تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816885897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثرات بازي‌هاي رايانه‌اي بر كودكان و نوجوانان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اثرات بازي‌هاي رايانه‌اي بر كودكان و نوجوانان
خبرگزاري فارس: در دنياي رايانه ، آن چه بيشتر نوجوانان را شيفته خود مي كند همان چيزي است كه به آن « بازي هاي رايانه اي » مي گويند .فن آوري و پيشرفت كيفي اين بازي ها به فاصله كوتاهي ، در ايران رواج گسترده اي يافته اند .


رايانه ها كه امروز تقريباً در بيش تر شئون زندگي انسان ها راه يافته اند ، هم چون ديگر ساخته هاي دست بشر ، دو روي سكه دارن كه يك سوي آن بهره گيري درست و مفيد براي سرعت بخشي دقت در كارها و كمك به پيش رفت امور است و روي ديگر آن استفاده هاي نادرست و نابه جاست كه گاه ، آسيب هاي فراوان را در پي دارد .در دنياي رايانه ، آن چه بيشتر نوجوانان را شيفته خود مي كند همان چيزي است كه به آن « بازي هاي رايانه اي » مي گويند .فن آوري و پيشرفت كيفي اين بازي ها به فاصله كوتاهي ، در ايران رواج گسترده اي يافته اند .بازي هاي آتاري و ميكرو ، از نمونه هاي ابتدايي بازي هاي رايانه اي است كه بازار اسباب بازي و لوازم سمعي و بصري را به تسخير خود درآورده اند . تصاوير يك بعدي و بهره گيري از گرافيك رايانه اي ، ويژگي مهم اين بازي هاست .بازي ديگري كه در ادامه روند تكميل فن آوري اين بازي ها وارد بازار شده است ، بازي « سگا » است . اين بازي ها كه داراي تصاوير دو بعدي است تاحدود بسياري با تصاوير واقعي انطباق دارد . هم چنين اين بازي ها داراي موسيقي متن متناسب با محتواي بازي ها هستند ؛ ولي چيزي كه بر شمار طرفداران اين بازي ها افزوده ، بهاي مناسب آن ها براي مصرف كننده است .
جديدترين بازي هايي كه به صورت ديسك عرضه مي شود ، play station و CD است . بازي play station كه به بازي سوني نيز معروف است ، به تلويزيون وصل مي شود و داراي واقع نمايي تصاوير بسيار بالاست از اين رو اين بازي ها جنبه سحرآميزي دارند و چون نوجوان ، خود ، اجرا كننده و در بطن بازي است و همراه باديگر شخصيت هاي بازي درگير حوادث و ماجراهايي مي شود كه طراح بازي براي او تدارك ديده ، جذاب است .اين بازي ها با بهره گيري از تصاوير پرتحرك و صداهاي مهيج ، دنيايي از هيجان را به اين انسان هاي تشنه جنب و جوش ارزاني مي كند وهمين جذبه و كشش زياد است كه روح و جسم آنان را برده وار ، مطيع خود مي سازد و به دنيايي از تخيلات مي برد كه خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي پندارد .اين بازي ها با ترفند هاي گوناگون چنان تأثيري بر فكر و اعصاب فرد مي گذارند كه در واقع خود او نيز جزئي از مجموعه ماشيني مي شود .

محاسن بازي هاي رايانه اي

ـ فرآيند يادگيري را آسان و توجه نوجوانان را جلب مي كند؛
ـ با رايانه فراگير ، هرچندبار كه بخواهد ، مي تواند موضوعي را ببيند ، بخواند و مرور كند ؛
ـ برنامه هاي بسيار متنوعي ساخته شده كه به نوجوان امكان مي دهد تصاوير يا داستان هايي را خلق كند و يا اين كه امكاناتي را ارائه مي دهند كه نوجوانان را با تاريخ ، جغرافيا و ... علاقمند مي كنند ؛
ـ برخي از برنامه هاي آموزشي ، به نوجوانان كمك مي كند تا بسياري از مهارت ها زندگي را با خود تمرين كند ؛
ـ بيش تر برنامه هاي رايانه اي در وقت هزينه ، صرفه جويي هاي بسياري به همراه دارند ؛
ـ به نظر برخي از پزشكان ، بازي هاي رايانه اي به نوجوانان مي آموزد كه زودتر سلامت خود را بازيابند و به داروهاي مسكن ، كم تر نياز پيدا مي كنند ؛
ـ بازي هاي رايانه اي هم چنين به كودكان و نوجوانان مبتلا به بيماري هايي چون « فلج مغزي» يا « نارسايي در تشخيص واژه ها » كمك مي كند ؛
ـ به عقيده يك دكتر روانشناس ، بازي هاي رايانه اي ، نوجوانان را وارددنيايي مي كند كه كنترلش در دست آن هاست و به هنمين دليل ، آنان از اين بازي ها لذت فراواني مي برند ؛
ـ بازي هاي رايانه اي ؛ به برخي هماهنگي ها ميان چشم و دست و پرورش عضله ها كمك مي كند ؛
ـ ابزاري است كمك آموزشي براي معلولان و پر كردن اوقات فراغت آنان .

زيان هاي بازي هاي رايانه اي

الف) آسيب هاي جسماني

ـ چشمان فرد به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه ، به شدت تحت فشار نور قرار مي گيرد و دچار عوارض منفي مي شود ؛
ـ مشاهده ها نشان مي دهد كه نوجوانان ، چنان غرق بازي مي شوند كه توجه نمي كنند به دليل درگير شدن در ماجراي بازي ، تا چه حد از لحاظ بينايي و ذهني ، به خود فشار مي آورند ؛
ـ به دليل اين كه نوجوان در يك وضعيت ثابت تا ساعت ها مي نشيند ، ستون فقرات و استخوان بندي اش دچار اشكال شده و فرد مبتلا به آرتروز مي شود . همچنين احساس سوزش و سفت شدن گردن ، كتف ها و مچ دست ، از ديگر عوارض كار ثابت و طولاني مدت با رايانه است ؛
ـ هيجان هميشگي هنگام بازي ، بر روي ارگانيسم فرد تأثير گذاشته و پي آمد هاي منفي بر دستگاه گردش خون و گوارش مي گذارد ، همچنين اين هيجان هاي دروغين ، سلامت رواني كودك را به خطر مي اندازد ؛
ـ پوست فرد در معرض بمباران هميشگي پرتوهايي قرار مي گيرد كه از صفحه رايانه پخش مي شود ؛
ـ ايجاد تنوع و سرگيجه ، به ويژه در كودكان و نوجواناني كه زمينه صرع دارند ، از ديگر عوارض اين بازي هاست ؛
به نظر برخي از متخصصان اعصاب و روان ، بازي هاي پرهيجان رايانه اي كه طي آن صفحه نمايشگر رايانه ، از فلاش ها و شعاع هاي خيره كننده نوري پوشيده مي شود ، سبب بروز هيجاي هاي شديد عصبي در نوجواني مي شود كه از نظر عصبي ضعيف هستند و براي ابتلا به صرع ، آمادگي دارند .
به گفته پزشكان ، دليل عمده ناراحتي صرع ، مربوط به كساني مي شود كه نسبت به نور حساسيت دارند و تحمل چشمك هاي پي در پي نور در بازي هاي رايانه اي براي آنان دشوار است .
به گفته انجمن بيماران صرع انگليس ، حدود يك درصد از نوجوانان غير مبتلا به بيماري صرع ، به نور حساسيت دارند ؛ در حالي كه اين رقم در ميان بيماران مبتلا به اين بيماري ، پنج درصد است كه حتي در مواردي هنگاه بازي صرع به مرگ گزارش شده است .مادر يك نوجوان 14 ساله در يك بررسي كه روزنامه انگليسي « سان » در اين باره انجام داد گفت : پسرم بر اثر بازي رايانه اي « نينتندو » جان سپرده است . وي افزود كه پسرش پس از يك ساعت بازي دچار تشنج شد و به زمين افتاد و چند دقيقه بعد جان سپرد .

ب) آسيب هاي رواني ـ تربيتي

1. تقويت حس پرخاش گري
مهم ترين ويژگي بازي هاي رايانه اي ، حالت جنگي بيش تر آن هاست و اين كه فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي ، با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد . استمرار بازي هايي ، نوجوان را پرخاشگر و ستيزه جو مي سازد و تلاش مي كند خواست هايش را با زور و تهاجم به دست آورد .
« مجيد قادري » مدير مركز سرگرمي هاي سازنده كانون پرورش فكري مي گويد :
« خشونت » و « سكس » مهم ترين محركه هايي است كه در طراحي جديدترين و جذاب ترين بازي هاي رايانه اي ، به حد افراط از آن استفاده مي شود . چهره هاي معروف هاليوود كه در فرهنگ اسلامي ما ضد ارزش و غير اخلاقي هستند ، در ايت بازي ها به صورت قهرمان هاي شكست ناپذير جلوه نمايي مي كنند .
2. انزوا طلبي
نوجواناني كه هميشه با بازي هاي رايانه اي درگيرند ، به انزوا و درون گرايي متمايل شده و در برقراري ارتباط اجتماعي پويا با ديگران ناتوان خواهند بود . اين روحيه انزواطلبي باعث مي شود كه نوجوان از گروه هم سالان جدا شود كه اين خود زمينه ساز ناهنجاري هاي ديگر است .قادري در اين باره مي گويد : فرزندم به اين بازي معتاد شده است . او هر روز با تردستي و شيرين كاري ، خود را به صفحه تلويزيون مي رساند و از دنياي بيرون به كلي بي خبر است ؛ حتي متوجه رفت وآمد ميهمانان نمي شود ؛ و هميشه پس از دست كشيدن از اين برنامه ، با سردرد و كسالت مواجه مي شود .
3. تنبل شدن ذهن
در اين بازي ها ، به دليل اين كه بيش تر ، كودك و نوجوان با ساخته ها و برنامه هاي ديگران رو به روست وكم تر قدرت دخالت و تصرف در آن ها را مي يابد ، حالت انفعال گرفته و اعتماد به نفس او در برابر ساخته ها و پيش رفت ديگران متزلزل مي شود . دكتر شهلا كاظمي پور ( مشاور علمي مركز سنجش برنامه اي صداوسيما ) مي گويد : بيش تر خانواده ها تصور مي كنند در بازي هاي رايانه اي ، فرد در بازي ،مداخله فكري هميشگي دارد . به نظر من اين مداخله ، فكري نيست ؛ بلكه اين بازي ها سلول هاي مغزي را فريب مي دهند . از نظر حركتي نيز اين بازي ها تنها چند انگشت كودك را حركت مي دهند . ما هرچه در اين مسير حركت كنيم و اين بازي ها را گسترش دهيم ، انسان هايي را تحويل جامعه خواهيم داد كه سرخورده ، افسرده ، غير متحرك و غير سازنده مي باشند ، خود اتكايي آ؛نان بسيار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت ؛ در حالي كه براي جامعه ، نياز به انسان هايي خلاق ، مبتكر و متفكر داريم .
4. پي آمد منفي در روابط خانوادگي
در دوره كنوني كه زندگي ها به سوي ماشيني شدن پيش مي رود ، خودبه خود، روابط عاطفي رنگ باخته و در كنار هم بودرن خانواده كم تر شده است . در چنين وضعي ، بسياري ازمردم از وجود تلويزيون به عنوان جعبه جادويي كه باعث سردي روابط خانوادگي شده است ، ياد مي كنند ؛ درحالي كه جعبه جادويي ديگري با جاذبه سحرآميزتري به نام رايانه ، نيز به زندگي ماشيني ما وارد شده و دشواري ها را دوچندان كرده است .خانمي مي گويد : همسرم براي انجام پژوهش هاي دانشگاهي اش يك رايانه به منزل آورد كه چند ديسك بازي هم ضميمه آن بود . دو پسر من در طول روز با آن سرگرم بازي مي شدند و حتي سرشب ها ترجيح مي دادند با اين وسيله سرگم كننده نوين ، وقت بگذرانند . طولي نكشيد كه همسرم هم به اين بازي ها جلب شد . كم كم دريافتم كه تمركز و صرف وقت آنان به اين ترتيب ، روابط خانوادگي و عادي را تحت تأثير قرار داده است ؛ به خود آمدم و با قاطعيت از همسرم خواستم كه رايانه را به محل كارش منتقل كند .خانواده ديگري اين گونه شكايت مي كند : در تعطيلات تابستاني قصد مسافرت داشتيم . مخارج و مقدمات آن نيز از پيش تأمين شده بود ؛ اما اشتغال بيش از حد و علاقمندي بچه ها به بازي رايانه اي ، آنان را از اين تفريح سالم و شاد ، محروم كرد .
5. افت اخلاقي
اشاعه فرهنگ برهنگي و ترويج سكس ، از آفت هاي ديگر بازي هاي رايانه اي است . نبردهاي تن به تن دختران نيمه عريان ، رقص و موسيقي غربي و ... در اين گونه بازي ها تبليغ شده است و متأسفانه بي هيچ گونه دشواري ، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته مي شود .برخي از برنامه هاي رايانه اي ، با بازي هاي ساده آغاز شده و به تصاوير مستهجن ختم مي شوند ؛ در برخي از اين بازي ها ، جايزه پيروزي ، ظاهر شدن عكس هاي مستهجن بر روي صفحه رايانه شماست .بي ترديد در ساخت و توليد اين بازي ها ، دست سازمان هاي جاسوسي سيا ، موساد ، و ... در كار است و مي خواهند ذهن و روان كودكام مار ا مسموم كنند .
6. افت تحصيلي
به دليل جاذبه مسحور كننده اين بازي ها ، نوجوانان وقت بسيار ي را صرف آن مي كنند و در واقع با مصرف انرژي عصبي و رواني خويش و با چشمان و ذهني خسته به بستر مي روند و گاه ، صبح زودتر از وقت معمولي بيدار مي شوند تا پيش از مدرسه نيز اندكي بازي كنند . بي ترديد اين علاقه سبب افت تحصيلي خواهد شد .
7. زمينه ساز ازخود بيگانگي
دنياي مجازي ولي نزديك به واقعيتي كه در بازي هاي رايانه اي به تصوير كشيده مي شود ، آن قدر مسحور كننده وجذاب است كه مخاطب كودك و نوجوان در معرض تأثير تمام باورهايي قرار مي گيرد كه از سوي طراحان اين بازي ها به او القا مي شود .
فرد ، دچار از خود بيگانگي شده و مانند آنها مي انديشد . براي نوجواني كه در حال بازي است فرقي نمي كند كه دشمن كيست ؛ دشمن همان است كه بازي مي گويد . در ميان انبوه بازي هاي رايانه اي كه اكنون به آساني در دسترس كودكان قرار مي گيرند ، بازي هايي وجود دارند كه در آن مسايل اعتقادي ، فرهنگي ، اجتماعي و سياسي كشورهاي مسلمان به ويژه ايران ، مورد گستاخي قرار مي گيرد.در يك بازي به نام F ـ 111 پنج كشور مسلمان كه در ميان آن ها نام ايران هم ديده مي شود ، به عنوان كشورهاي حامي تروريسم معرفي مي شوند ؛ سپس بچه ها در قالب خلبان هواپيماي جنگنده مأموريت مي يابند تا نقاط حساس اين كشور ها هم چون مراكز اقتصادي و نظامي را بمباران كنند .در واقع ترويج گران تروريسم ، اين بازي ها را ميدان مناسبي براي تاخت و تاز عقيده ها و آراي خود در ميان كودكان و نوجوانان يافته اند و حقيقت ها و واقعيت هاي موجود را به آساني وارونه جلوه مي دهند .در بازي ديگر ، يك ناوآمريكايي به خليج فارس مي آيد سپس در جريان بازي ، محل مأموريت بچه ها در كشتي تعيين مي شود و آنان وظيفه دارندتا از ناو آمريكايي در برابر قايق هاي تندروي ايراني كه در آن تيپ هاي حزب اللهي ديده مي شون محافظت كنند .متأسفانه اين گونه بازي ها ، بي هيچ كنترل و نظارتي از سوي مراجع ذي صلاح ، به آساني در دسترس فرزندانمان قرار مي گيرد .

رهنمودها

اگر چنانچه قرار است از بازي هاي رايانه اي بهره بگيريد ، بهتر است بازي هاي تصويري خلاق كه بايد به وسيله آن ها ، معماهايي را حل كرد ، بيش از بازي هاي ديگر مورد توجه قرار مي گيرد .
بازي هاي دسته جمعي ، كم تر مسئله ساز است ؛ اين بازي ها ، زماني بيش تر ويران گر است كه ما را به تنهايي براي ساعت هاي طولاني ، مسحور خود كند .
ضروري است كه هميشه بين دو نوبت بازي استراحت كنيم . دو شركت بزرگ ژاپني سازنده بازي هاي رايانه اي موسوم به « نينتند » و سگا به خريداران هشدار داده و توصيه مي كنند كه بين بازي ها ، به طور منظم به خود استراحت دهيد .
صفحه نمايش گر رايانه ، اندكي پايين تر از چشم ها قرار داده شود تا چشم ها مسلط به صفحه رايانه باشد.
روشنايي اتاق به نحوي تنظيم شود كه بازتابش و زنندگي نور به حداقل برسد .
بهتر است با خودمان عهد ببنديم كه مثلاً تنها در روزهاي تعطيلي مجاز به بهره گيري از اين بازي ها باشيم .
آسيب هاي رايانمه و آفت هاي آن را هيچ وقت فراموش نكنيم .
ويران گر ترين بازي ها ي تصويري بازي هايي هستند كه تصويرهاي آن ها به طور مكرر بر صفحه ظاهر مي شوند و ما بايد به تمام تصويرهايي كه از براب چشم ما مي گذرند ، شليك كنيم ؛ توصيه مي كنيم كم تر به سراغ اين گونه بازي ها برويم .

نويسنده:نيره پارسا
.......................................................................................

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن