ما ديديم مسكن مهر در كشور تصويب شده اما هنوز اجراي آن شروع نشده است لذا پيگيري كرده و دنبال آن را گرفتيم و اكنون اولين پروژه مسكن مهر در استان خراسان شمالي اجرا شده است. انصافاً اجراي آن بسيار سخت بوده اما براي ما پيگيري راه اندازي اولين پروژه مسكن مهر بسيار اهميت دارد و مايه خرسندي است.ما تصميم گرفتيم بدون صرف هزينه هاي اضافي و تاسيس دفاتر و جلسات متعدد بي فايده اين كار را انجام دهيم.

- اين نكات با تعريف مشاور جوان بودن تناقض ندارد؟

كشور يك مشكلي دارد كارها در سطوح تقسيم بندي و مرز بندي مي شود بدين گونه نيست كه يك بخش به تنهايي بتواند يك پروژه را جلو ببرد. كار بايد دست جمعي صورت بگيرد. اين نيازمند يك سري افراد پادو و بازيكن آزاد است كه اين ها را با هم جمع كرده و كار را جلو ببرد. مثلاً وقتي قرار است يك پروژه اجراشود سه معاونت در يك وزارت خانه، بايد با هم جمع شوند تا كار انجام شود. آنهايي كه معاون مي شوند نمي توانند از حيطه كار خود فراتر روند اما مشاور به خاطر لفظ مشاور بودن مي تواند در همه اينها سرك كشيده و بازيكن آزاد باشد تا ببيند كه كجاي كار نقص دارد و براي حل مشكل به رئيس آن دستگاه كمك كند.

- ايده مشاوران جوان از كجا شكل گرفت؟

بانگاه كلان، در كشور ما يك مديريت جديد با انقلاب روي كار آمد و الان متوسط مديران ارشد ما بالاي 25 سال سابقه دارند. يعني تا 5 سال آينده همه اينها بازنشسته مي شوند و اين يك خلاء جدي را به لحاظ مديريت كلان در كشور ايجاد مي كند و از طرف ديگر شما يك جواني داريد كه نيازمند است مدتي تمرين كند لذا بايد يك فضاي تمريني مديريت ايجاد كنيم زيرا مديريت پيچيده است و ما بايد براي اين قضيه تدابيري بينديشيم.

- و آيا بعد از چهارسال اين نتيجه به دست آمد؟

يكي از اهداف ايده مشاوران جوان اين بود كه به اين قضيه كمك كند و در خصوص اينكه چقدر موفق شد مي توان گفت كه اين كار خيلي سيستماتيك جلو نرفت چرا كه به دو چيز وابسته شد؛ يكي شخصيت رئيس دستگاه و ديگري فردي كه اين وظيفه به وي محول شد. بنابر اين كار از حالت سيستمي به يك حالت سليقه اي تبديل شد اما اين مسئله دستاوردهاي كمي نداشته و كارهاي خوبي هم انجام شده است. در كل مي توانيم بگوييم بودنش بهتر از نبودنش است اما اينكه ما بايد كارهايمان سيستماتيك باشد نقطه ضعف مشاوران جوان است.

- آيا مشاوران جوان توانسته اند روحيه جسور بودن و پيگيري نسل سومي و جدي را به وزارت خانه ها تزريق كنند؟

تاحدودي بله.

- انتصابي هستيد يا انتخابي وزراء؟

بعضي وزراء خودشان انتخاب كرده اند، مدل بهينه تعامل است يعني اين موضوع بايد با تعامل صورت گيرد و در عمل هم همين طور شد. يعني مشاوران جوان به وزير پيشنهاد مي شد و وزير مي پذيرفت و لذا اين تعامل برقرار شد.

- بين خود مشاوران جوان وزراء تعامل وجود دارد؟

بله، ما بين خودمان مشكلي نداريم و ارتباط گيريمان راحت است.

- مثلاً خودت بيشتر با كدام مشاوران ارتباط كاري داري؟

ما با وزارت اقتصاد و وزارت نيرو تعامل خوبي داريم.

- ايده مشاوران جوان از زمان آقاي احمدي نژاد در شهرداري شكل گرفت، سوال من اين است كه احمدي نژاد رئيس جمهور تا چه اندازه مشاوران جوان دولت را جدي به حساب مي آورد؟

رئيس جمهور نگاهي جدي به شخصيت جوانان دارد و كلاً به مديريت جوانان اعتقاد داشته و به آنها به هر ميزان كه آماده كار باشند كمك مي كند.

- مديريت جوانان يا مشاوره جوانان؟

هردو، اما به مديريت نگاه جدي دارد و اگر در سازمان يا نهادي جواني را پيدا كند كه بداند قابليت بردوش گرفتن مسئوليت كار و تجربه تخصصي لازم را دارد، در جوانگرايي در آن مركز تعلل نمي كند.

- استارت مسكن مهر از خراسان شمالي زده شد؟

بله، تقريباً كار از سال 85 و در خراسان شمالي آغاز شد.

- بعضي ها مي گفتند طرح مسكن مهر برگرفته از يك طرح خارجي است؟

البته برخي از كشورها مانند روسيه از ما ياد گرفتندو در دستور كار خود قرارداده اند.مشابه اين طرح هم در برخي از كشورها بوده اما در بيشتر مكان ها بحث زمين مطرح است.نه اينكه آن را بفروشند. به عنوان مثال در انگلستان زميني را به مدت بيست سال يا بيشتر در اختيار يك شخص قرار مي دهند و مالكيت را منتقل نمي كنند.

- راه هاي سوءاستفاده از اين طرح را هم بررسي كرده ايد؟

بله، بحث ديگر ما بحث فساد ملك و زمين خواري و مباحثي از اين دست است كه بايد آن را شفاف كرده و در يك بانك اطلاعاتي ساماندهي كنيم. در حال حاضر ما به چنين اطلاعاتي دسترسي نداريم و نمي توانيم بفهميم افراد در چه جاهايي و چند ملك دارد.

- به نظر خودت، اينكه دو سال طول كشيد تا دولت طرح ويژه خودش را عملي كند يك مقدار تامل برانگيز نيست؟

اين بروكراسي دولت است ، در كشور ما مسكن مسئله اي است كه به همه چير مربوط است يعني هركدام از لوازمش نباشد كار مي لنگد.مثلاً شهرداري، بانك و يا پول مردم و ... لذا بسياري از عوامل بايد دست به دست هم دهند تا يك پروژه به توليد برسد.

- يعني هماهنگي ها سخت بود؟

خب بايد بررسي كرد كه چرا كسي دنبال توليد نمي رود، چون دردسر دارد ، دولت هاي قبلي خودشان را راحت كرده بودند مي گفتند ما يك وام مي دهيم و خود مردم خانه بخرند ديگر نه خودمان را درگير زمين مي كنيم نه با مصالح و نه با شهرداري كه اين وام خريد بود و تورم زا...! لذا پاك كردن صورت مساله اين است كه دولت بگويد يك وام مي دهم و خلاص.

پس اگر بخواهيم بستر توليد را بسازيم بايد خيلي از پيگيري هاي ستادي را هم انجام دهيم مثلاً باهماهنگ بودن يك مجموعه مثل وزارت مسكن كار درست نمي شود زير مجموعه وزارت اقتصاد و دارايي هم براي مثال دركار دخيل هستند.

- خب مگر پشت اين قضيه رئيس جمهور نيست؟

بالاخره بانك ها هم مشكلاتي دارند به عنوان مثال هنگاميكه سود بانك خصوصي بيشتر است چه كسي پولش را در بانك هاي دولتي مي گذارد، پس خيلي چيزها بايد بالانس شود. هنگاميكه يك فضاي رانتي بين نرخ سودبانك هاي خصوصي با نرخ سود بانك دولتي ايجاد مي شود مشكل پيش مي آيد و اين مساله نكات كليدي است كه رسانه ها مي توانند پيگيري كنند. ما به لحاظ شرعي مي گوييم بايد نرخ سود اعلامي يكسان باشد و آخر سال محاسبه كنند يعني علي الحساب اعلامي يكسان باشد آخرش هم اعلام كنند كه هركس بهتر عمل كرد سرجمع سود بيشتري دهد. اما وقتي نرخ هاي اعلامي متفاوت شود عملاً پول از بانك دولتي خارج شده و به بانك خصوصي مي رود. بانك خصوصي خودش را متولي توسعه كشور نمي داند بلكه خودش را متولي سود مي داند.

- وزارت مسكن در اجراي طرح مشكل پيدا نكردن زمين نداشته است؟

مشكل زمين داشته ايم اما زمين آنقدر تامين كرديم كه الان مشكل ما بانك شده است، در حال حاضر بانك از ما عقب مانده است.

- رئيس انجمن صنفي انبوه سازان گفته بود انبوه سازي در كشور بعد از مسكن مهر متوقف شده، قبول داري؟

دقيقاً معكوس اين حرف اتفاق افتاده است.

- يعني چي؟

به تمام تعاوني ها گفته ايم كه در پروژه مسكن نمي توانند خودشان وارد شوند بلكه بايد يك مجري صلاحيت دار بگيرند. يك مجري اي كه به عنوان مثال داراي پروانه نظام مهندسي يا انبوه سازي و يا شركت رتبه دار معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري باشد.

- پس اين اعتراض ها از كجا شكل گرفته است؟

آخر اين حرف ها اين است كه آنها زماني سود تورمي مي خوردند، ما طرفدار سود كاري هستيم يعني سود توليد و سرمايه گذار مولد. كسي كه توليد مي كند سودش را هم مي برد براي همين است كه ما مي گوييم مردم از توليد پول دار شوند و توليد كننده شكل بگيرد توليد كننده اي كه بيشتر مي سازد نه توليد كننده اي كه آهسته آهسته مي سازد تا تورم ايجاد شود. هرچند معتقديم كه بايد انبوه سازان غير دولتي را هم حمايت كرده و وام ساخت دهيم.

- يعني مي خواهي بگويي چون آمار توليد بالا مي رود، اگر انبوه سازها همكاري كنند به نفع خودشان است؟

بله، تقريباً 700 الي 800 هزار ساخت مسكن داريم. ما براي اينكه به تعادل برسيم بايد سالي يك و نيم ميليون واحد مسكوني توليد كنيم.

- حالا واقعاً براي آنها سود دارد؟

- آنها سود پيمانكاريشان را مي گيرند ولي تا كنون به سود تورم عادت كرده اند مثلاً 100 واحد مسكوني مي ساختند روي هركدام 70 درصد سود مي بردند ما مي گوييم هزارتا بسازيد روي هر كدام 30 درصد سود ببريد عملاً سودش هم از قبلي هم بيشتر مي شود اما بايد كار بيشتري انجام دهند.

- پس شما از انبوه سازان حمايت هم مي كنيد؟

البته لازم است درباره واژه انبوه سازي تعريفي داشته باشيم كه انبوه سازي واژه اي است كه كشورما را 10 سال عقب انداخته است زيرا انبوه سازي به معناي زياد سازي است كه هيچ فايده اي ندارد آن چيزي كه ارزش دارد توليد صنعتي و استفاده از فناوري نوين است و آن چيزي كه كار را باكيفيت مي كند فناوري نوين و صنعتي سازي است يعني بايد به دنبال توليد صنعتي مسكن و استفاده از فناوري هاي نوين باشيم.

- پس شما براي واگذاري مسكن مهر چطور تصميم مي گيريد؟

وزارت تعاون طرح مسكن مهر را براساس يك سري استعلام ها انجام داده است، از آب، برق، و ... با كلي پيچيدگي استعلام كرده، البته مي دانيم كه روش مان نقص داشته چون جاي تقلب در آن وجود دارد.

- به همين خاطر رفتيد سراغ كد رهگيري؟

خب يكي از مزاياي كد رهگيري اين است كه اگر فردي مسكن مهر داشته باشد و بخواهد ملك ديگرش را معامله كند معلوم مي شود كه قبلاً به وي مسكن مهر واگذار شده و واجد شرايط نبوده و لذا اين طرح هوشمند حلقه اطلاعاتي ما را تكميل مي كند.با اين كد رهگيري هر عملي بر روي مسكن شفاف خواهد شد.

- كد رهگيري براي اجاره هم هست؟

گام دوم وارد اجاره هم مي شود اما فعلاً وارد نشده است.

- فكر مي كنم پس هنوز راه هاي زيادي براي فرار از استعلام هاي شما وجود دارد؟

بله، ولي كار را بايد شروع كرد و سپس خطاهايش را پله پله كم كرد. نمي توانيم بگوييم چون خطا داريم كار را شروع نمي كنيم. ما بعد از شروع كار تدابيري مي انديشيم تا خطاها را كم كنيم. اساساً حسن آقاي احمدي نژاد اين است كه كار را راه مي اندازد. كار كه به جلو مي رود خطاهايش در فرايند حل مي شود و اين بهتر از اين است كه بگوييم چون خطا خواهيم داشت نبايد هيچ كاري بكنيم.

اما چون به فرموده مقام معظم رهبري اين دولت، دولت كار است و كار هم خطا دارد؛ بايد بپذيريم خطاي شروع كار مي تواند 20 درصد باشد اما پيگيري رسانه ها و بررسي نقاط قوت و ضعف خطارا پله پله كم كنيم.

- خيلي روشن بگو يك نفر در تهران بخواهد از طرح مسكن مهر استفاده كند بايد چقدر پول داشته باشد؟

به عنوان مثال در حال حاضر اگر كسي بخواهد خانه اي در شهر جديد پرند خريداري كند بايد حداقل 50 ميليون تومان بپردازد اما در مسكن مهر به طور متوسط 25 ميليون تومان تمام مي شود كه از اين 25 ميليون تومان 15 ميليون وام آماده سازي و ساخت بوده و 10 ميليون آن به صورت تدريجي توسط متقاضي پرداخت خواهد شد. يعني در طي پروسه ساخت.

- و چند سال بايد منتظر بماند؟

دولت موظف است دو چيز را تامين كند كه آن زمين و وام ساخت است اگر دراين باره دير كرد داشت بايد پاسخگو باشد در اين ميان برخي رسانه ها بي انصافي مي كنند مثلاً ما مي گوييم به طور متوسط از اين 25 ميليون تومان بايد 10 تومان آن را به صورت تدريجي پرداخت كنيد. آن وقت آنها مي گويند تا ديروز گفته بوديد 8 تومان حالا فلان پروژه شده 12 تومان، اين رسانه ها اين نكته را در نظر نمي گيرند كه ممكن است كسي بخواهد كف خانه را سنگ مرمر كند ، خب زندگي را مي توانيم هم با موكت و هم با سنگ شروع كنيم پس قيمت تمام شده به خود مردم بستگي دارد.

- يعني 10 ميليون را بايد داشته باشد؟

اين را بايد در نظر بگيرند كه 10 ميليون، پول يك پرايد است و حتماً همه پيش صاحب خانه هايشان چهار يا پنج تومان دارند. كافي است چهار الي پنج تومان جور كنند تا به صورت تدريجي پرداخت كنند تا صاحب مسكن شده و بعد از طريق قسط وام ساخت پرداخت كنند.

- بعد آن وقت مي توانند اين واحدها را اجاره دهند و بفروشند؟

صددرصد، هيچ ممنوعيتي براي خريد و فروش يا اجاره آنها وجود ندارد اما دولت اسم افراد را در ليست خود ثبت مي كند و مي گويد من دينم را درباره مسكن شما ادا كردم و ديگر دولت مسئول مسكن شما نيست ، زيرا طبق اصول 3، 31 و 43 قانون اساسي دولت موظف است يكبار درباره خانوار فاقد مسكن اقدامات لازم را انجام دهد. لذا جلوي معامله را نمي شود گرفت و البته اشكالي هم ندارد اما دولت مي گويد كه من كاري كه بايد انجام مي دادم را انجام دادم.

- با اين حساب يعني 50 ميليون تبديل شده به 10 ميليون، آره؟

بله همينطوره.

- راستي مهندس، قبول داري كه اطلاع رساني تان ضعيف بوده است؟

اطلاع رساني ما ضعيف است و بايد روابط عمومي ما فعال تر شوند، حضرت امام (ره) مي فرمودند مرغي كه مي خواهد يك تخم بگذارد قبل از آن يك عالمه سر و صدا مي كند ، حالا ما اين همه كار مي كنيم نه تنها قبلش حرفي نمي زنيم بلكه بعدش هم چيزي نمي گوييم. مقام معظم رهبري هم چند وقت پيش تاكيد كردند كه دولت بايد بحث اطلاع رساني را جدي بگيرد، روابط عمومي ها بايد فعال باشند يعني مقام معظم رهبري به صراحت روي اين نقطه ضعف دولت دست گذاشت.

- بارها اعلام شد كه دولت براي مسكن برنامه ويژه اي دارد ، منظور فقط طرح مسكن مهر بود ؟

دولت از دو جبهه در زمينه مسكن حركت كرد كه عبارت از اين است كه هم عرضه را تقويت و هم سعي كرديم با سوداگري برخورد كند. يك بنده خدايي حرف قشنگي مي زد كه اگر ما تمام ايران را خانه بسازيم اما اگر با سوداگري برخورد نشود مشكل مسكن حل نخواهد شد يعني تا دلال بازي باشد نه تنها سوداگري حل نشده بلكه تقويت هم مي شود، برنامه هاي ما طرح مسكن مهر، كدرهگيري و يك طرح جديد در تهران است.

- طرح جديد؟

بناست در آينده اي نزديك در استان تهران عملياتي شود و آن اين است كه عده اي هستند كه در زمين خودشان با پول خودشان خانه اي ساخته اند اما خانه نيمه تمام است و پول كم آورده اند. ما در حال تلاشيم كه به اينها وام ساخت بدهيم.

- اين وام شرايط ويژه اي دارد؟

آره بدون سپرده گذاري 8 ميليون به آنها مي دهيم تا خانه خود را تكميل كنند.

- فكر مي كني روند كاهش مسكن ادامه پيدا كند؟

معتقدم اگر برنامه دولت ادامه پيدا كند مي تواند تا 20 درصد ديگر كاهش پيدا كند.

- يعني 50 درصد؟

بله

- ميانگين كاهش قيمت مسكن در كشور و تهران چقدر است؟

30 درصد در كشور است.

- چقدر از آن مربوط به اين طرح است؟

شايد الان نتوانم درصد مشخصي اعلام كنم اما به هر حال نقش پررنگي داشت ، ببين دو دسته كار انجام شده، يك دسته كارهايي بوده كه ما براي افزايش عرضه انجام داديم مثل طرح مسكن مهر و يك دسته كار بوده كه ما براي كنترل سوداگري انجام داديم مثل كد رهگيري همچنين براي شروع كار مسكن مهر سه گام بايد برداريم ابتدا تامين زمين بعد از آن آماده سازي و بعد بايد پي سازي آن شروع شود كه تامين زمين و آماده سازي تقريباً يكسال طول مي كشد و اينكه اين پروژه چه زماني تمام شود به خيلي مسائل بستگي دارد. مانند اينكه يك ساختمان 12 طبقه باشد يا 5 طبقه و يا وام آن به موقع پرداخت شود يا خير. تمام مسائل دست به دست هم مي دهد مثلاً شخصي بخواهد براي خودش خانه بسازد سه سال از زمان اينكه پروانه اش را بگيرد طول مي كشد.

- آماري داريد كه نشان دهد در اين سه، چهار سال در قصه مسكن چه اتفاقاتي افتاده؟

بله، در 10 سال اخير در بخش مسكن با توجه به شرايط و زمان، سالانه به طور متوسط پنج هزار واحد اجاره به شرط تمليك ساخته مي شد مثلاً از ابتداي سال 76 نتيجه خروجي برنامه اين بود كه توسط خود دولت ساخته شود، در حال حاضر ما در مسكن مهر كشور را به جايي رسانديم كه سالانه دولت بستر توليد 400 الي 500 هزار واحد مسكوني را ايجاد كرده است.

- با اين حساب تا پايان سال 87، 400 هزار نفر مي دانند كه قراراست صاحبخانه شوند؟

يك ميليون و 300 هزار نفر مي دانند يعني سال بعدي ها هم مي دانند اما از اين ميان 400 هزار نفر مي دانند كه كارشان در حال پيش رفتن است.در تهران 300 هزار نفر هستند هر كه زودتر ثبت نام كند جلوتر خواهد بود.

- يعني الان مثلاً يك تكه زمين را به گروهي از مردم نشان مي دهيد و مي گوييد زمين شماست اما ممكن است تا صاحب خانه شدن شما چند سال طول بكشد؟

بله

- پس يعني شما زمان ساخت را تضمين نمي كنيد؟

به هر حال ممكن است يك پروژه يك، دو و سه سال طول بكشد. بستگي به سرعت عمل مردم و ما در بستر سازي ها دارد اما در عوض آن طرف مي داند كه بالاخره مسكني را صاحب خواهد شد.

- اين كار به چه درد مي خورد؟

يكبار آقاي شريعتمداري مقاله اي در كيهان نوشته بود كه بسيار جالب بود در اين مقاله آمده بود اگر دولت نمي تواند هيچ كاري انجام دهد حداقل يكسري زمين هايي مشخص كند و به كساني كه فاقد مسكن هستند بگويد كه در آينده اينجا متعلق به شماست آن وقت كساني كه از لحاظ مسكن زير فشارند مي توانند آنجا را به خانواده هايشان نشان دهند و بگويند كه قرار است چند سال ديگر ما در اين مكان صاحب خانه شويم پس اين چند سال را تحمل كنيد. زيرا آدمي به اميد زنده است و اين نكته كليدي است يعني اگر اميد داشته باشيم كه روزي مشكلات حل مي شود سخت ترين مساله را هم مي توانيم تحمل كنيم حال اگر زير فشار اقتصادي باشي و هيچ اميدي نداشته باشي بسيار شكننده خواهد بود.

- پارتي بازي هم مي كنيد براي افراد يا گروه خاصي؟

ما دخالتي در اولويت ها نداريم وزارت تعاون و مسكن اين كار را باهم انجام مي دهند و باهم تقسيم كار كرده اند يكسري كارها را وزارت تعاون و قسمتي را وزارت مسكن انجام مي دهند.

- يك سوال كه در ذهن خيلي ها به وجود آمد اين بود كه در تهران با اين همه مشكلات و باتوجه به اينكه افزايش قيمت از تهران شروع و به شهرهاي ديگر هم رسيد، پس چرا تهران بايد آخرين جايي باشد كه مسكن مهر اجرا مي شود؟

ما همزمان همه را با هم شروع كرديم. اين پروژه ملي بوده و در 30 استان شروع شده است. مديريت ها و امكانات در تهران و تامين زمين سخت بود اما در پرند و هشتگرد و فيروزكوه شروع شد و در حال كار هستيم. البته بايد سرعت را در تهران افزايش دهيم زيرا اگر مساله تهران حل شود به نوعي مساله كشور حل مي شود.

- به نظر مي رسد بحث تغيير كاربري ها كاملاً سليقه اي شده و دولت هم به طور مستقيم در اين مساله ورودي نداشته، آيا برنامه اي هم براي اين مساله داريد؟

رانت تغيير كاربري يكي از بحث هاي ما است. هر شهري يك طرح جامع و يك طرح تفصيلي دارد كه طرح جامع هر شهري را بايد شوراي عالي معماري و شهر سازي تصويب كند كه دبير آن وزارت مسكن است و نماينده هاي همه وزارتخانه هاي مربوط در آن حضور دارند.

بعد از آن طرح تغيير كاربري به كميسيون ماده 5 مي رود . كميسيون ماده 5 استان هم متشكل از جمعي از مقامات استان اعم از شهرداري، وزارت مسكن و ... است.

- چرا بحث ماليات وضع كردن براي خانه هاي خالي منتفي شد؟

منتفي نشده است و در دستور كار دولت قرار دارد.

- بعضي ها مي گويند فعاليت وزارت مسكن با بنياد مسكن تداخل دارد و نوعي موازي كاري صورت مي گيرد قبول داري؟

خير، چرا كه بنياد مسكن يك نهاد عمومي غير دولتي است و به عنوان يك نهاد عمومي مي تواند مسكن توليد كند اما در حال حاضر بيشتر متولي مسكن روستايي شده است يعني در حال اجراي طرح عظيم بازسازي و مقاوم سازي مسكن هاي روستايي است كه متاسفانه به لحاظ رسانه اي خوب پوشش داده نشده است.

- بحث اجاره به شرط تمليك با آمدن طرح مسكن مهر به طور كامل تعطيل شد؟

پروژه جديدي در بخش اجاره به شرط تمليك شروع نمي كنيم اما پروژه هاي نيمه تمام را بايد به اتمام برسانيم.

- تفاوت اصلي اجاره به شرط تمليك با مسكن مهر چيست؟

بزرگترين عيب طرح اجاره به شرط تمليك اين بود كه دولت با بودجه خود آنرا مي ساخت در حاليكه بودجه دولت محدود است و مسكن نبايد با بودجه دولتي ساخته شود.بلكه بايد با پول مردم و وام ساخته شود و دولت بايد بعد نظارتي، حمايتي و بستر سازي داشته باشد.

- سهم دولت در مسكن، زماني كه مسكن به اوج گراني رسيد چقدر بود؟

سه درصد

- اين رقم منطقي است؟

معتقديم سهم تصدي گري دولت بايد صفر مطلق شده و حمايتي آن 40 تا 50 درصد شود.

- مهر رضا در اين زمينه كمك مي كند؟

خير، متاسفانه

- مگر طرح مهر رضا و طرح مسكن مهر هر دو از طريق شخص رئيس جمهور ساپورت نمي شوند؟

مهر رضا بيشتر سمت وام هاي اشتغال و ازدواج رفته است. يك جوان به طور طبيعي مي خواهد ازدواج كند و موانعي دارد كه آن ها بايد برطرف شود.

-يعني معتقدي كه بايدهمه سرمايه ها روي مسكن متمركز شود؟

لازم نيست كه به جوان گفت كه ازدواج كن بايد بستر فراهم شود، بستر آن هم مسكن و اشتغال است لذا بايد از مسكن شروع كنيم زيرا توليد مسكن اشتغال زا است و اين باعث ازدواج هم خواهد شد. در اين ميان بايد منابع خود را هم به آن اختصاص دهيم يعني بر اساس علم اقتصاد تخصيص بهينه منابع محدود به نيازهاي نامحدود صورت گيرد. اگر بانك مي تواند A ريال وام دهد بايد در اولويت اول وام ساخت مسكن دهد زيرا وام ساخت مسكن، دو مشكل من را هم حل مي كند. يكي اينكه اشتغال ايجاد مي شود و دوم اينكه مشكل مسكن را حل مي كند.

- خب نگاه توامان به هر دو مسئله چه اشكالي دارد؟

اقتصاد را بايد با لوكوموتيو كشاند، بايد مسكن كه همان لوكوموتيو است را راه بياندازيم ما بقي واگن ها دنباله آن راه خواهند افتاد.

در اقتصاد بعضي بخش ها جنبه واگني داشته و برخي جنبه لوكوموتيوي دارند. راه اندازي لوكوموتيو بايد اولويت اول دولت باشد يعني بايد منابعش را تخصيص دهد. منابع هم دوگونه است؛ يكي منابع بودجه اي و ديگري منابع بانكي. دولت يك بودجه اي دارد كه ابتدا تقسيم شده و بعد تخصيص پيدا مي كند و بعد از اين مراحل هزينه خواهد شد. البته در اين زمينه بانك هاي دولتي هم منابع خاص خود را براي پرداخت تسهيلات دارند.

ممنون از وقتي كه براي برنا گذاشتي..

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن