تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821390198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با 5 شهر نو پايدار در سال 2012


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: آشنايي با 5 شهر نو پايدار در سال 2012
در تعريف كلي، فرم شهر پايدار از تمامي عناصر و اجزاي كالبدي قابل رويت شهر شكل مي‌پذيرد و متشكل از عناصر طبيعي و مصنوع است


فرم شهر ماهيتي تركيبي و سه بعدي دارد كه نه تنها در سطح، بلكه در حجم نيز تجسم مي‌يابد. كوچكترين اجزا و عناصر اين تركيب در چارچوب عناصر مصنوع انسان، ساختمان ها، شبكه راه ها، فضاهاي باز و تاسيسات شهري هستند.

طرح موضوع شكل يا فرم شهري پايدار، عمدتا مربوط به دهه 1990 و زمان برگزاري كنفرانس ريو در برزيل در سال 1992 است كه به تدوين و تصويب قطعنامه زمين انجاميد.

شهرهايي چون رم، بارسلون، پاريس، آمستردام، لندن و... كه بيشترين سرزندگي و روحيه فعاليت شهري و تعاملات اجتماعي و جذب توريست را دارند و در عين حال كمترين مصرف سوخت‌هاي فسيلي براي مصارف وسايط نقليه موتوري و حمل و نقل را دارا هستند، از نمونه شهرهاي فشرده‌اند.

شهرهاي حومه گسترده آمريكا و استراليا از جمله شهرهاي گسترده هستند زيرا كه در اين كشورها زمين و استفاده از آن با محدوديتي روبه رو نيست.

اما وقتي از شهرهاي سبز، پايدار يا پيشرو صحبت مي‌شود، معمولاً همه نگاه‌ها به پورتلند، آمستردام يا سان فرانسيسكو يا شهرهايي كه به فناوري اطلاعات اهميت زيادي مي‌دهند مانند ابوظبي دوخته مي‌شود.

در حالي كه امروزه همه شهرها توجه به محيط زيست را براي بهبود وضعيت اقتصادي يا حتي توريسم شهرهاي خود سرلوحه كارهاي خود قرار داده اند، اما بعضي از آنها از بقيه جلوترند.

امروزه شهرداران سعي مي‌كنند در موضوعات مربوط به مبحث پايداري از يكديگر پيشي بگيرند. در سراسر جهان شهرهاي زيادي هستند كه توسط دولت‌هاي محلي مسئوليت پذير اداره مي‌شوند. اين دولت‌ها به چيزهايي مانند فضاي سبز يا دوچرخه سواري و حتي سيستم‌هاي حمل و نقل دوستدار محيط زيست توجه مي‌كنند.

در ادامه به 5 شهر جديدي كه مي‌توان مديريت آينده نگرانه و توجه فعالان اجتماعي آنها را به موضوع پايداري مشاهده كرد، اشاره شده است:

آدلايد - استراليا

سال 2011 با سيلاب‌ها و خشكسالي‌هايش سال سختي براي استراليا بود. اما آدلايد توانست در اين سال تبديل به بستر ساختمان‌سازي سبز و انرژي پاك شود.

كلانشهرها

اين شهر نزديك به 30 سال است كه برنامه‌اي براي بهبود كيفيت شهروندانش دارد. آدلايد مي‌خواهد با برگزاري كنفرانس دوچرخه‌سواري نشان دهد كه به حمل و نقل پاك توجه خاصي دارد.

همچنين آنها استراتژي طراحي يكپارچه خود را از ماه ژوئن سال جاري بهره برداري خواهند كرد.

بلگراد - صربستان

پايتخت صربستان معروف به برخورداري از پرنشاط‌‌ترين زندگي‌هاي شبانه در ميان شهرهاي اروپا است، اما در حالي كه اين كشور براي يكپارچه شدن با اتحاديه اروپا تلاش مي‌كند فعالان اجتماعي اين شهر به دنبال تلاش براي پيدا كردن روش‌هايي براي كنترل زباله ها و ملزم كردن دولت به پيگيري روش‌هاي كشاورزي پايدار هستند.
كلانشهرها

همچنين آنها تلاش مي‌كنند تا وضع ساختمان‌هاي اين شهر را كه اكثر آنها پيش از سال 1980 بنا شده‌اند را ساماندهي كنند.

برازيليا - برزيل

در حالي كه برزيل تلاش مي‌كند تا به جايگاه ششمين قدرت اقتصادي دنيا دست پيدا كند، برازيليا با آن ساختمان‌هاي ناهمگون و بلند مرتبه‌اش در حال تبديل شدن به جايي بهتر براي زندگي است.

ديگر شهروندان مجبور نيستند آخر هفته‌ها از ازدحام و شلوغي به ريودژانيرو پناه ببرند و اين شهر با وجود سازمان‌هايي مانند (URBENVIRON) و پروژه‌هاي كوچك و بزرگ در سراسر شهر كه ساختمان‌سازي سبز را الگوي فعاليت خود قرار داده‌اند، به يك شهر پيشرو تبديل شده است.

ناپل - ايتاليا

در حالي كه رم پايتخت كشور ايتاليا در سال 2011 در آتش سياست مي‌سوخت، ناپل با بحران زباله‌ها مواجه شده بود.

فعالان اجتماعي اين شهر ابزارهاي رسانه‌اي جديد و سيستم‌هاي هماهنگي اجتماعي قديمي را براي پاكسازي شهرهاي خود توسط شهروندان و اشتغال‌زايي به كار گرفتند.

كلانشهرها

اجتماعات عظيم شهروندان داوطلب براي كمك به پاكسازي شهر و ايجاد گروه‌هايي كوچك اما تاثيرگذار كه مي‌خواهند آبروي شهر را بازگردانند، مثال زدني است.

به پاس موفقيت اين تلاش‌ها آنها سال 2012 ميزبان چندين برنامه بزرگ بين‌المللي مانند نشست شهروندي سازمان ملل هستند.

آكرا - غنا

آكرا پايتخت غنا مانند ديگر همتايان آفريقايي‌اش به دنبال ايجاد توازن در رشد اقتصادي و توسعه پايدار است، اكرا سال 2011 توانست جذاب‌ترين شهر فعال در زمينه پايداري در ميان شهرهاي آفريقايي باشد.

كلانشهرها

اين شهر با بكار گرفتن فناوري‌هاي نوين ارتباطي و اجراي راهكارهاي جديد اقتصادي حالا در قله مراكز اقتصادي آفريقا به عنوان شهري سبز است.

اكرا اين موفقيت خود را با كمك سازمان‌هاي مردم نهاد محلي و دفاتر منطقه اي وابسته به سازمان‌هاي بين‌المللي و شركت‌هاي بزرگ مخابراتي كسب كرده است كه توانستند بهترين مسئوليت پذيري را در بين جامعه مردمي اين شهر ايجاد كنند.

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1567]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن