تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821051303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكرار با اطلاعات تكميلي/متن كامل گزارش البرادعي به شوراي حكام درباره ايران


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تكرار با اطلاعات تكميلي/متن كامل گزارش البرادعي به شوراي حكام درباره ايران
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/12/03
مدير كل اژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش جديد خود را درباره برنامه هسته اي ايران در شوراي حكام اين اژانس در وين ارائه كرد.
به گزارش مونيتورينگ اخبار خارجي واحد مركزي خبر ، در اين گزارش امده است:

/اجراي توافق پادمان هاي ان پي تي و بندهاي مربوط به قطعنامه هاي 1737 سال دو هزار و شش، 1747 دو هزار و هفت، 1803 دو هزار و هشت و 1835 دو هزار و هشت شوراي امنيت سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران:
-----------------------
1- در نوزده نوامبر دو هزار و هشت، مدير كل به شوراي حكام درباره اجراي توافق پادمان هاي ان پي تي و بندهاي مربوط به قطعنامه هاي 1737 سال دو هزار و شش، 1747 سال دو هزار و هفت، 1803 دو هزار و هشت و 1835 دو هزار و هشت شوراي امنيت سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران گزارش داد. اين گزارش تحولات مربوط را از اين تاريخ پوشش مي دهد.
الف) فعاليت هاي فعلي مربوط به غني سازي
2- از زمان گزارش پيشين مدير كل، ايران به تزريق يو اف شش به سه هزار دستگاه واحد آي آر يك (واحد آ- بيست و چهار) و شش آبشار واحد آ- بيست و شش در كارخانه غني سازي سوخت (اف ئي پي) ادامه داده است. نه آبشار ديگر واحد آ-بيست و شش نصب شده است و در خلاء قرار دارند. نصب سه آبشار باقيمانده در اين واحد ادامه دارد. كار نصب در واحد هاي آ- بيست و پنج، آ-بيست و هفت و آ-بيست و هشت از جمله نصب لوله ها و كابل ها نيز ادامه دارد.
3- آژانس ارزيابي خود را از نتايج راست آزمايي فيزيكي فهرستي (پي آي وي) روي مركز غني سازي سوخت در بيست و چهار تا بيست و ششم نوامبر دو هزار و هشت صورت داد و به اين نتيجه رسيده است فهرست گيري فيزيكي به همان شكلي كه ايران اعلام كرده است با راست آزمايي فيزيكي فهرستي، با برخي اختلافات در اندازه گيري كه به صورت معمولي در مراكز غني سازي با توان عملياتي مشابه به چشم مي خورد، مطابقت دارد. آژانس تاييد كرده است از هفده نوامبر دو هزار و هشت؛ نه هزار و نهصد و پنجاه و شش كيلوگرم يو اف شش به آبشارها از فوريه دو هزار و هفت تزريق شده بود و متوسط هشتصد و سي و نه كيلوگرم يو اف شش با غناي كم توليد شده است. نتايج همچنين نشان داده است كه ميزان درجه غناي يو اف شش توليد شده كه آژانس آن را تاييد كرده است، سه مميز چهل و نه صدم درصد اورانيوم دويست و سي و پنج است. ايران اين ميزان را برآورد كرده است، بين هيجده نوابر دو هزار و هشت و سي و يك ژانويه دو هزار و نه، اين كشور صد و هفتاد و يك كيلو يو اف شش با درجه غناي كم نيز توليد كند. مواد هسته اي در مركز غني سازي سوخت { شامل تزريق، فرآورده(اورانيوم غني شده) و پس ماند(اورانيوم ضعيف شده)} مانند نصب آبشارها، همچنان زير نظارت و محدوديت هاي آژانس است.
4- در بيست و نه سپتامبر دو هزار و هشت، آژانس راستي آزمايي فيزيكي فهرستي در مركز آزمايشي غني سازي سوخت (پي اف ئي پي) اجراء نمود، نتايج با فهرست بندي فيزيكي اعلام شده از سوي ايران، با برخي عدم قطعيت ها كه معمولا در چنين تاسيساتي به چشم مي خورد، همخواني دارد. بين بيست و نه اكتبر دو هزار و هشت تا پانزده ژانويه دو هزار و نه، ايران حدود پنجاه كيلوگرم گاز يو اف شش به بيست دستگاه آبشار آي آر يك ، ده آبشار دستگاه آي آر دو و يك سانتريفوژ ساده آي آر يك، آي آر دو و آي آر سه تزريق كرده است. مواد هسته اي مركز آزمايشي غني سازي سوخت مانند حوزه آبشار، تحت محدوديت ها و نظارت آژانس قرار دارد.ايران چند كليو محصول يو اف شش با درجه غناي كم كه در آزمايشگاههاي چند منظوره مركز غني سازي آزمايشي سوخت جابر ابن حيان در مركز تحقيقات اتمي تهران براي اهداف تحقيق و توسعه توليد شده بود منتقل كرده است.
5- تا اين تاريخ، نتايج نمونه برداري هاي محيطي در كارخانه غني سازي سوخت و مركز آزمايشي غني سازي سوخت نشان مي دهد اين مراكز به همان شكلي كه اعلام شده بودند فعاليت مي كنند (يعني كمتر از پنج دهم درصد غني سازي اورانيوم دويست و سي و پنج). از مارس دو هزار و هفت، بيست و يك بازرسي سرزده از كارخانه غني سازي سوخت صورت گرفته است.
6- در دوازده ژانويه دو هزار و نه، ايران پرسشنامه اطلاعاتي طراحي (دي آي كيوز) جديدي را درباره كارخانه غني سازي سوخت و مركز آزمايش غني سازي سوخت در اختيار قرار داده است. ايران در پرسشنامه اطلاعاتي طراحي درباره كارخانه غني سازي سوخت به اطلاع آژانس رسانده است كه در نظر دارد يك اتاقك براي آزمايش عملياتي يك دستگاه سانتريفوژ اضافه كند. هيچ تغيير ديگري در توانمندي تاسيسات يا ديگر عمليات برنامه ريزي شده وجود ندارد.

ب) فعاليت هاي فراوري
7- آژانس به نظارت خود بر ساخت و استفاده از سلولهاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران (تي آر آر) و تاسيسات توليد ايزوتوپ هاي موليبدنيوم، يد و زنون ادامه مي دهد. هيچ نشانه مبني بري ادامه فعاليت هاي مرتبط با فراوري در اين تاسيسات به چشم نمي خورد. اگر چه ايران گفته است هيچ فعاليت مرتبط با تحقيق و توسعه در ايرن صورت نمي گيرند، با توجه به اينكه نمي توان ديگر اقدامات مرتبط با پروتكل الحاقي را صورت داد آژانس فقط مي تواند اين مسئله را با توجه به اين دو تاسيسات تاييد كند.

ج) رآكتور آب سنگين
8- آژانس آخرين بار در اوت دو هزار و هشت از راكتور تحقيقات هسته اي ايران (آي آر چهل) بازديد كرده است. در بيست و يك ژانويه دو هزار و نه، آژانس بار ديگر تقاضاي دسترسي براي انجام دي آي وي (راستي آزمايي اطلاعات طراحي) در آي آر چهل را مطرح كرد. در نامه اي به تاريخ بيست و شش ژانويه دو هزار و نه، عطف به ارتباط هاي قبلي در ارتباط با پايبندي ايران به اطلاعات طراحي، اين كشور به آژانس اطلاع داد كه اجازه دي آي وي (راستي آزمايي اطلاعات طراحي) را نمي دهد. آژانس در پاسخ خود در تاريخ بيست و نه ژانويه دو هزار و نه، بر اصرار خود بر دسترسي براي انجام دي آي وي (راستي آزمايي اطلاعات طراحي) تاكيد كرد. در پاسخ ايران، در تاريخ هفتم فوريه دو هزار و نه تاكيد كرد كه آي آر چهل در وضعي كه بتواند مواد هسته اي دريافت كند نيست، پرسشنامه اطلاعات طراحي نياز نيست و با اين وجود، درخواست براي درسترسي براي اجراي دي آي وي ( راستي آزمايي اطلاعات طراحي) قابل توجيه نيست. ايران اعلام كرده است تا زماني كه تصميم قيد شده ايران در نامه بيست و نه مارس دو هزار و هفت به قوت خود باقيست، هيچ تصميمي براي دي آي وي در آي آر چهل صورت نگيرد.
9- امتناع ايران از اعطاي دسترسي آژانس به آي آر چهل، مي تواند تاثيري منفي بر قدرت آژانس براي اجراي موثر پادمان ها در تاسيسات داشته باشد و گزارش بيشتر آژانس درباره ساخت راكتور در ايران را كه شوراي امنيت سازمان ملل درخواست كرده است با دشواري روبرو كند. افزون بر سقف گذاري ديگر ساختمان هاي سايت كه اكنون به پايان رسيده، همانگونه كه در تصاوير برداشته شده در سي دسامبر دو هزار و هشت در بازرسي ديده مي شود، ساخت سازه هاي پوشش گنبدي راكتور نيز تكميل شده است و اين امر ادامه نظارت با تصوير برداري ماهواره اي براي نظارت بر ساخت و سازهاي بيشتر درون سازه راكتور يا هر كدام از ديگر بناهاي موجود را غير ممكن مي كند.
10ـ در 7 فوريه 2009 زماني كه آژانس از كارخانه توليد سوخت بازرسي به عمل آورد مطلع گرديد خط مربوط به فرآيند توليد قرصهاي اورانيوم طبيعي بمنظور تامين سوخت رآكتور آب سنگين كامل شده بود و ميله هاي سوخت در حال توليد بودند.
11- آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره اي به نظارت بر وضعيت كارخانه توليدآب سنگين ادامه داده است كه نشان مي دهد در وضعيت عملياتي است.

د) ديگر مسائل اجرائي
د-الف) تبديل اورانيوم
12- از هشتم مارس دو هزار و هشت، تاريخ آخرين راست آزمايي فهرستي فيزيكي كه توسط آژانس در يوسي اف صورت گرفت، تا نهم فوريه دو هزار و نه، حدود چهل و دو تن اورانيوم به شكل يو اف شش در تاسيسات تبديل اورانيوم (يو سي اف) توليد شده است. اين مقدار، مجموع اورانيوم توليد شده به شكل يو اف شش را در اين كارخانه از مارس دو هزار و چهار به سيصد و پنجاه و هفت تن مي رساند كه مقداري از اين محصولات به كارخانه غني سازي سوخت و مركز آزمايشي غني سازي سوخت منتقل شده است. همه اين مواد تحت اقدامات نظارتي و مراقبتي آژانس قرار دارند.
د-ب) اطلاعات طراحي
13- همانگونه كه پيشتر به شوراي حكام آژانس گزارش شده است، آژانس هنوز اطلاعات طراحي مقدماتي درخواست شده در دسامبر دوهزار و هفت در باره نيروگاه هسته اي كه قرار است در دارخوين ساخته شود ، دريافت نكرده است. (GOV/2008/38, Para. 11).
د-ج) ساير مسائل
14- راستي آزمايي فهرستي فيزيكي در نيروگاه هسته اي بوشهر (بي ان پي پي) در سيزده و چهارده دسامبر دو هزار و هشت صورت گرفت. مهر و موم آژانس روي مجموعه هاي سوختي كه براي استفاده در نيروگاه اتمي بوشهر از روسيه وارد شده اند همچنان باقي است. ايران به آژانس اطلاع داده است كه بارگذاري سوخت در راكتورها براي سه ماهه دوم سال دو هزار و نه برنامه ريزي شده است.

ه‍ ) ابعاد احتمالي نظامي
15- همانگونه كه در گزارشهاي پيشين مدير كل به شوراي حكام، (آخرين آنGOV/2008/59, para.15) گفته شده است، برخي مسائل باقيمانده است كه مايه نگراني هستند و نياز به شفاف سازي دارند تا احتمال وجود ابعاد نظامي در برنامه اتمي ايران كاملا برطرف شود. همانگونه كه در ان گزارشها آمده است، براي اينكه آژانس بتواند به همه نگراني هاي موجود رسيدگي كند و براي تضمين عدم وجود مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام نشده در ايران پيشرفتي حاصل كند، ايران در جمله كارهايي كه ضروري است انجام دهد بايد اطلاعات و دسترسي هاي لازم مورد درخواست آژانس را در اختيار آن قرار دهد.
16- آژانس در نامه اي به تاريخ دوم فوريه دو هزار و هشت به ايران، مجددا بر درخواست خود براي ديدار با مقامات ايراني در تهران در اولين فرصت ممكن، به منظور پيشبرد در حل و فصل موارد باقي مانده، تاكيد كرده است.
17- آژانس هنوز پاسخ مثبتي درباره خواستش از ايران دريافت نكرده و از اين رو، اين نهاد به اطلاعات، اسناد، مكان ها و افراد مورد نظر دسترسي لازم را نداشته است.

و) خلاصه
18- آژانس همچنان قادر بوده است راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده را در ايران ادامه دهد. با اين وجود ايران هنوز متن اصلاح شده ترتيبات فرعي كد سه- يك را در باره ارائه زودهنگام اطلاعات طراحي اجرا نكرده است و همچنان از اعطاي اجازه به آژانس براي اجراي راستي آزمايي هاي اطلاعات طراحي در آي آر چهل خودداري كرده است.
19- ايران برخلاف درخواست شوراي حكام و شوراي امنيت پروتكل الحاقي را كه براي آژانس يك پيش نياز براي ارائه تضمين معتبر در خصوص عدم وجود مواد و فعاليتهاي هسته اي اظهار نشده 0مي باشد، به اجرا درنياورده است. اين كشور همچنين همانگونه كه از سوي شوراي امنيت مقرر گرديده، با درخواست آژانس مبني بر اينكه ايران بعنوان يك اقدام شفاف ساز، دسترسي به اماكن بيشتر مرتبط با، از جمله توليد سانتريفيوژها، تحقيق و توسعه غني سازي اورانيوم، معدنكاري و آسياب اورانيوم را فراهم سازد، موافقت نكرده است.
20- متاسفانه در نتيجه استمرار عدم همكاري از سوي ايران در ارتباط با مسائل باقيمانده كه مايه نگراني در خصوص ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته اي ايران هستند، آژانس هيچ گونه پيشرفت ماهوي در رابطه با اين موضوعات حاصل نكرده است. همانگونه كه در گزارشهاي قبلي مديركل اشاره شد، براي اينكه آژانس بتواند به چنين پيشرفتي نايل آيد، ضروري است ايران در ارتباط با تمامي موضوعات باقيمانده، اطلاعات محتوايي را ارائه دهد و دسترسي به اسناد، اماكن و افراد مربوطه را فراهم نمايد. بويژه در خصوص مطالعات ادعايي، نخستين گام مهم براي ايران اين است كه روشن نمايد اطلاعات مندرج در اسنادي كه به ايران نشان داده شده و فرصت داده شده تا آنها را مطالعه نمايد، تا چه حدي در واقع صحيح هستند و در مورد اينكه از ديد اين كشور چنين اطلاعاتي ممكن است اصلاح شده باشند يا به مقاصد غير هسته اي ارتباط بيابند، رفع ابهام نمايد.
21- چنانچه ايران آن گونه كه از سوي شوراي امنيت مقرر شده، اقدامات شفاف ساز فوق الاشعار را اجرا ننمايد، آژانس در موقعيتي نخواهد بود كه تضمين معتبري را در خصوص عدم وجود مواد و فعاليتهاي هسته اي اظهار نشده در ايران ارائه نمايد. مديركل همچنان مصرانه از ايران مي خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتماد سازي در خصوص ماهيت منحصرا صلح آميز برنامه هسته اي خود را در اولين زمان ممكن به اجرا درآورد. مديركل در عين حال مصرانه از كشورهاي عضوي كه اين گونه اسناد را به آژانس ارائه داده اند مي خواهد كه با آژانس براي ارائه كپي از آنها به ايران موافقت نمايند.
22- ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت فعاليتهاي مرتبط با غني سازي يا كار در پروژه هاي مرتبط با آب سنگين، شامل ساخت رآكتور تحقيقاتي كند شونده بوسيله آب سنگين، IR-40، و توليد سوخت براي آن رآكتور را بحال تعليق در نياورده است.
23- مديركل به نحو مقتضي به گزارش دهي خود ادامه خواهد داد.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن