تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816443640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمينه اي براي جنگ در منطقه وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: زمينه اي براي جنگ در منطقه وجود ندارد
وزير امور خارجه ايران با اشاره به مواضع اشتباه غرب در قبال ايران گفت: به تصور من منطقه در جهت آرامش و حل و فصل پيش مي رود؛ زمينه اي براي جنگ وجود ندارد.


به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علي اكبر صالحي در مصاحبه با روزنامه الاخبار چاپ لبنان،گفت:همواره در اظهاراتم اعلام كرده ام غرب تلاش مي كند به نوعي با ايران تعامل كند كه آن را مجبور سازد تعاملش را متناسب با تعامل غرب تغيير دهد. متاسفانه غرب در اين توهم است كه اگر به فشارهايش عليه ايران ادامه دهد و محاصره را تشديد كند اين كشور تسليم خواهد شد. ايران يك كشور متمدن با تاريخ كهن است كه براي مقابله با اين اقدامات خبرگي دارد.
ايلي شلهوب خبرنگار الاخبار پرسيد آيا تنگه هرمز را از اول ژوئيه آينده خواهيد بست؟
صالحي گفت : ما از بستن تنگه هرمز صبحت نمي كنيم.بر عكس تنگه هرمز براي ما و كشورهاي همسايه و همه جهان مهم است. ايران پيش از هركشور ديگري ماموريتش حمايت از امنيت و ثبات در خليج فارس و تنگه هرمز است اما اين امنيت بايد گروهي باشد. قابل قبول نيست كشورهايي از خارج اين منطقه، هويت طرفهاي استفاده كننده از اين امنيت را در اين تنگه مشخص كنند. من به برادرانم در منطقه توصيه مي كنم بايكديگر براي حفظ ثبات و امنيت در خليج فارس همكاري و همياري كنيم.
الاخبار پرسيد نظر شما درباره مراجعه اتحاديه عرب به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و درخواست آن براي مجازات سوريه چيست؟
صالحي گفت:من از اين تصميم اعراب در شگفتم زيرا تصميم سابق ايجاب مي كرد كه ناظراني به سرويه بروند تا از اوضاع مطلع شوند و اين كار هم شد .ناظران به سوريه رفتند و بيش از يك ماه در آنجا تلاش كردند و گزارش متوازني نيز دادند. انتظار مي رفت به اين ماموريت ادامه دهند . ما متعجب و شگفت زده هستيم نمي دانيم چرا اتحاديه عرب كار ناظران را متوقف و به شوراي امنيت مراجعه كرد.آنها در اجراي ماموريت خود موفق بودند .
خبرنگار الاخبار پرسيد: شما از رويدادهايي كه اتفاق افتاده است چه تفسيري داريد؟
وزير خارجه ايران،گفت :به نظر من در شيوه تعامل با سوريه نوعي ابهام وجود دارد. از ابتدا موضع رسمي ايران آن بود كه دولت سوريه بايد خواسته هاي ملت سوريه را از نظر تجديد نظر در قانون اساسي و برگزاري انتخابات پاسخ دهد . آنها قول دادند اين كار را خواهند كرد و به وعده خود نيز عمل مي كنند . قوانين اصلاح طلبانه اي صادر شده است و فوريه آينده نيز همه پرسي قانون اساسي برگزار خواهد شد. چرا به سوريه فرصت نمي دهند تا سوريها خودشان اصلاحات لازم را انجام دهند؟.
ايلي شلهوب پرسيد:به نظر شما چرا اين فرصت را نمي دهند ؟
صالحي گفت:اين سوالي است كه تو بايد از خود اعراب بپرسي. برادران عرب ما بايد نوع تعاملشان را با سوريه توجيه كنند.كشورهاي ديگري غير از سوريه وجود دارند كه در آنها حركت جمعي وجود دارد. رئيس جمهور آن تصميم گرفت از قدرت كناره گيري كند اما دولت و نظام باقي مانده است و اصلاحات نيز به تدريج در آن به پيش مي رود چرا به سوريه فرصتي را كه به اين كشور داده اند، نمي دهند.
الاخبار پرسيد شما به تازگي از تركيه ديداركرديد وگفته شد يك سفر سرنوشت ساز بود و شما لمس كرديد كه موضع تركيه در قبال پرونده هاي منطقه و در راس آن سوريه تغيير كرده است؛ در اين سفر چه گذشت؟
صالحي گفت:ما همواره با برادران ترك خود در حال تماس و رايزني هستيم. ما بهترين روابط را با اين كشور داريم. من سال گذشته حدود هشت بار از اين كشور ديدار كردم و آقاي احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز چهار يا پنج بار به ا يران آمد. او برادر بزرگوار و دوست است. ما در نهادهاي بين المللي نيز با يكديگر ديدار كرده ايم. ديدگاههاي ما با تركيه درباره بسياري از مسائل و اموري كه در سطح جهان و منطقه رخ مي دهد تقريبا به يكديگر شباهت دارد اما ما در برخي مسائل نيز با يكديگر اختلاف داريم و اختلاف نيز امر طبيعي است. شيوه ما در تعامل با اين اختلاف نيز افزايش رايزني بين ماست تا حل شود. درباره سوريه نيز برادران ترك ما ديدگاههاي خاص خودشان را دارند . آنها مي خواهند اصلاحات به سرعت رخ دهد نه به آرامي ما نيز به آنها گفتيم تا زمانيكه بشار اسد رئيس جمهور سوريه وعده اجراي اصلاحات را داده و گامهاي ملموسي در اين جهت برداشته است به او فرصت بدهيد زيرا شتابزدگي در اين كارها نيز امكان دارد نتايج منفي داشته باشد.
الاخبار پرسيد: آيا آنها با اين رويكرد پيشنهادي موافقت كردند ؟
صالحي گفت : نمي خواهم درباره اين قضيه به جزئيات وارد شوم زيرا اينها مسائلي است كه بين ما و آنهاست اما ما در حال رايزني دائم با يكديگر هستيم.
الاخبار پرسيد: ايران از روز اول اعلام كرده است از بشار اسد رئيس جمهور سوريه حمايت مي كند در مقابل كاملا روشن به نظر مي رسد كه بشار اسد نوك پيكان در رويارويي سوريه با عربستان و قطر است آيا زمان آن فرا نرسيده است كه ايران به روي اين كشورها عصا بلندكند؟
وزير خارجه گفت: عصايي كه ايران بلند مي كند عصاي دوستي و برادري و همبستگي است. اين عصايي است كه ما در اختيار داريم شبيه عصاي موسي است نه عصاي فرعون به همين سبب ما عصا بلند نمي كنيم كه به سر ديگران بكوبيم آنچنانكه فرعون اين كار را كرد . ما داراي منطق و عقل هستيم و از برادران سعودي و ديگران مي خواهيم به حفظ امنيت و ثبات منطقه و امنيت و ثبات سوريه كمك كنند. عربستان و سوريه روابط بسيار خوبي داشتند و ما تعجب مي كنيم چگونه اين روابط مستحكم به ناگهان به دوري تبديل شده است.
الاخبار پرسيد آيت الله خامنه اي رهبر معظم ايران بياناتي قوي در چارچوب حمايت از سوريه مطرح كردند به نظر شما اين سخنان در عمل چگونه پياده خواهد شد ؟
صالحي گفت : ما از روز اول اعلام كرديم دولت سوريه به مقاومت كمك كرده و سوريه كشور مقاومت و قويترين حلقه در محور مقاومت در منطقه است. اين از مهمترين ويژگيهاي دولت و ملت سوريه است و امت عربي بايد به اين ويژگي اهميت بدهد. دولت دمشق تنها دولتي است كه با اسرائيل رويارويي و از مقاومت حمايت مي كند به همين سبب است كه اين هجمه عليه سوريه صورت مي گيرد. ايران نيز از روز اول در موضع دفاع از دولت و ملت سوريه ايستاده است. اين موضع بدان معنا نيست كه اگر ناكامي ها و موارد منفي وجود داشته باشد و ملت خواستار اصلاح آن باشد دولت سوريه پاسخ ندهد، بلكه بر عكس نظام سوريه بايد اين خواسته ها را برآورده كند.
الاخبار پرسيد: بيش از ده ماه از بحران سوريه مي گذرد و هيچ مسئول بلند پايه ايراني به آن سفر نكرده است آيا به زودي از دمشق ديدار خواهيد كرد؟
صالحي گفت : علي سعيد لو معاون رئيس جمهور به سوريه سفركرده است و من نيز با آقاي وليد معلم وزير خارجه سوريه در جده در نشستهاي كميته اجرايي سازمان همكاري اسلامي ديداركردم. وليد معلم از من خواست در نشست جده شركت كنم و من نيز اين كار را انجام دادم. من در تماس دائم با وي هستم . شماري از مسئولان ايراني نيز به سوريه سفر كرده اند. وزير مسكن به سوريه رفت و نشستهاي كميته مشترك در دمشق برگزار شد.
الاخبار پرسيد آيا قصد داريد در آينده نزديك به دمشق سفر كنيد؟
صالحي گفت : زمانش كه برسد آن را اعلام خواهيم كرد.
الاخبار پرسيد آيا شما درباره ثبات موضع روسيه و چين در قبال بحران سوريه اطمينان داريد ؟
صالحي گفت:به اعتقاد من روسيه و چين در قبال آنچه در جهان و به خصوص در منطقه خاورميانه رخ مي دهد نوعي تفاهم عميق دارند. نمي توانم به نيابت از ديگران صحبت كنم اما اين دست كم برداشت من است. درگذشته نيز تحليلها و برداشتهاي دوستان ما در روسيه و چين در ارتباط با حوادث منطقه بر اساس حسن نيت بود. مداخله خارجي و توطئه و امثال آن در منطقه نبود اما آنچه در منطقه رخ داده و مداخله خارجي واضح و روشن شده است، آنها نيز به شيوه متفاوتي فكر مي كنند و رويكرد سياسي آنان در قبال تحولات منطقه ملموس تر شده است.
الاخبار پرسيد آيا مي توان از محور دمشق، تهران، مسكو و پكن سخن،گفت ؟
صالحي گفت :ما در حال رايزني دائم با دوستان روس و ترك و دوستان خود در عراق هستيم . ما در حال تماس با بسياري از كشورها از جمله وزيران خارجه برخي كشورهاي عربي هستيم كه نمي خواهم به اسامي آنها اشاره كنم و درباره بسياري از مسائل بحث و تبادل نظر مي كنيم . مسائلي وجود دارد كه اكنون نمي خواهم به آنها بپردازم. آنچه مي توانم بگويم آن است كه حقايق بيش از پيش روشن مي شود. درباره رويدادها هوشياري وجود دارد و ريشه هاي اين تحولات نيز به صورت واقعگرايانه درك مي شودكه زمينه را براي نزديك شدن به يكديگر فراهم مي كند.
الاخبار پرسيد به نظر شما منطقه به كدام سمت و سو مي رود به سوي آرامش يا تنش ؟
صالحي گفت:به تصور من منطقه در جهت آرامش و حل و فصل پيش مي رود. زمينه اي براي جنگ وجود ندارد. غرب مي داند كه اگر وارد جنگ شود آتشي كه شعله ور خواهد شد تر و خشك را با هم خواهد سوزاند. به خاطر بيم از پيامدهاي جنگ، حركت به سمت حل و فصل پيش مي رود.

/ع2

پنجشنبه|ا|13|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن