تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813018981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/داستان‌هاي شگفت انگيز فوتبال - قسمت نخست/ مردن و زيستن با فوتبال


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /داستان‌هاي شگفت انگيز فوتبال - قسمت نخست/ مردن و زيستن با فوتبال
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

فوتبال محبوب ترين ورزش جهان است. بيش از 117 ميليون نفر از مردم جهان در بيش از 200 كشور فوتبال بازي مي كنند و اين رشته ورزشي ميليون ها بيننده تلويزيوني نيز دارد. پله فوتباليست برزيلي كه بسياري از او به عنوان بهترين بازيكن تاريخ ياد مي كنند، از فوتبال به عنوان "بازي زيبا" ياد كرد.

"بيل شنكلي" سرمربي نام آور دهه هاي 60 و 70 ليورپول درباره اين رشته ورزشي گفت: «برخي مردم گمان مي كنند كه فوتبال مساله مرگ و زندگي است، اما آنها در اشتباه اند. اهميت فوتبال چيزي بيش از آن است.»

در اين كتاب كه "داستان هاي شگفت انگيز فوتبال" نام دارد، شما داستان هاي واقعي درباره فوتبال از سرتاسر جهان خواهيد خواند. داستان يك شاهزاده كه مي خواست يك مسابقه فوتبال در جام جهاني را قضاوت كند. داستان مسابقه هاي فوتبالي كه منجر به جنگ شدند و بازيكنان و هواداراني كه براي پيروز شدن دست به هركاري مي زنند.

"راس ويليامز" نويسنده اين كتاب در زمان نوشتن آن 33 ساله بود. او در اين كتاب بيشتر به توصيف جنبه ناخوشايند فوتبال مي پردازد، اما خود "ويليامز" هم دوستدار فوتبال است. تيم مورد علاقه او تاتنهام يكي از تيم هاي شمال لندن است.

گروه ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ضمن معرفي اين كتاب، قصد دارد ترجمه آن را به صورت سلسله وار در اختيار علاقمندان به فوتبال قرار دهد. اين كتاب داراي 9 قسمت مختلف بوده و مسائل مختلف مربوط به فوتبال را شرح مي دهد. اين كتاب نخستين بار در سال 1998 و به دليل محبوبيت زياد با چاپ دوم همراه شد.

**قسمت نخست: مردن و زيستن با فوتبال

من دوست دارم در يك مسابقه فوتبال از دنيا بروم. دوست دارم با آرامش و به راحتي در حالي كه صداي فرياد تماشاچيان را مي‌شنوم و بوي همبرگر به مشامم مي‌رسد، جان خود را از دست بدهم. وقتي روح از بدنم جدا مي‌شود مي‌توانم از بالاي سر تماشاچيان و زمين مسابقه بهتر از آنچه دوربين‌هاي تلويزيوني مي توانند نشان دهند، بازي را تماشا كنم. تنها يك مشكل وجود دارد؛ من هرگز خوش اقبال نبوده ام، بنابراين اگر در يك مسابقه فوتبال جان خود را از دست بدهم بدون شك اين اتفاق پيش از پايان بازي رخ خواهد داد و من با از دست دادن پنج دقيقه پاياني بازي، هرگز با خبر نمي‌شوم كه كدام تيم بازي را برده است.

مردمان بسياري همانند من هستند كه نمي‌توانند بدون فوتبال زندگي كنند. مثال اين مساله داستاني واقعي درمورد يك هوادار اسپانيايي است. اين پيرمرد به تيم رئال بتيس علاقه زيادي داشت و تمامي بازي‌هاي خانگي اين تيم را از نزديك مشاهده مي‌كرد. او درست پيش از مرگ خود براي آخرين بار با پسرش صحبت كرد. او از پسرش خواست تا پس از مرگ خود باز هم تمامي بازي‌هاي بتيس را از نزديك دنبال كند. پيرمرد از دنيا رفت و بدنش آن قدر در آتش سوخت تا هيچ چيز باقي نماند.

مردم از زمان پيدايش فوتبال جان خود را به خاطر آن از دست داده‌اند، اما فوتبال از چه زماني به وجود آمد؟ حدود دو هزار سال قبل، "لي‌يو" نويسنده چيني درباره مسابقه اي نوشت كه بين دو تيم همراه با يك توپ و دو دروازه انجام مي‌شود.

در حدود سال 1180 "ويليام فيتز" نويسنده انگليسي هم راجع به يك بازي همراه با توپ نوشت كه بسياري مردم در انگليس آن را بازي مي‌كردند. او گفت كه اين بازي آن قدر خطرناك بود كه مي‌توانست براي بازيكنان و حتي بسياري از مردم كه به تماشاي آن مي‌پرداختند، مرگبار باشد. در آن زمان فوتبال حاوي قوانين نبود. هر چند نفر مي‌توانستند آن را بازي كنند و طول زمين مي‌توانست به سه يا چهار كيلومتر هم برسد؛ همواره درگيري‌هايي به وجود مي‌آمد و بسياري مردم آسيب مي‌ديدند.

در قرن هفدهم، مردم سرتاسر انگليس مشغول فوتبال بازي كردن بودند. پادشاه و دولت او سعي در متوقف كردن اين مساله داشتند و كشيش‌ها برعليه فوتبال صحبت مي‌كردند اما، مردمان عادي به فوتبال علاقه داشتند.

به مرور زمان، در 200 سال آينده، فوتبال شباهت كمتري به جنگ پيدا كرده و بيشتر شبيه يك بازي شده بود. در پايان قرن هجدهم، مردم در سراسر جهان فوتبال بازي مي‌كردند و قوانيني هم براي اين بازي در نظر گرفته شد.

در آن زمان تنها چند قانون وجود داشت؛ اما اين آغاز فوتبال مدرن بود. از آن لحظه به بعد، افراد كمتري در زمين جان خود را از دست دادند اما، خطرهاي فوتبال همچنان بر قوت خود باقي است.

اكثر حوادث فوتبالي زماني رخ مي‌دهند كه دو بازيكن به طور همزمان سعي در مالكيت توپ دارند. اينگونه بود كه "جاك تامسون" بازيكن جوان اسكاتلندي در سال 1931 جان خود را از دست داد. او براي تيم معروف اسكاتلندي "سلتيك" بازي مي‌كرد و در يكي از بازي‌هاي تيمش مقابل "رنجرز" ديگر تيم نامدار اسكاتلندي زماني كه توپ نزديك دروازه سلتيك بود، "سام انگليش" يكي از بازيكنان رنجرز سعي در ضربه زدن به آن داشت. در همان زمان "جك تامسون" سعي كرد تا توپ را با دست جمع كند. او خود را روي زمين پرت كرد و توپ را جمع كرد، "سام" هم به آن ضربه زد اما، سر تامسون مورد اصابت قرار گرفت. او چند ساعت پس از اين حادثه در بيمارستان درگذشت. روز بعد هزاران تن از هواداران سلتيك از گلاسكو تا خانه "جاك تامسون" را پياده راه رفتند.

اين پياده‌روي سه روز به طول انجاميد و هواداران در بين راه به استراحت روي زمين پرداختند. فوتبال در اسكاتلند براي بسياري از مردم اهميت بسياري دارد؛ آن قدر كه حتي امروز، هواداران سلتيك اغلب از زادگاه "تامسون" ديدار كرده و به محل دفن او مي‌روند.

آيا باور مي‌كنيد كه گاهي افراد پس از مرگ زنده مي‌شوند؟ مردم مي‌گويند "جاك تامسون" به زمين سلتيك جايي كه بازي مي‌كرد و جان خود را از دست داد، برمي‌گردد، البته سلتيك اكنون در ورزشگاه جديد خود بازي مي‌كند اما، اگر اين ماجرا حقيقت داشته باشد اين بازيكن هنوز هم هر روز يكشنبه به اميد برگزاري مسابقه فوتبال به زمين مي‌رود.

در جريان جنگ هاي جهاني اول و دوم، فوتبال اهميت گذشته خود را از دست داد. مردم در آن زمان، وقتي براي فكر كردن به فوتبال نداشتند. در جنگ جهاني اول (1918-1914) هيچگونه اثري از فوتبال در بريتانيا به چشم نمي خورد. دولت مانع از برگزاري فوتبال مي شد اما، فوتبال در دوران جنگ دشمنان را در يكي از روزهاي كريسمس دور هم آورد. در آن روز، سربازان انگليسي و آلماني اسلحه هاي خود را زمين انداخته و در يكي از سرزمين هاي بين خود با نام "سرزمين هيچكس" يك مسابقه فوتبال برگزار كردند. چه حيف كه آنها نمي توانستند هر روز سال را با همديگر دوست باشند.

چند سال پس از جنگ جهاني دوم (1945-1939)، برخي مردم به طرز عجيبي در يكي از مسابقه هاي فوتبال جان خود را از دست دادند. دو تيم برابر ديدگان 3 هزار نفر بازي مي كردند كه ناگهان توفاني شكل گرفت. به دنبال اين توفان، داور و 8 بازيكن روي زمين افتادند. اكثر ديگر بازيكنان حاضر در زمين پيش از آنكه آنها هم روي زمين بيفتند يك لحظه سر جاي خود ميخكوب شدند. 8 بازيكن راهي بيمارستان شده و دو تن از آنها جان خود را از دست دادند. پيش تر، اكثر بازيكنان حاضر در آن بازي درباره اين اتفاق گفتند: «گويي يك جسم خيلي سنگين به پشت سر ما خورده بود.»

برخي تماشاگران كه از نزديك شاهد برگزاري اين ديدار بوده و دچار ترس شده بودند هم گفتند: «وحشتناك بود. ناگهان نوري به چشم خورد. اين نور با داور برخورد كرد و او نخستين نفري بود كه نقش زمين شد. داور خيلي خوش اقبال بود كه جان خود را از دست نداد.»

آمريكاي جنوبي يكي از مناطقي است كه حضور در عرصه فوتبال همواره در آنجا با خطرهايي همراه است. در جريان يك مسابقه در آوريل 1962 يكي از هواداران به معناي واقعي از عملكرد داور به خشم آمد. او موافق يكي از تصميم هاي داور نبود و در نتيجه پس از وارد شدن به زمين، داور را به ضرب چاقو به قتل رساند. يكي ديگر از كساني كه شاهد اين صحنه بود، هوادار قاتل را به ضرب گلوله كشت. در اين هنگام، هواداران دو تيم به شدت ترسيده بودند. آنها شروع به فرياد زدن و جيغ كشيدن كردند. همه آنها همزمان از ورزشگاه خارج شدند. يكي از آنها روي زمين افتاد اما سايرين دست از حركت برنداشتند. آنها از روي آن هوادار رد شدند و او جان خود را از دست داد.

در يكي ديگر از بازي ها در آمريكاي جنوبي، داور مسابقه يك پنالتي به سود يكي از تيم ها اعلام كرد كه هواداران تيم حريف موافق اين تصميم نبودند. به دنبال همين مساله، هواداران تيم مقابل با پرتاب سنگ به داور او را به قتل رساندند.

آنگونه كه ما شنيده ايم، گاهي مردم فردي را ديده اند كه مدت ها پيش در يك مسابقه فوتبال جان خود را از دست داده است، اما به نظر مي رسد اين اتفاق بيشتر در بريتانيا رخ مي دهد. مردم مي گويند در ورزشگاه "اولدهام" يك هوادار فوتبال از ميان مردگان وجود دارد. آنها اين هوادار را "فرد" مي نامند. "فرد" كسي بود كه همواره در ورزشگاه "اولدهام" براي تماشاي بازي ها حضور داشت. او در ميانه يكي از بازي هاي فوتبال در دهه 60 از دنيا رفت. اكنون مردم تنها "فرد" را در ساعات اوليه صبح يا نيمه شب ها مي بينند. افرادي كه باشگاه را تميز مي كنند او را بارها ديده اند و آنها هرگز در باشگاه به تنهايي مشغول كار نمي شوند.

يكي از آنها مي گويد: «فرد كساني كه اينجا را تميز مي كنند مي ترساند. او وسايل مخصوص تميز كردن را جا به جا مي كند و به نظر مي رسد علاقه زيادي هم به خودكار دارد. يك بار "ايلين" يكي از زناني كه كارهاي مربوط به نظافت را بر عهده دارد فرد را در آشپزخانه ديده بود. او خيلي ترسيده بود، اما زماني كه نام فرد را فرياد زد، او ناپديد شد.»

تهيه و ترجمه: رشيد سعدلو - خبرنگار ايسنا

انتهاي پيام

جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن