تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821196902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدرت‌هاي جهاني به تحريم نفت ايران واكنش نشان دادندانتقاد روسيه، استقبال آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: قدرت‌هاي جهاني به تحريم نفت ايران واكنش نشان دادندانتقاد روسيه، استقبال آمريكا
دنياي‌اقتصاد- در پي وضع تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران، روسيه نسبت به اين اقدام هشدار داد و اعلام كرد: تهران در مواجهه با فشار فزاينده غرب، بر سر برنامه هسته‌اي خود امتيازي نخواهد داد. آمريكا اما در واكنشي متفاوت از روسيه، از اين تحريم‌ها استقبال و ادعاهاي واهي خود عليه ايران را بار ديگر تكرار كرد. سران كشورهاي انگليس، آلمان و فرانسه نيز با صدور بيانيه‌اي مشترك فرصت را براي تكرار درخواست غيرقانوني خود مبني بر توقف غني‌سازي اورانيوم در ايران بازگو كردند. رژيم صهيونيستي هم شك و ترديد خود را درباره موثر بودن تحريم نفتي يكجانبه اتحاديه اروپا عليه ايران ابراز كرد.


آنچنان كه ايسنا گزارش داده است، وزارت خارجه روسيه پس از توافق كشورهاي اتحاديه اروپا براي تحريم نفت ايران، در بيانيه‌اي اعلام كرد: روشن است كه آنچه در اينجا روي مي‌دهد، يك فشار باز و ديكتاتوروار براي تنبيه ايران به دليل رفتار سرسختانه‌اش است.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: همان طور كه پيش از اين بارها به شركاي اروپايي خود گفته‌ايم اين يك مسير كاملا اشتباه است. ايران تحت چنين فشاري با هيچگونه امتياز يا تغييري در سياست خود موافقت نخواهد كرد.
سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز دوشنبه ابراز اميدواري كرده بود مذاكرات بين‌المللي در مورد برنامه هسته‌اي ايران با وجود تنش موجود، به زودي از سر گرفته شود.
انتقاد روسيه از تحريم‌هاي اروپا
وي گفته بود: روسيه معتقد است براي از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 فرصت وجود دارد و از اعمال تحريم‌هاي يك جانبه عليه تهران به دليل دنبال كردن برنامه هسته‌اي انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، لاوروف روز دوشنبه با اشاره به گفت‌و‌گوهاي ميان ايران با گروه موسوم به 1+5 به خبرنگاران اظهار كرده بود: ما هم‌چنان قاطعانه اميدواريم كه گفت‌و‌گوها در نزديك‌ترين زمان در آينده از سرگرفته شود.
وي افزوده بود: روسيه تلاش خواهد كرد تا مانع از آن شود كه ايران و غرب حركاتي غيرسازنده انجام دهند و درصدد از سرگيري مذاكرات ميان دو طرف برخواهد آمد.
لاوروف با محكوم كردن تحريم‌هاي يك جانبه عليه ايران تاكيد كرد كه اين تحريم‌ها به رفع مساله كمكي نخواهد كرد.
وي با انتقاد از تحريم‌هايي كه روز دوشنبه به تصويب وزيران خارجه اتحاديه اروپا رسيد، گفت: تحريم‌هاي يك‌جانبه به حل مساله كمكي نمي‌كند.
واكنش اوباما به تحريم‌ها
باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا اما روز سه‌شنبه از تصميم كشورهاي اروپايي براي تحريم صادرات نفت ايران استقبال و ادعاهاي واهي خود عليه ايران را بار ديگر تكرار كرد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اوباما در بيانيه‌اي مدعي عدم احترام ايران به تعهدات بين‌المللي شد و گفت: «من از اقدامات شركاي خودمان در اتحاديه اروپا براي اعمال تحريم‌هاي تازه عليه ايران به علت نقض مداوم اين كشور در احترام به تعهدات بين‌المللي خود درخصوص برنامه هسته‌اي‌اش تقدير مي‌كنم».
وي همچنين برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران را به‌زعم خود «تهديدي خطرناك» خواند و خود را نماينده جامعه جهاني دانست و ادعا كرد: تصميم كشورهاي اتحاديه اروپا براي تحريم نفتي تدريجي ايران «بار ديگر بر وحدت جامعه بين‌المللي در برابر تهديد خطرناك ناشي از برنامه هسته‌اي ايران دلالت دارد».
اوباما بدون توجه به عدم تاثير تحريم‌ها عليه ايران به اذعان كار‌شناسان، گفت كه كاخ سفيد به اعمال تحريم‌هاي جديد براي افزايش فشار بر ايران ادامه خواهد داد.
درخواست سران آلمان، انگليس و فرانسه
ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و نيكلا ساركوزي، رييس‌جمهور فرانسه در بيانيه‌اي مشترك ضمن نسبت دادن تسليحات هسته‌اي به ايران اعلام كردند:‌ ما دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را نخواهيم پذيرفت.
سران سه كشور در حالي كه در را براي «مذاكرات جدي و معنادار درباره برنامه‌ هسته‌اي» ايران بازگذاشتند، تاكيد كردند:‌ از مقامات ايران مي‌خواهيم فورا فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي را تعليق كند و به طور كامل به تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند باشد.
در عين حال گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان نيز روز دوشنبه پس از تصويب تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بر بخش نفتي و بانك مركزي ايران از ديگر كشورها خواست در تحريم نفت به اتحاديه اروپا بپيوندند.
وي گفت‌: اگر قرار باشد پيام (اين اقدام) براي ايران روشن باشد به صدايي بيش از صداي غرب نياز خواهد داشت، اين كار به صداي بين‌المللي نياز دارد.
وزير خارجه آلمان گفت : مذاكرات با كشورهايي كه از نفت ايران استفاده مي‌كنند در حال انجام است.
ترديد نتانياهو درباره تاثير تحريم‌ها
در اين ميان، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي شك و ترديد خود را درباره موثر بودن تحريم نفتي يكجانبه اتحاديه اروپا عليه ايران ابراز كرد.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، نتانياهو در نشست حزب راستگراي افراطي ليكود افزود: «درحال حاضر نمي‌توان نتيجه اين تحريم‌ها را مشخص كرد. نياز به فشاري گسترده و سريع عليه ايران است و بايد تحريم‌ها را براساس اين نتايج ارزيابي كرد».
دان مريدور، معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز نگراني خود را از همراهي نكردن كشور‌ها با تحريم نفتي اروپا عليه ايران ابراز كرده است.
به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، مريدور در مصاحبه‌اي راديويي ادعا كرد: «تشديد تحريم‌ها و لحني كه اروپايي‌ها به كار بردند، مهم است زيرا به ايران تاكيد مي‌كند كه ادامه برنامه هسته‌اي اين كشور قابل قبول نيست».
اين اظهارات در حالي بيان شده‌اند كه چين بخش عمده‌اي از نفت مورد نيازش را از ايران تامين مي‌كند و از جمله ديگر واردكنندگان نفت ايران مي‌توان به هند، ‌ژاپن، آفريقاي جنوبي، كره‌جنوبي، سريلانكا، تايوان و تركيه اشاره كرد. ژاپن و كره جنوبي با وجود تلاش‌ها و فشارهاي آمريكا همچنان به واردات نفت از ايران ادامه مي‌دهند.
وعده عربستان به اسپانيا و يونان براي جايگزيني نفت ايران
در همين حال، خوزه مانوئل گارسيا مارگالو، وزير امور خارجه اسپانيا روز دوشنبه پس از تصويب تحريم‌هاي اتحاديه اروپا در رابطه با ايران گفت كه عربستان به مادريد قول داده است كمبود نفت در نتيجه تحريم ايران را براي اين كشور جبران كند.
اسپانيا 10 درصد نفت مورد نيازش را از ايران وارد مي‌كند و وزير امور خارجه اين كشور گفت كه با شركت‌هاي نفتي اسپانيا پيش از سفرش به بروكسل براي شركت در نشست وزيران امور خارجه كه روز دوشنبه برگزار شد، صحبت كرده و اين شركت‌ها به او گفته‌اند كه منابع جايگزيني را براي تامين نفت به دست آورده‌اند.
استاوروس ديماس، وزير خارجه يونان نيز گفت كه اين كشور كه بيش از يك چهارم نفت خود را از ايران وارد مي‌كند نيز با عربستان براي جبران كمبود تامين نفت از جانب ايران مذاكره كرده است.
تمايل هند براي خريد نفت بيشتر از ايران
از سوي ديگر جايپال ريدي، وزير نفت هند در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشيه كنفرانس انرژي در شهر دهلي نو گفت: هند مي‌خواهد تا جايي كه ممكن است نفت از ايران وارد كند؛ زيرا شرايط مطلوب است. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، وي اين مطلب را در پي مذاكرات هفته گذشته تهران و دهلي نو درباره راه‌هاي پرداخت پول واردات نفت از ايران بيان كرد. جايپال گفت: تلاش ما در آينده اين است كه از منابع ايران به طور كامل بهره‌مند شويم؛ زيرا شرايط تا حد زيادي مطلوب است.
وي گفت: دهلي نو همه گزينه‌ها براي پرداخت پول نفت ايران را جست‌وجو مي‌كند. بر پايه اين گزارش، هند ۱۲ درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي‌كند.

چهارشنبه|ا|5|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن