تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813051270




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمان‌پرست در نشست هفتگي با خبرنگاران ۳ و پاياني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مهمان‌پرست در نشست هفتگي با خبرنگاران ۳ و پاياني
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه از موضع اقتدار با رويكرد تأمين امنيت در خليج فارس حضور جدي و فعال داريم، تصريح كرد: اگر كسي بخواهد فضاي منطقه را تغيير دهد، طبيعي است كه همه چيز تغيير مي‌كند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، در ادامه نشست هفتگي امروز (سه‌شنبه) رامين مهمان‌پرست با خبرنگاران يكي از خبرنگاران به سفر نخست‌وزير چين به قطر و عربستان اشاره كرد و گفت آيا احتمال دارد همكاري‌هاي نفتي چين و ايران كاهش يابد؟ كه وي پاسخ داد: بحث مربوط به فشارهاي سياسي آمريكا به كشورهايي كه با ايران قراردادهاي بلندمدت نفتي دارند، يك مسئله سياسي است و بهانه آن فشار وارد كردن به كشور ماست، اما مي‌تواند تبعات سنگيني را براي كشورهاي مختلف به همراه داشته باشد.

وي افزود: اشتباه در محاسبه ممكن است برخي كشورهايي را كه به سرعت در حال رشد هستند با مشكلات مواجه كند. ايران و چين روابط خوب و استراتژيكي دارند و همكاري‌هاي نفتي ما كاملا تعريف شده است. بعيد مي‌دانيم كشوري مانند چين منافع بلندمدت خود را تحت تأثير اين فشارهاي سياسي به خطر بيندازد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد تعويق رزمايش مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي نيز گفت: تحولات منطقه و بيداري اسلامي بزرگ‌ترين تأثير خود را بر رژيم صهيونيستي گذاشته و اين رژيم هيچ وقت در اين حد از ضعف و ناامني نبوده است.

وي افزود: يك زماني در تبليغات سعي مي‌كردند اين رژيم را رژيمي مقتدر به نمايش بگذارند به ويژه در زمينه نظامي، تبليغات خارج از واقعيتي را راجع به اين رژيم اعلام مي‌كردند. الان موج حركت مردمي در مقابله با رژيم صهيونيستي آن‌ها را به وحشت انداخته است.

مهمان‌پرست ادامه داد: مباحثي چون رزمايش كه مطرح مي‌شود براي اين است كه به مقامات رژيم صهيونيستي يك مقدار دلداري داده شود كه نگران نباشند؛ والا هيچ تأثيري در معادلات منطقه نخواهد داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر اينكه كشور ما به هيچ وجه به دنبال تنش و درگيري با هيچ كس نيست، گفت: ما اعلام كرديم امنيت منطقه خليج فارس اولويت اصلي ماست و توانايي دفاعي كشور ما در جهت برقراري اين امنيت است. طبيعي است كه كشورهاي منطقه حساسيت بيشتري براي منطقه خود قائل باشند. هر كشوري بخواهد امنيت اين منطقه را به خطر بيندازد، بايد بداند كه تبعاتي دارد.

وي اضافه كرد:‌ اگر مي‌خواهند امنيت منطقه برقرار بماند بهتر است دخالت‌هاي خود را قطع و در منطقه حضور نظامي نداشته باشند و اقدامات و گفتار تحريك آميز صورت ندهند.

مهمان‌پرست با بيان اينكه اين مسئله بارها تذكر داده شده است، گفت: ما براي استقلال كشورمان 33 سال است كه در مقابل انواع فتنه‌ها ايستادگي كرده‌ايم. اگر قرار باشد موضوعي به كشورمان تحميل شود، مطمئن باشند در بالاترين حد دفاع از كشورمان هستيم و به هيچ وجه از حقوق ملت‌مان دست بر نخواهيم داشت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد احتمال بستن تنگه هرمز توسط ايران، اظهار داشت: برخي از افراد راجع به اين موضوع اظهارنظر مي‌كنند و هر كس با زاويه‌اي اين مسائل را مي‌‌بيند. امنيت منطقه خليج‌فارس براي ما اولويت اول را دارد و تمام تلاش خود را به كار خواهيم گرفت كه اين امنيت برقرار شود.

وي با بيان اينكه ريشه ناامني را حضور كشورهاي فرامنطقه‌اي و دخالت‌هاي آنها مي‌دانيم، تصريح كرد: اجازه نخواهيم داد كه برخي كشورهايي كه در بيرون از منطقه هستند تصميم‌گيري كنند كه چه كشورهايي از منافع و منابع موجود در منطقه مي‌توانند بهره‌مند شوند و چه كشورهايي نمي‌توانند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: از موضع اقتدار با رويكرد تأمين امنيت در منطقه حضور جدي و فعال داريم. اگر كسي بخواهد فضاي منطقه را تغيير دهد طبيعي است كه همه چيز تغيير خواهد يافت.

خبرنگار فارس به اظهارات وزير خارجه فرانسه كه ايران را متهم به ارسال سلاح به سوريه كرده اشاره كرد كه مهمان‌پرست اين اظهارات را نادرست خواند و گفت: متأسفانه هر چند وقت يك بار شاهد اين گونه اظهارات سياسي بدون ارائه هيچ مدركي هستيم. بهتر است اين گونه اظهارات انجام نگيرد. ما كاملا با دخالت ساير كشورها در مسائل داخلي هر كشوري مخالفيم و خودمان را متعهد به عدم دخالت در مسائل داخلي كشورها مي‌دانيم و فكر مي‌كنيم برخي كشورهاي غربي اهدافي را در منطقه ما دارند كه اين اهداف براي آنها وسيله‌اي را فراهم مي‌كند تا دست به هر اظهارنظر و اقدامي بزنند.

وي به اين كشورها توصيه كرد كه به جاي متوسل شدن به اين اظهارات سياسي شرايط منطقه را به خوبي درك كنند، درست تصميم بگيرند و با نوع دخالت خود باعث نشوند مردم در اين كشورها اين نوع دخالت‌ها و تجاوزات به حريم كشور خودشان را در ذهنشان به خاطر بسپرند و در عمل منافع ملي اين كشورها به خطر بيفتد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار فارس درباره طرح گام به گام روسيه كه گفته شده اصلاح شده و ايران آن را در دست بررسي دارد، گفت: ما با اين طرح با ديد مثبت برخورد كرده و ارائه آن را نشان دهنده حسن نيت روسيه براي اينكه قدمي براي همكاري بين كشورهاي مختلف در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي صورت بگيرد، تلقي كرديم.

وي با ذكر اين نكته كه طرح جنبه‌هاي مثبت قابل توجهي دارد، يادآور شد: در بعضي بخش‌ها ملاحظاتي داريم كه اين ملاحظات توسط كارشناسان فني ما به طرف‌هاي روسي منعكس شده، صحبت‌ها آغاز شده و‌ قرار است اين بحث‌ها ادامه يابد. اميدواريم به ظرفيتي برسد كه براي همكاري‌هاي هسته‌اي بين كشور ما و ساير كشورها بستر مناسبي را فراهم كند.

وي در پاسخ به سؤالي درباره روابط ايران و تونس با بيان اينكه ما با همه كشورهاي منطقه كه با موج بيداري اسلامي به سمت نهادينه كردن حكومت مردمسالاري هستند، روابط خوبي داريم، افزود: آمادگي داريم در بخش‌هاي مختلف با آنها همكاري كنيم. زمينه‌هاي رشد آنها فراهم شود و تجربيات خود را در اختيارشان بگذاريم.

مهمان‌پرست ادامه داد: صبور خواهيم بود تا مراحل تكميل شكل گيري نهادهاي مختلف در آنجا به نقطه مطلوب خود برسد. در هر زماني هر كمكي از كشور ما براي توسعه و پيشرفت اين كشورها لازم باشد آماده اين همكاري‌ها هستيم. از اينكه پيروزي مردم در اين كشورها به سالگرد خود نزديك شده خوشحاليم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت:‌ اميدواريم همه كشورهاي منطقه به سمتي حركت كنند كه مشاركت جدي مردم در اداره سرنوشتشان باعث كم شدن فاصله‌ها بين مردم و دولت‌هايشان شود و حركت به سمت پيشرفت سرعت بيشتري بگيرد.

خبرنگاري با اشاره به تهديد ناو آمريكايي توسط كشورمان از مهمان‌پرست پرسيد آيا اين تهديد در قبال ناوهاي جديدي كه ممكن است در خليج فارس مستقر شوند، وجود دارد؟ كه وي پاسخ داد: نظامي‌ها زبان همديگر را بهتر مي‌فهمند. ما بحث‌هاي سياسي خود را مطرح كرديم و چارچوب آن روشن است.

مهمان‌پرست درباره تجليل از سينماي كشور در جشنواره‌هاي جهاني كه سؤال يكي از خبرنگاران بود با بيان اينكه هميشه بايد با يك ظرافتي به اين جشنواره‌ها نگاه كنيم، اظهار داشت: گاهي اوقات مسئولان برگزاري جشنواره‌ها به فيلم‌هايي جوايز اهدا مي‌كنند كه نشان دهنده فقر و مشكلات مردم در يك كشور است. اين نبايد هنرمندان ما را به سمتي هدايت كند و مواردي را تصوير بكشند كه مسئولان اين جشنواره‌ها از آن استقبال مي‌كنند.

وي ادامه داد: ما آنقدر نقاط درخشان در داخل كشور داريم و ملت ما آنقدر عظمت و بزرگي دارد كه هر بخشي از آن به وسيله هنرمندان به تصوير كشيده شود حتما مورد تحسين و تقدير جهانيان قرار خواهد گرفت.

سخنگوي وزارت خارجه در پايان سفر امروز صالحي به تركيه را در راستاي شركت در كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور عنوان كرد.

انتهاي پيام/ش

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن