واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - علی اصغر دشتی دکور تئاتر«کافه مک ادم» نزدیک به 5 میلیونهزینه بردهاست و تاکنون که سه هفته از اجرا نمایش میگذرد، یک ریال هم از مرکز هنرهای نمایشی نگرفتهایم. مامجبورشدیم، دکور این نمایش را با مشقتهای فراوان و کمک از دوستان و توانایی آنان درشرایط سختی بسازیم. این وضعیت واقعا وحشتناک است وهمین موجب شده تا تصمیم بگیرم که این آخرین باری باشد که طراحی صحنه یک اجرا را به دست می گیرم. زیرا ساخت یک دکور به اندازه تولید یک نمایش انرژی و توان می برد. وقتی دکور، کارگاه و خیاط خانه ای برای ساخت دکور نیست، به راحتی نمی شود طراحی صحنه انجام داد. زمانی که کارگاه و دکور را حذف کردند قرار شد پولی به گروه پرداخت شود تا این این کمبودها جبران شود وگروه بتواند برای ساخت دکورش مکانی را اجاره کند،اما این اتفاق نمیافتد. اکنون مرکز هنرهای نمایشی باید جواب بدهد. چرا نمیپرسند ،«کافه مک ادم» هنوز پس از گذراندن بیشترین اجراهای خود یک ریال هم دریافت نکرده ؟! چرا مدیران تئاتر نمیپرسند چطوراین تئاتر بدون پول با هزینه بالا به صحنه آمده است؟ هیچ کس در این اجرا هنوز از میزان دستمزدش خبر ندارد؟ فکر میکردم ندادن بودجه و امکانات فقط شامل گروههای جوانی مثل ما میشود، اما در پروسه تولید «کافه مک ادم» به طرز شگفت انگیزی دیدم مسوولان همان کاری را با استاد محمد کردند که با من جوان و گروه های دانشجویی می کنند، حرمت و احترام سن و کسوت دیگر وجود ندارد. من شبها از حضور در جمع بازیگران نمایش خجالت می کشم، چون هنوز قراردادی ندارند و تکلیف خود را نمی دانند. نمی دانم این شرایط چقدرمی تواند دوام بیاورد ؟ در شرایطی که تئاتر دارد به سمت بساز وبفروشی میرود و تولید دارد،اهمیت پیدا میکند، خبری از تن خواه برای ساخت دکورنمایش نیست. وقتی برای دریافت یک میلیون تن خواه برای ساخت دکور مراجعه میکنیم به ما میگویند دیگر تن خواهی در کار نیست. چه کسی می تواند باورکند که محمود استاد محمد پس از 15 شب اجرا در سالن چهارسوی تئاتر شهر هنوز نه قراردادی دارد و نه یک ریال دریافت کرده است؟در واقع باید به مسوولان محترم گفت، اگر انتظار کار حرفه ای از گروه ها دارید از آن سو هم گروه ها را تأمین کنید. تئاترنیاز به تبلیغات دارد و تبلیغات پول می خواهد ما برای آماده کردن پوسترهای نمایش مجبور شدیم پولهای خود را روی هم بگذاریم. در شرایط فعلی تئاترها مفت و مجانی در سالنهای مرکز هنرهای نمایشی دارد اجرا می شود و آقایان صحبت از فروش 40 در صدی می کنند. در صورتی که اول باید ساختار تولیدی تئاتر را درست کنند و بعد از تئاتر خصوصی حرف بزنند. گاهی فکر می کنم نسل من توان انرژی نسلی که استاد محمد از آن آمده را ندارد تا بتواند شرایط تئاتر کارکردن کنونی را تحمل کند. طراح صحنه و مدیر تولید نمایش«کافه مک ادم» 52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]