واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > چهرهها - محمود استاد محمد از یکشنبه هفته آینده «کافه مک ادم » را در تئاتر شهر برپا می کند.کافه ای که طراح صحنهاش اصغر دشتی است. الهه خسروییگانه: شاید بزرگترین هوشمندی محمود استادمحمد همین باشد. این که گذاشته لااقل دو دهه از ماجرای سفرش به کانادا بگذرد و بعد زندگی آدمهایی را روایت کند که در این برهه از زندگیش با آنها برخورد کرده است. استادمحمد ازیکشنبه هفته آینده با نمایش «کافه مکادم» به سالن چهارسو باز می گردد. به خاستگاه اولیهاش تئاتر. به صحنهای که همه چیز برایش از همان جا شروع شد. از بازی در نمایشنامهای که سالها روی صحنه بود؛ «شهر قصه» به کارگردانی بیژن مفید. او که سال 1329 در دروازه دولاب به دنیا آمده بود،پیش از بازی در «شهر قصه» و ایفای نقش خر خراط، با محمد آستیم،نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان آشنا شده بود. آشنایی با مفید و بازی در شهرقصه البته به درازا کشید، ولی به سرانجام نرسید. بالاخره یک شب گروه به این نتیجه رسید که دیگر نمی شود ادامه داد. استادمحمد چشم باز کرد و دید سوار اتوبوسی به مقصد دورترین جای ممکن شده است:بندرعباس. جایی که از همه چیز و همه کس دور باشد و خودش بماند و رویاهایش. آنجا بود که اولین گروه تئاتریش را تشکیل داد. گروه نمایشی «پتوروک». اما تهران همیشه آدمهایش را به خود میخواند. رهایشان نمیکند. به همین خاطر استادمحمد سال ۵۱ دوباره برگشت تهران. این بار این خود او بود که یک گروه تئاتری راه انداخت. با آدمهایی که همهشان شاگرد مکانیک بودند. «آسیدکاظم» اولین نمایشی بود که استادمحمد و این گروه به روی صحنه برد. نمایشی که سر و صدای زیادی به پا کرد. عباس جوانمرد نمایش را به تالار سنگلج برد و به روایت استادمحمد استقبال از آن به شکلی بود که مردم برای دیدن نمایش با هم درگیر میشدند. بعد از آسیدکاظم استادمحمد دو سریال هم کار می کند. «پژواک» و «گذر خلیل دهمرده» اما بعد دوباره به سراغ تئاتر می رود و اجرای «شب بیست و یکم». «آخرین بازی» ، « دیوال تئاترال» و «عکس خانوادگی» دیگر نمایشهایی هستند که استادمحمد طی این سالها به روی صحنه برده است. و حالا نوبت «کافه مکادم»است. قصه آدمهای ساکن غربت در بحبوحه سالهای دهه شصت. کافه مکادم ظاهرا مکانی واقعی است. جایی که در آن سالها پاتوق موج گسترده ایرانیان ساکن مونترآل بوده است. استادمحمد میگوید داستان واقعی نیست ولی آدمها واقعیاند. در بعضی موارد حتی اسم آدمها هم عوض نشده و آنها درست همان آدمهایی هستند که او در سال ۶۴ دیده است. او خوشحال است که همان سالها سراغ نوشتن و روایت این آدمها نرفته است. به نظرش آن زمان چون خودش هم درگیر مسئله مهاجرت بوده نهایتا نمایشنامه را به یک کار ژورنالیستی شعارزده تبدیل میکرده اما حالا که از تمام آن سالها فاصله گرفته میتواند روایت بهتری از ماجرا داشته باشد. هویت بحث اصلی این نمایشنامه است. هویت ایرانی و آدمهایی که به هر دلیلی این هویت را از دست میدهند. خودش میگوید نمایشنامه به هیچوجه سیاسی نیست بلکه نگاهی انسانی دارد. «کافه مکادم» با کارگردانی محمود استادمحمد، دستیار کارگردانی مهسا دهقانیپور، طراحی صحنه اصغر دشتی و بازی فرزین صابونی، مهدی صباغی ، هدا ناصح ، یعقوب صباحی ، خسرو شهراز و ... از یکشنبه 7 آذر ماه در سالن چهارسو به روی صحنه میرود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 576]