تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821221339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنده باد ضرغامي؟!


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: زنده باد ضرغامي؟!
دور از انصاف است اگر نگوييم كه امسال صدا و سيما به تنهايي جور تمام دستگاه هاي فرهنگي را كشيد و طعم سي سالگي يك انقلاب را از معبر امواج راديويي و تلويزيوني تقديم تشنه ترين نگاه ها و ذهن هايي كرد كه سالهاست در ايام دهه فجر كليشه هايي تكراري را تحمل مي كند. رسانه ملي امسال با تمام ضعف ها و قوت هايش در برابر نام «سي سالگي نظام» قامت بست به زيبايي يك جوان پرجنب و جوش و رعنا؛ جواني كه در اوج شكوفايي عقلي و روحي است و مجموعه اي از خواست ها و نيازها... جواني كه تازه در ابتداي «راه رسيدن» است. حالا بايد به عزت الله ضرغامي «خدا قوت» بگوييم نه به پاس ظرفيت هايي كه از دست رفت و برنامه هايي كه توليد نشد، در شكرانه بسيج نيروها و فكرها. بايد او را سپاس گزار بود كه «جاي خالي» تمام نهادهاي 30ساله و مدعي فرهنگ را طوري پركرد كه كمتر كسي حواسش بود بپرسد پس باقي دستگاه ها براي جشن سي سالگي چه كردند؟ نام اين نهادها را در ذهن مرور كنيد: سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، ستاد امر به معروف و نهي از منكر، شوراي فرهنگ عمومي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، سازمان ]...[، ستاد ]...[ و بعلاوه برخي وزارت خانه هاي مادر. شما چه حركت

در خور شأني از اين نهادها ديديد؟ اگر ديديد به ما هم خبر بدهيد! در چنين فضاي راكدي رسانه ملي به تنهايي جور همه اين نهادها را كشيد و به دوستان فهماند كه سال نوآوري و شكوفايي سالي براي نوآوري در بيان دستاوردهاي 30سال انقلاب بود و نه عنواني براي زينت سر برگ ها و پلاكاردهاي همايش هاي سفارشي- فرمايشي كه هرساله برگزار مي شود.

به نظر شما نبايد از برنامه هاي متنوع رسانه ملي در حوزه هاي مختلف «خبر، فرهنگ، سياست، ورزش و...» تقدير كرد؟ از نگاه نو به پتانسيل هاي خاك خورده سي سال گذشته، از تجربه هاي جديد در حوزه فرهنگ انقلاب، از برنامه هاي تركيبي خوش ساخت و... شك نكنيد كه برنامه هاي ضعيف هم در ميان اين مجموعه به خط شده براي جشن انقلاب وجود داشت اما به هر حال هنوز نيم سير انصاف در قلم و نگاه نسل سومي ها هست.

برداشت دوم:

سالهاست رسانه ملي در حوزه خبر با ضعف شديد «توليد» روبروست؛ متاسفانه به تازگي پوشاندن اين ضعف برعهده خلاقيت هاي آني و بي برنامه افتاده است و اين سواي نگاه ضعيف واحد مركزي خبر به حوزه فرهنگ است؛ چرا نامي از برگزيدگان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در باكس هاي اصلي خبر ديده نمي شود؟ اصلا خود خبر برگزاري اين همايش بزرگ فرهنگي هم براي برخي باكس هاي خبري بي اهميت بود چه برسد به... راستي شما تازگي ها گزارش اجتماعي هم از رسانه ملي ديده ايد؟! با اين حال بي برنامه گي و بي اهميتي «كار تخصصي» در واحد مركزي خبر آن قدر عريان است كه نياز به تحقيق و تفحص در اين مجموعه به عنوان توليدكننده اصلي خبر در رسانه ملي نيست.

وقتي يك خبرنگار هم گزارش اقتصادي توليد مي كند، هم گزارش سياسي هم به اعتكاف مي پردازد و هم به ماهواره اميد، نديده مشخص است چه دست پختي به مخاطب تلويزيوني تحويل داده مي شود. اما بحث ما، بحث انقلاب است؛ توجه فرماييد:

آقاي مرآتي- كه در همين صفحه بارها از او تقدير شده است- در خيابان يكباره جلوي پيرمرد شيك پوشي را مي گيرد. پيرمرد شيك پوشي كه صورتش را هم صفايي داده و مشخص است سالخورده اي روبه راه و سالم است. خبرنگار محترم جلوي او مي پرد و با نمك بي نمكي مي گويد: رنگ رخساره خبر مي دهد از سر درون... و بعد ادامه مي دهد به چهره شما مي خورد كه با نظام زياد موافق نيستيد.... بعد ميكروفن را جلوي پيرمرد مي گيرد.(!)

پيرمرد كم مانده سكته كند، با بهت مي گويد: نخير آقا! يعني چي... چطور؟! و بعد از دوربين فرار مي كند. همين خبرنگار محترم در روز راهپيمايي 22 بهمن بين مردم اين سوال را مي پرسد: 30 سال بعد راهپيمايي چطور خواهد بود؟!

آنچه ذكر شد، نمونه اي از بي برنامه گي محض در واحد مركزي خبر است كه هر كسي هرچه خواست بگويد، هرچه خواست بپرسد، هرچه خواست توليد كند. اما اين يك طرف معادله است، آيا واقعا كسي در سازمان صدا و سيما نيست كه آن توليد محشر(!؟) آقاي خبرنگار در شناسايي آدم هاي صورت تراشيده به عنوان جبهه مخالفان نظام و لابد انتساب آدم هاي ريش دار به موافقان نظام را پخش نكند؟ آخر اين گزارش توهين آميز از بيست و سي پخش شد! بخش هاي ديگر را البته خبر ندارم. محض تاكيد عرض كنم كه جناب خبرنگار مذكور در گزارشي از سومين روز حضور ماهواره اميد در فضا به طرز خنده داري يك گزارش علمي- تخصصي را به يك گزارش احساسي- كمدي تبديل كرد! حالا مقايسه كنيد با گزارش فوق العاده خانم ميرسيدي براي 30 سال پيشرفت علوم پزشكي در كشور... بدون اينكه در واحد مركزي خبر باشيم مشخص است آنجا چه خبر است و همه بايد «خودمحور» باشند و هيچ برنامه و برنامه ريزي در كار نيست؛ طرح و طراحي كه بماند! راستي دقت كرديد كه حدود يكسال است بخش خبري بيست و سي به يكي از عادي ترين و گاهي شب ها ضعيف ترين بخش هاي خبري تلويزيون تبديل شده است؟! با وجود اين توليدات و آن برنامه ريزي ها (؟!) مي آييم تحليل ارائه مي دهيم كه فاكس نيوز خبر راهپيمايي 22 بهمن را تحريف كرد، گزينش كرد، شيطنت كرد و... اينها را گفتم تا بگويم كه مردم تفاوت «خبر» با قصه و جوك و «گزارش خبري» با لودگي و لوس بازي را خوب مي دانند و خوب هم مي توانند بهترين هايش را در رسانه ها ببينند؛ دشمن در كامپيوترها و تلويزيون هاي خانگي ما حضور دارد و ما هنوز در توليد و پخش يك «خبر» مانده ايم... البته ماجراي شبكه خبر، يك مساله جداست!

با اين حال تيتر را اينگونه تصحيح مي كنم: زنده باد ضرغامي... چرا كه او بر نهادي رياست مي كند كه مظلومانه زيرتيغ و تازيانه نقد اهل فن و غيرفن هست؛ براي همين و سپاس از تلاش انقلابي اش در سي سالگي انقلاب، خدا قوت و باز هم زنده باد عزت الله ضرغامي كه با وجود فشارها و غمزه هاي رنگارنگ چپ و راست كاممان را شيرين كرد در اين دهه فجري.

محسن حدادي

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن