واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حادثه عاشورا داراي پيشينه اي تاريخي است كه به صدر اسلام و شكست كفار قريش از سپاه اسلام در جنگ بدر و ديگر وقايع مربوط مي شود كه پس از رحلت رسول اكرم(ص) خود را به مرور نشان داد تا دز نهايت عاشورا ختم شد. اساس قيام حسيني است ، او با خدا معامله مي كند بر اين اساس، انگيزه هاي قيام به روشني مشخص مي گردد از ديگر ويژگي هاي قيام عاشورا اين است كه حسين (ع) تنها با يزيد زمان خودش نمي جنگيد، او با همه يزيدهاي تاريخ اعلام نبرد كرد و همواره موفق بوده و پيروزي تفكر را بالاتر از پيروزيهاي ديگر نشان داد. پس از واقعه عاشورا، اين نهضت به گونه اي ديگر در بين مردم با شيوه هاي خاصي ادامه پيدا كرد، مرثيه سرايي، عزاداري و مرور ارزش هاي خاندان رسول الله (ص) از جمله اين شيوه هاست. برخي از تعاليم واقعه كربلا را مي توان اين گونه برشمرد، تشويق وهب از جانب مادرش براي ياري امام حسين (ع) و شهادت او؛ اهميت دادن به نماز در وانفساي جنگ و خون و شهادت. فدا نمودن عزيزترين كسان در راه حق و ديانت محمد(ص). حمايت از دين به عنوان اصيل ترين تكليف، وقار و آرامش و صبر در سخت ترين و سنگين ترين لحظات، تاكيد بر آزادگي در دنيا حتي اگر ترس از معاد نباشد. در تاريخ مشاهده مي شود كه پس از شهادت حسين(ع) و يارانش،دوران شكوفايي اسلام آغاز مي شود، معنويت و روحانيت اسلام درخشش پيدا مي كند، اسلام مسخ شده با خون حسين(ع) جاني تازه مي يابد. عاشورا يعني دهم محرم روزي سرخ در تاريخ جهان،منبع بي پايان الهام براي كل جامعه مسلمين و عالي ترين شناسائي عظمت اسلام است، در اين روز مقدس سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) ثابت كرد كه قيام عليه ظالمان كاملا و حتي براي مظلوم واجب است. او با استقبال از شهادت به همراه عده اي از افراد خانواده و پيروان خود اين مطلب را به اثبات رساند، شهداي كربلا اين حقيقت را با خون خود نوشتند كه هيچ فداكاري بزرگتر در راه اسلام كه دين حق خداست نمي باشد. آنچه امام حسين (ع) در پي آن بودند، رسيدن انسان به سعادت لايق اوست ، امام ،عزت را براي تمامي انسانها مي خواهد و با خون خود آن را به آنها مي آموزد. انگيزه قيام حسيني،جلوگيري از حدوث يك انحراف عظيم و بدعت جديد در عرصه سياست اسلامي بود،انحرافي كه كيان و هستي اسلامي را تهديد مي كرد و سررشته امور مسلمان ها را به دست نااهلان مي داد. جريان حوادث، پس از رحلت رسول اكرم(ص) به گونه اي بود كه سرانجام به موروثي شدن خلافت انجاميد و قيام امام حسين(ع) مبارزه با چنين انحرافي بود. گويا هر پديده اجتماعي زاييده علت يا علل و عواملي است كه دست به دست هم داده و آن را پديد مي آورند، نهضت عاشورا نيز به همين گونه است؛ مبدا عاشورا، سال شصت نبود، بلكه از همان موعد وفات پيامبر(ص) بود. شرح واقعه عاشورا؛شرح كمال روح انسان و تحقير تمام مظاهر مادي و محكوم ساختن شرك و كفرو تجاوز و ظلم و نيز كوشش بي مانند براي آزادي و نجات همه مستضعفين است. ك/4 7406/ 550/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]