تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819705583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماجراي ساخت يك سالن متحرك در تهران + عكس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: ماجراي ساخت يك سالن متحرك در تهران + عكس
تئاتر - تالار حافظ كه در تهران راه اندازي شده و ميزبان نمايش‌هاي جشنواره تئاتر فجر است، قابليت جابجايي دارد و حتي مي­توان متناسب با اجراهاي مختلف اين تالار را به شكل­هاي ديگر هم درآورد.


رضا آشفته : داستان ساخت تالار حافظ همزمان با تصويب و تمرين نمايش "كمي­ بالاتر" كار آروند دشت­آراي در سال 89 آغاز شد. متاسفانه هم­زمان با اجراي اين نمايش در جشنواره تئاتر فجر امكان احداث و راه­اندازي تالار حافظ ميسر نشد. بنابراين آروند دشت­آراي نمايش خود را در تالار وحدت و به صورت تك­سويه مقابل تماشاگران قرار داد.

دشت آراي توانست طرح تالار حافظ را در معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصويب كند. با همت معاونت هنري، تالار حافظ مراحل ساخت و سازش را از همان سال گذشته، آغاز و تا 25 آبان­ماه 90 و همزمان با آغاز جشنواره تئاتر مقاومت به درازا كشيد. در اين موعد تالار افتتاح شد.

تالار حافظ يكي از پروژه­هاي است كه مي­تواند به عنوان يك الگوي بنيادين در توسعه­هاي تالارهاي نوين نمايشي در سراسر كشور مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

شايد اولين دليل براي احداث اين سالن كمبود تالار نمايشي كارآمد باشد. دوم اين­كه اقتضائات و تعاريف خاص اجرا نسبت به گذشته فرق كرده است، از اين روي ساخت و ساز تالار قاب­عكسي چندان پاسخگوي شرايط اجرايي ام­روز نخواهد بود. از سوي ديگر زمان و هزينه ساخت تالار حافظ نسبت به تالارهاي ديگر بسيار پايين­تر است. بنابراين سرعت ساخت نيز امكاني است كه در توسعه تالارها ما را ياري خواهد كرد. از سوي ديگر امكان سيار بودن تالار حافظ باعث خواهد شد كه آن را در صورت نياز سريع جابه­جا كنيم، حتي مي­توان متناسب با اجراهاي مختلف اين تالار را به شكل­هاي ديگر هم درآورد.

مراسم افتتاحيه تالار حافظ

بنابر اظهار نظرآرمان جعفري، مدير پروژه تالار حافظ، اين تالار 9 متر ارتفاع از كف دارد، و تجهيزات بالابر، چاله غيب­شو و جايگاه تماشاچي آن متحرك است كه امكان چيدمان تك­سويه، دو سويه، سه سويه و چهار سويه را دارد.

آروند دشت­آراي، طراح تالار حافظ درباره چگونگي راه­اندازي و امكانات موجود در اين تالار مي‌گويد:« سالن پرتابل را با هم برديم جلو و به نظرم هرچه كه در سالن­هاي ديگرمان نبود- چون خودم كار طراحي صحنه هم انجام مي­دهم- سعي كردم در اين سالن بياورم. مثلا تو كف يك چاله داريم كه غيب مي­شود و ارتفاع زياد است، سيستم صند­لي­ها طوري است كه شما به هر شكلي بخواهيد چيده مي­شود. فضايي با ورودي­هاي مختلف و دكور كه مي­شود بيرون بياوريم و به راحتي داخل ببريم. اين يك سالن كارگاهي و يك بلك باكس مناسب است و مي­شود از سقف و كف­اش استفاده بكنيد. حتا سعي كرديم با حداقل هزينه هم آن را بسازيم.»

او درباره ميزان هزينه ساخت تالار مي­گويد:« عددش را نمي­توانم بگويم اما يك پنجم هزينه ساختِ سالن­هايي كه مي­سازند و موجود هست. با حداقل هزينه داريم حداكثر بهره­وري را از اين سالن مي­كنيم.»

صحنه‌اي از اجراي نمايش «كمي بالاتر» در تالار حافظ

كارگردان نمايش كمي­بالاتر درباره ايده ساخت اجراي نمايش و سرآغاز ساخت يك تالار نوين مي­گويد:« از ابتدا من اين صحنه را طراحي كردم و اين شيوه مدنظرم بود، بر اساس­اش متن نوشته شد و كارهايي اتفاق افتاد. ايده اجرا چهارسويه طراحي شده بود. پلان­هاي اوليه­اي كه داشتيم، قرار بود كه اين سازه به جشنواره هم برسد. از ابتدا قرار بود كه من تجربه كنم كه توليد معنا در محور عمودي، چه طوري اتفاق مي­افتد. اهميتي كه وجود داشت، يكي از سختي­هاي كارم كارگرداني در تالار چهارسويه بود. اصلا پرسشي كه از 8 سال پيش براي من در مورد اين نمايش وجود داشت، اين بود كه وقتي بازيگر در ارتفاق قرار مي­گيرد، چه مي‌شود؟ بديهي است وقتي بازيگر در جلوي صحنه قرار مي­گيرد يك معني دارد، وقتي در عمق قرار مي­گيرد، معني­اش چيز ديگري است، وقتي به چپ يا راست مي­رود معناها فرق خواهد كرد كه در اصول كارگرداني به آن­ها پرداخته شده است. هر كدام از اين جهت­ها يك معنا را توليد مي­كنند.»

پيش از افتتاح اين تالار طي صحبتي كه با گروه اجرايي نمايش پاندورا از كشور آلمان داشتم، آن­ها چندان نگاه مساعدي به اين تالار نداشتند چراكه بودن ستون اضافي در تالار را اشكال مي­دانستند. هم­چنين محل قرار گرفتن اتاق فرمان كه در ارتفاع بالا واقع شده، مناسب براي كنترل اجرا نمي­دانستند. اما آرونددشت­آراي كنترل سالن را توسط دوربين مدار بسته در چند نقطه و هدايت آن­ توسط رايانه مي­داند. بنابراين ضرورتي ندارد كه اتاق فرمان ديد مستقيم به داخل تالار و صحنه اجرايي داشته باشد. در ضمن ستون هم با توجه به پرتابل بودن تالار قابل جابه­جايي است و مطمئنن با توجه به ايده اجرايي در توليد آثار نمايشي خللي ايجاد نمي­كند.

مراسم افتاحيه تالار حافظ

اجراي نمايش «همچون شبنمي چشم بسته و آغوش گشوده» كار علي نرگس­نژاد و «كمي بالاتر» جزء اولين اجراهاي عمومي تالار حافظ به شمار مي­آيد. متاسفانه كار علي نرگس­نژاد با آن­كه به لحاظ كيفي اثر قابل قبولي در حوزه تئاتر مقاومت به شمار مي­آيد، با استقبال عمومي مواجه نشد.

وي درباره استقبال نشدن از كار مي­گويد:« الان من و آروند دشت­آراي دو تا اجراي اول سالن حافظ هستيم، و هنوز اين سالن معرفي نشده است. تازه وقتي معرفي شد بايد زماني بگذرد تا جغرافياي اين سالن در حركت و رفتار تماشاگر هم جا بيفتد. همان­طور كه تماشاگر براي ديدن آثار دلخواه­اش سري به تئاترشهر مي­زند، بايد سالن حافظ را هم بلد باشد و به آن سر بزند. هم­چنين در آن عادت به تماشا كردن كارها بكند.»

وي درباره­ي اهميت معماري تالار حافظ و تناسب آن با طراحي صحنه اجراي نمايش­اش معتقد است:« معماري هر سالن بخشي از هر اجراست. پذيرش­اش و دست­كاري در آن معماري بخشي از اجراست. معماري سالن نه فقط در طراحي صحنه موثر است كه بخشي از زبان اجرايي است. شايد وقتي به اجرا نگاه كنيم تفاوت اجرايي از نظر زبان و جنس اجرا به سالن ارتباط پيدا كند. به نظر مي­آيد الان به خاطر كامل نبودن سالن است كه در آن كمي احساس مشكل مي­كنيم. اما من اين سالن را دوست دارم. وقتي اين سالن كامل بشود، سالن خوبي خواهد شد. اين سالن نياز دارد كه آكوستيك بشود. وقتي هم آكوستيك بشود ديگر مشكلاتي كه الان دارد نخواهد داشت.»

بحث آكوستيك بودن يا نبودن اين تالار ما را با نظري قابل تامل از محسن حسيني، كارگردان و بازيگر مواجه كرد. او كه به ديدن نمايش «كمي بالاتر» رفته، با توجه به زبان و بيان طبيعي ديالوگ­ها به گروه اجرايي ويرگول خرده مي­گيرد كه چرا از ميكروفن استفاده كرده­اند؟ در حالي­كه اين اجرا نيازي به ميكروفن نداشت. وقتي مي گويم علت غيرآكوستيك بودن تالار است و نمايش علي نرگس­نژاد مثال مي­زنم كه در آن از ميكروفن استفاده نشده بود. با آن­كه بازيگران سعي مي­كردند با صداي بالا در صحنه باشند، اما بازهم صدايشان براي لحظاتي گم و نامفهوم مي­نمود. حسيني در پاسخ ادامه مي­دهد:« متاسفانه ما اين روزها بيان زيبا و در خوري در تالارهاي نمايشي خود نمي­بينيم. كمتر كسي به فكر صداي خود هست و در تالار حافظ به دليل كوچك بودن تالار اصلن نيازي به ميكروفن نيست و غيرآكوستيك بودن آن هم باعث نمي­شود از ميكروفن استفاده كنند. در صورت داشتن بيان درست تئاتري همه به راحتي صداي بازيگران را در هر محيطي خواهند شنيد.»

حسيني معتقد است كه در تئاترهاي آوانگارد و محيطي كه به اشتباه در ايران تعريف و اجرا مي­شوند، از ميكروفن به عنوان تمهيدي اجرايي براي توليد افكت و تغيير در صداي بازيگران به عنوان امكاني اجرايي بهره­وري نمي­شود. در حالي­كه در غرب به درستي از تكنولوژي براي ارتقاء سطح كيفي و تكنيكي آثار خود استفاده مي­كنند.

البته معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درصدد است كه نقدها و نظرات كارگردانان و دست­اندركاران تئاتر را درباره تالار حافظ گردآوري كند تا در صورت رسيدن به برآيندي قابل اعتنا از اين پروژه براي توسعه فضاهاي فرهنگي و تئاتري در سراسر كشور بهره­برداري كند.

5757

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن