تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821261125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت شكست از زبان صهيونيست‌ها/1


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روايت شكست از زبان صهيونيست‌ها/1
خبرگزاري فارس: ساعت 9 و يك دقيقه عمليات شروع شد، مبارزان حزب الله به خوبي به عادت هاي گشتي هاي اسرائيلي آشنا بودند و مواضع خود در ربايش و پوشش آتش را بر اساس اطلاعات دقيقي تنظيم كرده بودند، در آن واحد تمام گروه هاي شركت كننده در عمليات، آتش باران را شروع كردند...


به گزارش فارس، كتاب " اسرا در لبنان، واقعيت هاي جنگ دوم لبنان" نوشته "عوفر شيلح و يوآف ليمور" دو خبرنگار صهيونيستي روزنامه معاريو و شبكه اول تلويزيون اسرائيل است، اين كتاب روايتگر شكست هاي اتاق عمليات و محافل مخفيانه نظامي اسرائيل در جنگ 33 روزه است، اسناد اين كتاب از طريق گفت‌وگو با بيش از صد فرد اسرائيلي و اسناد و اطلاعات محرمانه اي كه در معرض ديد عموم قرار نگرفته، تهيه شده است.

اين كتاب از روز 12 ژوئن و زمان اسارت دو نظامي اسرائيلي مطالب خود را آغاز مي كند و روايت كاملي از اسارت آنها را البته به نقل از منابع اسرائيلي بازگو مي كند.

روزنامه السفير لبنان اقدام به انتشار بخش هاي مهم اين كتاب در شماره هاي اخير خود كرده است كه بخش هايي از آن ترجمه و به صورت دوره اي منتشر خواهد شد.

نظاميان اسرائيلي و آخرين گشت زني در مرز

اين كتاب تاكيد مي كند كه گولدا فاسر و شش سربازي كه با وي به گشت زني در منطقه مشغول شده بودند، حالت مشخصي داشتند، اين آخرين روزي بود كه آنها خدمت احتياط خود را مي گذراندند و قرار بود فردا گردان آنها با گردان ديگري جابجا شود، چرا كه از دو هفته پيش به علت ربوده شدن گلعاد شاليت نظامي اسرائيلي به وسيله حماس حالت آماده باش كامل اعلام شده بود.

ژنرال "دورون الموك" فردي كه تحقيقات درباره اين عمليات را بر عهده داشته است، مي گويد كه نظاميان براي اجراي مأموريت خارج شدند، البته آنها اين را يك گشت زني ساده تصور مي كردند و به توصيه هاي نير ليئون فرمانده خود نيز در مورد نقاط ضعفشان گوش ندادند، اين در حالي بود كه روزي كه نيروهاي خط مقدم جابجا مي شدند، به صورت سنتي يكي از نقاط ضعف اسرائيل به شمار مي رفت، اسرائيل مي دانست كه حزب الله نيز از اين موضوع خبر دارد، چرا كه مي دانست كه مكالمات بي سيم آنها در مرز شنود مي شود، آنها حتي به اين سخن ليئون كه 20 نفر از اعضاي حزب الله اخيرا از مرز عبور كرده بودند را نيز نشنيدند.

نويسندگان اين كتاب مي افزايند: دو خودرو از نوع هامر به راه افتادند، گولدا فاسر فرمانده گشتي بود، علاوه بر راننده در پشت سر وي نيز الداد ريگيف و تومار فينبرگ نشسته بودند، خودروي ديگر نيز پشت سر آنها در حركت بود و علاوه بر راننده، شيني ترجمان و ايال بينين نيز در آن خودرو حضور داشتند.

هيچ نشانه اي از عمليات حزب الله وجود نداشت

شيلح و ليمور تاكيد كردند كه گال هرش فرمانده گروهان الجليل نسبت به انگيزه هاي اعلام شده حزب الله لبنان در مورد به اسارت گرفتن نظاميان اسرائيلي نگران بود و به صورت دوره اي با دستگاه هاي اطلاعاتي ديگر اوضاع مرز ها را زير نظر داشتند، هرش حتي به ديدار يگان هاي ويژه نيز رفته بود و در اين ديدار ها در مورد اطلاعات موجود در نزد آنها نيز تحقيقاتي را انجام داده بود، اما اين اطلاعات چيزي نبود كه نشان بدهد تلاشي از سوي حزب الله براي اسارت قريب الوقوع نظاميان اسرائيلي وجود دارد.

به همين علت هرش تصميم گرفت تا آماده باش نوع دو اعلام كند. او در همين راستا نيروهاي موجود در مرزها را نيز جابجا كرد، البته هرش معتقد بود كه نيروهاي موجود نمي توانند با خطرات روز افزون در مرزهاي اسرائيل همخواني داشته باشند، اما درخواست وي در مورد افزايش اين نيروها رد شد، او معتقد بود كه حزب الله كاري را كه گفته است، انجام خواهد داد و به دنبال اسارت نظاميان خواهد بود.

پنج دقيقه به 9 بود كه يگان نظارت بر مرزها وابسته به ارتش اسرائيل در منطقه زرعيت يكي از عناصر حزب الله را مشاهده كرد كه موشكي ضد زره را به خود حمل مي كند و به يك نقطه نظامي در نزديكي موضع گيري اين يگان بالا ميبرد، در همين اثنا دو خودروي هامر به فرماندهي گولدا فاسر به راه خود ادامه مي دادند، سه دقيقه به 9 باقي مانده بود كه مكالمه اي بين دو خودرو صورت گرفت، اين مكالمه در مورد مسايلي بود كه نظاميان را نگران مي كرد، ترجمان كه در خودروي پشتي بود، گفت كه آيا صبحانه بعد از انجام اين گشتي آماده است؟ گولدافاسر جواب داد: نگران نباش، همه چيز همان طوري كه دلت ميخواهد است.

تيزهوشي حزب الله در انتخاب محل و دقيقه عمليات

در سمت مقابل نزديك به بيست نفر از مبارزان حزب الله لبنان به صورت دقيق در مرزها مستقر شد بودند، در ميان آنها گروه هاي ضد زره با گلوله هاي آر پي جي نيز وجود دارد، در نزديكي مرزها نيز يگان ربايش با بمب هايي آماده بود تا ديوار مرزي را تخريب كند، در پشت اين ديوار نيز يك خودرو آماده بود تا با سرعت خود را به خاك اسرائيل برساند و نظاميان اسرائيلي اسير شده را از منطقه خارج كند.

اين كتاب مكان انجام اين عمليات را نقطه ضعف اسرائيلي ها دانست و نوشت كه اين منطقه در پيچي در ارتفاع بسيار پايين قرار دارد و دستگاه هاي رادار پيشرفته هم موفق به رصد آن نشدند، از سوي ديگر به علت ماهيت ميداني آن يگان هاي فعال در آن نمي توانستند پوشش آتش لازم را براي آن تدارك ببينند.

عملكرد سريع و دقيق حزب الله در ربايش دو نظامي اسرائيلي

ساعت 9 و يك دقيقه بود كه آتش باران شروع شد، مبارزان حزب‌الله به خوبي به عادت هاي گشتي هاي اسرائيلي آشنا بودند، آنها دقيقا مي دانستند كه مسافتي كه خودروهاي گشتي از هم فاصله مي گرفتند چقدر است، آنها دقيقا مي‌دانستند كه اين مسافت 110 متر است، به همين علت مواضع گروه‌هاي ربايش و پوشش آتش خود را بر اساس اين اطلاعت تنظيم كرده بودند، در آن واحد تمام گروه‌هاي شركت كننده در عمليات، آتش باران را شروع كردند، هامر پشتي با انواع مهمات حزب الله هدف قرار گرفت، موشك هاي ضد تانك به صورت دقيق به اين خودرو برخورد كرد و باعث كشته شدن راننده آن شد، اما شيني ترجمان و ايال بنين موفق به فرار به خارج از خودرو شدند، در همين جا آنها نيز تير خورده و زخمي شدند.

اعضاي حزب الله همه مراحل عمليات را پيش بيني كرده بودند

در گزارشي كه درباره اين عمليات نوشته شده، آمده است كه سلاح‌هاي ترجمان و بينين كه در كنار آنها قرار داشتند، آماده شليك نبودند، هدف اصلي ربايندگان خودروي جلويي بود، آنها مي‌خواستند نظاميان آن خودرو را به اسارت بگيرند، در جريان عمليات ربايش در سال 2000 عناصر حزب‌الله به سوي خودروي عمر سواعد و عادي افغيتان موشكي شليك كردند كه تركش داشت و با اصابت تركش به آنها هر دو جان خود را از دست دادند، اما اين بار گلوله هاي ضدتانك تنها خودروها را نشانه گرفته بود تا سرنشينان آن زنده بمانند، ربايندگان مي خواستند خودروها را از بين ببرند و سرنشينان را زنده دستگير كنند، آنها مي‌دانستند كه نظامياني كه داخل جيپ محصور مي‌شوند، به علت ضد گلوله بودن خودروها نمي توانند از سلاح هاي خود استفاده كنند، آنها مجهز به تجهيزات خاصي بودند كه مي توانستند در اين خودروها را باز كند و سرنشينان آن را خارج كنند.

اين كتاب مي افزايد كه البته در زمينه اجراي عمليات مشكلي به وجود آمد، سه آر پي جي موجود كه از چهل متري شليك شده بود، خودروي هامر گولدا فاسر را هدف قرار داد، اين خودرو قفل نشد و "رزق معدي" وتامر فينبرگ دو نظامي ديگر كه در اين خودرو بودند موفق به فرار شدند، اما گولدافاسر و ريگيف به علت جراحت هايي كه داشد، موفق به فرار نشدند، يكي از نظاميان نجات يافته موفق شد از طريق بي سيم خبر حمله را به ارتش اسرائيل بدهد.

نظاميان حزب الله به خودروهاي گولدافاسر نزديك شدند، آنها با وجود دستوراتي كه در مورد زنده گرفتن نظاميان دريافت كرده بودند و با وجود اينكه ممكن بود فرار دو نظامي ديگر را ديده باشند، به دنبال آنها نگشتند و گولدا فاسر و ريگيف را از خودرو خارج كردند.

بر اساس اين گزارش، وضعيت گولدافاسر و ريگيف مشخص نبود، كميته اي كه بعد از ربايش اين دو تشكيل شد، به اين نتيجه رسيد كه هر دوي آنها زخمي شده‌اند و جراحت يكي از آنها شديد بوده است اما ارزيابي‌ها نشان مي‌دهند كه آنها نيز به شدت نسبت به انجام اين عمليات شوكه شده‌اند.

مبارزان حزب الله وارد خاك لبنان شدند

بعد از آن مبارزان حزب الله لبنان به سوي دروازه نزديك به مرز فرار كرده و قفل آن را با بمبي كه در اختيار داشتند، شكستند، آنها به سرعت سوار بر خودرويي شدند كه در سوي ديگر مرز منتظر آنها بود، آنها دو نظامي را نيز داخل خودرو گذاشته و به سرعت به خاك لبنان فرار كردند، اين عمليات در عرض چند دقيقه و بدون كوچكترين مقاومتي به پايان رسيد؛ عملياتي كه گروهان 91 اسرائيل در سال‌هاي گذشته انجام آن را پيش‌بيني كرده بود. صداي انفجار و گلوله باران اين عمليات در تمام منطقه پيچيده بود، معدي يكي از نظاميان فرار كرده نيز با مركز تماس گرفته و عمليات را گزارش داد، در لحظات اوليه شايد امكان دريافت اينكه خودروهاي حزب الله كه دو نظامي را ربوده به كدام سمت مي رود، وجود داشت، اما كسي وجود نداشت كه مراقب منطقه باشد، با گذشت هر دقيقه اين فرصت براي مقابله با مهاجمان سخت مي شود و احتمال بازداشت آنها از بين مي رفت.

بعد از چند دقيقه مبارزان حزب الله آتش باران خود عليه مرزها را آغاز كردند، يكي از تك تيراندازهاي حزب الله نيز دستگاه نظارت وابسته به ارتش اسرائيل را هدف قرار داد و چشم هاي الكترونيكي اين ارتش در مرزهاي لبنان را از بين برد، از سوي ديگر موشك هاي كاتيوشا و خمپاره ها نيز به سوي مواضع ارتش شليك شد تا ارتش را از موضوع ربوده دو نظامي خود منحرف كند و ارتش اسرائيل اينگونه تصور كند كه صداهاي شليك مربوط به اتفاقاتي است كه از مي سال 2000 بارها درمرزهاي ميان دو طرف تكرار شده است.

انتهاي پيام/++

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن