واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - اظهارات آیت الله مکارم شیرازی در درس اخیر تفسیر قرآن ما سفارش می کنیم افراد وقتی که به حرم ائمه و اماکن متبرکه می روند و به عنوان مثال می گویند ای امام رضا(ع) ما را شفا بده و حاجات ما را روا کن به اذن خدا را هم بگویند تا بهانه به دست دشمنان نیفتد. به گزارش خبرآنلاین حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، روز پنج شنبه در درس تفسیر هفتگی خود که با حضور طلاب و روحانیان در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، در ادامه روش های تفسیر قرآن کریم، به بررسی و اثبات روش تفسیر قرآن به قرآن پرداخت و برای بررسی این بحث سه مساله علم غیب، ولایت تکوینی و شفاعت را مطرح کرد. این مرجع تقلید با بیان اینکه دو گونه علم غیب داریم، تصریح کرد: علم غیب ذاتی مخصوص ذات اقدس اله است و علم غیب اکتسابی به تعلیم الهی برای انبیا و اولیا الهی و کسانی که خدا بخواهد وجود دارد. وی تصریح کرد: از جمله ایرادهایی که مخالفین ما به ما می کنند این است که می گویند شما معتقد به ولایت تکوینی هستید در حالی که خالق تنها یکی است و برای اثبات مدعای خود به بخشی از آیات قرآن کریم استناد می کنند. مفسر برجسته قرآن کریم با انتقاد از کسانی که تنها به بخشی از آیات قرآن کریم تمسک و استناد می کنند، ابراز داشت: برخورد گزینشی با آیات قرآن کریم درست نیست، اگر آیات در کنار هم قرار گیرد مشت این افراد هوچی باز می شود. ما سفارش می کنیم افراد وقتی که به حرم ائمه و اماکن متبرکه می روند و به عنوان مثال می گویند ای امام رضا(ع) ما را شفا بده و حاجات ما را روا کن به اذن خدا را هم بگویند تا بهانه به دست دشمنان نیفتد. این مرجع تقلید با اشاره به فرازهایی از بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه، تصریح کرد: علم غیبی که ائمه اطهار داشتند به وسیله تعلیم الهی بوده است و علمی نبود که از ذات آنها بجوشد. این مرجع تقلید افزود: آیات قرآن در این خصوص را اگر کنار هم بچینیم نتیجه آن همین می شود و اما آنهایی که مرضی در قلوب شان دارند به برخی از آیات استناد می کنند و آیاتی که باب میل و نظرشان نیست را کنار می گذارند که این خطر بزرگی است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه برای اثبات روش تفسیر قرآن به قرآن به آیات مربوط به شفاعت اشاره و اضافه کرد: برخی برای کوبیدن تشیع به آیاتی استناد می کنند که شفاعت را رد می کند و یا اینکه شفاعت در روز قیامت را مخصوص ذات اقدس اله می داند. این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: در مقابل این آیات، آیات دیگری در سوره های دیگر قرآن کریم وجود دارد، اما متاسفانه اینها برای اثبات مدعای خود تنها به بخشی از آیات استناد می کنند که این روش درستی نیست. این مرجع تقلید با بیان اینکه شفاعت با اذن خدا است، تاکید کرد: قرآن کریم شفاعت را به صورت مطلق نفی نکرده، بلکه آن را مقید به اذن ذات اقدس اله کرده است. وی تاکید کرد: از اینجا معلوم می شود شفاعت بالذات مربوط به خدا است، مگر کسی که خدا به او اجازه بدهد، از این رو پیامبر، اولیا الهی و مؤمنان نیز می توانند شفاعت کنند. مفسر قرآن کریم تاکید کرد: ممکن است برخی بگویند کسی که خدا از او راضی است چه نیازی به شفاعت دارد، در پاسخ باید گفت: مردم سه دسته هستند نخست اولیای الهی که اعمال و رفتارشان درست است، عده ای هم به قدری پرونده شان سیاه است که قابلیت شفاعت را ندارند، عده ای هم هستند که تا نیمه راه می توانند بیایند اما باید کمک شان کرد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شفاعت شوندگان مثل افراد دسته سوم هستند و اعمال شان به تنهایی کفایت نمی کند و باید شفاعت باشد که آنها را از نیمه راه به مقصد برساند. /6262
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]