تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826340143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد فلسفه به نفع دین


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه  - گزارش سخنرانی محمود یوسف‌ثانی در روز پایانی همایش علمی امام محمد غزالی رضا محبی: یکشنبه یازدهم اسفند‌ماه دومین روز همایش علمی امام محمد غزالی با حضور اساتید فلسفه و پژوهشگران مختلف آغاز به کار کرد. در پانل اول روز دوم این همایش افرادی همچون حسن بلخاری، حامد ناجی اصفهانی، سعید انواری، شهرام پازوکی و مصطفی ملکیان سخنرانی کردند. در پانل دوم نیز مهدی دهباشی، غلامرضا اعوانی، عبدالکریم سروش، و محمود یوسف‌ثانی به ارائه بحث‌های خود پرداختند. محمود یوسف‌ثانی در همایش علمی غزالی به مقایسه دو اثری که بر ضد فلسفه و فلاسفه نوشته شده پرداخت. وی از این دو ردیه به عنوان معروف‌ترین‌ها در فلسفه اسلامی سخن گفت؛ تهافه‌الفلاسفه اثر غزالی و دیگری تحفه‌المتکلمین اثر ابن‌ملاحمی. یوسف‌ثانی در ابتدا در خصوص ردیه‌نویسی توضیحاتی را بیان داشت. وی در این مورد گفت: ردیه‌نویسی در فرهنگ اسلامی سابقه‌ای دیرینه دارد. در این میان ردیه‌نویسی بر فلسفه از سوی متکلمان از جایگاه خاصی برخوردار است. سلسله‌جنبان ردیه‌نویسی بر فلسفه، امام محمد غزالی است که مشهورترین و موثرترین اثر در این زمینه یعنی تهافه‌الفلاسفه را پدید آورده است. کمی پس از او متکلم دیگری، رکن‌الدین‌بن‌ملاحمی خوارزمی متعلق به مکتب کلامی دیگر، یعنی کلام معتزلی، کتابی در رد فلسفه با عنوان تحفه‌المتکلمین فی‌الرد علی‌الفلاسفه نگاشته است. از مقایسه این دو کتاب بر می‌آید که هم اهداف و انگیزه‌های نویسندگان و هم روش آنها و هم مسایلی که مورد بحث آنها قرار گرفته با یکدیگر تفاوت دارند، در عین حال که از جهاتی نیز دارای اشتراک و مشابهاتی هسیتند. یوسف‌ثانی در خصوص انگیزه غزالی برای تقریر تهافه‌الفلاسفه گفت: به گفته غزالی انگیزه اصلی او در نگارش کتاب تهافه‌الفلاسفه مشاهده رواج نوعی بی‌اعتنایی به آداب و مناسک شرعی بوده که ریشه در اعتقادات افراد داشته و عمدتاً حاصل اعتقادات فلسفی است. از این‌رو غزالی درصدد بر آمده تا با نمایاندن مخالفت آراء فلاسفه با معتقدات دینی و نیز سستی ادله فلاسفه در اثبات مدعیات خودشان به انهدام بنیان فلسفه بپردازد. از سوی دیگر ابن‌ملاحمی انگیزه اصلی خود را در نگارش کتاب علیه فلسفه، ملاحظه اشتیاق گروهی از فقهای شافعی و حنفی برای کسب علوم فلسفی به امید بهره‌وری از آن در بررسی علوم فقهی می‌داند و بیم آن دارد که با ورود علوم فلسفی به حوزه اعتقادات دینی شبیه به انحرافاتی که در عقاید مسیحیان پیش آمد و وی آنها را حاصل آمیختگی فلسفه یونان با الاهیات مسیحی می‌داند، در عالم اسلام نیز رخ دهد. بنابراین توجه ابن‌ملاحمی در ابتدا نه معطوف به عامه که معطوف به نخبگان و خواص است. به لحاظ روش می‌توان گفت که غزالی عمدتاً با اتکا به اعتقادات کلامی اشعری و البته گاهی عدول از آن و به سبکی به قوت جدلی به معرضه با فلاسفه پرداخته است ولی ابن‌ملاحمی از حدود تفکر اعتزالی با قرائت خاص ابوالحسن بصری در نقد فلسفه عدول نکرده است و در مجموع می‌توان گفت که کتاب غزالی ارزشمندتر و منسجم‌تر به رشته تحریر در آمده است. به لحاظ محتوا و مسائل مطرح شده نیز باید گفت که مسائلی که ابن‌ملاحمی بدان‌ها پرداخته بسیار گسترده‌تر و متنوع‌تر از مباحث مطرح‌شده از سوی غزالی است و قسمت اعظم اعتقادات کلامی مذکور در آثار ابن‌سینا را شامل می‌شود، ولی مسائل مطروحه از سوی غزالی از تنوع کمتری برخوردار است و از تکرار نیز خالی است. یوسف‌ثانی در پایان بحث خود گفت: به لحاظ تاثیر نیز روشن است که تاثیر کتاب غزالی هم در اقتفا به او و نوشتن آثاری دیگر در ستیز با فلسفه به تبعیت از او و روش خاص‌اش، و هم در برانگیختن واکنش‌هایی جهت پاسخگویی بدان به مراتب بیش است از اثر ابن‌ملاحمی که متکلم چندان شناخته‌شده‌ای نبوده است. به همین دلیل کتاب غزالی موثر‌تر واقع شده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن