تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812203894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونگي اثرگذاري تبليغات رسانه هاي نوين در شكل گيري پديده قاچاق


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: چگونگي اثرگذاري تبليغات رسانه هاي نوين در شكل گيري پديده قاچاق


خبرگزاري آريا- در مقاله اي كه از نظرتان مي گذرد ابعاد گوناگون تاثيرگزاري تبليغات رسانه گروهي با محوريت اينترنت در شكل گيري پديده قاچاق را مورد بررسي قرار داده ايم .
به گزارش آريا به نقل ازپايگاه اطلاع رساني پليس ، قاچاق كالا براي كشور خطر امنيتي و اقتصادي در پي دارد، بنابراين قاچاق كالا و لزوم مبارزه با آن از مباحث مهم كشور در عرصه اقتصادي به شمار مي رود. « مقام معظم رهبري»

* چكيده :

علم اقتصاد بيان كننده تخصيص منابع كمياب در جهت ارضاي نيازهاي نامحدود بشري است . به بياني ديگر، نيازمندي هاي بشر است كه منجر به فكر ، ايده و سپس اختراع و در نهايت توليد و توزيع و مصرف مي شود .
امروزه با گسترش وسايل ارتباطي اعم از ماهواره ها ، سايت هاي اينترنتي و... مرزهاي زماني و مكاني شكسته شده و توليد كنندگان به منظور يافتن بازار محصولات خود بدون محدوديت دست به درج تبليغات در اين وسايل ارتباطي مي زنند .
تبليغاتي كه از ويژگي هاي برتر يك كالا مي شود ، نوعي نياز رواني را در ذهن مصرف كننده شكل مي دهد و به تبع آن ، خواستار نوع مخصوصي از يك كالا با همان ويژگي هاي ذكر شده در تبليغ مي گردد . اكثر كالاهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود به واسطه همين عامل تبليغات است . بنابراين عامل تبليغات در شكل دهي نياز به كالا و پديده قاچاق بسيار حائز اهميت است .
هدف اصلي اين مقاله ، بررسي ابعاد وجودي عامل تبليغات محصولات از طريق رسانه هاي مطرح در عصر اطلاعات و تأثير آن بر مصرف كننده و توزيع كننده و در نتيجه شكل گيري قاچاق و استفاده از همين عامل به منظور استفاده از محصولات داخلي است و در پي آن اهداف فرعي همچون اطلاع رساني به مصرف كنندگان در بيان زيان هاي اقتصادي ايجاد شده در اثر پديده قاچاق مي باشد.
اين تحقيق بر مبناي روش كتابخانه اي تهيه شده كه با تحليل محتوايي منابع گوناگون و به دست آمدن نتايجي از سوي محققان با توجه به مسائل مطرح شده در منابع گوناگون اطلاعاتي بيان گرديده است.

* واژگان كليدي :

اينترنت ، تبليغات ، تقاضا ، دولت ، قاچاق

* مقدمه :

مسئله قاچاق كالا و لزوم مبارزه با آن يكي از مباحث مهم كشور در عرصه اقتصاد به شمار مي رود ، به گونه اي كه در بالاترين سطوح تصميم گيري كشور نيز در مورد آن سخن به ميان مي آيد .
اين وضعيت هم در بخش واردات و هم در بخش صادرات قابل ملاحظه است اما به نظر مي رسد قاچاق كالاهاي وارداتي به كشور از شدت بيشتري برخوردار است .
قاچاق كالا پديده اي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي است ؛ از جنبه اقتصادي ، قاچاق كالا يكي از عوامل اخلال در اقتصاد كشور محسوب مي شود زيرا از يك سو درآمدهاي گمركي دولت را كاهش مي دهد و از سوي ديگر هزينه هاي زيادي را جهت مبارزه و جلوگيري از قاچاق كالا به دولت تحميل مي كند .
كشور ما در عصر صنعتي شدن همگام با ديگر كشورها رشد نكرد و نتوانست به جرگه كشورهاي صنعتي بپيوندد؛ كشورهاي مزبور همزمان با انقلاب صنعتي به كار و تلاش و توليد پرداخته و پس از اشباع بازارهاي خود به سمت بازارهاي كشورهاي همسايه و سپس كشورهاي صنعتي نشده به منظور فروش توليدات و به دست آوردن سود بيشتر رهنمون شدند .
دراين ميان ايران نيز به يك بازار بسيار خوب براي توليدات صنعتي اروپايي مبدل گشت و اين امر منجر به مصرف گرايي گرديد .
هر چند در به وجود آمدن چنين پديده اي بايد ريشه هاي تاريخي و فرهنگي آن قوم را مورد توجه قرار داد به طوري كه در ايران به واسطه جاده ابريشم و به عنوان ارتباط دهنده شرق و غرب از گذشته هاي دور تجارت رونق بيشتري نسبت به توليد داشته است ليكن از بعد توليد ، به واسطه سابقه صنعتي نشدن كشور و وجود تحريم هاي تجاري ايران در دهه هاي اخير و تعرفه هاي گمركي بالا در برخي از اقلام و از بعد مصرف به دليل عدم هماهنگي الگوي مصرف با الگوي توليد كشور ( از طريق هجوم تبليغات غربي در رسانه هاي جمعي ، نبود توليد داخلي همپاي اين تقاضا ، تفاوت قيمتي بالا بين محصولات مشابه داخلي با كالاهاي خارجي ) شكل گيري پديده قاچاق امري بديهي به نظر مي رسد البته نمي توان ديدگاه مصرف كننده و جهت دهي رفتار و فرهنگ وي را در گسترش پديده قاچاق ناديده گرفت .
در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات به دليل گسترش وسايل ارتباط جمعي و دسترسي سريع افراد در همه جاي دنيا به اطلاعات ، آگاهي افراد نسبت به عرضه كالاهاي جديد ، كيفيت و ويژگي هاي شاخص آنها افزايش يافته و فاصله زماني بين تحول در توليد يك محصول و نياز به استفاده آن از سوي مصرف كننده را بسيار كوتاه كرده است .
با توجه به مجموعه مباحث مطرح شده اگر كشوري در زمان حاضر متناسب با تحولات جهاني ، ساختار توليدي خود را روزآمد نكند با خيل عظيمي از نيازهاي مصرف كنندگان و در مقابل ، عدم توانايي در برآورده كردن اين نيازها روبرو خواهد شد كه در نتيجه آن ، اقتصاد زيرزميني به وجود آمده و باعث آسيب رساني به زير ساخت هاي اقتصادي مي گردد .
* مباني نظري پژوهش:
* تعريف قاچاق :
الف - بررسي لغوي :
قاچاق واژه اي تركي و از لحاظ لغوي به معناي « كاري كه پنهاني و با تردستي انجام شود » است . در همين راستا كنوانسيون بين المللي در مقام تعريف قاچاق مقرر مي دارد:« اصطلاح قاچاق عبارت است از تقلب گمركي كه شامل گذراندن مخفيانه كالا به هر طريقي از مرزهاي گمركي باشد . »
ب - بررسي قانوني :
با در نظر گرفتن مجموع مقررات مربوطه مي توان گفت وارد كردن اشياء ممنوع الورود ، حمل و نقل و تجارت اين اشياء يا وساطت در اين امر جهت خارج كردن اشياء ممنوع الصدور از مملكت ، با علم به ممنوعيت آن از قبيل تسليم اشياء موصوف به متصدي حمل و نقل ، قاچاق مي باشد .
علاوه بر وارد كردن اشياء ممنوع الورود و خارج كردن اشياء ممنوع الصدور ، از ورود و صدور كالا به كشور بدون پرداخت حقوق گمركي دولت يا بدون رعايت مقررات و ضوابط گمركي به عنوان قاچاق مي توان نام برد .

* عوامل مؤثر بر شكل گيري پديده قاچاق

الف ) عوامل اقتصادي :
1. عدم تناسب عرضه و تقاضا در داخل كشور
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه اصولاً كالاهايي قاچاق مي شود كه يا اصلاً عرضه نمي شود و يا عرضه آن در داخل ، پاسخگوي تقاضاي آن نيست .
اين گروه از كالاها اصولاً كالاهايي هستند كه كشش پذيري آنها ( به لحاظ علم اقتصاد خرد ) زياد بوده و جزء كالاهاي گران قيمت و لوكس قرار مي گيرند . مصرف كنندگان اين كالاها قشر به خصوصي بوده و حاضرند بابت آنها مبالغ گزافي بپردازند .
2. تفاوت قيمتي كالاهاي مشابه
كمبود توليد برخي كالاها نسبت به توليدات خارجي يا توليد با هزينه تمام شده بالاتر نسبت به مشابه خارجي خود ، همواره يكي از عواملي است كه مسبب ايجاد يك تفاوت قيمتي بين داخل و خارج كشور است .
اين تفاوت قيمت براي مرزنشينان بيش از ساير قسمت هاي جامعه احساس مي شود ، چرا كه بعد مسافتي در رابطه با اين افراد كاهش زيادي مي يابد ، بنابراين با كسب سود بيشتر به واسطه نزديكي با كشورهاي خارجي ، دست به قاچاق كالا زده ، پديده قاچاق شكل مي گيرد .
3. كمبود زمينه هاي اشتغال و فقدان امكانات معيشتي در استان هاي مرزي
علاوه بر واقعيت بيكاري كه به ويژه گريبان نيروي جوان كشور را گرفته است ، بررسي وضعيت استان هاي مرزي نشان مي دهد كه عليرغم اقدامات انجام شده در راستاي محروميت زدايي طي يكي دو دهه اخير ، اين استان ها هنوز هم شديداً محروم اند .
4. عدم كيفيت محصولات داخلي
اقلامي كه مهر قاچاق مي خورند همواره جزء كالاهاي لوكس و گران قيمت نيستند ؛ برخي اجناس هستند كه متأسفانه بايد اذعان داشت كه نمونه داخلي آن با كيفيت پايين توليد شده و مشتري حق دارد كه مشابه خارجي آن را كه به مراتب جذابتر و در عين حال مقرون به صرفه تر است ، انتخاب نمايد كه اين حق از مجراي قانوني با سياست هاي وارداتي مناسب و مكفي نيز قابل محقق شدن مي باشد .
ب) سياست هاي تجاري
- وضع نرخ هاي سود بازرگاني بسيار بالا براي كالاهاي وارداتي
- اعمال محدوديت ها يا ممنوعيت ها در ورود يا صدور كالا ( سياست هاي درون گرايانه )

* نقش رسانه ها در ايجاد بازارهاي جهاني براي كالاها و تغيير سلائق

رسانه هاي مكتوب و الكترونيكي يكي از مهمترين و كارآمدترين وسايل ارتباط جمعي در امر تبليغات بازرگاني هستند ، به گونه اي كه امروزه تصور سيستم اقتصادي كه در آن خبري از تبليغات بازرگاني رسانه اي ، به اشكال و انواع مختلف آن وجود نداشته باشد ، تقريباً محال به نظر مي رسد و چنين جامعه اي را بر فرض وجود ، فاقد اقتصاد رشد يافته و مترقي معرفي مي نمايند زيرا بدون ايجاد بازار در سطح جهاني و يا عدم گسترش بازارهاي قديمي ، كالاي توليد شده تقاضاي لازم را نمي يابد يا در برابر ساير كالاهاي مشابه به فراموشي سپرده مي شود .
اختلال در امر تبليغات موجب كاهش مصرف بالفعل شده و از آنجا است كه ميزان توليدات كاهش مي يابد و در نتيجه موجبات به فراموشي سپردن تكنولوژي را فراهم مي سازد و جامعه با فراموشي اين جريان اقتصادي با بسترهاي محدود و بسته مواجه مي شود .
رسانه ها در فرآيند برقراري ارتباط بازرگاني نه تنها دنياي دروني انسان ها بلكه دنياي بيروني آنها را تغيير مي دهند و از طريق ايجاد ارتباط بين افراد و دنياي بازار و از بين بردن فاصله ها به گسترش روابط اقتصادي و بالا بردن توليد ياري مي رسانند .

* تأثير نقش رسانه اينترنت در بازارسازي محصولات

نگاهي گذرا به نقش و تأثيراتي كه رسانه ها بالأخص اينترنت در جوامع نوين دارند و جايگاهي كه در مجموعه نظام اقتصادي در شكل گيري نياز و تشويق توليد و توزيع بهينه ايفا مي كنند ، مي تواند مسئولين رسانه هاي مكتوب و الكترونيكي كشور را به اهميت رسانه ها و ضرورت توجه به رسالت ها و وظايف خطيري كه به عهده دارند آشناتر نمايد .
لذا لزوم بيان نقش هاي گوناگون اينترنت در بازارسازي محصولات بر روي مصرف كننده اعم از نقش همگن سازي و راهبردي بازرگاني و... احساس مي گردد .
- نقش همگن سازي
وسايل ارتباط جمعي نظير اينترنت موجب نزديكي سليقه ها ، خواسته ها و انتظارات تمامي توليدكنندگان و مصرف كنندگان مي شود و در نتيجه يك سري از نيازهاي متشابه را تشكيل مي دهد .
مصداق اين مفهوم موجب جهت دهي بازار به شكل " بازار رقابت كامل " مي گردد به طوري كه اطلاعات كامل براي مصرف كننده و توليد كننده وجود دارد و همين طور به علت كثرت توليد كنندگان ، بيرون رفتن يك توليد كننده از شبكه توليد خللي نه در توليد و نه در قيمت و نه نياز مصرف كننده ايجاد مي كند بنابراين لزوم آگاهي از شرايط بازار براي توليد كننده ايراني با توجه به ايجاد دهكده جهاني بيش از پيش رخ مي نمايد .
- نقش پرورش احساس تعلق اقتصادي
مصرف كنندگان با ديدن تبليغات از طرق مختلف احساس مي كنند كه حلقه اي از زنجير توليد و اقتصاد جامعه هستند و حوادثي كه در آن اتفاق مي افتد به آنان مربوط است بنابراين رسانه ها چون پلي بين افراد و توليدكنندگان عمل كرده ، آنان را از تعلقشان به يك كالا آگاه مي سازند و افراد نيز خود را ملزم به استفاده از كالاي معرفي شده مي دانند .
- نقش راهبردي پيام بازرگاني
رسانه ها به گروه هاي توليد امكان مي دهد محيط اقتصادي را بهتر بشناسد و با توجه به آن ، احتياجات اقتصادي و بازرگاني جامعه را مرتفع سازند و در برابر ساير توليدكنندگان ، توليدات با درجات بالا را به بازار عرضه نموده و مصنوعات با كيفيت ارايه دهند .
همين امر سبب مي شود كه افراد براي انتخاب اجناس مرغوب به تبليغات بازرگاني اهميت دهند و براي يافتن آنها در اينترنت جستجو كنند . ( شيخي ، 1381 ) .

* تعريف تبليغات

تبليغات فرآيند روشمند ارايه اطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتريان و ترغيب و متقاعد كردن مؤثر مصرف كنندگان به خريد كالاها و خدمات مي باشد. (متولي، 1372). در كتاب دائره المعارف «آمريكانا» تبليغ (Advertising) چنين معني شده است: «تبليغ شامل پيام هاي ديداري- گفتاري است كه از طريق وسايل تبليغاتي با پرداخت وجه، مردم را به طريقي علاقمند و موافق يك نوع محصول، يك خدمت، يك فكر، يك ديدگاه و يا يك مارك به خصوص مي نمايد.»
بنا به نظر « آلفرد مارشال » ، تبليغات دو گونه است يكي سازنده كه جنبه اطلاعاتي دارد و اطلاعات لازم را در مورد وجود و محل فروش كالا در اختيار مصرف كنندگان قرار مي دهد و در حد خود نيز مفيد است و ديگري تبليغات ستيزه گر كه جنبه از ميدان بيرون كردن رقبا را دارد و كاملاً زيان بخش است. (نوروزنده، 1381).
- تبليغات اينترنتي
بررسي تأثير اينترنت بر حوزه هاي مختلف اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و اقتصادي امروزه موضوع تحقيقات مختلف در ميان محققان و انديشمندان سراسر جهان شده است .
با شروع فعاليت هاي تجاري در اينترنت ، تبليغات اينترنتي نيز پا به عرصه ظهور گذاشته و در آينده نه چندان دور اهميت و جايگاه ويژه اي در صنعت تبليغات و سليقه جوامع خواهد داشت . ( ميرحسيني ، 1383 )
بعضي ، تبليغات اينترنتي را به طور ساده ، استفاده از اينترنت براي انجام تبليغات دانسته اند ، اما با توجه به بعد رسانه اي اينترنت ، تبليغات اينترنتي را مي توان چنين تعريف كرد:به كارگيري اينترنت و فناوري هاي زير مجموعه آن نظير وب و پست الكترونيكي توسط سازمان هاي تجاري براي فعاليت هاي تبليغاتي مورد نظر .
تبليغات اينترنتي در مورد كالاهايي صورت مي گيرد كه اكثراً نمي توان به شكل رسمي آنها را از مبادي قانوني وارد كشور كرد و در نتيجه به شكل قاچاق وارد كشور مي شود و يا به دليل بالا بودن تعرفه هاي بازرگاني به صورت غيررسمي و قاچاق وارد كشور مي گردند .
- ارائه تبليغات ستيزه گر با استفاده از اينترنت
شايد نكته حائز اهميت در اين فرآيند ، چگونگي جلب مصرف كننده به محصولات است كه با نظري به دنياي اينترنت متوجه تبليغات گسترده شركت هاي خارجي در انواع سايت هاي اينترنتي مي شويم كه در انجام امور تبليغاتي خود از همه نوع ابزار ، اعم از استفاده از تصاوير ، رنگها ،... به منظور جلب بيشتر و بهتر مصرف كنندگان و شكل گيري تقاضا براي كالاي مورد معرفي ، استفاده مي كنند .
انسان تنوع طلب و زيبايي خواه نيز مسحور تبليغات خارجي مي شود و در نتيجه براي توليدات جديد بنگاه هاي اقتصادي تحت تأثير تبليغات وسيع آنها از سايت ها و وبلاگ هاي اينترنتي افزايش مي يابد و به واسطه تنگناهاي موجود بر سر راه واردات كالاها ، انگيزه براي ورود قاچاق كالاها تقويت مي شود .
وجود تقاضاي مؤثر بالا در جامعه ، باعث شكل گيري منافع سرشاري براي عاملان قاچاق مي شود و آنها را در انجام اين كار كه بنيان اقتصاد ملي را هدف قرار داده است مصمم تر مي سازد .
در نتيجه يكي از عوامل مهم پشتيباني كننده عوامل قاچاق در رسيدن به ثروت هاي بادآورده ، تبليغات كالاهاي خارجي در ابزارهاي مختلف ارتباطي به ويژه در سايت هاي اينترنتي مي باشد . ( مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني ، 1380 ) .
- ارائه تبليغات سازنده با استفاده از اينترنت
تبليغ در بهترين و اصولي ترين شكل آن يك فعاليت آموزشي است كه به منظور نشر دانش و آگاهي هاي اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي و فرهنگي صورت مي گيرد و نكته قابل توجه در اين طرز تلقي ، تأثيري است كه بر پيام گيرنده از جهت تعميق پيام در ذهن وي مي گذارد .
آگاه سازي جامعه از محصولات توليد شده در كشور يكي از مهم ترين نقش هاي تبليغات اينترنتي است . اين عامل كمك مؤثري در سرعت بخشيدن به توسعه اقتصادي ، اجتماعي و آگاهي جامعه از وضع موجود مي باشد .
وظيفه ديگر سايت هاي اطلاع رساني ، آگاهي دادن به مصرف كنندگان از مضرات ايجاد شده از خريد كالاهاي قاچاق در تمام حوزه ها به ويژه اشتغال و همين طور آگاهي دادن به جهت تغيير الگوي مصرف است .
- استفاده از عامل تبليغات اينترنتي در جهت حمايت از بازارهاي محصولات داخلي
پروسه كار شركت هاي چند مليتي بر اين است كه ابتدا كالايي را توليد كرده سپس احساس نياز به آن را به وجود مي آورده سپس آن نياز را از طريق تبليغات به اذهان منتقل مي كنند و اينجا است كه ما آن را مي پذيريم و آن كالا را تهيه و مصرف مي كنيم چون همراه با كالا ، ذهنيت نيازمندي منتقل مي شود .
بنابراين احساس نياز مثل كالا از خارج وارد مي شود و ما بدون توجه به آثار اقتصادي آن منتظر مي مانيم كه كالا را توليد كنند و ما تهيه و مصرف كنيم ليكن با برنامه ريزي بلند مدت مي توان اين پروسه را تغيير جهت داد و جهت پيكان را به سمت توليدات داخل ( البته با نظر به تأثير تبليغات در اذهان مردم ) رهنمون كرد . ( مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني ، 1377 ) .
اگر تا ديروز اينترنت براي ما يك تهديد بود ، مي بايد امروز آن را به يك فرصت تبديل كنيم همانگونه كه ذكر گرديد يكي از عوامل مؤثر در تقاضاي يك كالا ، تبليغات آن كالاست و در جهان امروز به لحاظ نيازهاي روزمره به اينترنت ، تبليغات و لوگوهاي اينترنتي در صفحات وب حائز اهميت است .
حال بحثي كه مطرح است اين است كه مي بايد با حمايت نهادهاي متولي در اين امر نظير وزارت فرهنگ ، ICT ، بازرگاني و... از حجم تبليغات كالاهاي خارجي كه اكثراً كالاهاي لوكس و تجملي هستند ، كاسته و كالاهاي خود را كه داراي توان رقابتي با اين محصولات مي باشد در سايت هاي ايراني پر بيننده معرفي نماييم .
اكنون در كشور ما بسياري از سايت هاي ايراني فعالند كه روزانه هزاران بازديد كننده دارند و اين سايت ها مي توانند محل مناسبي براي تبليغات كالاهاي ايراني باشند .
* نتيجه گيري :
قاچاق معضل ديرينه اي است كه از ديرباز خسارت هاي اقتصادي و فرهنگي گسترده و هنگفت به كشور وارد كرده و ملتي را از درآمدهاي مشروع و قانوني محروم ساخته است .
اين پديده شوم به طور مشخص از دوراني آغاز مي شود كه جوامع بشري و نيازمندي هاي آنها گسترش پيدا كرده و مردم هر منطقه جغرافيايي از تأمين كلي نيازهاي خود عاجز و ناتوان گشته و يا اين كه محصولات و فرآورده هاي مازاد بر نياز خويش دارد .
بدين جهت از يك طرف براي تأمين نيازهاي خود و نيز فروش توليدات اضافي ناگزير از انجام مراودات تجاري بوده ، از طرف ديگر گسترش روابط سياسي و تجاري حكومت ها را بر آن داشت كه به منظور كسب درآمد و نظارت و كنترل بر روابط تجاري و اعمال حاكميت همچنين تأمين منابع مالي حكومت ، قوانين و مقررات گمركي وضع نمايند .
اين دو در برخي از موارد در تعارض و اصطكاك با يكديگر بوده و بدين ترتيب زمينه ارتكاب به عمل مجرمانه قاچاق و پيدايش سوداگران قاچاق كالا فراهم شده است .
از سويي ديگر تبليغات رسانه هاي غربي اعم از تلويزيون ، ماهواره و در صدر آنها اينترنت ( كه دنياي آينده بر آن استوار است) از جمله عواملي بودند كه مصرف كننده داخلي را به مصرف آن كالاها به هر شكل و قيمتي ترغيب
مي كرد .
با افزايش ضريب نفوذ اينترنت در كشور و با اين ديد كه در آينده اكثر مبادلات به صورت اينترنتي انجام مي پذيرد ، اين نياز در كشور احساس مي شود كه اين حجم تبليغات اينترنتي را در دست بگيريم و از تبليغات اينترنتي كالاهاي بيگانه كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود ، جلوگيري نماييم .
در اين مقاله به تشريح اين موضوع پرداختيم كه چگونه اين امر ميسر مي شود و به نتيجه رسيديم كه اين تهديد را مي توان با حمايت نهادهاي متولي به فرصتي بزرگ تبديل نمود .
در اين راستا دولت بايد خود وارد عمل شود و از طريق ارايه محصولات با كيفيت برتر و قيمتي ارزان تر در سايت هاي اينترنتي مبادرت به تبليغات آنها نمايد و يا شرايط را بر فعالان بازارهاي مجازي تسهيل نموده تا آنها بتوانند كالاهاي رسمي خود را در فضاي اينترنتي به نمايش و تبليغ گذارند .
* پيشنهادها :
مي توان عامل تبليغات اينترنتي خارجي را كه در كشور ما منجر به شكل گيري قاچاق مي شود در زمره تبليغات ستيزه گر دانست و در جهت عكس آن ، استفاده از همين شيوه به منظور معرفي كالاهاي توليد شده در كشور را به عنوان تبليغ سازنده تقسيم بندي نمود .
لذا با توجه به مطالب بيان شده پيشنهادهاي زير در خصوص استفاده از تبليغات اينترنتي به منظور رفع پديده قاچاق توصيه مي گردد :
1- استفاده از ايده هاي جديد و بها دادن بيشتر به طراحان تبليغاتي و همين طور افزايش سرگرم كنندگي آگهي هاي تبليغاتي به منظور اطلاع رساني از توليدات داخل كشور كه در محيط وب امكان اين امر به مراتب بيشتر است .
2- استفاده از عامل تبليغات در سايت هايي كه بازديد كننده فعال بسياري دارند به درج مضرات استفاده از كالاهاي قاچاق با استفاده از آمار و ارقام مستدل .
3- استفاده از عامل تبليغات در سايت ها به لحاظ آموزشي و آگاهي رساني به افراد در خصوص تغيير در نوع نگرش مصرف كنندگان و ترغيب آنان براي خريد توليدات و محصولات داخلي .
4- تسهيل بهره مندي از تبليغات اينترنتي براي فعالان تجاري داخلي كشور به منظور تبليغ كالاهاي ايراني در فضاي مجازي .
5- پايين آوردن نرخ آگهي هاي تبليغاتي كه كارخانجات توليدي كشور به درج آگهي در سايت هاي معتبر مي پردازند ، از سوي دولت .
6- ترسيم وظيفه دستگاه هاي اطلاع رساني و رسانه هاي جمعي در پيشبرد آموزش همگاني به جامعه .
7- برنامه ريزي بلند مدت و ميان مدت براي نهادهاي آموزشي ، فرهنگي و آموزش خطرات قاچاق كالا در مدارس و دانشگاه ها در قالب واحد درسي .
8- فرهنگ سازي .
9- اتخاذ سياست هاي اقتصادي متعادل و استفاده از ابزارهاي اقتصادي به خصوص رفع موانع پيش روي فضاي كسب و كار .
10- فراهم نمودن زمينه هاي لازم جهت به روز شدن دانش فني و فضاسازي براي سرمايه گذاري داخلي .
11- افزايش كيفيت محصولات داخلي در مقايسه با محصولات خارجي .
12- توجه به معيشت و اشتغال در مناطق مرزي .
13- ابداع زيبايي و نوآوري در طرح و رنگ توليدات داخلي .
تهيه كنندگان :
- سرهنگ پاسدار عباسعلي رحيمي ( معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان )
- ستوان دوم حميدرضا كوشافر ( كارشناس اداره مطالعات و برآورد اجتماعي معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان سمنان)
ويرايش متن :
ستوان يكم سيد علي اصغر تقوي
منابع :
- امين صارمي ، نوذر : ( 1378 ) ؛ « تحليل جامعه شناختي از تأثيرات بيكاري بر امنيت ملي » مجله دانش انتظامي ، شماره 3 و4 .
- دكتر سبحاني نژاد ، مهدي و افشار ، عبدالله ( 1389 ) . « آسيب شناسي پديده قاچاق بر پايه ارزش شناسي فرهنگ كار » ، فصلنامه علمي- تخصصي پليس بوشهر ، سال اول ، شماره اول .
- احمدي ، عبدالله ( 1382 ) . « جرم قاچاق » ، نشر ميزان ، چاپ دوم ، زمستان .
- بررسي علل توسعه قاچاق و خط مشي هاي كاهش و كنترل آن ، معاونت طرح و برنامه - دفتر برنامه ريزي و بهبود سيستم هاي گمركي.
- جعفري لنگرودي ، محمد جعفر ( 1368 ) ؛ ترمينولوژي حقوق ، چاپ چهارم ، انتشارات گنج دانش ، ص 510 .
- حيدرزاده ، كامبيز ، « برنامه ريزي رسانه حلقه مفقوده تبليغات در ايران » ؛ ماهنامه تخصصي بازاريابي ، شماره 26 .
- شيخي ، شهرزاد ( 1381 ) ؛ « جايگاه تبليغات در اقتصاد كشور » ؛ مجله هنر هشتم ، شماره 25 .
- عظيمي ، سيد عليرضا ( 1380 ) ؛ گزارشي در مورد معضل قاچاق كالا در ايران و نحوه مبارزه با آن ، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور .
- ماده 45 قانون مجازات مرتكبين قاچاق كالا و ارز مصوب 1312 .
- ماهنامه بررسي هاي اقتصادي ، شماره 135 ، صفحه 17 .
- ميرحسيني ، سيد حسين ( 1383 ) ؛ « تبليغات اينترنتي » ؛ مجله تدبير ، شماره 148 .
- نوروزوند ، جواد ( 1381 ) ؛ « تبليغ پنهان در رسانه ها » ؛ فصلنامه هنر هشتم ، سال 7 ، شماره 2 .
- فهيمي فر و سريرافراز ، فاطمه و محمد : ( 1389 ) ؛ « چگونگي تبليغات رسانه هاي نوين در شكل گيري قاچاق در ايران و ارائه راهكارهاي لازم » ، فصلنامه علمي- تخصصي پليس بوشهر ، سال اول ، شماره اول .
- شكيبايي ، عليرضا و احمدي ، علي محمد ( 1379 ) . « مجموعه مقالات سومين همايش ملي بررسي پديده قاچاق كالا و راه هاي پيشگيري از آن » .

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 636]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن