تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812790428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابطه تنگاتنگ فلسفه و ادبیات


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - دکتر فریندخت زاهدی، مدرس ادبیات نمایشی دانشگاه تهران خوانش ادبیات یا بازخوانی ادبیات بدون در نظر گرفتن نظریه‌های نو که در 100 سال اخیر ارائه شده، راه به جایی نخواهد برد و جز تکرار مکررات نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت، در حقیقت همین مساله است که ضرورت وجود فلسفه و شناخت آن را در آثار ادبی عیان می‌سازد. ادبیات امروز باید با رویکرد‌های زیبایی شناسانه تدریس شود و اگر بخواهیم ادبیات را از شکل سنتی آن خارج کنیم راه دیگری نداریم جز اینکه با این نوع رویکردهای جدید که مبتنی بر زیبایی شناسی و فلسفه است آثار ادبی را بازخوانی کنیم. فیلسوفان نظریه‌های متفاوتی راجع به ادبیات دارند و به همین دلیل هنگامی که با رویکرد فلسفی به سراغ ادبیات می‌رویم توجه زیادی به آن جلب می‌شود و نگاه ها هم در این نوع برخوردها شکل عمیق‌تری پیدا می‌کند. این مساله به‌ خصوص در حوزه ادبیات دراماتیک نمود عینی بیشتری دارد. در ادبیات نمایشی در همین سال‌های گذشته شاهد بروز رویکردهای جدید در فلسفه هنر بوده‌ایم و ایدئولوژی‌های زیادی در آثارهنری مختلف که در خور تامل و توجه هستند، ظهور کرده‌اند. از همین ‌رو است که در دانشگاه‌ها از دانشجویان می‌خواهیم نطریات و فلسفه غالب در هر عصر و دوره‌ای را بشناسند و سپس به سراغ آثار ادبی و هنری آن دوره بروند، چرا که شناخت فلسفه یک اثر منوط به بررسی مسائل تئوریک و فلسفه غالب آن دوره است و در عین حال ادبیات حقیقی‌ترین تاریخ هر دوره‌ای است. فلسفه هرگز از ادبیات جدا نبوده و نمی‌تواند جدا شود، چرا که حتی ساده‌ترین و کوتاهترین اشعار هم دارای رگه‌های غنی فلسفی هستند. البته در طول تاریخ کم‌کاری‌هایی صورت گرفته و برخوردهای سطحی زیادی با فلسفه و کارکرد آن در ادبیات صورت گرفته که سبب شده است تا با آن همانند زیرخاکی رفتار شود و به همین دلیل شناخت فلسفه آثار ادبی در پاره‌ای از اعصار کار دشواری است. و باز به همین علت در هر دوره‌ای اگر تولیدات آن دوره را نشناسیم نمی‌توانیم خوانشی از آن آثار داشته باشیم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن