تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812345408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي افزايش وام مسكن مهر و بسته سياستي91


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: بررسي افزايش وام مسكن مهر و بسته سياستي91
ايران اكونوميست: معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در تشريح تمام سياست‌ها و آمارهاي مسكني دولت از احتمال افزايش وام مسكن مهر، تدوين بسته جديد سياستي براي سال 91 و احتمال منتفي بودن ورود تعزيرات به بازار اجاره در سال آينده خبر داد و گفت: "جهش" قيمت مسكن در سال جاري را قبول ندارم بلكه قيمت "منطقي" افزايش يافت.

ابوالفضل صومعلو در گفت و گوي تفصيلي با فارس در خصوص افزايش وام مسكن مهر گفت: سقف تسهيلات يك تعدادي از واحدهاي مسكن مهر را دلمان مي خواهد كه افزايش دهيم تا به آورده متقاضيان كمك كند البته به دنبال اين هستيم كه اين را بصورت قطعي مصوب كنيم چرا كه هنوز مصوب نشده است.
وي در خصوص افزايش بي سر و صدا وبدون هياهوي قيمت مسكن در تابستان امسال افزود:بنده افزايش شديد قيمت مسكن را قبول ندارم اما افزايش منطقي را قبول دارم چرا كه اگر قيمت مسكن جهشي چشمگير پيدا مي كرد مطمئنا شما و ساير رسانه ها خبر آنرا انعكاس مي داديد.
صومعلو ادامه داد:ما به دنبال يك بسته سياستي جديد براي سال ۹۱ هستيم تا اقدامات لازم براي خانه دار شدن افراد كم درآمد و تشويق براي بازسازي بافت هاي فرسوده صورت گيرد.
معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در خصوص ورود تعزيرات به بازار اجاره بها در تابستان سال آينده گفت: معلوم نيست كه باز هم اين طرح اجرا شود. چون اعتقاد ما اين است كه اگر ۸۰ درصد واگذاريها انجام شود ديگر نيازي به ورود تعزيرات نيست.
گفت و گوي تفصيلي فارس با ابوالفضل صومعلو معاون امور مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي را در ادامه مي خوانيم:
*بيش از يك ميليون واحد مسكوني به مرحله واگذاري رسيد/ 561 هزار به صورت خود مالكي
فارس:براي ورود به بحث آخرين وضعيت مسكن مهر را تشريح كنيد.
صومعلو: بر اساس آخرين آمار مسكن مهر در تاريخ 7 دي ماه در كل كشور يعني شهرهاي زير 25 هزار نفر، بالاي 25 هزار نفر، شهرهاي جديد و بافت فرسوده، يك ميليون و 832 هزار واحد مسكوني در حال ساخت داريم كه يك ميليون و 779 هزار واحد مسكوني موفق به اخذ پروانه ساخت شده اند. يك ميليون و 666 هزار واحد مسكوني مرحله پي‌ريزي را گذرانده و يك ميليون و 277 هزار واحد مسكوني از مرحله اسكلت گذشته‌اند. يك ميليون و 11700 واحد مسكوني از مرحله سفت‌كاري و 565 هزار واحد مسكوني هم از مرحله نازك‌كاري عبور كرده است.
در اين يك ميليون و 832 هزار واحد مسكوني، 561 هزار واحد مسكوني به صورت خود مالكي انجام شده است و در مجموع تسهيلاتي كه در جمع تسهيلات شهري و روستايي پرداخت شده است حدود 24 هزار و 244 ميليارد تومان جمع كل تسهيلات شهري و روستايي بوده كه در بخش مسكن مهر پرداخت شده است كه 19 هزار و 660 ميليارد تومان آن مربوط به مسكن شهري و در شهرهاي زير 25 هزار نفر و بالاي 25 هزار نفر و شهرهاي جديد، 1208 ميليارد تومان هم مربوط به بافت فرسوده است و 3 هزار و 168 ميليارد تومان هم مربوط به مسكن روستايي است. اين وضعيتي است كه مسكن مهر به تاريخ 7 دي ماه جاري دارد و اكثر استان‌ها هم به مرحله پي‌سازي رسيده‌اند و وضعيت كلي را هم اگر بخواهيم تفكيك كنيم (خود مالكين، تعاوني‌ها و گروه‌هاي چند نفره و تفاهم سه جانبه) در مجموع 561 هزار و 552 واحد مسكوني از محل خودمالكين است و تعاوني‌ها و گروه‌هاي چند نفره 579 هزار و 803 واحد مسكوني و تفاهم نامه سه جانبه هم 489 هزار و 694 واحد مسكوني است. اين وضعيت پيشرفت فيزيكي مسكن مهر است كه ارقام بالايي هم از اين واحدهاي مسكوني در حال افتتاح هستند و در حال حاضر پنج استان در نوبت افتتاح هستند و اگر فرصتي از سوي مقامات انجام شود افتتاح خواهند شد.
در ارتباط با مسكن روستايي بايد بگويم كه در سال 88 و 89 و 90 حدود 810 هزار واحد مسكوني براي مسكن روستايي برنامه‌ريزي شده است كه از اين تعداد تقريبا در عملكرد سال 89 بايد بگويم كه از 400 هزار واحد مسكوني سهميه سال گذشته 193 هزار واحد مسكوني به اتمام رسيده است و از سهميه سال 88 هم از كل 210 هزار واحد مسكوني 183 هزار و 904 واحد مسكوني به اتمام رسيده است. از سال 90 هم كه 200 هزار واحد مسكوني است همانطور كه مي‌دانيد اعتبار سال 88 در 89 انجام مي‌شود و اعتبار سال 89 در سال 90 انجام مي‌شود. در سال 90 كه سهميه آن 200 هزار واحد مسكوني است و دادن تسهيلات نيز توسط بانك هاي عامل تجارت، ملي، رفاه، سپه، صادرات و ملت توزيع شده است. در مجموع حدود 26 هزار واحد مسكوني از اين سهميه سال90 هم به بانك‌ها معرفي شده‌اند و حدود 7 هزار واحد مسكوني هم از سهميه سال 90 قرارداد منعقد شده است. اگر بخواهيم اشاره‌اي به مسكن روستايي در دولت‌هاي نهم و دهم داشته باشيم در مجموع يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني روستايي بوده است كه از سال 84 شروع شده است و خوشبختانه در حال حاضر در جايگاهي كه هستيم بيش از يك ميليون واحد مسكوني به مرحله واگذاري و اتمام رسيده است.

*مشكل اصلي ما در تهران است
فارس: تا پايان امسال و تابستان سال آينده كه گفته مي‌شود فصل نقل و انتقال است چه تعداد واحد مسكوني عرضه مي‌شود تا از تب و تاب قيمت مسكن بكاهد.
صومعلو: در حال حاضر در هيچ يك از شهرهاي كشور بازار مسكن تحريك نشده است. مشكل اصلي ما در تهران است حتي استان تهران به اندازه كافي مسكن در حال ساخت و ساز دارد. در حال حاضر وقتي كه به سال 90 نگاه مي‌كنيم و قيمت‌ها را به عنوان مثال هفته اول دي ماه را بررسي مي‌كنيم مي‌بينيم كه آذر ماه نسبت به آبان ماه يك مقدار اجاره‌بهاي مسكن كاهش داشته است .
در حال حاضر با برنامه ريزي انجام شده بين وزارت راه و شهرسازي و وزارت نيرو با اتمام كارهاي تاسيساتي امكان افتتاح واحدهاي مسكوني فراهم مي شود.
*برنامه‌اي براي حل مشكلات مسكن تهران
فارس: اشاره كرديد كه مشكل ما تنها تهران است آيا به طور مشخص برنامه‌اي براي حل مشكلات مسكن تهران داريد.
صومعلو: براي تهران برنامه احداث 265 هزار واحد مسكوني را داشتيم كه 65 هزار واحد مسكوني آن در شهرهاي استان تهران و 200 هزار واحد مسكوني هم در شهرهاي جديد پرند، هشتگرد و پرديس است. در حال حاضر واحدهاي مسكوني زيادي در اين شهرها آماده است مثلا در برخي از شهرهاي استان تهران پروژه‌هاي 2 هزار واحدي و يا 1000 و 1500 واحدي به مرحله بهره‌برداري نزديك شده است اما مهم‌ترين بحث ما اين است كه در خود شهر تهران برنامه 200 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد را به مرحله بهره‌برداري برسانيم كه در حال حاضر تمام تلاش وزارت راه و شهرسازي اين است كه تمام هم و غم خود را در اين بگذارد كه ساخت مسكن مهر در تهران را يك شتاب بيشتري بدهند و مشكل تأسيسات زيربنايي واحدهاي مسكوني مهر شهرهاي جديد را هر چه سريعتر مرتفع كنند.
فارس: شما فكر مي‌كنيد اين 265 هزار واحد مسكوني كه اشاره كرديد تب و تاب مسكن در تهران آن هم در فصل تابستان را كاهش مي‌دهد.
صومعلو: اين 265 هزار واحد مسكوني رقم بالايي است و مي‌تواند كلي به وضعيت مسكن در شهر تهران كمك شاياني كند. هزينه زندگي در كلان‌شهرها خيلي بالاست و افرادي كه در مراكز استان‌ها مستأجر هستند شايد اجاره‌بها خيلي بالا نبوده و تحريك نشده است اما وقتي به تهران مي‌رسيم مي‌بينيم كه اجاره‌بها را بايد دولت كنترل كند. به همين خاطر ما هم معتقد هستيم تا پايان سال 91 اكثريت اين واحدهاي مسكوني را به مرحله بهره‌برداري برسانيم. آماري كه براي 7 دي ماه اعلام كردم تاييد كننده همين موضوع است كه 565 هزار واحد مسكوني از مرحله نازك‌كاري عبور كرده است و آماده بهره‌برداري است.
اگر مشكل آب و برق حل شود بسياري از واحدهاي مسكوني تهران به بهره‌برداري مي‌رسد
فارس: از 265 هزار واحد مسكوني استان تهران كه اشاره كرديد براي تهران است تا پايان سال چه تعداد واحد مسكوني افتتاح مي‌شود.
صومعلو: ارقام كه اعلام ‌شود يك مقدار نگران‌كننده مي‌شود اما من مي‌‌دانم كه تعداد زيادي از واحدهاي مسكوني آماده است يعني الان در شهر پرند تعداد زيادي از واحدهاي مسكوني آماده است و اگر مشكل آب و برق حل شود بسياري از واحدهاي مسكوني به بهره‌برداري مي‌رسد. در شهر پرديس هم كه نزديك به 12 هزار واحد مسكوني در مرحله آخر بوده و نزديك به بهره‌برداري هستند. در هشتگرد هم واحدهاي مسكوني آماده افتتاح داريم.
در شهرهاي اطراف تهران نيز مثلا در پاكدشت كه به همراه رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي به سفر استاني رفته بوديم تعداد قابل توجهي در حد شش هزار واحد مسكوني آماده افتتاح است. يا در دماوند وقتي كه برويد مي‌بينيد كه چه حجمي از ساخت و سازها با كيفيت بالا در حال ساخت است. همه اين 265 هزار واحد مسكوني بيش از 50 درصد آن تا پايان سال جاري و سال آينده به مرحله بهره‌برداري مي‌رسد. به غير از اين نيز يك سياست ما ورود به بافت فرسوده است به طوري كه حدود 30 هزار واحد مسكوني را در كل كشور افتتاح كرده و 40 هزار واحد مسكوني آماده افتتاح است. در خود تهران هم بازسازي بافت فرسوده فعال است و براي ما هم بسيار مهم است. منتهي در بافت فرسوده چون اكثريت واحدهاي مسكوني در بافت فرسوده، ريزدانه است بهتر نيست كه اين‌ها بازسازي شوند بنابراين دنبال يك طرحي هستند كه اين‌ها را با هم تجميع كنند و ساختمانهاي مناسبتري را بازسازي كنند.

*دليل توجه ويژه دولت به مسكن مهر خودمالكي؟ چون داراي خدمات شهري هستند
فارس: از صحبت‌هاي شما مشخص شد كه دولت از قبل توجه ويژه‌اي به مسكن مهر خودمالكي داشته است. بفرمائيد كه اين مسكن مهر خودمالكي چه مزيتي دارد كه دولت را بر آن داشته تا در سال 91 بيشتر به سمت مسكن مهر خودمالكي برود.
صومعلو: مسكن مهر خودمالكي داراي چند مزيت است. اولين مزيت اين است كه اين اراضي در داخل محدوده‌هاي خدماتي است يعني فردي كه داراي يك قطعه زمين 200متري است مي‌تواند مجوز 4 واحد مسكوني را بگيرد و دولت امتيازي كه به اين فرد مي‌دهد محدوديت زيربنا هم ندارد يك واحد مسكوني براي فرد سازنده است و 3 نفر هم اگر افراد واجد شرايط مسكن مهر معرفي كند از آن تسهيلات 20 و 25 ميليون توماني دولت نيز مي‌تواند استفاده كند اين است كه در كشور حدود 561 هزار واحد مسكوني خودمالكي در حال احداث است و مزيت بعدي اين است كه اكثر اين واحدهاي مسكوني داراي خدمات شهري هستند و كمكي به ميان درآمدها است.
فارس: چرا در سال 91 به اين فكر افتاديد كه بيشتر روي مسكن خودمالكي تبليغات انجام دهيد.
صومعلو:اينكه دولت تلاش دارد اكثر سياست 91 ساخت مسكن مهر را به سمت بافت فرسوده و خودمالكي ببرد بخاطر اين است كه ارقام قابل توجهي در كشور در حال ساخت و ساز است و گزارش‌هاي ما نيز حاكي از اين است كه در برخي از شهرها تعداد واحدهاي مسكوني از متقاضيان بيشتر است.

*افزايش سقف وام مسكن مهر تحت شرايط و برخي واحدها
فارس: اشاره كرديد كه سقف وام مسكن روستايي به 12.5 ميليون تومان افزايش يافت آيا احتمال اينكه سقف وام مسكن مهر براي سال آينده افزايش يابد وجود دارد.
صومعلو: يك تعدادي از واحدهاي مسكوني را در نظر داريم كه افزايش دهيم تا به آورده متقاضيان كمك كند، بنابراين به دنبال آن هستيم اما هنوز به صورت قطعي مصوب نشده است.
فارس: اينكه مي‌گوييد سقف وام تعدادي از واحدهاي مسكن مهر را دوست داريد افزايش دهيد كدام واحدهاي مسكوني هستند.
صومعلو: مثلا در نظر گرفتيم كه از 400 هزار واحد مسكوني 200 هزار واحد مسكوني را افزايش تسهيلات دهيم. آنهايي كه مانده‌اند و هزينه‌هاي آنها بالا شده است اما هنوز مصوب نشده است و يك فكرهايي است و پيشنهاداتي شده است كه سقف تسهيلات واحدهاي مسكوني پرند را افزايش دهيم منتهي هنوز مصوب نشده است.
چه فكري براي افرادي كه مسكن مهر خود را مي خواهند اجاره بدهند كرده ايد؟
فارس: شما گفتيد كه تا سال آينده 265 هزار واحد مسكوني را در تهران به بهره‌برداري خواهيم رساند تا از تب و تاب كاذب قيمت مسكن و اجاره بها در تهران بكاهد اما يك بحثي كه در حال حاضر در جامعه و به خصوص تهراني‌ها وجود دارد اين است كه از هر متقاضي مسكن مهر كه مي‌پرسيم مي‌گويد بعد از تحويل واحد مسكوني خود قصد سكونت در آن را ندارد و مي‌خواهد آنرا اجاره دهد آيا فكر نمي‌كنيد تحويل اين واحدهاي مسكوني تأثيري بر جلوگيري از افزايش قيمت و اجاره‌بها نداشته باشد.
صومعلو: براي اين موضوع كه عنوان مي‌كنيد تمام حاشيه‌ها را ديده‌ايم و معمولا در شهرهاي جديد دو موضوع بسيار مهم و حائز اهميت است اولين موضوع بحث حمل و نقل و دور بودن محل زندگي با محل كار آنهاست. بالاخره قطار شهري پرند، هشتگرد و پرديس كه به شدت دنبال آن هستيم راه‌اندازي شود خيلي از مشكلات حل مي‌شود. حتي براي هشتگرد نيز دنبال اين هستيم كه يك اعتبار قابل توجهي به آن بدهند كه اين قطار شهري هشتگرد راه‌اندازي شود. اگر اين قطار شهري راه‌اندازي شود به نظر من مشكل اعظم رفت و آمدها حل خواهد شد و جذابيت بيشتري پيدا كند. يك موضوعي كه اتفاقا مثل همان توصيه‌هاي شما به ما منتقل شده است اما به هر حال بحثي كه وجود دارد و در اختيار دولت نهم و دهم نبوده است همين بحث اشتغال بوده است چرا كه معتقديم مي‌توانستند در گذشته در اين شهرها اشتغالزايي كنند كه هم محل كار و هم محل زندگي نزديك يكديگر باشد.
فارس: در مورد كيفيت ساخت و ساز چطور؟ آيا اين واحدهاي مسكوني داراي كيفيت هستند.
صومعلو: شما وقتي به پرند مي‌رويد به چشم خود كيفيت ساخت و ساز مسكن مهر را در اين شهر مي‌بينيد و مي‌توان گفت كه كيفيت اين واحدهاي مسكوني مورد قبول بوده و اصول شهرسازي رعايت شده است. اما بايد بگويم در تهران هم حتي اگر مي‌خواهيد از منزل به محل كار خود برويد با مشكلاتي از قبيل ترافيك و شلوغي حمل و نقل مواجه مي‌شويد در حالي كه از پرديس در 20 دقيقه مي‌توانيد به تهران آمده و به محل كار خود برسيد و يا از هشتگرد و پرند در 40 دقيقه مي‌توانيد به تهران برسيد. اما اگر اين مترو را بتوانيم در اين فاصله زماني كه از عمر دولت دهم باقي مانده به افتتاح برسانيم به نظرم اين نگراني كه مي‌گوييد اكثر متقاضيان مسكن مهر مي‌خواهند بعد از تحويل مسكن مهر واحد خود را اجاره دهند برطرف خواهد شد.
*افزايش شديد قيمت مسكن را قبول ندارم/ افزايش منطقي بود
فارس: امسال بازار مسكن يك تفاوتي با وضعيت مسكن سال 86 داشت و آن اين بود كه يك افزايش قيمت رخ داد اما نه به آن اندازه‌اي كه در سال 86 بوجود آمد و امسال قيمت‌ها بدون هيچ سر و صدايي بالا رفت آيا وزارت راه و شهرسازي برنامه‌اي براي سال آينده‌ براي اينكه هم قيمت‌ها و هم اجاره بها افزايش نيابد دارد.
صومعلو: در حال حاضر ما به دنبال يك بسته سياستي جديد براي سال 91 هستيم تا يك اقداماتي انجام دهيم. هدف دولت هم اين است كه افرادي كه درآمد پايين دارند به آنها كمك شود چرا كه وظيفه دولت‌ها كمك به بخش مسكن افرادي كه درآمدهاي پاييني دارند هست. اما من افزايش شديد قيمت مسكن را قبول ندارم و همانطور هم كه شما مي‌گوييد خيلي آرام و بدون سر و صدا افزايش داشت به خاطر اين بود كه اين افزايش قيمت منطقي بوده است چرا كه اگر قيمت مسكن خيلي بالا مي‌رفت همين شما و ساير رسانه‌ها خبر آنرا انعكاس مي‌داديد اما وقتي مي‌بينيد كه مسكن نسبت به ساير اقلام يك افزايش مختصر منطقي داشته است و افزايش آن كمتر از يك سوم افزايش سال ۸۶ بوده است.
*تعزيرات نقش مفيدي در فصل نقل و انتقالات براي كاهش اجاره‌بها ايفا كرد
فارس: در اجاره‌بهاي مسكن كه قطعا قبول داريد افزايش قيمت بالا بود.
صومعلو: در اجاره‌بها گفتم كه ما در تهران مشكل داشتيم و به همين خاطر ما تعزيرات را وارد كرديم و جمع‌بندي تمام كارشناسان و رسانه‌ها اين بود كه تعزيرات نقش مفيدي در فصل نقل و انتقالات براي كاهش اجاره‌بها ايفا كرد. البته برخي از كارشناسان نيز معتقد بودند كه دولت نبايد در اجاره‌بهاي مسكن دخالت كند اما به هر حال لطف خدا و همكاري اتحاديه املاك و مردم بود كه كمكي شد تا از افزايش بي‌رويه قيمت جلوگيري شود تا از آن مرحله عبور كنيم. در حال حاضر دنبال يك بسته جديد سياستي هستيم كه با تشويق مردم به احياي بافت فرسوده و مسكن مهر خود مالكين رونق دهيم. مي خواهيم يك برنامه‌هايي در شرايط تسهيل واگذاري واحدهاي مسكوني مهر براي اينكه دامنه شمول آن بيشتر شود انجام دهيم.ما دنبال اين هستيم كه با ابزارهاي تشويقي بتوانيم وارد سال 91 شويم تا هيچ نگراني از اين بابت وجود نداشته باشد.
* معلوم نيست تعزيرات باز هم در اجاره وارد شود
فارس: آيا طرح تعزيرات كه بر اساس آن گفته شده بود اجاره‌بها در تهران و كرج 7 تا 9 درصد بيشتر نبايد افزايش يابد در سال 91 باز هم اجرا مي‌شود.
صومعلو:نه، فعلا معلوم نيست. چون اعتقاد ما اين است كه اگر ما بتوانيم اكثريت يعني 70 تا 80 درصد مسكن مهر را واگذار كنيم خود به خود بازار مسكن تنظيم خواهد شد و برنامه‌هايي كه براي بافت فرسوده و ابزارهاي تشويقي كه در ذهن ما است بتوانيم عملايتي كنيم به نظر من بازار مسكن كنترل خواهد شد.
*ورود تعزيرات با چه عددي براي سال آينده
فارس: پس اگر لازم شد كه مجددا تعزيرات را وارد بازار اجاره‌بها كنيد آيا باز هم 7 تا 9 درصد خواهد بود يا اينكه اين اعداد تغيير مي‌كند.
صومعلو: بايد ديد كه بانك مركزي نرخ تورم را چگونه ارزيابي مي‌كند و چه عدي را اعلام مي‌كند به هر حال ما براي اعلام اين اعداد علاوه بر اينكه بازار را رصد مي‌كنيم از آمارهاي بانك مركزي نيز استفاده مي‌كنيم و در مجموع بر اساس تمام اين موارد تصميم‌گيري را اعلام مي‌كنيم.
*پيش‌بيني از بازار مسكن سال آينده
فارس: پيش‌بيني شما از بازار مسكن سال آينده چيست آيا پيش‌بيني افزايش چشمگير قيمت مسكن براي سال آينده را متصور هستيد.
صومعلو: اگر مسكن مهر به اين حد كه اعلام كردم وارد بازار شود بازار مسكن كنترل خواهد شد. ما به اين خوشبين هستيم و براي آينده بازار مسكن مهر سه نگاه بدبينانه، خوشبينانه و واقع‌گرايانه وجود دارد. ما براي اين بخش واقع‌گرايانه نيز نگاه جدي داشتيم چرا كه روي اين موضوع نيز كار شده است يعني سعي شده تا براي ترغيب مردم براي سكونت در واحدهاي مسكوني مهر هم بحث حمل و نقل مترو و هم بحث تأمين امنيت و ساير موارد را به جديت دنبال كنيم تا مردم با آرامش كامل در اين واحدهاي مسكوني سكونت كنند. چون وقتي كه اين واحدهاي مسكوني نوساز تكميل مي‌شود نگهداري آنها هزينه‌بر نيست و جذابيت خاصي دارد به عنوان مثال دولت براي اولين بار 600 باب مسجد را با كمك اعتباري بالغ بر 60 ميليارد تومان احداث كرده است. پس مسائل فرهنگي ديده شده است و بحث حمل و نقل كه به طور جدي دنبال آن هستيم. يك سري فضاهاي عمومي هم در اين واحدهاي مسكوني مهر ايجاد شده است. يعني آنچه كه از مبلمان شهري در ساير شهرها ديده مي‌شود در پروژه مسكن مهر ايجاد شده است.
*چرا دولتهاي قبلي تا اين حد وارد ساخت و ساز نشدند؟زمين هاي داده شده باعث رانت شد
فارس: چرا دولتهاي قبلي تا اين حد وارد ساخت و ساز نشدند تا الان به اين وضعيت دچار نشويم كه هر لحظه بايد منتظر افزايش قيمت مسكن باشيم اما قابل تصور براي هيچ كس نيست كه به يك باره اين تعداد مسكن به مرحله احداث برود كاري كه حتي وزير آباداني سوريه را در بازديد از پروژه مسكن مهر متعجب كرده بود. حال اگر از سال 78 اين گونه ساخت و ساز در كشور رخ مي‌داد در حال حاضر حرفي از تقاضاي انباشته و يا اوج تقاضاي مسكن را شاهد نبوديم.
صومعلو: بعد از پيروزي انقلاب شاخص تراكم خانوار در واحد مسكوني مرتب در حال پايين آمدن بود تا اينكه به دولت نهم رسيديم. مطالعات طرح جامع مسكن كه يك مطالعه اساسي بود در 9 محور و 55 برنامه توسط 24 گروه مشاور و كارشناس اقتصاد و مسكن مطالعه ‌شد. اين كارشناسان به اين نتيجه ‌رسيدند كه يك نياز انباشته از سال‌هاي قبل وجود داشته است و با توجه به متأهلين جديد و خانوارهاي جديدي كه وارد بازار مسكن مي‌شوند با همين مبنا به عدد 1.5 ميليون واحد مسكوني مي‌رسند. مي‌گويند كه حداقل بايد ساخت 1.5 ميليون واحد مسكوني را آغاز كنيم و به نظر من موفقيت دولت نهم و شخص احمدي‌نژاد در اين بود كه بهترين تفكر را كه حاصل تجربه گذشته وزارت مسكن و شهرسازي بود بحث زمين را به صورت اجاره مطرح كرد. البته زمين دولتي در اوايل انقلاب واگذار شده بود كه اواخر آن به رانت تبديل شده بود و هر كس كه نفوذ بيشتري داشت زمين‌هاي مرغوب‌تري دريافت مي‌كرد.
در برنامه سوم توسعه نيز آمدند و گفتند كه چون با دادن زمين رانت ايجاد مي‌شود پس مسكن را به صورت دولتي بدهيم كه بحث اجاره به شرط تمليك مطرح شد. در مجموع 120 هزار واحد مسكوني در بحث اجاره به شرط تمليك به جوانان واگذار شد. در آن زمان اين برنامه خوبي بود اما رقم قابل مقايسه اي نسبت به الان نيست. وقتي كه مطالعات طرح جامع مسكن به وجود آمد و همه متوجه شدند 1.5 ميليون واحد مسكوني مي‌خواهد احداث شود واقعا يك اقدام مؤثري شد كه زمين به صورت اجاره واگذار شود كه قيمت مسكن را 45 درصد كاهش داد. از سوي ديگر شاهكار اين دولت اين بود كه در هيچ دولتي وام مسكن به صورت 4 درصد ، 7 درصد و 9 درصد نبود. اين موجب حل مشكل مسكن بسياري از متقاضيان مسكن شد. البته مسكن مهر يك سري منتقداني هم دارد كه اگر نگاه منصفانه به آن شود اين است كه دولت نهم و دهم هر چه كه در توان داشته براي حل مشكل مسكن كم درآمدها گذاشته و كوتاهي نكرده است. تنها بحثي كه مي‌توان جدي‌ترين ايراد كارشناسان به مسكن مهر عنوان كرد همانا دور بودن واحدهاي مسكوني مهر از مراكز استان‌ها بود پس مي‌بينيد كه اين موضوع هم با قطار شهري و مترو قابل حل است.
*آيا مسكن مهر در دولت بعد متوقف مي شود؟ مسكن مهر به اشتغال و صنايع بومي كمك كرد
فارس: بحثي مطرح است و آن اين است كه مي‌گويند اگر دوره دولت دهم به اتمام برسد پروژه مسكن مهر متوقف مي‌شود آيا اينگونه خواهد بود.
صومعلو: براي برنامه سال 91 نيازهاي خود را مطرح كرده‌ايم حتي آن پيشنهاد اوليه را براي افزايش سقف وام مسكن مهر نيز يك رقمي را آماده و ارائه كرده‌ايم تا به برخي از واحدهاي مسكوني مهر كه آماده شده و برخي از متقاضيان امكان آورده‌ را ندارند و يا واحد مسكوني به خاطر پيلوت و ساير مسائل افزايش هزينه داشته است يك رقمي اختصاص يابد. قبلا هم عرض كردم كه نزديك به 24 هزار ميليارد تومان تاكنون تسهيلات در بخش مسكن روستايي ، شهري و بافت فرسوده پرداخت شده است و از يك ميليون و800 هزار واحد مسكوني در دست احداث 600 هزار واحد مسكوني شهري از اين مرحله خارج و تكميل شده است و يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني باقيمانده است كه آن‌ها هم از اسكلت خارج شده است و يك رقم قابل توجهي نيز پيش‌بيني كرديم كه اگر دولت 34 هزار ميليارد تومان ديگر تسهيلات تأمين و تزريق كند همه واحدهاي مسكوني روستايي و شهري به اتمام مي‌رسد و با خيال راحت دولت مي‌تواند اعلام كند كه مشكل مسكن را حل كرده ‌است.پس فعلا كه از عمر دولت باقي مانده است بايد اين هماهنگي كه بين وزارت راه و شهرسازي و معاونت راهبردي رياست جمهوري و بانك‌ها وجود دارد ادامه يابد. چون مسكن مهر به توليد مسكن و آرامش نسبي اين بخش كمك كرده و هم به اشتغال جوانان و توسعه صنايع بومي توجه داشته است پس ادامه اين پروژه مفيد خواهد بود. دستاورد ديگري كه از مسكن مهر به دست آمده اين بوده است كه نسل آينده را به زندگي با كرامت اميدوار كرده است.
*كاهش هزينه ماليات مسكن مهر
فارس: دريافت ماليات از واحدهاي خالي از سكنه به كجا رسيد؟
صومعلو: ماليات يكي از ابزارهاي كنترل بازار مسكن بحث‌هاي مالياتي است چرا كه دولت مي‌تواند با وضع ماليات بازار مسكن را كنترل كند ما به طور كامل در ارديبهشت ماه سال جاري پيشنهادات خود را به سازمان امور مالياتي داديم و هفته گذشته هم يك تقاضايي از سوي وزير راه و شهرسازي به رئيس جمهور ارائه شد كه حتما خواسته‌هاي ما در اصلاح قانون ماليات مد نظر قرار گيرد كه اين هم ارائه شد. در آذر ماه نيز يك تفاهم‌نامه‌اي ميان وزير راه و شهرسازي و وزير تعاون رفاه، كار و امور اجتماعي انجام شد و حق بيمه مسكن مهر را از 7 هزار تومان به هر متر 5200 تومان كاهش داديم.
فارس: ماليات واحدهاي مسكوني خالي از سكنه چطور؟ چقدر براي اين واحدها ماليات در نظر گرفته شده است.
صومعلو: دريافت ماليات براي واحدهاي مسكوني خالي از سكنه براي 3 واحد به بالا پيشنهاد ارائه كرده ايم كه هنوز مصوب نشده كه بخواهيم آنرا اعلام كنيم.

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن