تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821310805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار امروز جشنواره تئاتر فجر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اخبار امروز جشنواره تئاتر فجر
خبرگزاري فارس: محمدعلي كشاورز پيشكسوت بازيگري تئاتر و سينما معتقد است: تئاتر در حال حاضر نيازمند حمايت و پشتيباني مالي و معنوي مديران تئاتري كشور است تا بتواند روند روبه رشد خود را دنبال كند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره تئاتر فجر اخبار امروز اين ستاد خبري به شرح زير است.

* كشاورز: تئاتر نيازمند حمايت است تا بتواند روند روبه رشد داشته باشد

«محمد علي كشاورز» از بزرگان و پيشكسوت تئاتر و سينما در گفت‌و‌گو با پايگاه رسمي اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، در مورد جايگاه تئاتر كشور گفت: تئاتر از سال هاي دور به خصوص قبل از انقلاب در سينماي ايران اثر گذار بوده است و اغلب بزرگان تئاتر ما با حضور در سينما منشا اثر گذاري بوده‌اند. «شب قوزي»، «خشت و آيينه»، «گاو»، «صادق كرده» و خيلي از فيلم هاي مطرح سينماي بعد و قبل از انقلاب با حضور بازيگران مطرح تئاتري از قبيل جمشيد مشايخي، علي نصيريان، جعفر والي و عزت الله انتظامي ساخته شده است.

اين هنرمند در ادامه با اشاره به وضعيت كنوني تئاتر فجركشور گفت: تئاتر در مقطع فعلي نيازمند حمايت، پشتيباني مالي و معنوي مديران تئاتري است تا بتواند روند روبه رشدي داشته باشد.

اين بازيگر تئاتر در مورد علاقه‌اش به بازي در صحنه تئاتر بيان داشت: هميشه عاشق بازيگري روي صحنه تئاتر بوده و هستم و در دو و سه سال قبل هم قرار بود در نمايشي بازي كنم كه به دليل وضعيت جسماني‌ام و بيماري اين حضور محقق نشد و اميدوارم با بهبودي شرايط جسمي بتوانم در صحنه تئاتر حضور مجددي داشته باشم و بتوانم تجربياتم را به نسل جوان منتقل كنم.

كشاور با تاكيد بر برگزاري هر چه با شكوه‌تر جشنواره تئاتر فجر تصريح كرد: جشنواره تئاتر فجر يكي از بهترين شيوه‌هايي است كه كارگردانان، بازيگران جوان، شايسته تهراني و شهرستاني مي توانند توانايي‌هاي خودشان را عرصه كنند و حضور تاثير گذاري در ادامه در تئاتر كشورمان داشته باشند.

* كارگاه «ارتباط تنفس و تصور» پاتريك راميو به پايان رسيد

به گزارش پايگاه رسمي اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، «پاتريك راميو» هنرمند آمريكايي كه كارگاه ارتباط «تنفس و تصور» را در سي‌امين جشنواره فجر برگزار كرد، درباره كارگاه خود گفت: در اين كارگاه ما به دنبال اين بوديم تا بتوانيم درك درستي از نقش تنفس در ارتباط بازيگران با يكديگر روي صحنه به دست آوريم.

وي كه بزرگ شده نيويورك است و در حال حاضر در كشور فرانسه زندگي و كار هنري خود را پي مي‌گيرد، تاكنون در بيش از 300 نمايش حضور داشته است. او در توضيح بيشتر درباره كارگاه «تنفس و تصور» گفت: مي‌توانم بگويم كارگاهي كه برگزار شد، درباره ارتباط تنفس در عمل است و اينكه چطور مي‌توانيم با تنفس به يك ارتباط دقيق با بازيگر رو به روي خود برسيم.

او ادامه داد: اين روش خيلي ساده عمل مي‌كند، همين كه شما بتوانيد روي صحنه بدون واهمه تنفس كنيد و نه تنها اين تنفس را قطع نكنيد، بلكه از طريق آن به ارتباط برسيد خيلي مهم است. نكته ديگر اين است كه شما از اين طريق است كه مي‌توانيد به نقطه‌اي برسيد كه لحظه به لحظه روي صحنه حضور داشته باشيد.

او با اشاره به اينكه مي‌توان در يك جمله گفت در اين كارگاه در پي اين موضوع بوديم كه از طريق تنفس به تمركز برسيم، گفت: روي صحنه نبايد دست به تظاهر زد، بايد بتواني از طريق تنفس هر آنچه هستي را آشكار كني.

وي در پايان هنرجويان ايراني شركت كننده در اين كارگاه را بسيار خلاق توصيف كرد و گفت: هنرجويان ايراني بسيار فراتر از انتظار من ظاهر شدند. وقتي چيزي را به آن‌ها مي‌گفتم چنان سريع آن را دريافت مي‌كردند و روز بعد با تمرين آن را توسعه داده بودند كه من شگفت‌زده مي‌شدم. كاري كه ما اينجا انجام داديم و نتيجه‌اي كه به آن رسيديم گاه در جاي ديگر جهان مثل كشور فرانسه كه در آنجا كارگاه‌هاي آموزشي داشتم نزديك به دو ماه برايش وقت مي گذاشتم.

راميو همچنين با عنوان اينكه در حال حاضر شناخت كمي از هنر ايران دارد گفت: اما مي‌دانم هنر ايران جهاني شده است به خصوص سينماي آن و بايد بيشتر آن را دنبال كنم.

پاتريك راميو (Patrick Rameau) هنرمند آمريكايي متولد 1960 است. او استاد آكادمي هنرهاي دراماتيك امريكا، دانشگاه كُرنل (Cornell university) و كالج سوني (SUNY ) نيويورك است. راميو در 27 ساله گذشته به عنوان مدرس و بازيگري موفق در آمريكا و فرانسه در عرصه تئاتر و سينما درخشيده است.

كارگاه «ارتباط تنفس و تصور» اين هنرمند روز گذشته10 بهمن ماه در تماشاخانه سنگلج به پايان رسيد.

*صادق عاشورپور: جشنواره تئاتر فجر نوروز تئاتر ايران است

«صادق عاشورپور» درام‌نويس و پژوهشگر تئاتر در گفت‌و‌گو با پايگاه رسمي اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، گفت: اين جشنواره چشم‌اندازي از برنامه‌هاي تئاتري در طول يك سال است و در اين بين تنها سياست‌گذاري و اشتباهات برنامه ريزان جشنواره عملكرد كلي اين جشنواره را زير سوال مي‌برد.

عاشورپور جشنواره تئاتر فجر را نوروز تئاتر ايران و وقت باليدن و تولد گروه هاي نمايشي دانست و اظهار داشت: با برگزاري جشنواره تئاتر فجر به شكل بين‌المللي، تئاتر كه برگرفته از فرهنگ ما است به جهانيان معرفي مي‌شود.

* بخش رقابتي آثار صحنه‌اي و خياباني تئاتر فجر آغاز شد

به گزارش پايگاه رسمي اطلاع‌رساني سي‌امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، تعداد 124 اثر ايراني به علاوه 10 نمايش خارجي در بخش‌هاي مختلف صحنه‌اي، خياباني، نمايشنامه‌خواني، راديو تئاتر اين دوره از جشنواره حضور دارند.

بر اين اساس 74 اثر صحنه‌اي بدون احتساب «اپراي حافظ» و نمايش «آبي گونه» در اين بخش حضور دارند كه 50 اثر از تهران و 24 اثر از شهرستان‌ها است. همچنين در بخش خياباني 24 اثر حضور دارد كه 3 نمايش از تهران و 21 نمايش از شهرهاي مختلف كشور است. بخش نمايشنامه‌خواني نيز ميزبان 9 اثر است كه 8 اثر از تهران و يك اثر از ديگر شهرستان‌ها است. بخش راديو تئاتر نيز در برگيرنده 14 نمايش است كه 8 اثر از تهران و 6 اثر از شهرستان‌ها حضور دارد.

از سويي ديگر در اين دوره از جشنواره برخي از درام‌نويسان با 2 اثر حضور داشتند. محمد چرمشير، ايوب آقاخاني، حسن باستاني، حسين ابراهيمي، صحرا رمضانيان در بخش نمايش‌هاي صحنه‌اي، محمد جواد حسن شاهي، آسيه امام رضايي در بخش راديو تئاتر و محمدعلي صادق حسني در بخش خياباني نويسندگاني هستند كه با 2 اثر در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر حضور دارند. اين درحالي است كه در اين دوره از جشنواره تنها 9 اثر اقتباسي از آثار خارجي در بخش رقابتي جشنواره حضور دارد.

اما حضور كارگردانان زن حاضر در اين دوره از جشنواره نيز قابل توجه است و 20 نمايش در بخش‌هاي مختلف جشنواره كه 5/16 درصد كارگردانان را تشكيل مي‌دهد از بانوان هنرمند كشور هستند.

اما از ديگر نكات قابل توجه سي‌امين جشنواره تئاتر فجر حضور قابل توجه استان‌ها و شهرستان‌هاي سراسر كشور است. بر اساس اين گزارش، حضور خراسان رضوي، هرمزگان و البرز هر كدام با 4 اثر نمايشي در اين دوره از جشنواره قابل توجه است و استان‌هاي همدان، گيلان، ايلام، كردستان و فارس نيز با 3 اثر در جشنواره حضور دارند.

همچنين شهرستان، ملاير، دهلران، مشهد و شيراز با 3 اثر و بندرعباس، اردبيل، ساري، لاهيجان، كرمانشاه، بجنورد، نظرآباد، ورامين و زاهدان با 2 اثر نمايشي در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر حضور دارند.

اما بخش بين الملل سي‌امين جشنواره تئاتر فجر نيز ميزبان 97 نفر ميهمان خارجي از كشورهاي مختلف است. بر اساس اين گزارش 10 نمايش خارجي در اين دوره اجرا خواهند داشت، كه در برگرنده 60 ميهمان از كشورهاي، آلمان، فرانسه، سوئيس، ايتاليا، تركيه، تونس، ژاپن، چين و جمهوري آذربايجان است. همچنين 7 استاد در بخش كارگاه هاي آموزشي و 29 ميهمان در بخش بازار تئاتر جشنواره سي‌ام تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

* «مجله تئاتر» با سي‌امين جشنواره تئاتر فجر همراه شد

به گزارش پايگاه رسمي اطلاع‌رساني سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، برنامه «مجله تئاتر» با اجراي «منوچهر اكبرلو» به مدت ده شب در ايام برگزاري جشنواره سي‌ام از ساعت 19 به مدت 45 دقيقه به صورت زنده از سالن انتظار سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر به پوشش زنده اخبار و اطلاعات جشنواره مي‌پردازد.

نگاه علمي و پژوهشي به دوره‌هاي گذشته جشنواره تئاتر فجر، معرفي فستيوال‌هاي معتبر تئاتر دنيا، مصاحبه با كارگردان‌هاي مختلف حاضر در جشنواره و همچنين گفت‌وگوي علمي در خصوص جشنواره و بخش‌هاي مختلف آن با اساتيد برجسته تئاتر ايران از جمله بخش‌هاي متنوع ويژه برنامه مجله تئاتر هستند.

اين برنامه به تهيه‌كنندگي «نيما دهقان» كاري از گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيما است و پخش آن از امروز، سه‌شنبه 11 بهمن آغاز خواهد شد.

انتهاي پيام/ي

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن