تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815023369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: قطع صادرات گاز تركمنستان به ايران
رويترز: پس از اعلام تحريمهاي جديد آمريكا و اتحاديه اروپا بر ضد بانك مركزي ايران و تحريم نفت ايران از ابتداي جولاي از سوي كشورهاي اروپايي اكنون مقامهاي آمريكايي به دنبال افزايش فشار بر دولت تركمنستان براي توقف صادرات گاز به ايران هستند.
بر اين اساس كميته بانكداري سناي آمريكا پنجشنبه آينده نشستي را برگزار خواهد كرد كه طي آن طرح اعمال تحريمهاي جديد بر ضد ايران بررسي خواهد شد. تيم جانسون سناتور دموكرات و ريچارد شلبي سناتور جمهوري خواه طي بيانيه اي مشترك اعلام كردند ما حداكثر توان‌ ديپلماتيك سياسي و به‌ خصوص اقتصادي خود را عليه ايران بكار خواهيم برد.
اين گزارش حاكي است مختل كردن مبادلات نفت و گاز ايران با كشورهاي خارجي و اعمال فشارهاي بيشتر بر بانك مركزي ايران مهمترين راههاي غرب براي تحت فشار قرار دادن تهران به شمار مي رود . اعمال فشار‌هاي سياسي و استفاده از اهرم‌هاي ديپلماتيك مي‌تواند صدور گاز تركمنستان به ايران را نيز هدف قرار دهد. در صورت متوقف شدن صدور گاز طبيعي تركمنستان به ايران صدور گاز ايران به تركيه به دليل نياز به تامين مصرف داخلي قطع خواهد شد.
ايران روزانه ۲۳ تا ۳۰ ميليون متر مكعب گاز از تركمنستان وارد مي كند و هر سال حدود ۱۰ درصد گاز مصرفي خود را از طريق اين كشور تامين مي كند . ايران و تركمنستان در سال ۱۹۹۷ ميلادي قراردادي ۲۵ ساله به‌ منظور فروش روزانه ۲۳ ميليون متر مكعب گاز به امضا رساندند. قيمت اوليه خريد گاز براي هر هزار متر مكعب ۴۲ دلار تعيين شد. تركمنستان در فاصله دسامبر ۲۰۰۷ تا مارس ۲۰۰۸ صادرات گاز خود را به ايران به بهانه تعميرات داخلي قطع كرد. پس از انجام تغييراتي در قرارداد فروش و افزايش قيمت گاز صادراتي از ۴۲ دلار به ۷۵ دلار براي هر هزار متر مكعب گاز و همچنين قبول تعهد انجام سرمايه‌گذاري در بنادر تركمنستان از سوي ايران جريان صدور گاز تركمنستان به مناطق شمالي ايران از سر گرفته شد.
روسيه خريدار ديگر گاز تركمنستان محسوب مي‌شود. ميزان فروش گاز تركمنستان به روسيه بيش از دو برابر ايران است. شركت گازپروم در سال ۲۰۰۸ موافقت كرد قيمت پايه خريد گاز از تركمنستان را از ۴۲ دلار به ۱۳۰ دلار در هر هزار متر مكعب افزايش دهد. با اين وجود قيمت پرداختي گازپروم به تركمنستان همچنان حدود ۳۵ درصد از قيمت فروش گاز روسيه در بازار اروپا كمتر است.
تركمنستان يكي از فقيرترين كشور‌هاي آسياي مركزي به‌شمار مي رود. اين كشور با داشتن ۲۶۵ تريليون فوت مكعب ذخيره شناخته شده پنجمين ذخاير بزرگ گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد . تركمنستان به‌جاي پذيرش پيشنهاد افزايش صادرات گاز به ايران با تشويق غرب و سرمايه‌گذاران خارجي به بازار چين از مسير قزاقستان و بازار‌هاي پاكستان و هند از راه افغانستان چشم دوخته‌ است.
بر اساس تازه ترين قرار داد امضا شده بين چين و تركمنستان ميزان صادرات گاز تركمنستان به چين روزانه در حدود ۶۰ ميليون متر مكعب با قيمت ۱۹۵ دلار به ازاي هر هزار متر مكعب تعيين شده است . ظرفيت توليد گاز تركمنستان در حدود ۸۰ ميليون متر مكعب در روز است.

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن