واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از ماههاي سال قمري نهمين ماه به نام ماه رمضان است .از فضايل اين ماه همين بس که تنها ماه قمري است که در قر آن کريم از آن ياد شده است ( سوره بقره آيه 185 ). کلمه رمضان از اسماي الهي است و در احديث و روايت ها آمده است که نبايد به تنهايي و بدون کلمه شهر که به معناي ماه است نام آن ذکر شود . از امام محمد باقر (ع) نقل مي کند که فرمودند: -نگوئيد اين رمضان است ، نگوئيد رمضان رفت و رمضان آمد . زيرا رمضان اسمي از اسماي الهي است که نمي آيد و نمي رود . سخن از آمدن و رفتن براي آن صحيح نيست . فقط آنچه که زوال پذير و نابود شدني است مي آيد و مي رود .بلکه بگوئيد ماه رمضان ، پس ماه را در تلفظ به اسم اضافه کنيد که اسم ( رمضان ) اسم خداست . در اين رابطه مرحوم کليني در فروع کافي بخشي مستقل را به اين موضوع اختصاص داده است که نام آن را باب نهي از گفتن رمضان بدون کلمه ماه گذارده است.در بحار الانوار و وسائل الشيعه روايتي از امام موسي بن جعفر (ع)از پدران گرامي ايشان از قول حضرت علي آمده است که گفتن رمضان به تنهايي بدون اضافه کلمه شهر ( ماه ) کفاره دارد بايد صدقه بدهد و روزه بگيرد. ذکر اين مطالب نشان از دارا بودن فضايل و امتيازات ماه رمضان در پيشگاه حق تعالي است که در اين مجال اشاره اي داريم به سخنان بزرگان و راهبران دين اسلام که بر اساس روايات و احاديث به يادگار مانده از آنها پيرامون امتيازات و اوصاف اين ماه سخن گفته اند. **ماه رمضان و همدري با تنگدستان - پيامبر گرامي اسلام (ص) در وصف ماه رمضان فرموده اند : ماه رمضان ماه همدري است همچنين ايشان در سخنان خويش ماه رمضان را بهار فقيران خوانده اند . که در تشريح مقصود حضرت آورده اند که به حقيقت ماه رمضان بهار فقيران است زيرا همه همچون فقيران کم مي خورند زيرا روزه هستند و همينطور بهار پابرهنگان است که بصورت طبيعي مردم درد و رنج و سختي آنها را درک و لمس مي کنند . - امام جعفر صادق(ع) پيرامون فلسفه روزه فرمودند : خداي متعال روزه را واجب کرد تا ثروتمند و فقير مساوي شوند زيرا ثروتمند درد گرسنگي را نمي چشد، تابه فقير رحم کند .چون هر چه بخواهد و اراده کند قدرت فراهم نمودن آن را دارد ،پس خداي متعال اراده کرد بين انسانها مساوات بر قرار کند و به ثروتمند ، طعم گرسنگي را بچشاند تا بر ضيعف و ناتوان رقت آورد و بر گرسنه رحم کند. - امام رضا(ع) فرمودند : به انسانها روزه داده شد تا درد گرسنگي و تشنگي را بشناسند و به فکر فقر در آخرت بيفتند … ، شدت اثر فقر و گرسنگي را بر نيازمندان و بيچارگان درک کنند تا حقوقي را که خداوند بر آنها در اموالشان واجب گردانده است ادا کنند. ** ماه رمضان و روزه نفس - رسول خدا(ص) پيرامون شرايط روزه داري مي فرمايند :خداي عزوجل مي فرمايد: کسي که جوارح و اندام خود را از حرام هاي من، روزه ندارد؛ چه حاجت که به خاطر من از خوردن و آشاميدن خودداري ورزد. - رسول اکرم (ص) همچنين در تذکر به زني که در هنگام روزه داري کنيز خود را دشنام داده بود مي فرمايند : ...روزه فقط خودداري از خوردن و آشاميدن نيست، بلکه خداوند آن را علاوه بر اين دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بي اثر مي کند، قرار داده است، وه که چه اندک هستند روزه داران و چه بسيارند کساني که گرسنگي مي کشند. - حضرت علي (ع) از گفتگوي خود با حضرت رسول نقل مي کنند که : عرض کردم اي رسول خدا ، بهترين عمل در اين ماه ( ماه رمضان) چيست ؟ ايشان فرمودند : ...اي ابا الحسن بهترين عمل در اين ماه خويشتن داري از حرام هاي خداي عزوجل است . - حضرت زهرا(س) در اين رابطه مي فرمايد: اگر روزه دار، زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را، نگه ندارد، روزه به چه کار او مي آيد. - امام صادق(ع) مي فرمايد: هرگاه روزه گرفتي، بايد گوش و چشم و مو و پوستت نيز روزه داشته باشد. ...روزي که روزه داري با روزي که روزه نداري، يکسان نباشد. - از امام صادق در بحارالانوارنقل شده است که فرمودند : هرگاه روزه گرفتي، گوش و چشمت را از حرام، روزه بدار و همه اعضا و اندامت را از زشتي و پرگويي و اذيت کردن خدمتکارت باز دار. بايد وقار روزه در تو باشد، تا مي تواني، خاموش باش، مگر از ذکر خدا، و روزي که روزه داري با روزي که روزه نداري، يکسان نباشد، از خنديدن با صداي بلند، دوري کن؛ زيرا خداوند اين کارها را دشمن داند. - در مناجات امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديه مي خوانيم : به وسيله روزه اين ماه، ياريمان ده؛ تا اندام خود را، از معاصي تو، نگه داريم و آن ها را به اعمالي واداريم که خشنودي تو را فراهم مي آورد، تا با گوش هايمان، سخنان بيهوده نشنويم و با چشمانمان به ديدن چيزهاي لهو نشتابيم و دستانمان را به سوي حرام، نگشاييم و با پاهايمان به سوي آنچه منع شده، ره نسپاريم و با شکم هايمان، جز آنچه را، تو حلال کرده اي، در خود جاي ندهيم و زبان هايمان، جز به آنچه، تو خبر داده اي و بيان فرموده اي، گويا نشود، و رنج نکشيم، جز براي آنچه به پاداش تو، نزديک مي کند و به جا نياوريم، مگر چيزي را که از کيفر تو، نگه مي دارد. **ماه رمضان و گشايش درهاي بهشت و بخش گناهان - رسول اکرم صلياللّه عليه وآله مي فرمايند : همانا بهشت تزيين و آراسته ميشود از سالي به سال ديگر به خاطر ورود به ماه رمضان و در جاي ديگر مي فرمايند : درهاي آسمان در اوّلين شب ماه رمضان گشوده ميشود و تا آخرين شب بسته نميشود. پيامبر گرامي اسلام پيرامون واجب شدن بهشت براي برخي افراد در اين ماه مي فرمايد کسي که ماه رمضان را روزه بگيرد و از کارهاي حرام و بهتان پرهيز کند خدا از او راضي شده و بهشت را بر او واجب ميکند. - رسول اکرم (ص) پيرامون آمرزش گناهان در اين ماه مي فرمايند : آن کس که شب قدر را با بيداري زنده بدارد، عذاب تا سال آينده از او برداشته خواهد شد. - حضرت علي (ع) در نهجالبلاغه ميفرمايند: يکي از دلايل وجوب روزه اين است که روزه ماه رمضان، سپر است از عقاب الهي، يعني روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصي انسان است، که بوسيله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست ميآيد. - از امام موسي کاظم نقل شده است : دعاي روزه دار هنگام افطار قبول ميشود. و همچنين در جاي ديگر از ايشان آمده است : آن کس که شب قدر غسل کند و تا سپيده صبح شب زنده داري نمايد، از گناهانش خارج ميشود (گناهانش آمرزيده ميشود). ک/1 /550/380/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 414]